C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
We gaan waarschijnlijk een C5 kopen, maar met welke brandstof? We rijden nu 18k km per jaar, maar dat wordt de komende jaren minder; bijv. 15k/jr. Als ik de jaarlijkse brandstof + MRB kosten bekijk, dus zonder de aanschafwaarde resp. inbouwkosten LPG erbij te betrekken, kom ik erop uit dat boven 20.000 km/jr diesel interessant is. Maar ook dat al boven 7000 a 8000 km/jr LPG voordeliger is dan benzine (ruwweg).
De vraag dringt zich dus op: waarom eigenlijk geen LPG?

Nu heb ik al flink gelezen in dit forum en weet dat er (velen) probleemloos met LPG rijden; sommigen hebben wat problemen (meldingen van motormanagement, druksensor, bobine, bougies, etc.). Toch zullen er ook veel mensen zijn die tussen de 8000 en 20000 per jaar rijden en toch voor benzine gekozen hebben.

Dus de vraag aan dit soort benzinerijders: waarom heb jij, persoonlijk, niet voor LPG gekozen?

Even voor de goede orde: ik heb niet de illusie om hier de ultieme waarheid over benzine vs. LPG boven tafel te krijgen. En dat een >20.000 km rijder voor diesel kiest kan ik me ook voorstellen. Het gaat me hier om jouw persoonlijke overwegingen (die niet per se "algemeen waar" hoeven te zijn).

Een paar mogelijkheden om de gedachten te bepalen:
  • nog nooit over nagedacht
  • bagageruimte kleiner (als reserveband in bagageruimte i.p.v. spuitbus methode)
  • storingsmeldingen van motor management
  • langer wachten bij pomp tot tank vol is
  • onderhoudskosten van gasinstallatie
  • vermogensverlies
  • tankinhoud niet nauwkeurig bekend tijdens rijden
  • te lange terugverdientijd
  • andere reden .......
(en ja, ik weet dat lang niet iedereen het erover eens zal zijn dat deze nadelen optreden).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties; ze kunnen me helpen bij mijn eigen afweging.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
De enige minpunt van LPG zou zijn de ruimte voor reserve wiel, die ik alleen meeneem naar ver weg, anders nooit bij me.
Rijden met LPG aanschafkosten 0 want zit er al in bij de meeste benz. auto's.
iets meer wegenbelasting maar zo terug bij de pomp te verdienen.
In buitenland meestal verkrijgbaar.
Tankinhoud door ledjes netjes aangegeven.
Vermogensverlies? misschien met caravan, maar niet in snelheid.
Problemen met LPG komen nooit voor, enkel even de aandacht dat bij 15K tot 20K wel eens de LPG aanvoer pomp vervangen moet worden (door droogloop, dus nooit gas leeg rijden)
Ik heb al jaren vele auto's op gas gehad, en daar nooit echt een probleem zelf mee gehad.
Mijn grootste voordeel ligt altijd weer bij het tanken. :D
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ik vind LPG 3x niks, ooit een auto gehad met LPG en alleen maar ellende , dat was dus 1x en nooit meer ...
Bovendien als je een fatsoenlijke actieradius wil hebben ligt er een enorme tank achterin, je kan je reservewiel opofferen, maar da's ook 3x niks.
Ik heb ook geen zin in de extra kosten voor fatsoenlijk onderhoud aan de LPG installatie. ( iets wat vaak vergeten wordt ! )
Bovendien is de C5 nu eenmaal niet altijd de gemakkelijkste op LPG, zoals je opmerkt rijden er velen heel tevreden mee rond, maar dat geldt niet voor alle C5'jes op LPG.

Persoonlijke keuze natuurlijk, ik wil ook geen strijd laten losbarsten hier over wel/niet ;)
Suc6 met je afweging en keuze, mijn keuze is benzine, en diesel indien je kilometers maakt !!

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik zou je de vraag stellen: waarom wel LPG.

Die omslag berekening is nogal geflatteerd.Komt in de praktijk meer op 12-15000 km uit, afh van je installatie en afschrijving. Je verbruikt nl. ook benzine, je lpg verbruik is een stuk hoger, de installatie heeft ook onderhoud nodig (bv vaker bougies), de wegenbelasting is hoger, je moet de installatie afschrijven en financieren, etc

Als je dus niet significant meer dan 20000 km rijdt bespaar je maar een paar honderd euro per jaar. Daarvoor krijg je wel een hoop gedoe terug, vaker tanken, kans op extra storingen, geen reservewiel, klein vermogensverlies, buitenland etc Op je totaalkosten van een auto maakt een paar honderd euro per jaar eigenlijk ook niet uit. En bij 1 significant probleem zijn die paar honderd euro ook zo verdwenen in de zak van je garage.

Het wordt een heel ander verhaal als je een auto met gasinstallatie over kunt nemen. dan bespaar je relatief veel meer en zou ik het wel overwegen. Of als je echt veel rijdt. Overigens komt diesel dan ook in beeld en de 2l HDI is een stuk betere motor als de 2l benzine. Meer koppel onderin en op snelheid rustiger.

Ik heb ook LPG ervaring, en ja het heeft me ook wel wat bespaard, maar toch ook een hoop gedoe. Dat was wel een G2 installatie, de G3's zijn wel weer een stukkie beter.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Eigenlijk heel simpel: LPG inbouwen in een bestaande auto is niet interessant, veel te lange terugverdientijd bij 12000 km per jaar. In een gebruikte auto kan LPG wel degelijk interessant zijn (want na een paar jaar betaal je niets extra voor een ingebouwde gasinstallatie) maar een "tweedehandsje" vinden dat niet al heel veel kilometers gereden heeft is lastig, en dán zou ik persoonlijk liever een diesel kopen.

Vandaar dat ik bij mijn jaarkilometrage op benzine ben gekomen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Toen ik mijn C5 kocht, heb ik gedacht over LPG, maar ben op diesel uitgekomen.
Ik weet dat dat niet helemaal de situatie is die je vraagt, maar bij mij is niet zozeer het kostenplaatje doorslaggevend geweest maar iets anders.

De reden voor mij om niet op LPG te rijden zijn de erg beperkte actieradius: met diesel >1000 km op een tank, en dat is fijn bij 100 km woon/werkverkeer op één dag.
Maar dat is niet het enige.

Als je een auto tweedehands koopt, calculeer je het één en ander in qua levensduur. Als je een gebruikte C5 koopt, met bijvoorbeeld 150.000 km op de teller, kun je er vanuit gaan dat in het geval van diesel, maar ook benzine, de wagen nog 100.000+ km mee kan zonder problemen. Uit eerdere ervaringen weet ik dat LPG-gestookte motoren toch wat meer risico op problemen gaan vertonen bij hogere kilometrages. Een stand van 200.000 km zou ik voor benzine niet zo'n probleem vinden, maar voor LPG wel i.v.m. het risico op een koprevisie en bijbehorende extra kosten.

My $0.02...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
nicknick
nicknick
Re: Waarom voor jou geen LPG?

Bericht door nicknick »

Ik rij mijn hele leven al op LPG (+25 jaar) en slechts 2 maal de gas computer stuk gehad (domme pech), 1 maar in mijn vorige auto, een maal in deze C5.
Voor de rest heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Nog nooit onderhoud aan mijn LPG installatie nodig gehad, overigens is er volgens de gas specialist waar ik laatst geweest ben zijn LPI installaties onderhoudsvrij.
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
De laatste 10 - 15 jaar alleen maar LPG, LPI en diesel gereden. Ik kijk altijd tegen welke auto ik aanloop. Met een lichte voorkeur voor diesel vanwege de mooie soepele vermogensopbouw.
We hebben 1 keer achteraf in een gebruikte benzine auto een LPI installatie in laten bouwen.
Na 2 jaar waren de kosten om het even; doorrijden op benzine of de LPI inbouw. We konden de installatie tegen een hele lage aktieprijs in laten bouwen. In de slipstream van een garage met veel auto's in 1 keer.
Zeker met LPI was de auto (renault Scenic) wat krachtiger dan op benzine.

In onze old-timer camper reden we ook op LPG, de ervaring was dat je in het buitenland prima overal kon tanken, Tsjechie, Noorwegen, Duitsland, Engeland en Schotland, Frankrijk, Zwitserland, etc.
Via internet kun je heel simpel op regio zoeken waar de LPG stations zitten. Soms wel erg simpel en wat achteraf, maar goed te doen. Alhoewel ik niet graag bij sommige stations met auto en caravan langs zou rijden.
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Drie reden waarom voor mij geen LPG: actieradius, actieradius en actieradius :smt190

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
540 km op LPG en 700? met benzine in een keer.
Wat nou actieradius :mrgreen:
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
dit is gewoon persoonlijk...

ik kan je er geen advies overgeven...

;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ook ik zal mijn best doen om hier geen welles/nietus te laten ontstaan.
In jouw geval vind ik het commentaar van Exroosje nog het meest belangrijk, je moet wel flink voorbij het theoretische omslagpunt komen wil je de nadelen/nadeeltjes voor lief nemen.
Pas ook op er zijn verschillende omrekenprammaatjes op internet, of ze allemaal ook met de laatste gegevens en wetgeving werken weet ik niet, de WB gaat zo´n beetje elke maand omhoog tegenwoordig. :evil:
Voor mij was het simpel: V6 rijden kon alleen uit op LPG met 35.000 km per jaar. Ik had een nieuwe installatie in een bestaande auto er in 13 maanden uit geloof ik.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Roman schreef:dit is gewoon persoonlijk...

ik kan je er geen advies overgeven...

;)
:smt023 :mrgreen:
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Had in m'n vorige C5 LPG, in deze dus niet, grootste voordeel van de benzine auto is toch wel het veel mindere verbruik als je echt een beetje doorrijdt, als ik in mijn situatie van +/_ 12.000Km/jaar,
alles all in optel is benzine ongeveer even duur als LPG, maar je motor blijft veel koeler,verbruikt ook gegarandeerd minder olie. Als je op de duitse autobaan rijdt zo rond de 170Km/u, verbruik op LPG zo'n 1 op 7 op benzine zo'n 1 op 11 dus LPG is dan echt niet zo voordelig als het lijkt.
Daar komen de andere nadelen van LPG zoals , bagage ruimte verlies en de hogere wegenbelasting nog bovenop, voor mij dus voorlopig geen LPG meer.

Grtz Sjef :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Nadeel van LPG?

Je staat wat vaker bij de pomp en mag daar dan als je heel ruig hebt gedaan twee tientjes aftikken...

Mijn benzineverbruik ligt in de buurt van de 1 op 200...
Met 30k per jaar komt het er op neer dat ik benzine tank als ik mijn vakantiegeld in mei heb gehad en in december als de eindejaarsuitkering binnen is.

Verder heb ik wel mijn reservewiel achterin de auto liggen. Maar meestal maakt dat bij een Break niet zoveel uit... De kofferbak gebruiken we een groot deel van de tijd toch als schuur...

En wegenbelasting? Ik geloof dat het twee tientjes scheelt per maand...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Plaats reactie