schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Auteur |
Bericht |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 schrapend geluid bij stationair draaien HDi
sinds vandaag hoor ik bij het stationair draaien van de motor (hdi 2ltr) een schrappend geluid (lager uitgelopen geluid lijkt het?) dit geluid is weg als er iets gas gegeven word ik kan het geluid traceren tot het gedeelte van HD pomp, dynamo, Aircopomp.
ik voel wel dat de HD pomp trilt en ook zie ik dat de aandrukpoeli van de multiriem redelijk resoneert (ik schat in dat deze een 1cm lijkt te resoneren (van de riem af gezien naar het schutboard 1 cm...)
de motor heeft 230dkm gereden en heeft gewoon onderhoud gehad (168dkm distributie enz)
enig idee waar ik dit in moet zoeken ? en niet onbelangrijk even mee verder rijden (moet nog afspraak maken met garage maar moet morgen rijden.)
|
02 feb 2010 18:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
spanrol multi v-riem  ????????
|
02 feb 2010 19:01 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Ik zou het ook bij de poulie v/d multiriem zoeken .... zet eens de airco aan en draai eens flink aan het stuur, als het dan erger wordt is het vast de boosdoener.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
02 feb 2010 19:03 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
dat zal ik morgen proberen ik neem aan met lopende motor ik snap alleen niet de link met poeli/stuur kan je daar iets over melden? ik wil graag alles snappen Ook nog enig idee wat daarvan de kosten zijn? en kan ik daar nog even mee doorrijden? ik verwacht namelijk dat mijn vaste garage deze week even geen tijd heeft. ben handig genoeg maar moet dit buiten doen en dat is ff niet zo handig nu 
|
02 feb 2010 20:02 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
als ik het niet, hoor of kan zien, kunt ge moeilijk oordelen ,of ge daar mee nog kunt rijden ja of neen
|
02 feb 2010 20:14 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Is het niet de krukaspoulie?
Deze bestaat uit 2 delen met rubber ertussen, en dat gaat wel eens stuk bij bepaalde types.
Als je flink trekt en schud aan de poulie moet je het kunnen voelen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
02 feb 2010 20:16 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
gisteren nog even snel naar garage geweest om geluid te laten horen vermoeden is dat dit de dempingspoeli is (staat een klein beetje scheef) of de stuurbekrachtigingspomp? merk nu dat er af en toe een hoge piep te horen is en dat het geluid bij grote stuuruitslag veranderd voor dinsdag afspraak gemaakt met garage en ben al druk aan het sparen  voor de kosten gezien boven staan de kunnen julle me al vrolijker maken of niet begreep dat dempingspoeli materiaal kosten laag zijn maar maakloon hoog(veel montage werk) en dat de stuurbekrachtigingspomp kostbaar is maar maakloon weer laag een zachte leegbloeder ben ik dus bang.
|
05 feb 2010 00:00 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
websurfer schreef: merk nu dat er af en toe een hoge piep te horen is en dat het geluid bij grote stuuruitslag veranderd Dit komt (uit het stuurbekrachtigingscircuit. Het is waarschijnlijk een braam of een nauwe doorgang die een resonantie veroorzaakt. Velen hebben geprobeerd dit weg te krijgen, weinigen is het gelukt... Ik zou hier maar niet over beginnen tegen de garage, als je kosten belangrijk vindt 
|
05 feb 2010 01:01 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Als alleen het geluid maar is , laat zitten kan geen kwaad, hooguit zelf eens nazien waar het klem heeft gezeten of iets is vervangen waar het nu vandaan komt. En is het daar op te lossen, op die plek.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
05 feb 2010 01:42 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Niet repareren is geen optie aangezien het geluid echt een herrie is en geen licht schrapend geluid wat te negeren is
michaien ben ik niet geheel duidelijk geweest in mijn eerste verhaal maar heb soortgelijk geluid ooit eens mogen horen bij een Xantia waarbij bleek dat de mag. koppeling van de aiirco vast gelopen was
dus een braam oid is echt niet de issue is echt een lager ergens
|
05 feb 2010 13:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Kan ook wel degelijk kwaad, de multiriem kan knappen als de poelie helemaal vast loopt ... Komt vaker voor deze poelie problemen, loopt met de tijd aan en als gevolg heb je soms flinke herrie ( en nog meer bij uitslag van het stuur, de pomp & ook de airco loopt hierop  ) ... reken op zo'n 350 euro.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
05 feb 2010 14:05 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
Het is diverse keren voorgekomen dat de multiriem brak door een defecte krukaspoulie.
De flarden van de multiriem kwamen dan tussen de achterliggende distributieriem waardoor deze brak met een enorme gevolgschade.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
05 feb 2010 14:16 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
ik had al besloten de Renault Clio te gebruiken om maar de C5 te sparen tenslotte gaat hij maandag naar de garage
|
05 feb 2010 14:21 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
WackoH schreef: websurfer schreef: merk nu dat er af en toe een hoge piep te horen is en dat het geluid bij grote stuuruitslag veranderd Dit komt (uit het stuurbekrachtigingscircuit. Het is waarschijnlijk een braam of een nauwe doorgang die een resonantie veroorzaakt. Velen hebben geprobeerd dit weg te krijgen, weinigen is het gelukt... Ik zou hier maar niet over beginnen tegen de garage, als je kosten belangrijk vindt  websurfer schreef: Niet repareren is geen optie aangezien het geluid echt een herrie is en geen licht schrapend geluid wat te negeren is
michaien ben ik niet geheel duidelijk geweest in mijn eerste verhaal maar heb soortgelijk geluid ooit eens mogen horen bij een Xantia waarbij bleek dat de mag. koppeling van de aiirco vast gelopen was
dus een braam oid is echt niet de issue is echt een lager ergens Voordat er nu allerlei misverstanden gaan ontstaan  ... Dat schrapende geluid is hartstikke serieus en dat moet je bij de een garage op laten lossen omdat anders de kleppen om je oren kunnen gaan vliegen (nou ja, figuurlijk dan), of iets dergelijks. De verwarring ontstond doordat Websurfer na de eerste post met een hoge piep meldde, die bij een verandering van de stuuruitslag verandert. Dat is een algemeen euvel dat ergens in het systeem van de stuurbekrachting ontstaat. De meest waarschijnlijke plek (als enigsins ingevoerdde leek) is het overstortventiel v/d servopomp of een scherp randje in een leiding. Kosten voor repartie wegen niet op tegen de baten. Mee leren leven. Bij mij komt en gaat het 
|
05 feb 2010 16:32 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: schrapend geluid bij stationair draaien HDi
vandaag weer terug van de garage auto rijd weer goed en zonder die vervelende bijgeluiden. oorzaak ... in ieder geval was de krukaspoeli niet lekker fris meer (zat slinger in door verschuiven rubber?) en zat er veel speling op de spanrol dus beide vervangen. en dat voor een totaalprijs van € 331,89 wat me zeer redelijk lijkt  gezien prijzen welke ik voorbij heb zien gaan
|
09 feb 2010 20:59 |
|
 |
|