Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Veerbollen & comfortbollendiscussie
Auteur |
Bericht |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Ik ken ze verder niet, maar hoor en lees er wel heel erg veel positieve berichten over. mocht ik ooit problemen met m'n hydroliek krijgen, dan weet ik wel waar ik naar toe ga, Chyparse.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
26 sep 2010 12:52 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
je kent die mensen dan heel goed EvilTwin
|
26 sep 2010 12:52 |
|
 |
filip
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 08 apr 2009 21:23 Berichten: 674 Woonplaats: Grobbendonk ( België )
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
ms-c5 schreef: willy4 schreef: wie of wat is Chyparse een hydrolisch veersysteem specialist in Almere Spijtig dat het zover rijden is voor mij  anders wel eens bezoekje gebracht 
|
26 sep 2010 13:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Of Chyparse veel ervaring heeft met de hydrauliek van de c5, daar heb ik zo m'n twijfels over. Ze zijn gespecialiseerd in LHM en oudere LHS (DS) systemen, daarvan kunnen ze de bollen vullen, het systeem spoelen/verversen, hoogteregelaars revideren/vervangen en een paar aanverwante zaken. Andere dingen doen ze niet, bij mijn weten. Dit soort zaken speelt niet bij de C5 met z'n LDS systeem en niet navulbare bollen.
Renard in Beneden Leeuwen heeft wél ervaring met C5's, ik denk dan ook dat dit voor de C5 een beter adres is dan Chyparse. Uiteraard zijn er meer Cit-garages die hier ervaring mee hebben. Zoals JO, naar ik veelvuldig lees op dit forum.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 sep 2010 14:24 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
mijn citroengarage ook hoor... hebben ook een bollentester.. etc schijnt dat niet iedere citroengarage zoiets heeft.. 
|
26 sep 2010 15:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
een bollentester hebben wij zelf gemaakt
|
26 sep 2010 15:07 |
|
 |
filip
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 08 apr 2009 21:23 Berichten: 674 Woonplaats: Grobbendonk ( België )
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt .
|
26 sep 2010 15:11 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
filip schreef: aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt . nu niet meer ,maar vroeger wel
|
26 sep 2010 15:19 |
|
 |
filip
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 08 apr 2009 21:23 Berichten: 674 Woonplaats: Grobbendonk ( België )
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
willy4 schreef: filip schreef: aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt . nu niet meer ,maar vroeger wel Dan hebben ze op dat punt toch al vooruitgang geboekt 
|
26 sep 2010 15:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
JW-NHS schreef: Renard in Beneden Leeuwen heeft wél ervaring met C5's, ik denk dan ook dat dit voor de C5 een beter adres is dan Chyparse. Ik ken Renard vooral als een paar goedbedoelende knutselaars voor oude Citroenen die maar smurfenolie blijven pushen. De laatste dus die ik aan mijn C5 zou laten klussen. http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 82212/P57/Chyparse daarentegen levert al jaren comfortbollen óók voor de C5. http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 188317/P0/(ik heb geen aandelen Chyparse noch put options Renard)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 sep 2010 20:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Je praat niet uit eigen ervaring over Renard, als ik het goed begrijp. Die ervaringen heb ik wél, en die zijn gewoon positief. Ik kan Renard dan ook zeker aanbevelen, het is een garage die alles aan je Citroën kan doen. Dat kan Chyparse niet, daar is het beparekt tot de hydrauliek. Of Chyparse beschikt over de (Lexia) apparatuur om de vering af te stellen weet ik niet. Renard heeft die uiteraard wél. Ook bij Renard worden CB's onder de C5 gemonteerd. Je krijgt ze zelfs op proef mee, zie hun site. Dat HGB verhaal op CiFo is me bekend, inclusief de "test van Boukewerff". Die hebben we uitvoerig herhaald op XCNL http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... 7&start=15 en dat is door WEB ook gemeld op CiFo. Toen werd het daar stil.... Zelf heb ik heel goede ervaringen gehad met HGB. Het heeft ruim 6 jaar perfect z'n werk gedaan in mijn Xant, en het zit er nog in. Geen spoor van veroudering Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 sep 2010 14:25 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Onder de Xantisten heeft Renard idd veel aanhangers, maar dat klopt toch ook met mijn opmerking dat ze meer knutselen aan oud spul? Van mijn C5 blijven ze af. Ook grappig dat men op de XantClub de eigen rommelige experimenten hoger aanslaan dan de officiële gegevens van olie leveranciers (zowel LHM als mil-spec hydr. vloeistof) Dat gerommel met die kopjes LHM kan men zich besparen: -capillaire visco-meter werken met extreem hoge afschuiving, dat kun je niet reproduceren in een kopje -viscositeit van hydr. vloeistoffen is niet alleen afhankelijk van de temperatuur maar ook van de druk, in het geval van het HP-systeem tussen 80 en 160bar. Renard spuit doelbewust aantoonbaar onjuiste redenen (beter bij lagere temperatuur, betere smering) om slachtoffers smurfenolie aan te praten, terwijl het spul gewoon in bulk gedumpt wordt omdat het niet meer gebruikt wordt voor het doel waar het voor ontwikkeld was (vliegtuigen). De adepten wijzen daar dan ook vaak op: "vliegtuig specificaties". Smurfenolie-adepten begrijpen nog steeds niet de ironie achter het gebruiken van een olie die al 30jaar niet meer in vliegtuigen gebruikt mág worden en maar te blijven wijzen op het (waan)idee dat het geschikt is voor vliegtuigen (dus dan moet het wel goed genoeg zijn voor een HP Citroën, tja...). Code: Hyken Glacial Blu Hydraulic Fluid may be used in land-based hydraulic systems where the equipment manufacturer specifies a MIL-H-5606 fluid. It is not recommended for aircraft use. Nogmaals mil-h-560 is afgezworen voor de vliegtuigbouw vanwege zijn slechte dynamische eigenschappen (bij dynamisch gebruik degradeert het snel) en een matig brandwerendheid. Dat mensen in smurfenzooi willen geloven is nog tot daaraan toe, maar een bedrijf dat zich schuldig maakt aan dit soort "tell-sell" onzin moet gewoon uit de buurt blijven van kritische veiligheidssystemen zoals HP. Diezelfde gasten dan ook magische krachten mbt LDS toedichten is dan helemaal van den zotte.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 sep 2010 18:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Dat jij je C5 niet bij Renard brengt voor onderhoud, dat was al bekend. En bedankt voor het "compliment". Op XCNL hebben we, geschrokken als we waren door het 4-regelige verhaal van Boukewerff op CiFo, de moeite genomen te proberen dat te reproduceren. Daar zijn we enige tijd mee bezig geweest, met vele verschillende variabelen. Uitkomst was eenduidig: Boukewerff's dramatische resultaat was niet te reproduceren, in de verste verten niet. Dat is door rastechneut WEB ook op CiFo geschreven, incl. links, maar enige reactie daar op, ho maar. Mijn ervaringen met HGB tellen dus ook niet mee, in jouw ogen. Voor de goede orde, ik rij bollenkarren sinds 1971, heb ze tot voor enige jaren altijd geheel zelf onderhouden, en er een kleine 1,5 miljoen kilometers mee afgelegd. Ik denk dus dat ik enig recht van spreken heb. Theoretische beschouwingen ben ik niet bijster in geïnteresseerd in dit verband. Wél in de praktijk. En die is OK mbt Renard en de door hen gebruikte HGB. Dat zal Forumlid Breeze kunnen beamen. Voor de goede orde: Renard doet alle werkzaamheden aan de Citroën, dit itt Chyparse. Overigens, wat doet Chyparse anders dan het op orde brengen van hydraulische systemen van oudere Citroëns, zoals je fijntjes opmerkt? Bij gebrek aan een website kan ik daar niet achter komen, ik weet alleen dat ze veel (hydraulische) onderdelen verkopen. Dat zie je ook op Citromobile. Daarmee is helemaal niets ten nadele van Chyparse gezegd, ze doen hun werk aan de hydro-systemen prima. Ook dat is met grote regelmaat te lezen op XCNL Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 sep 2010 18:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Persoonlijk zie ik ook geen voordelen in smurfenolie, maar dat is er ook ( gelukkig ) niet voor de C5  Ik ga er vanuit dat Citroen dat al heeft uitgezocht en daarvoor LHM/LDS gebruikt 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
27 sep 2010 19:56 |
|
 |
filip
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 08 apr 2009 21:23 Berichten: 674 Woonplaats: Grobbendonk ( België )
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Naar boven
|
 Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Menno schreef: Persoonlijk zie ik ook geen voordelen in smurfenolie, maar dat is er ook ( gelukkig ) niet voor de C5  Ik ga er vanuit dat Citroen dat al heeft uitgezocht en daarvoor LHM/LDS gebruikt  de wijn van de Aldi is ook niet zo lekker als die van de Delhaize 
|
27 sep 2010 20:07 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|