Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Uitstel levering, wat een merk
Auteur |
Bericht |
LeoGuz
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2010 22:33 Berichten: 23 Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: C5 1.6 THP Tourer Exclusive (autumaat)
Opties: Pack concert excl / Pack protection excl. / trekhk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12313
Productienummer: 10444
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Uitstel levering, wat een merk
Oeps, mijn Tourer THP exclusive wordt ook begin september uitgeleverd, of is het ook "zou uitgeleverd worden". Ik mag hopen van niet. Ik zal volgende week eens bellen. Sterkte er mee, vooral met je rug. Groet, Leo
|
04 sep 2010 22:42 |
|
 |
ozon1969
|
Goh, ik zie dat mijn berichtje in ieder geval de aandacht trekt... Dank voor jullie reacties! Tja, ik ben ondertussen natuurlijk wel weer een beetje afgekoeld maar het blijft vervelend. Zoals al genoemd is ben ik er wel een beetje bang voor dat de leasemaatschappij geen zin heeft de auto nog dit jaar op kenteken te zetten dus eens zien hoe dat gaat aflopen. Ik blijf gewoon wachten op de auto maar zal inderdaad proberen een andere voorloopauto te krijgen, zo langzamerhand denk ik dat alles beter is dan een nieuwe Seat Exeo  Extra opties zal wel niet lukken maar goed, het zij zo. Ik hou jullie op de hoogte!
|
05 sep 2010 09:40 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
GuidoK schreef: Maar 2 maanden uitstel vind ik zelf een onacceptabele vertraging (maar ik denk dat de partijen die daar invloed op kunnen hebben daaraan niets gaan doen). Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit) Bij het ingeven van een besteling weet de dealer (dacht ik) al vrij snel wanneer de daadwerkelijk productie gepland is, maar bij bestelling in juni is dat net zo makkelijk een planning in september. Juist omdat dit zo ver vooruit is, kan er veel tussendoor in de weg zitten. Citaat: Het is niet zo dat het zo lang duurt om de auto te bouwen; die rolt waarschijnlijk binnen 2 dagen de lijn af. Het bouwen kost inderdaad maar paar uur. Citaat: Ook dat je daar zo laat over geïnformeerd wordt is een slechte zaak imo.
Dat is een heel ander punt, dat kun je de dealer wel aanrekenen. Die zou iedere dag aan de telefoon moeten hangen: waar blijft mijn bestelling! En vanaf het eerste moment een realistische schatting geven. (met geluk productie in september)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 sep 2010 12:07 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit)
Een lange levertijd is heel wat anders dan het niet nakomen van afspraken. De levertijd wordt op voorhand afgesproken, en is part of the deal zo te zeggen. Het schenden van deze afspraak niet, en dat is wat hier aan de hand is, het gaat hier niet over de lange levertijd. En het schenden van afspraken heeft ook helemaal niets met exclusiviteit te maken. Ik denk dat geen enkele fabrikant prat gaat op het schenden van afspraken, hoe exclusief ze ook zijn. Om dat te begrijpen hoef je geen nieuwe auto's te bestellen, maar moet je weten wat een afspraak betekend.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
05 sep 2010 13:08 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
tja dan cancel je de deal, maar ik zou toch wat meer realistisch zijn.
Of je nu een nieuwe telefoon bestelt of een wasmachine of een uitbouw aan je huis laat klussen, dit soort uitstel is vrij normaal. Bestel je iets heel bijzonders dan gaat dat al helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. In het specifieke geval van de C6 schoven beloofde leveringen van nov05 op naar april06; met soms vervelende gevolgen. maar ga dan niet net doen alsof dat alleen bij Citroën voor kan komen of alleen bij auto's. Kijk even rond op de topics over bestelde C5-3s toen die er net was, of op Ci-Fo bij de introductie van de C4pic of C6, dan zie je exact hetzelfde.
Dan kan je wel helemaal over de rooie gaan en op principes als afspraak is afspraak gaan staan, maar daarmee gaat het niet sneller en je wachttijd wordt er wel erger van.
Als je denkt dat je echt een zaak hebt dan spreek je de leverancier erop aan, maar in dit geval zit er een dealer, een importeur en een leasemij tussen dus je hebt weinig te willen.
Zoals ik al zei: de dealer had hier ook wat realistischer moeten zijn, maar die zal -zoals iedere leverancier- in eerste instantie zeggen: 'tuurlijk regelen wij dat... als dat dan niet lukt kan hij zich altijd achter de fabrikant verschuilen.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 sep 2010 17:23 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Of je nu een nieuwe telefoon bestelt of een wasmachine of een uitbouw aan je huis laat klussen, dit soort uitstel is vrij normaal. Bestel je iets heel bijzonders dan gaat dat al helemaal niet meer zo vanzelfsprekend.
De dienst die ik momenteel lever is compleet bijzonder in de Benelux en dikwijls ook wereldwijd, maar ik hoef echt niet 2 maanden na afspraak te komen aankakken hoor. Dan verzinnen ze wel een andere manier ook al kost dat dan heel veel geld en tijd. Betrouwbaarheid is een hele belangrijke factor in het leveren van producten en diensten. Een afspraak houden of breken heeft niets met het bijzondere te maken. Dat zijn prijs en levertijd. Het houden aan afspraken is de verbintenis van de overeenkomst. Hou je je daaraan, dan kweekt dat vertrouwen. Hou je je er niet aan, dan hoef je dikwijls niet te verwachten dat je ooit ook maar teruggebeld wordt. Citaat: Dan kan je wel helemaal over de rooie gaan en op principes als afspraak is afspraak gaan staan, maar daarmee gaat het niet sneller en je wachttijd wordt er wel erger van. Nu zal ik niet zo snel over de rooie gaan, maar als mij zoiets zou overkomen, dan zou ik de volgende keer hier wel rekening mee houden. Dus of een meer bindende overeenkomst proberen te krijgen, of de volgende keer met een andere partij in zee gaan. Maar goed, iedereen gaat daar anders mee om. De één laat met zich sollen en de ander heeft een wat meer principiële houding.
|
05 sep 2010 18:17 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
GuidoK schreef: EvilTwin schreef: Ik ben bang dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt anders zou je dit niet zeggen. In bijzondere gevallen (C6) was zes maanden zelfs niet vreemd. Zoals ik al eerder zei, sommige fabrikanten gaan er zelfs prat op dat ze een lange levertijd hebben (geeft de illusie van exclusiviteit)
Een lange levertijd is heel wat anders dan het niet nakomen van afspraken. De levertijd wordt op voorhand afgesproken, en is part of the deal zo te zeggen. Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal".
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
05 sep 2010 23:09 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
peterh schreef: Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal". De laatste auto waar ik bijzat dat die nieuw besteld werd (ik heb zelf nog nooit een nieuwe auto gekocht) was in de zomer van 2007 en dat was een c5 break. Die werd prima op tijd afgeleverd, in de week die was afgesproken. Er werd gewoon een week gegeven waarin de auto afgeleverd zou worden, niks geen prognose. Of dat lang geleden is of niet mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Maar dus goed opletten als je nu de deal maakt dat je niet een of andere prognose voorgeschoteld krijgt (in de afgelopen 3 jaren dus veranderd is als ik peterh mag geloven), maar gewoon een vaste datum afspreken. Kennelijk maakt citroen de laatste tijd daar een potje van als ik de experts moet geloven en is dit geval dus geen uitzondering; dat wist ik niet. Des de treuriger dat ozon1969 kennelijk dan niet de enige is. Hoe dan ook, ik vind 2 maanden uitstel lang, te lang. Temeer je daar ook zo kort over geinformeerd wordt. Niet dat de TS feitelijk iets kan doen aan deze bestelling (de dealer of leasemaatschappij kan de auto niet uit de lucht toveren), maar hij kan wel wellicht een compensatie afdwingen. Als iedereen niets doet dan neemt de fabriek dit soort excessen voor lief en zal het nooit proberen te veranderen of hun proces proberen te verbeteren.
|
05 sep 2010 23:36 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Met die break in 2007 had je mazzel. Dat was of een voorraadmodel, of een standaardmodel, want in 07 was de productie van C5 al dermate beperkt dat je niet zonder meer alles kon krijgen. Je kon dus niet zeggen doe mij een handbak 2.2biturbo in Ganache met licht leer en schuifdak (ook al stond combo gewoon in de folder)...want die hadden ze nooit voor je gemaakt. De luxere modellen werden op dat moment al in beperkte batches gebouwd, dus dwong de fabriek de importeur om er gelijk ~30 af te nemen. De importeur bestelde natuurlijk niet zo'n typische kleur/interieurcombo, behalve als hij zeker wist die gelijk te kunnen verkopen. Die bestelde dan een handvol handbak - het merendeel autom., allemaal in bedekte kleuren, misschien eentje hier of daar met leer. Omdat ze er al waren konden dealers dan weer een deal maken: klanten ook blij (ook al konden ze niet volgens het menu een auto samenstellen) Exact de specificaties uitzoeken is gewoon een luxe en op die luxe moet je wachten of meer voor betalen. Dat is ook in andere business zo. Dan moet je niet gaan doen alsof dit de grootste zonde is die je als leverancier kan begaan. Een beetje realiteitszin bespaart je gewoon veel frustratie. Citroën maakt er dus geen potje van en het zijn dus geen excessen; dit is de standaard. Sterker nog, in veel landen zul je nooit een auto kopen gespecificeerd uit de folder en zelfs in NL zijn er veel klanten die zo niet een auto kopen. In de VS rij je naar een dealer, je kijkt wat hij heeft staan, zoekt een leuke kleur uit, maakt een proefrit, tegelijk controleert hij of je het kan betalen en je sluit de deal. Dat zei je ook in de prijzen terug. Je rijdt naar huis met de verkoopstickers er nog op; een nummerplaat komt een paar weken later in de post. Wl je iets heel speciaals dan belt de dealer wellicht een ander filiaal van dezelfde keten... Citaat: en zal het nooit proberen te veranderen of hun proces proberen te verbeteren Het is eigenlijk perfect vasthouden aan het ideaal dat André Citroën (en daarvoor ook H.Ford) voor ogen hadden: je standaardiseert je proces zo, dat je kostenbesparingen realiseert die je ook klant ten goede komen. Want die krijgen meer voor minder. Het omgekeerde zie je bij zgn premium (blah) merken: niks is standaard, dus voor een simpele optie betaal je de hoofdprijs. Dat zijn de kosten van het omgooien van je productieproces. Al weten ze inmiddels bij BMW ook dat je beter elekt ruiten voor standaard kunt maken, want dat wil toch iedereen en als je dat niet standaard maakt is het duurder voor iedereen en jezelf als producent (het bespaart je een handslinger ontwerpen bijv). Kijk ook eens naar hun optielijsten, vroeger kon je alles vrij aanvinken, nu komt alles in pakketten. Dát is exact hetzelfde principe aan het werk. En die zgn premiummerken houden zich in de VS ook gewoon aan het bovenstaande schema.
|
06 sep 2010 11:35 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
peterh schreef: Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal". mijn dealer hanteert de levertijd die hem wordt aangegeven via de computer.. en telt daar dan 14 dagen bij... tot nu toe hebben we geluk gehad en de auto's eerder gehad.. de C3 van mijn schoonouders was voorzien voor eind januari en die was er al rond de 10de januari mijn C5 was voorzien voor half november en was er al half oktober de jumper die nu in bestelling is, is voorzien voor half nivember... eens kijken of die ook vroeger komt... 
|
06 sep 2010 11:41 |
|
 |
kleykenb
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 okt 2009 09:04 Berichten: 38 Woonplaats: Mechelen, Belgie
Auto: Citroen C5 Tourer Exclusive
Opties: Parking Pack, MyWay
Bouwjaar: 2010
kilometerstand: 16000
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Roman schreef: peterh schreef: Het is hierom dat ET denkt dat je al lang geen nieuwe auto meer besteld hebt. De levertijd wordt niet, zoals jij zegt "op voorhand afgesproken", maar bij bestelling wordt er een, niet-bindende, prognose afgegeven. Da's dus niet "part of the deal". mijn dealer hanteert de levertijd die hem wordt aangegeven via de computer.. en telt daar dan 14 dagen bij... tot nu toe hebben we geluk gehad en de auto's eerder gehad.. de C3 van mijn schoonouders was voorzien voor eind januari en die was er al rond de 10de januari mijn C5 was voorzien voor half november en was er al half oktober de jumper die nu in bestelling is, is voorzien voor half nivember... eens kijken of die ook vroeger komt...  Heb mijn C5 Tourer (HDI weliswaar) ook ontvangen lang voor de verwachte datum : besteld rond 15 juli 2010, op bestelbon stond 15 september, maar hij stond klaar voor me op 20 augustus ! Doet vermoeden dat de tijd om een THP te leveren een pak langer is dan de levertijd van een HDI. Overigens is de mijne ook een Exclusive met lederen zetels en bijna full-option , dus daar kan het niet aan liggen.
|
06 sep 2010 15:11 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Naar boven
|
GuidoK schreef: Maar dus goed opletten als je nu de deal maakt dat je niet een of andere prognose voorgeschoteld krijgt (in de afgelopen 3 jaren dus veranderd is als ik peterh mag geloven), Nee hoor, dat is al véél langer zo. Bij die deal waar jijk bijgezeten hebt, was of sprake van een " verwachte" in plaats van een "afgesproken" leverdatum, òf van een verkoper die zijn hand overspeelde. Het is wel zo dat het steeds vaker een probleem wordt, omdat de levenscyclus van een model steeds korter wordt. Citaat: maar gewoon een vaste datum afspreken. Als je een configuratie bestelt die niet tot de standaardvoorraad behoort, wens ik je veel succes. Daar kan een dealer nooit van op aan.
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
06 sep 2010 18:28 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Naar boven
|
peterh schreef: Nee hoor, dat is al véél langer zo. Bij die deal waar jijk bijgezeten hebt, was of sprake van een "verwachte" in plaats van een "afgesproken" leverdatum, òf van een verkoper die zijn hand overspeelde.
Meen je dat echt?!? Zat jij er ook bij? Dan zat je zeker achter die grote plant verstopt, want ik meen echt iedereen die daar aan tafel zat heel goed te kennen  . Of de verkoper z'n hand overspeelde.. het zal wel. Dat kan je bij elke afspraak die daar op papier is gezet natuurlijk wel zeggen....ook van de prijs. "nee meneertje.... die prijs staat welliswaar op papier... maar ja hè, ik overspeelde mijn hand hè... u kunt dus kiezen of delen" Ik zou dan mijn biezen pakken. Jij toch ook? Maar goed, de auto werd gewoon volgens afspraak op de vastgestelde datum voor de vastgestelde prijs geleverd.
|
06 sep 2010 19:40 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Naar boven
|
GuidoK schreef: Meen je dat echt?!? Zat jij er ook bij? Nee, ik zat er niet bij. Maar iets zegt me dat je dat wist. Ik gaf je alleen de mogelijkheden. Bij nader inzien is er nog een derde mogelijkheid, namelijk dat je ons niet alle informatie geeft, en dat het gewoon een voorraadauto was. Dan is er natuurlijk wel een goede afspraak te maken, want die auto bestaat al, en als je 'm kunt claimen is er, behoudens calamiteiten, niks aan de hand. Maar wanneer de auto nog gemaakt moet worden, dan zit die knop er echt niet op, geloof me. Behalve een veranderende planning in Rennes zijn er nog meer oorzaken waarover ze in Rennes geen controle hebben, maar waardoor wel een fabricageplanning in de soep kan lopen, en dus verwachte levertijden niet gehaald worden. Denk aan problemen bij toeleveranciers, of de (in het geval van Frankrijk niet geheel denkbeeldige) mogelijkheid van een staking ergens in de keten. Laten we het eens van de andere kant bekijken. Beste Guido, geef eens eerlijk antwoord op de volgende vraag: Als jij autofabrikant zou zijn, werkend met redelijk krappe netto-marges, en in een markt die doorlopend onder druk staat, zou jij dan harde toezeggingen doen over wanneer je denkt een bepaalde auto in elkaar te kunnen schroeven?
|
06 sep 2010 20:46 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
nog maal, mijne is besteld half juli.. levering rond begin november...en mijn dealer doet daar 2 weken bij.. en zegt half november krijg je hem.. nou 25 sept is die gebouwd en omdat mijn ramen nog getint moesten worden heb ik hem 25 okt kunnen afhalen.. duidelijke informatie van mijn dealer.. 
|
06 sep 2010 20:49 |
|
 |
|