Auteur |
Bericht |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Vandaag dus met veel moeite en geduld de andere mengmotor verwijderd. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een schroevendraaier met flexibele schacht, waarop mijn dopsleutel van 6mm past.
Op de foto die ik heb gemaakt is te zien dat de uitsparing waar de as invalt daar wel is ingevreten, zoals verwacht. Wat me ook opvalt is dat het voelt alsof er een scheurtje inzit, waardoor het invreten des te sneller gaat. Ik vraag me daarom af hoe lang het goed zou gaan met een mengmotor met een langere as.
Hoeveel langer is de as van de verbeterde versie van de mengmotor? Er moet ergens een foto van het verschil op het forum staan, maar ik kan em niet vinden.
Ik sta nog even in dubio: of de huidige mengmotor vastlijmen (iemand een goede suggestie voor de juiste lijm? Lijkt me iets te moeten zijn wat opvult en wat flexibel lijkt) of de verbeterde versie monteren.
Terugplaatsen wordt denk ik nog een ander verhaal.. Ik denk erover om dan maar een stuk van de onderkant van het dashboard in te zagen om dan tenminste te kunnen zien wat ik aan het doen ben...
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
16 mei 2010 20:51 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
volgens mij moet je niet gaan verlijmen als het er onverhoopt toch weer af moet heb je een veel groter probleem en je dashboard inzagen?? kun je het niet zien met een spiegeltje??
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
16 mei 2010 21:10 |
|
 |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Over het verlijmen was ik aanvankelijk dezelfde mening toegedaan. Maar het mengmotortje is nog prima, het is het gedeelte waar-ie invalt dat slecht is. Wanneer ik zou verlijmen, dan kan het mogelijk weer een hele tijd mee.
Zagen doe ik alleen maar als ik ga lijmen, als ik een ander zou plaatsen dan kan ik wat meer op mijn gemak doen. Het inzagen is natuurlijk niet netjes maar wel op een onopvallende plek. Met een spiegeltje gaat me niet lukken heb ik gemerkt.
Een andere optie is nog om de mengmotor helemaal niet meer terug te plaatsen. De klep valt nu vanzelf in de stand "koud" en via rechts kan ik de temperatuur nog op een acceptabel nivo krijgen. En koud is minder vervelend dan heel heet..
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
16 mei 2010 21:33 |
|
 |
Happy
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Is het misschien een idee om het ipv te lijmen te kitten, dit vult op word redelijk hard maar je kunt het motortje met gepast geweld ook weer los krijgen. Dat inzagen zou ik niet doen, het terugplaatsen is met wat schelden en bebloede handen wel te doen (zelf ook gedaan), is niet echt fijn, die kramp in je vingers en die gekke houding in de auto maar het is uiteindelijk te doen. Heeft mij wel een uurtje of 2 gekost dat terugplaatsen maar wel zonder zagen, met het spiegeltje en een zaklamp.
Succes hiermee
|
16 mei 2010 22:24 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Is het niet mogelijk om de uitsparing waar de as invalt te "reconstrueren" door een kunststof hulsje of iets dergelijks waardoor die zijn oorspronkelijke vorm terugkrijgt. Zou je foto van de ingevreten uitsparing eens kunnen plaatsen?
|
17 mei 2010 09:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Als je er een nieuwe motor met een langere as inzet zal die ook niet het eeuwige leven hebben en als het dan weer versleten moet die as/klep toch compleet vervangen worden.
Dus waarom niet lijmen met twee componenten, ik geef dat meer kans als een asje wat hooguit een paar milimeter van de spiebanen gebruikt.
Twee componenten is lekker dik, dat kun je redelijk goed op z'n plek krijgen en je heb nog wat tijd om de motor op z'n plek te monteren en vast te zetten voor het uithard.
Rustig een paar uur later harden en als het kan de volgende dag pas proberen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
17 mei 2010 10:50 |
|
 |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Okee, ik ben er dus nog steeds niet uit. Waarschijnlijk wordt het toch verlijmen. Ondertussen heb ik hier de foto van de ingevreten aansluiting:  Ik kan em dus niet met het blote oog zien, maar als ik eraan voel, dan lijkt het alsof de aansluiting ook ingescheurd is. Als ik de foto uitvergroot, dan is dat ook te zien, op 2 plekken:  Linksboven en linksonder is een scheur te zien.. Wat me nog meer verbaast, is de groef die rechtsonder in het rechte vlak lijkt te zitten... En dan ineens is dat niet meer zo vreemd, wanneer je ziet in welke positie de mengmotor is gemonteerd:  De mengmotor staat in de stand "koud" en de klep staat dat volgens mij ook..... Ben ik nou gek of correspondeert de as van de mengmotor niet met die van de aansluiting??? In plaats van rechtsonder zit het vlakke stukje linksboven, als de mengmotor is gemonteerd... Dat zou dus kunnen verklaren waarom-ie altijd kapot gaat en dan alleen maar aan de bestuurderskant: de aansluiting daar klopt niet.... Of zie ik spoken???
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
18 mei 2010 22:50 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
volgens mij is dat juist het probleem, hij draait door ipv de klep mee te nemen, en dus staat deze niet meer 'op tijd' en lijkt de mengmotor niet te reageren op de stand van de klep...
_________________ Johan
|
18 mei 2010 23:29 |
|
 |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Wat ik eigenlijk suggereer, is dat we hier te maken kunnen hebben met een pracht van een constructiefout.
Het asje van het motortje past eigenlijk niet in de uitsparing, behalve met wat gepast geweld. Zie de scheurtjes... Daardoor draait het asje makkelijk door, waardoor de slijtage ontstaat. En altijd alleen maar links, rechts zit blijkbaar wél goed.
Op de foto's van de tutorial staan zowel de uitsparing als het asje van de motor in precies dezelfde stand als bij mij. Lijkt dus niet alleen bij mij zo te zitten.
Correct me if I'm wrong...
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
18 mei 2010 23:44 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
weet je zeker dat de klep in de stand koud staat en dat deze ondanks de beschadigingen van de uitsparing nog wel soepel beweegt. Als dat zo is zou je eens bij de dealer een mengmotor met langere as kunnen bekijken en inschatten of die het probleem oplost. Omdat je alles op de tast moet doen zou ik niet verlijmen, de kans bestaat dat er lijm tussen de uitsparing en het huis waarin die draait komt. Prima uitleg en foto's trouwens.
|
19 mei 2010 09:45 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Het vertoont veel overeenkomst met een probleem dat Fiat jarenlang had met de montage van de vacuumpomp op de bovenliggende nokkenas van de dieselmotoren. Deze hadden een identieke koppeling als de as van onze klepmotor. Door een slordige afwerking van de steunen en een tussenplaat was de pomp niet exact haaks op de as gemonteerd maar onder een hele kleine hoek. Bovendien stak de pomp maar 3 mm in de nokkenas terwijl er ruimte was voor een draagvlak van 7 mm. Zodra de as en pomp draaiden was er behalve de rondgaande beweging ook een geringe axiale verschuiving waardoor de harde as van de pomp heel langzaam iedere keer een beetje materiaal van de nokkenas wegschraapte totdat het zo dun geworden was dat de wand brak. Hier lijkt het precies hetzelfde. De hardere as van de motor schraapt elke keer een beetje van de klep tot het te dun wordt en breekt. Ook hier draagt de as maar op een klein gedeelte. Vandaar dat een motor met een langere as bij montage van nieuw af nooit dit probleem zou geven. Nu is er al zoveel materiaal weg dat het eindresultaat bij vervanging twijfelachtig is. Vraag eens goede raad aan Johan Oldenhage. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 mei 2010 10:16 |
|
 |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Hans47 schreef: weet je zeker dat de klep in de stand koud staat en dat deze ondanks de beschadigingen van de uitsparing nog wel soepel beweegt. Als dat zo is zou je eens bij de dealer een mengmotor met langere as kunnen bekijken en inschatten of die het probleem oplost. Omdat je alles op de tast moet doen zou ik niet verlijmen, de kans bestaat dat er lijm tussen de uitsparing en het huis waarin die draait komt. Prima uitleg en foto's trouwens. De klep staat zeker op koud en ik kan em ook gemakkelijk met de hand draaien, met mijn nagel in de scheur. Het verdraaien gaat bijna zonder weerstand. De klep valt dan bijna vanzelf weer terug in de koud-stand. Het gehele draaibereik is misschien net een kwartslag. Daardoor ben ik inmiddels overtuigd van de constructiefout. Het vlakke stukje in de holle as komt zelfs niet in de buurt van het vlakke stukje op het tandwiel van de motor.. Ik heb nu een paar keer geprobeerd om de motor op z'n plek te krijgen, maar het lukt me simpelweg niet, ik heb echt hulp nodig om de motor van bovenaf vast te houden als ik em van onderaf vast wil schroeven. Die hulp is verder geen probleem, toch heb ik em nog steeds niet gemonteerd. Ik heb nu alles weer op z'n plek geschroefd (behalve dus de mengmotor), zodat ik morgen een weekend met mijn zoon naar Duitsland kan. Dan kan ik me nog eens rustig beraden en ondertussen beoordelen of het een beetje te doen is zonder die motor. Ik heb em wel aangesloten, het hangt er nu los bij. Ik weet niet of de electronica anders misschien gaat protesteren.. Langzaam ontwikkelt zich het volgende plan: als ik nou een schroef aan de binnenkant van het tandwiel lijm en dan een passende plug in het gat van de klep stop en vervolgens met wat kracht de schroef in de plug duw...  . De kans dat ik dan iets sloop is klein en ik heb meteen een middel om de motor wat gerichter op z'n plek te krijgen. Ik ga daar eerst maar eens droog mee oefenen...
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
20 mei 2010 23:21 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
"Ben ik nou gek of correspondeert de as van de mengmotor niet met die van de aansluiting??? In plaats van rechtsonder zit het vlakke stukje linksboven, als de mengmotor is gemonteerd..."
Je zou bijna denken dat er een verkeerde mengmotor in zit omdat dit een mengmotor van de rechterzijde (passagierskant) zou kunnen zijn. De rechtse mengmotor -althans de as- is toch spiegelbeeldig aan die van de linkerkant en dan zou rechtsonder/linksboven wel kloppen, of zit ik nu kompleet te raaskallen. Op zich ben je daarmee niet geholpen, maar ik vroeg het me af omdat je zo vaak leest over de linker kant die problemen oplevert. Ik weet niet of het serienummer van links en rechts identiek is. Is het niet mogelijk het mengmotortje zelf te demonteren en de as in de correcte stand te zetten; vervolgens zou je met dubbelzijdig tape of wat kit op de as weer kunnen monteren. Een klep die zo soepel beweegt moet het dan zeker weer doen.
|
24 mei 2010 15:37 |
|
 |
wim ellen
C5club Fan
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:45 Berichten: 58
Auto: C5 tourer 2.0
Opties: trekhaak,sfeerverlichting.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11874
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 112983
Kleur: kgn BOURRASQUE
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
En ja hoor ook mijn dame had problemen met mijn hoofd koel te houden. En ik heb het opgelost  eerst het mengmotortje gedemonteerd daarna het plastiek tandwieltje van het motortje gewipt en met een paar drupjes secondelijm weer zover terug gezet tot het tandwieltje net niet door klikt even laten drogen en weer gemonteerd en het werkt weer als nieuw.Ben in totaal nog geen 2 uur bezig geweest. P.S als ik die fransoos in me handen krijg die deze plaats heeft verzonnen voor dit motortje dan Maar alles werkt weer en na een ritje met de V6 met comfortbollen stap je toch weer met een glimlach uit.
|
01 jun 2010 20:15 |
|
 |
Mik Figaro
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2007 17:35 Berichten: 418 Woonplaats: Delluft
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco/kachel met kuren
Begrijp ik nou goed dat je het tandwieltje dan een halve slag hebt verdraaid?
En het mengmotortje zonder meer weer is teruggeplaatst?
In elk geval: Chapeau!!
_________________ Vriendelijke groet, Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
|
01 jun 2010 21:26 |
|
 |
|