Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:17
Auto: C5 Break Exclusive 2.0
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Den Haag
De automaat van mijn C5 Break 2001 heeft de vervelende eigenschap dat wanneer de motor op temperatuur is de transmissie met een ruk schakelt van 1 naar 2. Verder doorschakelen is prima.
Als de motor koud is doet ie het niet, schakelt dan soepel. Bij het uitlezen zou volgens Citroen niets te zien zijn, maar men concludeerde voor het gemak maar een revisie bak. Kent iemand dit fenomeen en wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Als de motor koud is doet ie het niet, schakelt dan soepel. Bij het uitlezen zou volgens Citroen niets te zien zijn, maar men concludeerde voor het gemak maar een revisie bak. Kent iemand dit fenomeen en wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat klinkt als probleem met de kleppen, iets wat regelmatig voorkomt bij de al-4.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 65#p143665" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat men dit iig checken, of vraag elders hierover een 2'de opinie
Oliepeil is trouwens ook van belang, dit luistert nauwkeurig, dus een eventuele oliewissel kan geen kwaad, ..
Revisie kan altijd natuurlijk indien de bak echt stuk is, maar dan ben je qua kosten flink aan de beurt
Als hij verder goed schakelt gok ik eerder op de solenoïde kleppen ...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 65#p143665" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat men dit iig checken, of vraag elders hierover een 2'de opinie
Oliepeil is trouwens ook van belang, dit luistert nauwkeurig, dus een eventuele oliewissel kan geen kwaad, ..
Revisie kan altijd natuurlijk indien de bak echt stuk is, maar dan ben je qua kosten flink aan de beurt
Als hij verder goed schakelt gok ik eerder op de solenoïde kleppen ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
En kijk of de remlichtscahkelaar et blijft "plakken". Vervangen daarvan kun je zelf en kost eem 20 euro. Wanneer de garage blijft praten over revisiebak moet je naar een bakken specialist gaan. Waar woon je in het land? Bel anders met Oldenhage, de huisdealer of Autrans.
Johan
Johan
Berichten: 520
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:10
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Locatie: Arnhem
Contacteer:
remlichtschakelaar? wat is daar de reden van dan?
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
In de remlichtschakelaar zitten twee contactjes, eentje voor de lampen neem ik aan en eentje voor de elektronica van de bak. Nadat ik onze remschakelaar had vervangen schakelde en ontkoppelde de lock-up echt beter/soepeler en sneller. Dit kan niet gelezen worden door de Lexia. meer technische uitleg even Autrans vragen.
Bij mij zag het contactje voor de bak eruit als oude contactpunten van een eend, gewoon wat ingebrand. Dan levert dit punt een extra weerstand op of blijft plakken. En met de gevoelige sensoren en electronica heb je dan dus een (gelukkig goedkoop) probleem.
Uiteraard heb ik d eoude schakelaar uit elkaar gehaald om te zien hoe deze in lekaar zat en werkte. Met de multimeter deze verschillende ewaarden ook kunnen constateren.
Vnadaar dus mijn opmerking over de remlichtschakelaar.
Deze schakelaar zit boven het rempedaal.
Johan
Bij mij zag het contactje voor de bak eruit als oude contactpunten van een eend, gewoon wat ingebrand. Dan levert dit punt een extra weerstand op of blijft plakken. En met de gevoelige sensoren en electronica heb je dan dus een (gelukkig goedkoop) probleem.
Uiteraard heb ik d eoude schakelaar uit elkaar gehaald om te zien hoe deze in lekaar zat en werkte. Met de multimeter deze verschillende ewaarden ook kunnen constateren.
Vnadaar dus mijn opmerking over de remlichtschakelaar.
Deze schakelaar zit boven het rempedaal.
Johan
Berichten: 520
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:10
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Locatie: Arnhem
Contacteer:
Ja maar als de bak schakeld van z'n 1 naar z'n 2 en bokt dan wordt de rem niet gebruikt dus ook niet activiteit op de remschakelaar? of begrijp ik het niet helemaal?
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Die remschakelaar kan inderdaad problemen geven omdat er dan een stroomkring onderbroken is in de besturing van de bak.
Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de twee regelkleppen in de bak zoals door Menno werd aangegeven.
Een vriend van mij had hetzelfde probleem met dezelfde auto.
kosten ca 400/500 euro.
Rij een keer langs bij een expert of bij de huisdealer van de club in Nieuw Vennep.
Geloof niet zomaar iemand die alleen vertrouwt op de trucs van zijn Lexia goocheldoos.
Een nieuwe bak zal waarschijnlijk het probleem wel verhelpen en is in ieder geval goed voor zijn portemonee, maar nodig is het volgens mij niet.
Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de twee regelkleppen in de bak zoals door Menno werd aangegeven.
Een vriend van mij had hetzelfde probleem met dezelfde auto.
kosten ca 400/500 euro.
Rij een keer langs bij een expert of bij de huisdealer van de club in Nieuw Vennep.
Geloof niet zomaar iemand die alleen vertrouwt op de trucs van zijn Lexia goocheldoos.
Een nieuwe bak zal waarschijnlijk het probleem wel verhelpen en is in ieder geval goed voor zijn portemonee, maar nodig is het volgens mij niet.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
Jawel ze bestaan nog steeds, dealers die meteen over een ruilbak of reviseren praten .................
Daar is zo'n forum nou goed voor, je behoed mensen voor onnodige uitgaven.
Wat zegt zo'n dealer dan als je zelf met 2 mogelijke oplossingen aan komt waarvan jij al weet dat zij dat niet geprobeerd hebben.
Daar is zo'n forum nou goed voor, je behoed mensen voor onnodige uitgaven.
Wat zegt zo'n dealer dan als je zelf met 2 mogelijke oplossingen aan komt waarvan jij al weet dat zij dat niet geprobeerd hebben.
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Nadat de remschakelaar is vervangen heb ik later idd ook bij Oldenhage de kleppen laten vervangen. Daarna was het schakelen weer heerlijk zacht en zonder storingsmeldingen.
Na het vervangen van de remlichtschakelaar schakelde de bak ook duidelijk minder bokkerig.
Het punt is dat ik van een bakken revisiespecialist hoorde dat de dealer idd vaak aangeeft dat het om een complete revisiebak gaat. Sommige dealers gelukkig niet, die gaan aan de kleppen. Net als bakken revisie specialisten.
Ik denk ook aan de kleppen overigens. Wel noem ik de remlichtschakelaar omdat deze vaak vergeten wordt. Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook die van twee bedrijven die ook kleppen vervangen. Die pakken meestal eerst de remlichtschakelaar en testen dan kort. Het punt is dat deze remlichtschakelaar niet als losse storingsveroorzaker uit te lezen is. En even checken met 20 euro kan geen kwaad toch?
Vandaar mijn opmerking.
Johan
Na het vervangen van de remlichtschakelaar schakelde de bak ook duidelijk minder bokkerig.
Het punt is dat ik van een bakken revisiespecialist hoorde dat de dealer idd vaak aangeeft dat het om een complete revisiebak gaat. Sommige dealers gelukkig niet, die gaan aan de kleppen. Net als bakken revisie specialisten.
Ik denk ook aan de kleppen overigens. Wel noem ik de remlichtschakelaar omdat deze vaak vergeten wordt. Niet alleen mijn eigen ervaring maar ook die van twee bedrijven die ook kleppen vervangen. Die pakken meestal eerst de remlichtschakelaar en testen dan kort. Het punt is dat deze remlichtschakelaar niet als losse storingsveroorzaker uit te lezen is. En even checken met 20 euro kan geen kwaad toch?
Vandaar mijn opmerking.
Johan
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik deel je mening geheel.
Zo langzamerhand heb ik heel wat gelezen over de AL4, ik had die bak ook in mijn Xant. En aangezien ik dan wil weten hoe dat allemaal in elkaar zit ga ik die info verzamelen, da's intussen een hele berg. Zowel in NL gevonden, maar ook in F en D.
Op de schema's kun je zien dat het remcontact een rol speelt bij het koppelen/ontkoppelen van de koppelomvormer-overbrugging. Dat kan dan ook de oorzaak zijn dat de overbrugging niet goed werkt en dat je lang met een slip in de omvormer blijft rijden.
Of 'ie ook een rol speelt bij het harde schakelen van 1 naar 2 is de vraag, maar daarbij moet opgemerkt worden dat het soms inkomen van de overbrugging in z'n 1 ervaren wordt als schakelen naar 2. En da's wat anders.
Mijn ervaring is intussen dat in veel gevallen een goede oliewissel al wonderen doet. Dat is wat mij betreft advies nummer 1.
Vervolgens het uitwisselen van de twee hoofdkleppen, daarvan wordt er een gebruikt voor de overbrugging van de koppelomvormer, de andere moduleert de druk in het systeem.
Bij die uitwisseling wordt ook de olie ververst, dat is dan de tweede verversing. En daarmee wordt een groter gedeelte van de olie ververst, de eerste verversing heeft al een deel vervangen.
Groet,
JW
Zo langzamerhand heb ik heel wat gelezen over de AL4, ik had die bak ook in mijn Xant. En aangezien ik dan wil weten hoe dat allemaal in elkaar zit ga ik die info verzamelen, da's intussen een hele berg. Zowel in NL gevonden, maar ook in F en D.
Op de schema's kun je zien dat het remcontact een rol speelt bij het koppelen/ontkoppelen van de koppelomvormer-overbrugging. Dat kan dan ook de oorzaak zijn dat de overbrugging niet goed werkt en dat je lang met een slip in de omvormer blijft rijden.
Of 'ie ook een rol speelt bij het harde schakelen van 1 naar 2 is de vraag, maar daarbij moet opgemerkt worden dat het soms inkomen van de overbrugging in z'n 1 ervaren wordt als schakelen naar 2. En da's wat anders.
Mijn ervaring is intussen dat in veel gevallen een goede oliewissel al wonderen doet. Dat is wat mij betreft advies nummer 1.
Vervolgens het uitwisselen van de twee hoofdkleppen, daarvan wordt er een gebruikt voor de overbrugging van de koppelomvormer, de andere moduleert de druk in het systeem.
Bij die uitwisseling wordt ook de olie ververst, dat is dan de tweede verversing. En daarmee wordt een groter gedeelte van de olie ververst, de eerste verversing heeft al een deel vervangen.
Groet,
JW
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:17
Auto: C5 Break Exclusive 2.0
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Den Haag
Heren mag ik jullie alsnog bedanken voor de adviezen. Ga aan het werk met de kleppen en de remlicht schakelaar. Tav die schakelaar noh het volgende. Sinds enige tijd gaat de wagen meteen naar de eco-mode als ik het contact uitzet, geen 30 min vertraging. Ook werken de knipperlichten niet meer als ik de a.b. (recentelijk verloren) voor de cv gebruik. Past dit in het plaatje van de remlichtschakelaar?
Karel
Karel



