Even een tussenbalans en reactie:
Mijn berekening (gewoon in een spreadsheet de basisgegevens en dan wat spelen met kilometers) was wel gebaseerd op de juiste MRB. Maar verbruik heb ik gebaseerd op de officiele cijfers (uit autoweek geplukt). Die zullen wel te zuinig zijn. En LPG gebruik heb ik geschat op 120% van benzineverbruik; misschien te weinig. Kortom, dat moet wel nauwkeuriger kunnen door bijvoorbeeld verbruikscijfers uit spritmonitor.de te nemen en dat ga ik ook doen.
Van o.a. exroosje wil ik graag geloven dat je dan veel hoger uitkomt dan 8000 km/jaar.
Ik neig steeds meer naar benzine. En ook al zou ik LPG willen dan is het inderdaad nog niet zo eenvoudig om voor een redelijke prijs een LPG C5 te vinden met niet teveel kilometers.
Het liefst zou ik diesel rijden; heb ook eerder tweemaal een diesel gehad: VW Golf en Mitsubishi L200 (maar die laatste is een geval apart). Rustig optrekken (hoewel de Golf best fel was) en een groot koppel bij lage toerentallen. Maar bij 15.000 km is een C5 diesel gewoon duurder.
De combinatie V6 en LPG lijkt me ook wel wat
Graag nog meer reacties




