Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Geluid na afsluiten auto 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 okt 2009 09:04
Berichten: 38
Woonplaats: Mechelen, Belgie
Auto: Citroen C5 Tourer Exclusive
Opties: Parking Pack, MyWay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 16000
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
kansberg schreef:
Is er nog nergens een lampje gaan rinkelen?


Mijn 'educated guess' : een van de sloten aan de passagierskant.
Het slot van mijn achterklep maakte zo'n vreemd geluid (zoemen als een bij is de beste beschrijving) telkens ongeveer 5 seconden nadat ik de wagen sloot met a/b (het geluid werd veroorzaakt door een plastiek onderdeeltje in het slot, dat begint te draaien maar had te veel speling waardoor het tegen een ander plastieken wieltje 'schuurde'). Het slot werkte overigens nog wel maar ik heb het toch maar laten vervangen (44Euro).
Ohja , dat geluid had ik ook telkens de centrale vergrendeling alle deuren 'ontsloot' bv. wanneer emand uitstapt (dus misschien is er geen verband met het afzetten van je wagen maar gewoon omdat iemand zijn deur opent).


26 jun 2010 13:54
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
EvilTwin schreef:
timyboyb schreef:
hij meld wel dat het filter schoon moet, of dat er uitlaatgassen storing is. [..]
zitten die uitlaatgas sensoren in het roetfilter?


Uitlaatgas storing kan slaan op een veelheid van sensoren, maar hoeft absoluut niet te maken te hebben met het foutieve functioneren van een daarvan. Het is in feite een algemene melding voor: de motor loopt niet zoals het hoort, kan zijn turbo (vacuüm) brandstof (inj/pomp/druk) lucht (LMM/kleppen/swirl) roetfilter (eolys, pomp, fap) sensoren (druk, lambda, temp) etc.

In de uitlaat zitten oa. een lambda sensor (O_2) temperatuursensor en twee drukleidingen voor en na het FaP om de drukval te meten.

Citaat:
eigenlijk zoek ik het dan ook niet direct in het roetfilter zelf of het schoonmaak systeem daarvan. maar nu de zoem er bij is... daarvoor gaf ie al aan dat de "dope" op was


EN een melding Diesel dope (EOlys) te laag EN een melding filter verstopt betekent toch echt dat je het daar eerst moet zoeken.

Bijv.
-filter verstopt (correct gesignaleerd) -> auto probeert te regeneren -> Eolys op/pomp wekt niet -> regeneratie mislukt -> storing
-filter niet verstopt (incorrect) -> regeneratie -> druksensor ziet geen verschil -> regen mislukt -> storing
of
-filter te ver heen (asresten) -> regeneratie -> asresten blijven -> druksensor ziet geen verschil -> regen mislukt -> storing.

Het Eolys niveau is te meten, mbv een tooltje, de drukverschillen zijn instantaan uit te lezen mbv een Lexia.
Zoals ik al zei, met een dergelijk kilometrage heb je al een paar keer Eolys achter de rug en een FaP wissel (of twee).
Wanneer is dat voor het laatst gebeur?


In de tijd dat ik hem heb, nu een jaar, is er 1x bijgevuld en was ook nog niet nodig ook. blijkbaar een storing in de meting want tankje kon bijna niks bij. Ik ben van plan binnenkort toch olie te verversen enzo, dan zal ik eens samen met een bevriende monteur eens het filter demonteren en bekijken/schoonmaken. hopelijk komen we daar verder mee.
helaas heb ik nogal veel ellende sinds de breuk van die nokkenas ketting... toen heeft ie een maand stil gestaan. dat kan natuurlijk de oorzaak zijn van het verstopte filter.


29 jun 2010 23:16
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
timyboyb schreef:
In de tijd dat ik hem heb, nu een jaar, is er 1x bijgevuld en was ook nog niet nodig ook. blijkbaar een storing in de meting want tankje kon bijna niks bij.


Hij meet niet. Hij telt (per Eolys injectie) terug vanaf een waarde. Vul je bij dan moet je de nieuwe hoeveelheid ingeven. Eolys gaat ongeveer met 5L per 100dkm. Het Fap zelf 150dkm à 180dkm.

Citaat:
Ik ben van plan binnenkort toch olie te verversen enzo, dan zal ik eens samen met een bevriende monteur eens het filter demonteren en bekijken/schoonmaken. hopelijk komen we daar verder mee.


Schoonmaken kan (uurtje spoelen met HD water), als je het los hebt kun je het ook vervangen door een revisiedeel of eentje met weinig kiliometers.

Citaat:
helaas heb ik nogal veel ellende sinds de breuk van die nokkenas ketting... toen heeft ie een maand stil gestaan. dat kan natuurlijk de oorzaak zijn van het verstopte filter.


niet waarschijnlijk, niet lopen is geen uitlaatgassen met as en roet, dus geen verstopping.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


30 jun 2010 11:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
EvilTwin schreef:

Hij meet niet. Hij telt (per Eolys injectie) terug vanaf een waarde. Vul je bij dan moet je de nieuwe hoeveelheid ingeven. Eolys gaat ongeveer met 5L per 100dkm. Het Fap zelf 150dkm à 180dkm.


garage kreeg het niet goed gezien de melding bleef terug komen maar de tank wel vol zat. ook de bosch specialist niet welke er nieuwe software in had gezet. vandaar dat idee. ik hoor hier en daar dat er toch een vlotter in zit? of sommige? die hebben het over de vlotter vervangen.

EvilTwin schreef:

Schoonmaken kan (uurtje spoelen met HD water), als je het los hebt kun je het ook vervangen door een revisiedeel of eentje met weinig kiliometers.


heb je nog een tip hoe dit het makkelijkste is uit te voeren?
ik probeer dit spoelen liever eerst even gezien dit even wat ruimte houd in de portemonnee. werkt het niet kan ik altijd nog vervangen.


30 jun 2010 11:28
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
timyboyb schreef:
heb je nog een tip hoe dit het makkelijkste is uit te voeren?
ik probeer dit spoelen liever eerst even gezien dit even wat ruimte houd in de portemonnee. werkt het niet kan ik altijd nog vervangen.



mijn dealer doet dat met de HD reiniger... ;)


01 jul 2010 09:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
Maakt het nog uit vanaf welke kant?
ene zegt een half uur, ander een uur. ook zie ik iets over een roet verwijderaar erin doen maar wat en waar te krijgen staat er niet.

is dat Eolys ook op de markt te krijgen?
kom het nergens tegen.


01 jul 2010 11:21
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geluid na afsluiten auto
timyboyb schreef:
EvilTwin schreef:

Hij meet niet. Hij telt (per Eolys injectie) terug vanaf een waarde. Vul je bij dan moet je de nieuwe hoeveelheid ingeven. Eolys gaat ongeveer met 5L per 100dkm. Het Fap zelf 150dkm à 180dkm.


garage kreeg het niet goed gezien de melding bleef terug komen maar de tank wel vol zat.


Bij het bijvullen moet je in de BSI een nieuwe waarde ingeven en dat lukte ze niet?

Citaat:
ook de bosch specialist niet welke er nieuwe software in had gezet. vandaar dat idee. ik hoor hier en daar dat er toch een vlotter in zit? of sommige? die hebben het over de vlotter vervangen.


Nieuwe software, waar is dat voor nodig? Ja mensen praten wel vaker onzin.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


01 jul 2010 12:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.