JW-NHS schreef:Ik versta geen Pools, en uit het filmpje kan ik niet opmaken dat die SUF op wintersloffen rijdt.
Moeilijk te bewijzen voor de Kuga, maar die auto die in de sloot tegen een boom aan ligt waarschijnlijk wel (zwarte stalen velgen) en die twee anderen die gecrasht zijn...
Daarbij de opmerking dat vele SUFfers zich errug veilig wanen in hun 4WD, en denken met hun semi-terreinbanden overal te kunnen komen.
een heel klein kansje nog dat het een Kuga FWD was...maar goed. Ik ben ook geen fan van AWD.
De verhandeling eronder van de 3ejaar student natuurkunde over zwaartepunten raakt kant nog wal, overigens. Gelukkig heeft hij wrijvingscoëfficiënten beter begrepen.
Daar komen ze dan pas achter als het op remmen aan komt, zoals telkenmale te lezen is in testen onder winterse omstandigheden van 4WD's. Die doen het dán geen spat beter dan een gewone auto, vaak integendeel zelfs.
Ik heb het al eens gezegd, maar zelfs met het best geregelde met AWD is het mogelijk de achterkant te laten uitbreken en een vierwieldrift corrigeren is nog veel lastiger dan een gewone RWD powerslide of een FWD overstuurreactie. Er wordt onder dat filmpje een iets te simpele, maar wel treffende opmerking gemaakt:
Wel een mooi voorbeeld van het grootste risico van 4WD. Als je geen grip meer hebt om omhoog te komen, heb je dus ook geen grip om te remmen naar beneden.
Technisch klopt dit niet helemaal, maar in de praktijk is het wel zo dat je met AWD veel minder reserves hebt.
Werkt ABS trouwens niet achterwaards?
Dat zou kunnen, ESP werkt ook niet achteruit, iirc, het raakt er soms van in de war. Maar het ABS werkt sowieso alleen maar met goede referentiewaarden: plotseling blokkerende wielen zijn te herkennen aan sterke decelleratie op datzelfde wiel. En als er nog wielen grip hebben en niet blokkeren is het nog makkelijker te detecteren (achter vs voor bijv.) Maar als je vanuit stilstand met vier geblokkerde wielen wegglijdt, kan het ABS niks detecteren. Ook het laatste stukje van een noodstop is moeilijk voor ABS, om dezelfde reden.
De auto moet rollen, niet glijden om wat tractie (en zijdelingse grip) te krijgen. Ik merkte dat vanochtend nog met de C6 (winterbanden) De straat (bergop) is hier nog erg glad en ingepakt in een dun, hard sneeuwdek. Voorzichtig bergop rijden (sneeuwstand bva) ging nét. Maar vanuit stilstand heb je eerst wielspin. Als je dan een beetje schuin staat zoekt die 2000kg zo de berm op. Als je een beetje vooruit rolt kan ook het ESP ook nog gewoon zijn werk doen.