Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Auteur |
Bericht |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Gisteren iets bijzonders meegemaakt. Ik had het contact een tijdje aan om een telefoontje af te handelen en ging vervolgens starten. Opeens BOEM!  Hij liep zeer slecht en ook de remmen werkten niet meer ( de bekrachtiging) De ANWB gebeld en die wist me na 3/4 uur wachten te melden dat het inlaatspruitstuk was opgeblazen.Er was blijkbaar gas of benzine in het inlaatspruitstuk gekomen en die had het hele ding van binnen uit opgeblazen.  Hij zei erbij dat als ik een nieuw inlaatspruitstuk er op ging zetten ik er maar een soort klep in moest zetten zodat de druk weg kon komen als het weer eens zou gaan gebeuren. Gelukkig had Bart Ebben een exemplaar liggen en die heb ik er vandaag weer opgezet. Maar nu komt het Bij het "nieuwe"exemplaar (welke er overigens zeer goed uitzag ( 90 euro) was er al een klep standaard in gebouwd. Blijkbaar hebben de ontwerpers er destijds ( exemplaar fabricage 2004) er lucht van gekregen dat in biijzondere gevallen deze Backfire kan ontstaan en dat er een klep in moest. Er zit nu een zeer professionele klep dus in die rekening houdt met het afvoeren van hoge druk in het inlaatspruitstuk als er bijv een backfire ontstaat. Bij mij rijst nu wel de vraag is dit nou een ontwerpfout van de eerste modellen zodat ze dit later hebben aangepast af fabriek. Ik heb natuurlijk geen garantie meer maar ik vind het wel frappant dat ze er later zoveel aandacht aan hebben besteed. Wie heeft hier ook wel eens last van gehad? Dit lijkt erop dat het vaker voor is gekomen en dan vooral als je op gas rijdt. 
|
02 okt 2010 23:15 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Of heb je soms een onderdeel gekregen uit een LPG wagen waar het inzat?? wat niet standaard is??
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
02 okt 2010 23:19 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Het "nieuwe" inlaatspruitstuk komt i.d.d. wel van een LPG kar maar de injectoren waren later ingebouwd en de klep was volgens mij af fabriek ! 
|
02 okt 2010 23:45 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Sodeknetter! Figuurlijk, maar ook letterlijk denk ik.!! Wat moet jij geschokken zijn Een spontane ontbranding in het inlaatspruitstuk is exceptioneel, ik had het niet voor mogelijk gehouden. LPG of benzine ? Eerste verdachte is natuurlijk LPG, als add-on brandstofsysteem, alhoewel je gewoon op benzine gestart hebt. Van een extra terugslagklep in het inlaatsystem rond 2003/2004 weet ik niks, er is hier zeker nooit wat over gemeld, maar het zou wel goed kunnen. In bouwjaren 2003/2004 zijn diverse niet of nauwelijks gedocumenteerde modiificaties doorgevoerd op de Ph1 die later ook gebruikt zijn op de PhII. Ik vind het wel heavy hoor. Wat is het merk LPG installatie ? Gr. Ronald Ps. Voor de 'gas is om op te koken mensen', denk er nog maar eens over en koop een keramische plaat 
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
02 okt 2010 23:48 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Rijden op gas is veiliger dan koken op gas, net als elektrisch koken beter gaat dan rijden!  en diesel koken smaakt niet 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 okt 2010 00:22 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Er zijn wel vaker backfireproblemen geweest met de eerste series. Dit lag niet altijd aan lpg. De hydraulische klepstoters liepen niet altijd voldoende leeg waardoor de inlaatkleppen een fractie open bleven staan. Hierdoor kon de beginnende verbranding in de cilinder ook het mengsel in het spruitsluk ontsteken. En omdat het een kunsstof spruitstuk is klapt dan de hele zijkant eruit. Vandaar deze productwijziging. In de (PH2) nieuwe typen motoren zijjn de klepstoters aangepast.
Wel schrikken inderdaad, een enorme knal als zo'n spruitstuk klapt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 okt 2010 00:24 |
|
 |
Cyberbob
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 feb 2010 16:12 Berichten: 595 Woonplaats: Brunssum (Zuid Limburg)
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Wow, heb me nooit gerealiseerd dat zoiets kan gebeuren In mijn 'gas-periode' werd mijn aangeboren bezorgdheid keer op keer weggenomen door de garagist. Zo in het kader van: "met dat gas kan niks gebeuren meneer, de kans is groter dat u een brokstuk uit het heelal op de kop krijgt". Nu lees ik dat het dus wel degelijk goed mis kan gaan, zij het in exceptionele gevallen, maar toch... Als het mij gebeurd zou zijn dan zou ik allang gillend naar de dealer zijn gerend om haar in te ruilen Verder niks tegen gas hoor 
_________________ Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
|
03 okt 2010 00:45 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Herman schreef: net als elektrisch koken beter gaat dan rijden! Ik zou nog liever electrisch rijden (Tesla) dan electrisch koken, wat een ramp ! Maar goed Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
03 okt 2010 00:45 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
[quote="Herman] ....net als elektrisch koken beter gaat dan rijden!  en diesel koken smaakt niet  [/quote]  Daarom kookt mijn vrouw op de inductieplaat en rijd ik. 
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
03 okt 2010 00:47 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Cyberbob schreef: Nu lees ik dat het dus wel degelijk goed mis kan gaan, zij het in exceptionele gevallen, maar toch...
Waar lees je dat LPG de boosdoener is? Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
03 okt 2010 00:49 |
|
 |
Cyberbob
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 feb 2010 16:12 Berichten: 595 Woonplaats: Brunssum (Zuid Limburg)
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Heb ik nergens gelezen, noem het maar een 'onderbuikgevoel' na het lezen van dit draadje. Lijkt me bovendien de meest voor de hand liggende oorzaak...
_________________ Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
|
03 okt 2010 01:15 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Cyberbob schreef: Heb ik nergens gelezen, noem het maar een 'onderbuikgevoel' na het lezen van dit draadje. Lijkt me bovendien de meest voor de hand liggende oorzaak... Wat een LARIE.... Ik heb het tot dusver 2 keer meegemaakt. 1 keer met een oude lpg bak die dus ook op lpg startte en 1 keer met een benzine wagen. En de knal en schade van de benzine backfire was wel ff heftiger 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
03 okt 2010 01:51 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Herman schreef: Rijden op gas is veiliger dan koken op gas, net als elektrisch koken beter gaat dan rijden!  en diesel koken smaakt niet  Ik kan eenieder van harte aanbevelen om op benzine te koken.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 okt 2010 08:35 |
|
 |
adev
V.I.P.
Geregistreerd: 24 feb 2007 16:28 Berichten: 122
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Het is al weer jaren geleden dat ik een Volvo 240 met i-motor (één van de eerste Volvo i=motoren in de 240) nieuw kocht en gelijk liet ombouwen op LPG. Wat een ellende, steeds last, bij het minste geringste van backfire en klapte de slangen uit elkaar. Wat er ook aan gesleuteld werd, het bleven grote klappen onder de motorkap, stoppen en kijken welke deel van de slangen was geklapt en uit de "courante voorraad" in de kofferbak een reserveslangdeel gemonteerd. Gelukkig is het altijd beperkt gebleven tot slangen klappen en vervangen. Later bleek deze i-motor niet geschikt te zijn voor LPG en kon ik het uiteindelijk redelijk goed oplossen met de toenmalige dealer.
_________________ Pack Look, automatische airco, Connecting Box, Mistlampen in voorbumper, parkeersensoren voor en achter, Radio/CDspeler, 16 inch wielen TomTom Go930 C5 Berline 2002 C5 Break 2005
|
03 okt 2010 09:22 |
|
 |
zima
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2010 16:57 Berichten: 207 Woonplaats: Arnhem
Auto: Geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Ik heb het gehad toen ik een jaar of 3 geleden nog een laguna reed van 1997. Zat LPG G3 in vanaf de eerste km. Na een koprevisie heb ik 3 keer een backfire gehad , slangen eraf maar ook het hele luchtfilter uitelkaar ( stukken kunstof lagen over het blok) Hier konden ze het niet vinden waarom deze backfire. We waren in Polen en kregen het weer , daar naar de garage. Kop eraf , nieuwe pakking en kleppen opnieuw gesteld en nooit meer problemen gehad tot de laatste knal toen was hij total los maar dit kwam door een tegenligger met telefoon aan het oor die de bocht niet meer kon nemen.
Gr. Marc.
_________________ Grüne umweltplakkette
|
03 okt 2010 10:04 |
|
 |
|