Ik zal volgende week eens bellen. Sterkte er mee, vooral met je rug.
Groet, Leo
Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit)GuidoK schreef:Maar 2 maanden uitstel vind ik zelf een onacceptabele vertraging (maar ik denk dat de partijen die daar invloed op kunnen hebben daaraan niets gaan doen).
Het bouwen kost inderdaad maar paar uur.Het is niet zo dat het zo lang duurt om de auto te bouwen; die rolt waarschijnlijk binnen 2 dagen de lijn af.
Dat is een heel ander punt, dat kun je de dealer wel aanrekenen. Die zou iedere dag aan de telefoon moeten hangen: waar blijft mijn bestelling! En vanaf het eerste moment een realistische schatting geven. (met geluk productie in september)Ook dat je daar zo laat over geïnformeerd wordt is een slechte zaak imo.
Een lange levertijd is heel wat anders dan het niet nakomen van afspraken. De levertijd wordt op voorhand afgesproken, en is part of the deal zo te zeggen. Het schenden van deze afspraak niet, en dat is wat hier aan de hand is, het gaat hier niet over de lange levertijd. En het schenden van afspraken heeft ook helemaal niets met exclusiviteit te maken. Ik denk dat geen enkele fabrikant prat gaat op het schenden van afspraken, hoe exclusief ze ook zijn.EvilTwin schreef: Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit)
De dienst die ik momenteel lever is compleet bijzonder in de Benelux en dikwijls ook wereldwijd, maar ik hoef echt niet 2 maanden na afspraak te komen aankakken hoor. Dan verzinnen ze wel een andere manier ook al kost dat dan heel veel geld en tijd. Betrouwbaarheid is een hele belangrijke factor in het leveren van producten en diensten. Een afspraak houden of breken heeft niets met het bijzondere te maken. Dat zijn prijs en levertijd. Het houden aan afspraken is de verbintenis van de overeenkomst. Hou je je daaraan, dan kweekt dat vertrouwen. Hou je je er niet aan, dan hoef je dikwijls niet te verwachten dat je ooit ook maar teruggebeld wordt.EvilTwin schreef:Of je nu een nieuwe telefoon bestelt of een wasmachine of een uitbouw aan je huis laat klussen, dit soort uitstel is vrij normaal. Bestel je iets heel bijzonders dan gaat dat al helemaal niet meer zo vanzelfsprekend.
Nu zal ik niet zo snel over de rooie gaan, maar als mij zoiets zou overkomen, dan zou ik de volgende keer hier wel rekening mee houden. Dus of een meer bindende overeenkomst proberen te krijgen, of de volgende keer met een andere partij in zee gaan.Dan kan je wel helemaal over de rooie gaan en op principes als afspraak is afspraak gaan staan, maar daarmee gaat het niet sneller en je wachttijd wordt er wel erger van.
Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal".GuidoK schreef:Een lange levertijd is heel wat anders dan het niet nakomen van afspraken. De levertijd wordt op voorhand afgesproken, en is part of the deal zo te zeggen.EvilTwin schreef: Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit)
De laatste auto waar ik bijzat dat die nieuw besteld werd (ik heb zelf nog nooit een nieuwe auto gekocht) was in de zomer van 2007 en dat was een C5 break. Die werd prima op tijd afgeleverd, in de week die was afgesproken. Er werd gewoon een week gegeven waarin de auto afgeleverd zou worden, niks geen prognose. Of dat lang geleden is of niet mag iedereen voor zichzelf uitmaken.peterh schreef: Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal".
Het is eigenlijk perfect vasthouden aan het ideaal dat André Citroën (en daarvoor ook H.Ford) voor ogen hadden: je standaardiseert je proces zo, dat je kostenbesparingen realiseert die je ook klant ten goede komen. Want die krijgen meer voor minder.en zal het nooit proberen te veranderen of hun proces proberen te verbeteren
mijn dealer hanteert de levertijd die hem wordt aangegeven via de computer..peterh schreef:Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal".
Roman schreef:mijn dealer hanteert de levertijd die hem wordt aangegeven via de computer..peterh schreef:Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal".
en telt daar dan 14 dagen bij...
tot nu toe hebben we geluk gehad en de auto's eerder gehad..
de C3 van mijn schoonouders was voorzien voor eind januari en die was er al rond de 10de januari
mijn C5 was voorzien voor half november en was er al half oktober
de jumper die nu in bestelling is, is voorzien voor half nivember... eens kijken of die ook vroeger komt...
Nee hoor, dat is al véél langer zo. Bij die deal waar jijk bijgezeten hebt, was of sprake van een "verwachte" in plaats van een "afgesproken" leverdatum, òf van een verkoper die zijn hand overspeelde.GuidoK schreef: Maar dus goed opletten als je nu de deal maakt dat je niet een of andere prognose voorgeschoteld krijgt (in de afgelopen 3 jaren dus veranderd is als ik peterh mag geloven),
Als je een configuratie bestelt die niet tot de standaardvoorraad behoort, wens ik je veel succes. Daar kan een dealer nooit van op aan.maar gewoon een vaste datum afspreken.
Meen je dat echt?!?peterh schreef: Nee hoor, dat is al véél langer zo. Bij die deal waar jijk bijgezeten hebt, was of sprake van een "verwachte" in plaats van een "afgesproken" leverdatum, òf van een verkoper die zijn hand overspeelde.
Nee, ik zat er niet bij. Maar iets zegt me dat je dat wist. Ik gaf je alleen de mogelijkheden.GuidoK schreef: Meen je dat echt?!?
Zat jij er ook bij?![]()