Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
tardis
C5club Rookie
Geregistreerd: 31 jan 2009 20:37 Berichten: 22
Auto: C5 Break 2.0 ligne prestige 05-11-2005
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Bobine??
Afgelopen zondagmorgen liep mijn C5 in eco modus gaf verder aan emissiestoring en het lampje van ESP lichte op in display. Toch maar weggereden met voor mijn gevoel half vermogen. Nb had de auto de dag ervoor even verplaatst en verder niet mee gereden. Nu heeft onze andere C5 steevast als je dit doet later emissiestoring en loopt onregelmatig, deze storing verdwijnt echter spontaan evenals de melding in het display. De auto is al tweemaal naar de dealer geweest die dan niets vond, kortom zelfoplossend probleem. Ik hoopte dat het bij mijn auto hetzelfde zou zijn. Na de hortende rit reed de auto weer normaal maar de melding storing emissie bleef verschijnen. Vanwege perikelen vorig jaar die hier op leken en uiteindelijk resulteerden in een nieuwe computer nadat eerst allerlei andere zaken (nodeloos) waren vervangen. Toch gistermorgen maar even de citroendealer in de buurt van mijn werk gebeld en kon eind van de middag langs. Gelukkig branden de melding emissiestoring nog steeds. Na even wachten aan de koffietafel kwam men mij vertellen dat het de bobine was, op een nevenvestiging was er een exemplaar voorradig dus als ik even wilde wachten kon het opgehaald en gemonteerd, prima dacht ik dan is dit tenminste opgelost en hoef ik niet met het zweet in de handen door de avondspits. Na reparatie vertelde de monteur mij bij overhandiging van de sleutel dat de bougies en de bobine waren vervangen en de olie bijgevuld. Nu wil het geval dat ik destijds bij de computerstoring op eigen initiatief de bougie ook al had laten vervangen. Dat was zo'n 20.000km terug, maar goed ik kon de auto meenemen, maar zei ik moet ik dan niet eerste afrekenen? Verbaast keek de monteur op het werkblad en zei nee hoor dit gaat naar uw leasemaatschappij. Dat zou mooi zijn zei ik want ik heb deze auto in eigendom, oh dan is er iets niet goed in de administratie gaat u maar even naar de receptie. De man bij de receptie verontschuldigde zich uitvoerig omdat hij denkend dat het een lease was niet eerste met mij de prijs had overlegd. Blijkt dat de auto bij deze dealer in onderhoud was vroeger en de berijder vrijwel dezelfde achternaam had als ik. Gewijzigd in het systeem en ik kon € 270,- aftikken, op zich prima natuurlijk maar ......... was er nu een reparatie uitgevoerd in het kader van de leasemaatschappij betaald toch of ??? De bougies waren overigens een gevolgschade van de niet goed werkende bobine die daardoor vet zouden slaan. Nb op de melding na reed de auto prima, kortom weer een avontuur maar was deze reparatie nu nodig of .... ik zal het wel nooit weten 
|
23 maart 2010 09:07 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Bobine??
Vanwege het feit dat de reparatie voor de leasemaatschappij werd uitgevoerd, ga ik er vast vanuit dat je met de prijs om de oren bent geslagen en veel te hoog is. Vervangen is 15 minuten werk, dat houdt in dat je bobine met bougies 250 euro heeft gekost. Ik zou er maar voorzichtig mee zijn...
|
23 maart 2010 20:39 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Bobine??
En ik ga er vanuit dat juist de prijzen voor lease auto's lager zullen zijn als voor de particulier, daar de leasemaatschappijen afspraken maakt over de prijzen, denk wel dat ze eerder vervangen omdat de try en error methode te duur is voor de leaseklant. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
23 maart 2010 20:45 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Bobine??
ik zou alsnog eens informeren bij een andere citroen dealer hem het verhaal vertellen wat er met de auto aan de hand was en wat er vervangen is hoogstwaarscheinlijk kun je de dealer niet meer om teruggave vragen maar je weet dan wel hoe deze dealer te vertrouwen is!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
23 maart 2010 20:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Bobine??
De bobine is een rail met vier bobines geïntegreerd: eentje per bougie. 150eur ex/ex. Dus 250eur incl montage en een bougie is niet zo vreemd (al zou ik nooit slechts een bougie vervangen) Dat verhaal van de leasemaatschappij klinkt wel erg vreemd. Bij een opracht voor de leasemaatschappij moeten ze toch ook vragen om toestemming? Citaat: try en error methode trial and error 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 maart 2010 10:27 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Bobine??
Als een bobine 150 euro kost en je moet met bougies achteraf 270 euro aftikken, dan zijn er twee mogelijkheden:
- hoog uurtarief - te langzaam gewerkt
Hoe dan ook, het is te duur. Bovendien maakt het niet uit of er een afspraak over de prijs is met een leasemaatschappij. Door altijd trial and error toe te passen (= lukraak onderdelen vervangen in veel gevallen, lees de diverse draadjes op dit forum maar eens goed door) wordt er veel sneller iets verwisseld.
Kans is dus dat het euvel aan iets anders heeft gelegen. Feit is dat je bij garages ALTIJD moet opletten wat ze doen en gedaan hebben. Ik vraag altijd en zonder uitzondering de vervangen onderdelen mee.
|
24 maart 2010 14:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Bobine??
Let op dat is 150eur ex/ex, Met een werkplaatstarief van >100eur vind ik 250eur inclusief een bougie nog wel meevallen.
250-btw=200 200-150=50eur =0,5uur
Volgens mij rekenen ze meestal in 0,25uur en dit is al snel meer dan een kwartier werk.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 maart 2010 17:23 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Bobine??
Een werkplaatstarief van € 100,- slaat toch nergens op? Doorgaans wordt dit soort klussen gegeven aan een leerling monteur die voor een tientje netto moet werken. De rest verdwijnt dus...
Met dat soort bedragen zit je aan consultanttarief van KPMG. Ik geloof dat die twee zaken toch duidelijk van elkaar verschillen.
Maar goed, welke keus heb je? Je wordt door de hond of door de kat gebeten, overal is het even duur. Nou ja, da's niet helemaal waar natuurlijk maar ik word zo langzamerhand een beetje moe van dat ongebreideld uurtarieven verhogen.
Dus met zo'n uurtarief kan het toch wel kloppen. Hoe dan ook: wees er zuinig op, was duur genoeg!
|
24 maart 2010 19:22 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Bobine??
Ik geloof dat we een beetje afdwalen, maar je moet goed het verschil lezen tussen werkplaatstarief -daar wordt dus ook het pand en de milieuzooi en de gereedschappen van betaald, plus de opleiding van de leerlingmonteur- en het arbeidsloon van diezelfde monteur.
Die KPMG-er kan je ook precies uitleggen hoeveel afdrachten er gedaan moeten worden voordat die monteur aan een nettoloon komt van een tientje per uur.
En vergeet niet de 19% BTW. 100eur is echt niet zo vreemd meer. Dus het gequote bedrag is perfect te verklaren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 maart 2010 22:06 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Bobine??
|
24 maart 2010 22:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33525 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Bobine??
Ook royaal meer dan mijn dealer, die niet echt heel goedkoop is ... maar goed redelijk off-topic 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 maart 2010 22:10 |
|
 |
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Bobine??
Nergens staat dat die dealer 100 euro per uur vraagt. Dat maken jullie er zelf van. Er wordt ook over bougies gesproken en niet over een bougie. Eerst zelf aan kloten en als je er niet meer uitkomt is de dealer goed. Die moet dan in een keer de diagnose stellen. Ook in een keer goed en het mag dan ook nog niets kosten. Heb zelf 44 jaar bij een dealer gewerkt. Met zulks soort klanten, tussen haakjes, is niemand blij. Zo dit is mijn mening hierover. Dit wilde ik even kwijt. Hoop dat ik niemand persoonlijk aan gevallen heb dan sorry.
Groeten Tonny.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
24 maart 2010 23:38 |
|
 |
thijzer
|
 Re: Bobine??
Nou goed dan, er wordt geen 100 euro maar wat minder gevraagd, de bougie en BTW mogen er nog vanaf. Blijven er nog 75 euro over.
Wat mijn punt is: de verschillen tussen garages zijn enorm groot, terwijl het niet te verklaren is. Een dealer-garage kost in veel gevallen meer dan een "merkloze" garage, terwijl dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd. En de kundigheid van die garages is niet per definitie minder. Maar ik heb een beetje het vermoeden dat de dealergarages hun kosten niet meer zo goed met de verkoop gedekt krijgen en het dus op het onderhoud binnenhalen. Lees: op de trouwe klant.
Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, die gaat nu iedereen hieronder opsommen maar punt is dat de prijs-prestatieverhouding bij dat soort garages compleet zoek is.
Tel daarbij op het gebrek aan kennis, inzicht en fatsoen van enkele garages (ik spreek uit ervaring) en dan kom je toch terecht bij de echte automonteurs met zwarte handen en kennis van zaken en normalere tarieven.
Maar goed, op deze manier hoort dit topic hier niet meer thuis.
Feit is dat je auto weer prima rijdt.
|
25 maart 2010 11:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Bobine??
tonny25 schreef: Nergens staat dat die dealer 100 euro per uur vraagt. Dat maken jullie er zelf van. Nee, maar er worden wel onterecht vraagtekens gezet bij een factuur van 250, waarvan zeker 150 ex/ex te verklaren is met de bobine-rail. Citaat: Er wordt ook over bougies gesproken en niet over een bougie. De OP heeft het wel degelijk over één bougie gehad (en had het ook over één bobine, maar dat terzijde)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 maart 2010 14:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Bobine??
Tardis schreef daarover in z'n openingsposting: Citaat: Na reparatie vertelde de monteur mij bij overhandiging van de sleutel dat de bougies en de bobine waren vervangen en de olie bijgevuld. En voorts: Citaat: De bougies waren overigens een gevolgschade van de niet goed werkende bobine die daardoor vet zouden slaan. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 maart 2010 15:44 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|