In tegenstelling tot de meeste snelheidsmeters die een te hoge snelheid indiceren (t.o.v. de gps-snelheid), dit keer een snelheidsmeter die een te lage snelheid weergeeft:
Sinds enkele weken hebben we een gps-toestel; handig om op reis te gaan. Een ding viel ons op: de snelheid die de gps weergaf lag hoger dan de snelheid op het dashboard. Als we (volgens de meter 50 km/u reden) reed de auto er (volgens de gps) 62. Bij indicatie van 120 km/u reden we er eigenlijk iets meer dan 130. Terwijl het meestal helemaal omgekeerd is.
Eigenlijk hadden we het ook direct op de snelheidsmeter zelf kunnen zien: bij stilstand staat die op '-10', ongeveer. Hoewel we al bijna 4 jaar met deze wagen rondrijden valt het ons eigenlijk nu pas op, dankzij die gps. Een klein wonder dat hier nog geen enkele boete binnengewaaid is
Bij thuiskomst dan nog eens geprobeerd met een gps van een kennis, net hetzelfde resultaat.
Volgende stap: bij de garagist horen wat zij hierop te zeggen hebben en wat eventueel de reparatiekosten zijn. De garagist kon ons vermoeden alleen maar bevestigen na metingen op de rollen. Ze hadden dit probleem zelf nog nooit gezien en konden dan ook niet veel doen. Er werd ons een offerte aangeboden voor dit akkefietje: 590 €
Nu rijst bij ons de vraag of de kosten hiervoor niet op citroën zelf kunnen verhalen, het is toch een constructiefout. Persoonlijk vind ik dit zelfs een behoorlijk grote fout. Je moet maar 's iemand omver rijden in een zone 30 omdat je er in werkelijkheid meer dan 40 reed, wat zou men hierop te zeggen hebben ? De kans dat Citroën hier zelf voor opdraait is uiteraard bijzonder klein; de auto is bijna 4 jaar oud.
De garagist wilde niet bevestigen dat het om een constructiefout zou gaan. Indien de meter nu bv. zou blijven haperen of gewoon niks doet zou ik dit begrijpen, maar een wijzer die gewoon 15° 'te laag' hangt ??
In het (meest waarschijnlijke) geval dat Citroën hier niet eens op reageert: wat zijn de mogelijkheden om te vermijden dat het hele dashboard moet worden vervangen ? Ik heb al topics gevonden van helemaal kapotte meters die ook worden vervangen, zelfs een handleiding in de FAQ. Google bulkt van iemand die zulke reparaties doet voor 50 € maar hoe betrouwbaar is dit allemaal ? In principe moet het motortje ook niet worden vervangen, de wijzer moet alleen verdraaid worden. Is dit mogelijk of niet ? Ik ben zelf ook niet vies van wat technisch werk maar ik heb weinig zin om m'n dashboard te vernielen als het risico hierop groot is.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste aanpak?