C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Geweldig, wat veel reacties al. Dit is een leuk forum met enthousiaste mensen :smt023

Even een tussenbalans en reactie:
Mijn berekening (gewoon in een spreadsheet de basisgegevens en dan wat spelen met kilometers) was wel gebaseerd op de juiste MRB. Maar verbruik heb ik gebaseerd op de officiele cijfers (uit autoweek geplukt). Die zullen wel te zuinig zijn. En LPG gebruik heb ik geschat op 120% van benzineverbruik; misschien te weinig. Kortom, dat moet wel nauwkeuriger kunnen door bijvoorbeeld verbruikscijfers uit spritmonitor.de te nemen en dat ga ik ook doen.
Van o.a. exroosje wil ik graag geloven dat je dan veel hoger uitkomt dan 8000 km/jaar.

Ik neig steeds meer naar benzine. En ook al zou ik LPG willen dan is het inderdaad nog niet zo eenvoudig om voor een redelijke prijs een LPG C5 te vinden met niet teveel kilometers.

Het liefst zou ik diesel rijden; heb ook eerder tweemaal een diesel gehad: VW Golf en Mitsubishi L200 (maar die laatste is een geval apart). Rustig optrekken (hoewel de Golf best fel was) en een groot koppel bij lage toerentallen. Maar bij 15.000 km is een C5 diesel gewoon duurder.
De combinatie V6 en LPG lijkt me ook wel wat :) maar wordt voor mij ook wat te prijzig ben ik bang.

Graag nog meer reacties :smt023 . Ik zal proberen na een tijdje de balans op te maken.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Klussie schreef:540 km op LPG en 700? met benzine in een keer.
Wat nou actieradius :mrgreen:

Volgens mij was het nu juist de bedoeling van LPG 'goedkoop' te rijden ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Francois schreef:Maar bij 15.000 km is een C5 diesel gewoon duurder.
Dat zou je nog mee kunnen vallen.
Ik heb even een snel Excel-sheetje opgezet, met de totale kosten aan WB en brandstof voor benzine en diesel, uitgaande van identieke kosten voor onderhoud en verzekering.
Ik ben uitgegaan van €1,40 voor een liter benzine, €1,10 voor een liter diesel, en verder de gevens voor verbruik op de site van Autoweek voor een C5 Berline ph1, met een 2.0 16V benzine of 2.0 HDi-110 op diesel (zie figuur onderaan).

Hier ligt het omslagpunt al, puur op gebruikskosten, bij ~12000 km/jaar.

Hier moet je natuurlijk met een paar dingen rekening houden.
  • Bij de eventuele invoering van kilometerheffing zal een diesel duurder worden dan nu (voordeel benzine)
  • Bij nieuwe aanschaf is de diesel veel duurder vanwege de BPM (voordeel benzine) maar voor tweedehandsen minder een issue
  • In aanschaf zijn de diesels op dit moment stukken goedkoper (voordeel diesel)
Niet dat ik je in een diesel wil praten (iedereen heeft zo zijn eigen redenen) maar ik zou in ieder geval goed doorrekenen als kosten voor jou het belangrijkste argument is.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
En dan zit je met 1,40 p/l aan de hele lage kant, bij tango betaal je namelijk al gemiddeld 1,45 p/l

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
In dat geval komt het omslagpunt nog iets eerder, inderdaad.
Het blijft een momentopname, want je weet niet hoe de WB en brandstofprijzen zich gaan ontwikkelen. Zeker de WB voor diesel is stijgende.

Wat je ook mee kunt nemen in de berekening, is onderhoud en verzekering. Misschien is onderhoud bij een diesel ietsje goedkoper, omdat de dure onderhoudsbeurten een derde minder vaak hoeven (160.000 km tegenover 120.000 km).
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Daarentegen moet een diesel om de 20K voor een beurt en een benzine/LPG om de 30K ...
En vergeet niet de varianten met FAP filter, dit brengt extra kosten met zich mee.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Giessenburger schreef:
Francois schreef:Maar bij 15.000 km is een C5 diesel gewoon duurder.
Dat zou je nog mee kunnen vallen.
....
Hier ligt het omslagpunt al, puur op gebruikskosten, bij ~12000 km/jaar.

Niet dat ik je in een diesel wil praten (iedereen heeft zo zijn eigen redenen) maar ik zou in ieder geval goed doorrekenen als kosten voor jou het belangrijkste argument is.
Hmm, ik ga het inderdaad nog eens nauwkeuriger uitrekenen. En je hoeft niet zoveel moeite te doen om mij in een diesel te praten. ;)
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Rowi
Rowi
Re: Waarom voor jou geen LPG?

Bericht door Rowi »

Menno schreef:Daarentegen moet een diesel om de 20K voor een beurt en een benzine/LPG om de 30K ...
Hoe kom je daar nou bij...
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
PH1 diesels moeten om de 20K naar de garage !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Rowi
Rowi
Re: Waarom voor jou geen LPG?

Bericht door Rowi »

Menno schreef:PH1 diesels moeten om de 20K naar de garage !
Ok, sorry, wist ik niet. Ik ging uit van een Ph2, en is dan 30K.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ok, dat wist ik weer niet ... :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 nov 2009 11:43
Auto: C5 Break 1.6 HDiF 16V Ligne prestige
Opties: Pack Parking,Navidrive,Athena, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10096
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 215000
Kleur: Gris iceland met
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Hmmm dacht dat m'n PhII toch ook om de 20k voor een beurtje moest, zal het straks eens checken. Voordeel met diesel is wel dat je de distributieriem niet zo vaak hoeft te vervangen. Weegt misschien wel op tegen de iets hogere onderhouds/APK kosten. ;)
Rowi
Rowi
Re: Waarom voor jou geen LPG?

Bericht door Rowi »

Astonor schreef:Hmmm dacht dat m'n PhII toch ook om de 20k voor een beurtje moest, zal het straks eens checken. Voordeel met diesel is wel dat je de distributieriem niet zo vaak hoeft te vervangen. Weegt misschien wel op tegen de iets hogere onderhouds/APK kosten. ;)
20k klopt voor jouw auto, de 1.6HDI. Andere motoren 30k. (garantie- en onderhoudsboekje pagina 26)
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Inderdaad: apk: LPG jaarlijks, benzine eens in de twee jaar...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb vanaf 2002 t/m 2009 LPG gereden in twee verschillende C5'en.

Voorheen was ik altijd sceptisch, met name door alle verhalen die ik rond LPG installaties te horen kreeg. Zaken als onbetrouwbaar, veel onderhoud, slecht voor de motor, etc.

Na 7 jaar ben ik overtuigd. Ideaal, goedkoop, nooit echte problemen. Natuurlijk wel wat eigenaardigheden. In de eerste C5 zat een G3 installatie van AG. Nooit problemen en als 'ie leeg was schakelde de installatie zelf terug naar benzine. In de tweede C5 zat een LPi systeem van Vialle. Die schakelt niet automatisch terug, dus daar moest ik nog even aan wennen. Ook is het niet verstandig om een LPi systeem leeg te rijden ivm de levensduur van de pomp. Maar goed, uiteindelijk net voor verkoop van die auto een nieuwe (gereviseerde) LPi pomp nodig gehad, kosten iets meer dan EUR 300. Pomp gaat gemiddeld ca 160000km mee, dus dat is 0,2ct/km. Als je er zuinig mee omspringt (tank niet leegrijden) dan zou de pomp volgens de LPG mensen ca 300.000km mee moeten gaan.

Het argument actieradius vind ik ook onzin. Ik had in de laatste C5 een ringtank van 70 liter. Dat is dus 56 liter LPG effectief. Volle tank voor ongeveer EUR 25 en daar reed ik ca 500km op. Samen met de 60 liter benzinetank geeft dat een flinke actieradius. Op en neer naar Parijs zonder te tanken was geen probleem. Natuurlijk op LPG wel minder kilometers per liter dan met benzine, maar toch nog zeer gunstig qua prijs. Nu ben ik bij de pomp telkens EUR 100 kwijt voor een kleine 800km. In kosten per kilometer is dat 5,6ct voor LPG en bijna 13ct voor benzine. Omslagpunt brandstof/WB lag voor mij zo rond de 5000km per jaar.

Ik twijfelde over een LPG G3 installatie in mijn nieuwe C5, maar omdat dat uiteindelijk een 1.6THP werd ipv de 2.0 is die optie vervallen. Nu rijd ik dus op benzine. Heerlijke motor, maar wel een stuk kostbaarder qua brandstof (ca 20 tot 25000 km per jaar).

Het is mijns inziens op dit moment niet meer zo zinvol om nog een diesel te rijden in NL als je niet enorm veel kilometers maakt. Die diesel zal in de nabije toekomst vermoedelijk alleen nog maar zwaarder belast worden.

Roel.
Plaats reactie