timyboyb schreef:
hij meld wel dat het filter schoon moet, of dat er uitlaatgassen storing is. [..]
zitten die uitlaatgas sensoren in het roetfilter?
Uitlaatgas storing kan slaan op een veelheid van sensoren, maar hoeft absoluut niet te maken te hebben met het foutieve functioneren van een daarvan. Het is in feite een algemene melding voor: de motor loopt niet zoals het hoort, kan zijn turbo (vacuüm) brandstof (inj/pomp/druk) lucht (LMM/kleppen/swirl) roetfilter (eolys, pomp, fap) sensoren (druk, lambda, temp) etc.
In de uitlaat zitten oa. een lambda sensor (O_2) temperatuursensor en twee drukleidingen voor en na het FaP om de drukval te meten.
Citaat:
eigenlijk zoek ik het dan ook niet direct in het roetfilter zelf of het schoonmaak systeem daarvan. maar nu de zoem er bij is... daarvoor gaf ie al aan dat de "dope" op was
EN een melding Diesel dope (EOlys) te laag EN een melding filter verstopt betekent toch echt dat je het daar eerst moet zoeken.
Bijv.
-filter verstopt (correct gesignaleerd) -> auto probeert te regeneren -> Eolys op/pomp wekt niet -> regeneratie mislukt -> storing
-filter niet verstopt (incorrect) -> regeneratie -> druksensor ziet geen verschil -> regen mislukt -> storing
of
-filter te ver heen (asresten) -> regeneratie -> asresten blijven -> druksensor ziet geen verschil -> regen mislukt -> storing.
Het Eolys niveau is te meten, mbv een tooltje, de drukverschillen zijn instantaan uit te lezen mbv een Lexia.
Zoals ik al zei, met een dergelijk kilometrage heb je al een paar keer Eolys achter de rug en een FaP wissel (of twee).
Wanneer is dat voor het laatst gebeur?