Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik heb het bij 200.000 laten doen, is vroeg zat, m.i.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hmmm , ... bij mijn HDi was het ook rond de 200K , maar bij onze ex-berline rond de 65K en die was er qua olie ( enorm zwart ) meer aan toe , ... deze had dan ook een trekhaak , die van mij gelukkig niet ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Goh, misschien heb ik mezelf dus wel in de vingers gesneden door er net een trekhaak onder te zetten. Dat schijnt dus erg slecht te zijn voor de bak en de olie
Al snap ik de link ertussen natuurlijk nog niet
Johan




Al snap ik de link ertussen natuurlijk nog niet

Johan
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Trekhaak betekend meestal tig km per jaar afzien met zo'n verdraaide sleurhut , ... = slecht voor de bak 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Nee, nee... het is puur het gewicht van de trekhaak zelf, het hele jaar.... 

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Waarom monteren veel mensen een oliekoeler op de automaat als er zo'n kreng achter hangt ?? , niet omdat de bak het nu zo lekker vindt ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:


Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik zal natuurlijk over verkeerde info beschikken maar mij werd ooit eens verteld als je vaak een aanhanger trekt, je net beter wel een automaat pakt.Menno schreef:Trekhaak betekend meestal tig km per jaar afzien met zo'n verdraaide sleurhut , ... = slecht voor de bak

Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Dat heeft te maken met het feit dat de meeste (zondags)rijders niet goed overweg kunnen met de koppeling als er wat zwaars achterhangt.
Plus, de wagen kan met een automaat gemakkelijker van stilstand wegrijden dankzij de vloeistofkoppeling...
Plus, de wagen kan met een automaat gemakkelijker van stilstand wegrijden dankzij de vloeistofkoppeling...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Ik rijd mijn halve leven al met een automaat, waarvan de laatste 4 jaar met een trekhaak en daadwerkelijk iets erachter.
1. De vouwwagen komt niet boven de 750 kilo uit.
2. Het gaat maximaal om 2500km op jaarbasis.
en 3.
. Ik rijd ieder jaar weer met een andere/nieuwe 'trek'auto......
Moraal van dit verhaal....Als je een tandemasser van dik 2000 kilo het hele jaar achter je auto hebt hangen en er alleen maar de Sint Bernardpas mee op- en afrijd, dan verg je wel erg veel van je automaat. Voor alle andere gevallen.....het rijden met een aanhanger dwingt je tot een aangepaste rijstijl, maar je lijdt er geen onheroeppelijk schade van.
1. De vouwwagen komt niet boven de 750 kilo uit.
2. Het gaat maximaal om 2500km op jaarbasis.
en 3.

Moraal van dit verhaal....Als je een tandemasser van dik 2000 kilo het hele jaar achter je auto hebt hangen en er alleen maar de Sint Bernardpas mee op- en afrijd, dan verg je wel erg veel van je automaat. Voor alle andere gevallen.....het rijden met een aanhanger dwingt je tot een aangepaste rijstijl, maar je lijdt er geen onheroeppelijk schade van.
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
idd mijn triganootje merk je ook niet achter de C5 


C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
En wanneer ik met een sleurhut ga rijden, moet ik dan een extra oliekoeler plaatsen? Dawisiknie.
Zijn daar ervaringen mee?
Johan
Zijn daar ervaringen mee?
Johan

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ben nu daadwerkelijk met sleurhut gaan rijden. Moet er iets met een extra oliekoeler?
Auto is een C5 2.0 110 HDI automaat.
Johan
Auto is een C5 2.0 110 HDI automaat.
Johan
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Volgens mij niet. Bij het maximum aanhangwagengewicht is al rekening gehouden daarmee.
Vroeger, heel vroeger, toen mijn vader al keek naar een Audi automaat maar 'm niet kocht, was het 750 zonder en 1100kg met oliekoeler...
Vroeger, heel vroeger, toen mijn vader al keek naar een Audi automaat maar 'm niet kocht, was het 750 zonder en 1100kg met oliekoeler...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

V.I.P.


Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2006 18:51
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Locatie: Haarlem
Collegae Citronisten,
Even weer een update over "automaat" in noodloop.
Na mijn eerdere meldingen op 14-2-2008 en 08-03-2008 een vervolg op mijn "AL-4_bak" met noodloop-perikelen.
Nadat de bak bij onze "clubdealer" Oldenhage een aantal maanden geleden is bijgevuld met 0.2 liter olie, begonnen de problemen van de bak (storing automatische versnellingsbak) toch frequenter op te treden (1 keer per maand)
Een keer per dag als de bak koud was en moest schakelen van 3 naar 4, trad het probleem op, conclusie, de al veel gehoorde melding "kleppen" van het hydraulische blok.
Betreffende kleppen (solenoids, 2 stuks) laten vervangen, storingmelding in motormanagementcomputer gaf ook aan dat dit het probleem zou moeten zijn.
Moet zeggen dat de service welke Johan Oldenhage en zijn team leveren werkelijk een zeldzaamheid begint te worden, waarvoor dank heren!
Zelfs het simpele feit van een leenauto kom je tegenwoordig niet altijd meer tegen, brandstofkosten als enige vergoeding natuurlijk.
Wat me wel verbaasde was het feit dat er "XM-bakolie" in zat, welke dikker schijnt te zijn dan de ATF welke er in hoort te zitten.
Bij 186.000 km gereviseerd onder garantie bij mister "NN" oftewel de grote onbekende, sindsdien met de te dikke XM-olie gereden zonder dat er problemen zijn opgetreden behalve de genoemde iets vaker optredende noodloop-perikelen bij nu 252.0000 km, dus 66.000 km zonder problemen gereden, terwijl de verkeerde (in dit geval te dikke) soort olie altijd voor problemen zou zorgen????
???? (waaronder diverse trips naar Zwitserland)
Kortom, er zit nu nog ongeveer 6 liter te dikke olie in en 2 liter goede olie, mix zou geen kwaad kunnen volgens team Oldenhage, dus op naar de 300.000 km.
Soms blijkt er toch nog enige "speling" te zitten tussen theorie en praktijk, als je van te voren weet dat je met "verkeerde" olie rijdt, maakt je je zorgen, weet je het niet dan rij je 66.000 km zorgeloos door in de veronderstelling dat "men" het goed gedaan heeft!
Moraal van het verhaal, theorie is mooi, maar de praktijk bewijst vaak anders, relativeer op zn tijd!!
m.vr.gr. Ulfred
Even weer een update over "automaat" in noodloop.
Na mijn eerdere meldingen op 14-2-2008 en 08-03-2008 een vervolg op mijn "AL-4_bak" met noodloop-perikelen.
Nadat de bak bij onze "clubdealer" Oldenhage een aantal maanden geleden is bijgevuld met 0.2 liter olie, begonnen de problemen van de bak (storing automatische versnellingsbak) toch frequenter op te treden (1 keer per maand)
Een keer per dag als de bak koud was en moest schakelen van 3 naar 4, trad het probleem op, conclusie, de al veel gehoorde melding "kleppen" van het hydraulische blok.
Betreffende kleppen (solenoids, 2 stuks) laten vervangen, storingmelding in motormanagementcomputer gaf ook aan dat dit het probleem zou moeten zijn.
Moet zeggen dat de service welke Johan Oldenhage en zijn team leveren werkelijk een zeldzaamheid begint te worden, waarvoor dank heren!

Zelfs het simpele feit van een leenauto kom je tegenwoordig niet altijd meer tegen, brandstofkosten als enige vergoeding natuurlijk.
Wat me wel verbaasde was het feit dat er "XM-bakolie" in zat, welke dikker schijnt te zijn dan de ATF welke er in hoort te zitten.
Bij 186.000 km gereviseerd onder garantie bij mister "NN" oftewel de grote onbekende, sindsdien met de te dikke XM-olie gereden zonder dat er problemen zijn opgetreden behalve de genoemde iets vaker optredende noodloop-perikelen bij nu 252.0000 km, dus 66.000 km zonder problemen gereden, terwijl de verkeerde (in dit geval te dikke) soort olie altijd voor problemen zou zorgen????
???? (waaronder diverse trips naar Zwitserland)
Kortom, er zit nu nog ongeveer 6 liter te dikke olie in en 2 liter goede olie, mix zou geen kwaad kunnen volgens team Oldenhage, dus op naar de 300.000 km.
Soms blijkt er toch nog enige "speling" te zitten tussen theorie en praktijk, als je van te voren weet dat je met "verkeerde" olie rijdt, maakt je je zorgen, weet je het niet dan rij je 66.000 km zorgeloos door in de veronderstelling dat "men" het goed gedaan heeft!
Moraal van het verhaal, theorie is mooi, maar de praktijk bewijst vaak anders, relativeer op zn tijd!!
m.vr.gr. Ulfred
Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km
Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km
Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km
C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km
Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km
C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)