V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Ik ken ze verder niet, maar hoor en lees er wel heel erg veel positieve berichten over. ;)

mocht ik ooit problemen met m'n hydroliek krijgen, dan weet ik wel waar ik naar toe ga, Chyparse.
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
je kent die mensen dan heel goed EvilTwin
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
ms-C5 schreef:
willy4 schreef:wie of wat is Chyparse
een hydrolisch veersysteem specialist in Almere
Spijtig dat het zover rijden is voor mij :( anders wel eens bezoekje gebracht ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Of Chyparse veel ervaring heeft met de hydrauliek van de C5, daar heb ik zo m'n twijfels over.
Ze zijn gespecialiseerd in LHM en oudere LHS (DS) systemen, daarvan kunnen ze de bollen vullen, het systeem spoelen/verversen, hoogteregelaars revideren/vervangen en een paar aanverwante zaken.
Andere dingen doen ze niet, bij mijn weten.
Dit soort zaken speelt niet bij de C5 met z'n LDS systeem en niet navulbare bollen.

Renard in Beneden Leeuwen heeft wél ervaring met C5's, ik denk dan ook dat dit voor de C5 een beter adres is dan Chyparse.
Uiteraard zijn er meer Cit-garages die hier ervaring mee hebben. Zoals JO, naar ik veelvuldig lees op dit forum.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
mijn citroengarage ook hoor... ;)
hebben ook een bollentester.. etc
schijnt dat niet iedere citroengarage zoiets heeft.. :smt017
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
een bollentester hebben wij zelf gemaakt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
filip schreef:aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt .
nu niet meer ,maar vroeger wel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
willy4 schreef:
filip schreef:aan de bollen zelf komt zelden of nooit iets aan !! het is hetgeen er rond zit dat de problemen veroorzaakt .
nu niet meer ,maar vroeger wel
Dan hebben ze op dat punt toch al vooruitgang geboekt ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
JW-NHS schreef:Renard in Beneden Leeuwen heeft wél ervaring met C5's, ik denk dan ook dat dit voor de C5 een beter adres is dan Chyparse.
Ik ken Renard vooral als een paar goedbedoelende knutselaars voor oude Citroenen die maar smurfenolie blijven pushen.
De laatste dus die ik aan mijn C5 zou laten klussen.

http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 82212/P57/" onclick="window.open(this.href);return false;

Chyparse daarentegen levert al jaren comfortbollen óók voor de C5.
http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 188317/P0/" onclick="window.open(this.href);return false;

(ik heb geen aandelen Chyparse noch put options Renard)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je praat niet uit eigen ervaring over Renard, als ik het goed begrijp.

Die ervaringen heb ik wél, en die zijn gewoon positief. Ik kan Renard dan ook zeker aanbevelen, het is een garage die alles aan je Citroën kan doen. Dat kan Chyparse niet, daar is het beparekt tot de hydrauliek. Of Chyparse beschikt over de (Lexia) apparatuur om de vering af te stellen weet ik niet. Renard heeft die uiteraard wél.
Ook bij Renard worden CB's onder de C5 gemonteerd. Je krijgt ze zelfs op proef mee, zie hun site.

Dat HGB verhaal op CiFo is me bekend, inclusief de "test van Boukewerff". Die hebben we uitvoerig herhaald op XCNL http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; en dat is door WEB ook gemeld op CiFo. Toen werd het daar stil....

Zelf heb ik heel goede ervaringen gehad met HGB. Het heeft ruim 6 jaar perfect z'n werk gedaan in mijn Xant, en het zit er nog in. Geen spoor van veroudering :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Onder de Xantisten heeft Renard idd veel aanhangers, maar dat klopt toch ook met mijn opmerking dat ze meer knutselen aan oud spul? Van mijn C5 blijven ze af.

Ook grappig dat men op de XantClub de eigen rommelige experimenten hoger aanslaan dan de officiële gegevens van olie leveranciers (zowel LHM als mil-spec hydr. vloeistof) Dat gerommel met die kopjes LHM kan men zich besparen:
-capillaire visco-meter werken met extreem hoge afschuiving, dat kun je niet reproduceren in een kopje
-viscositeit van hydr. vloeistoffen is niet alleen afhankelijk van de temperatuur maar ook van de druk, in het geval van het HP-systeem tussen 80 en 160bar.

Renard spuit doelbewust aantoonbaar onjuiste redenen (beter bij lagere temperatuur, betere smering) om slachtoffers smurfenolie aan te praten, terwijl het spul gewoon in bulk gedumpt wordt omdat het niet meer gebruikt wordt voor het doel waar het voor ontwikkeld was (vliegtuigen). De adepten wijzen daar dan ook vaak op: "vliegtuig specificaties". Smurfenolie-adepten begrijpen nog steeds niet de ironie achter het gebruiken van een olie die al 30jaar niet meer in vliegtuigen gebruikt mág worden en maar te blijven wijzen op het (waan)idee dat het geschikt is voor vliegtuigen (dus dan moet het wel goed genoeg zijn voor een HP Citroën, tja...).

Code: Selecteer alles

Hyken Glacial Blu Hydraulic Fluid may be used in land-based
hydraulic systems where the equipment manufacturer specifies a
MIL-H-5606 fluid. It is not recommended for aircraft use.
Nogmaals mil-h-560 is afgezworen voor de vliegtuigbouw vanwege zijn slechte dynamische eigenschappen (bij dynamisch gebruik degradeert het snel) en een matig brandwerendheid.

Dat mensen in smurfenzooi willen geloven is nog tot daaraan toe, maar een bedrijf dat zich schuldig maakt aan dit soort "tell-sell" onzin moet gewoon uit de buurt blijven van kritische veiligheidssystemen zoals HP. Diezelfde gasten dan ook magische krachten mbt LDS toedichten is dan helemaal van den zotte.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat jij je C5 niet bij Renard brengt voor onderhoud, dat was al bekend.

En bedankt voor het "compliment".
Op XCNL hebben we, geschrokken als we waren door het 4-regelige verhaal van Boukewerff op CiFo, de moeite genomen te proberen dat te reproduceren. Daar zijn we enige tijd mee bezig geweest, met vele verschillende variabelen.
Uitkomst was eenduidig: Boukewerff's dramatische resultaat was niet te reproduceren, in de verste verten niet. Dat is door rastechneut WEB ook op CiFo geschreven, incl. links, maar enige reactie daar op, ho maar.

Mijn ervaringen met HGB tellen dus ook niet mee, in jouw ogen.
Voor de goede orde, ik rij bollenkarren sinds 1971, heb ze tot voor enige jaren altijd geheel zelf onderhouden, en er een kleine 1,5 miljoen kilometers mee afgelegd. Ik denk dus dat ik enig recht van spreken heb.

Theoretische beschouwingen ben ik niet bijster in geïnteresseerd in dit verband. Wél in de praktijk. En die is OK mbt Renard en de door hen gebruikte HGB. Dat zal Forumlid Breeze kunnen beamen.
Voor de goede orde: Renard doet alle werkzaamheden aan de Citroën, dit itt Chyparse.

Overigens, wat doet Chyparse anders dan het op orde brengen van hydraulische systemen van oudere Citroëns, zoals je fijntjes opmerkt?
Bij gebrek aan een website kan ik daar niet achter komen, ik weet alleen dat ze veel (hydraulische) onderdelen verkopen. Dat zie je ook op Citromobile.
Daarmee is helemaal niets ten nadele van Chyparse gezegd, ze doen hun werk aan de hydro-systemen prima. Ook dat is met grote regelmaat te lezen op XCNL :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Persoonlijk zie ik ook geen voordelen in smurfenolie, maar dat is er ook ( gelukkig ) niet voor de C5 ;)
Ik ga er vanuit dat Citroen dat al heeft uitgezocht en daarvoor LHM/LDS gebruikt :smt193

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Menno schreef:Persoonlijk zie ik ook geen voordelen in smurfenolie, maar dat is er ook ( gelukkig ) niet voor de C5 ;)
Ik ga er vanuit dat Citroen dat al heeft uitgezocht en daarvoor LHM/LDS gebruikt :smt193
de wijn van de Aldi is ook niet zo lekker als die van de Delhaize ;) :mrgreen:
Plaats reactie