Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dat bedoel ik!

10 jan 2010 22:34
Profiel
Het is geen nieuws dat winterbanden beter zijn op sneeuw, geloof ook niet dat iemand dat ontkent.
Het is geen nieuws dat mensen bv Duitsland als voorbeeld nemen terwijl daar gandere omstandigheden zijn. Dit draadje gaat over Nederland.
Het is geen nieuws dat mensen wel/geen winterbanden eenzijdig benaderen, ook niet dat mensen vervolgens opperen de rest van het draadje (ok, de draad) te lezen. Gelieve dat toch wel te doen.

Dingen liggen een stuk genuanceerder dan "in Duitsland zus en zo, dús..".
Ja we hebben hier dit jaar veel sneeuw, nee dat is lang niet elk jaar zo. Ja winterbanden zijn beter op sneeuw, nee winterbanden zijn niet beter de overige 90-95% op de snelwegen. Het is nog steeds wit hier, maar niet op de snelwegen. Anticiperen op winterbanden binnen bebouwde kom gaat echt wel, althans ik heb er gewoon geen moeite mee.

11 jan 2010 09:32
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux

Naar boven
Rob B schreef:
. . . Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij strooien ze in Scandinavie helemaal niet ivm het het milieu. Daarom rijden ze daar de hele winter op winterbanden/ spikes.

even :offtopic

In Zweden strooien ze inderdaad niet met zout, valt ook niet echt tegen aan te strooien.
Ze strooien wel de hele winter met grit. Ook in de steden. Althans waar ik vaak kom.
Ook worden de wegen perfect schoongehouden.
Elk voorjaar moet wel het gehele wegennet gerestaureerd worden omdat het stuk gereden is door het grit en de
spijker banden. Aan het eind van de winter komen er een paar enorme schoonmaakauto's die de hele stad
van het opgestapelde grit ontdoen. :smt143
De straat waar wij logeren loopt overigens zo schuin dat je hem, ondanks het grit, zelfs met spijkerbanden enkel
van boven naar beneden kan nemen. Spannend inparkeren dus.

ps. Hoe lang gaat deze winterbanden discussie nog door? Het is al bijna lente.
JW

11 jan 2010 18:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Waarschijnlijk gaat de discussie door tot het lente is en iedereen weer op zomerbanden staat. Het begint wel een beetje een oeverloze discussie te worden waar voor en tegenstanders zich ingraven en twijfelaars steeds minder aan beginnen te hebben.

Zoals eerder gezegd ben ik dus voorstander van goede winterbanden. Het enorme voordeel wat je hebt op zomerbanden onder winterse omstandigheden, wegen zwaarder dan de al dan niet aangetoonde en door ervaringen betwiste tekortkomingen van winterbanden op droge ondergrond.
Mochten die tekortkomingen er zijn, dan zijn die ook nog vele malen kleiner dan de tekortkomingen van zomerbanden in winterse omstandigheden.

12 jan 2010 11:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
MarcusE schreef:
Waarschijnlijk gaat de discussie door tot het lente is en iedereen weer op zomerbanden staat. Het begint wel een beetje een oeverloze discussie te worden waar voor en tegenstanders zich ingraven en twijfelaars steeds minder aan beginnen te hebben.

Zoals eerder gezegd ben ik dus voorstander van goede winterbanden. Het enorme voordeel wat je hebt op zomerbanden onder winterse omstandigheden, wegen zwaarder dan de al dan niet aangetoonde en door ervaringen betwiste tekortkomingen van winterbanden op droge ondergrond.
Mochten die tekortkomingen er zijn, dan zijn die ook nog vele malen kleiner dan de tekortkomingen van zomerbanden in winterse omstandigheden.

Ik neem aan dat je daar winterbanden had willen typen.....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

12 jan 2010 11:29
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Staat precies goed zo ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

12 jan 2010 11:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
MarcusE schreef:
Waarschijnlijk gaat de discussie door tot het lente is en iedereen weer op zomerbanden staat.

Dan starten we toch gewoon een nieuw draadje over "Het gebruik van zomerbanden in Nederland" :lol:

of

"Het gebruik van regenbanden in Nederland" :smt017

kan ook natuurlijk.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

12 jan 2010 12:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
JW-NHS schreef:
MarcusE schreef:

Ik neem aan dat je daar winterbanden had willen typen.....

Groet,
JW

Nee. Ik heb het misschien iets te kort geschreven, want ik bedoel "het voordeel wat je hebt, met winterbanden, op zomerbanden onder winterse omstandigheden" Dus niet het voordeel op zomerbanden, maar t.o.v. zomerbanden.

12 jan 2010 12:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Duidelijk, nu :smt193

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

12 jan 2010 12:28
Profiel
Dingen worden vaak tendentieus gebracht, wanneer iemand zich als objectief wil profileren komt daar dan toch weer een subjectieve uitspraak achteraan. Mijns inziens helpt dat niet.

Wat betreft voor hoelang dit draadje open blijft, mag van mij de gehele periode. Lijkt mij buiten kijf te staan dat winterbanden momenteel de verstandige keuze is áls je je auto nodig hebt. Ergo: ik ondervind geen nadelen van mijn zomerbanden ;). Maar straks dooit het weer, zijn de omstandigheden anders (zoals 95% van de winterbandenperiode) en zal daarmee het nut en de info op het draadje wijzigen.
Onderdeel van de discussie lijkt mij namelijk ook, welke periode rijdt men op winterbanden?

Daarnaast denk ik dat er dingen naar voren zijn gekomen waar de meesten (zoniet inmiddels iedereen) wijzer van zijn geworden. De winterzomerbanden discussie heeft veel invloeden van buitenaf (en dan met name vanuit de verkopende partij) zoals dat het niks extra's kost om op winterbanden te rijden, de 7 graden grens die inmiddels (jaja, naar mijn idee) naar het land der fabelen kan worden verwezen en zulke dingen.
Dat alles lijkt mij nou juist het nut van dit draadje, juiste kennis op doen, leren wat de leugens zijn (van alle andere reclame weten we dat tenslotte wel he?) en zodoende mensen in staat te stellen een keuze voor zichzelf te maken, gestoeld op feiten en ervarigen.
Als een wasmiddelenfabrikant een wasmiddelentest organiseert trapt geen hond daar in. Om de een of andere reden wordt een bandenfabrikant ineens wel geloofd. Dat op zich vind ik al machtig interessant.

Met alle respect achteraf voor de keuze, of het nou zomer- of winterbanden zijn. Voor beiden zijn eenwoudigweg veel pro's en contra's in te brengen, afhankelijk van bv doel en de must de weg op te gaan. Of bv de wintersportvakantie enz enz.

12 jan 2010 12:35
Beheerder
Beheerder

Naar boven
tjob schreef:
Met alle respect achteraf voor de keuze, of het nou zomer- of winterbanden zijn. Voor beiden zijn eenwoudigweg veel pro's en contra's in te brengen, afhankelijk van bv doel en de must de weg op te gaan. Of bv de wintersportvakantie enz enz.

Dat lijkt mij een wijze conclusie, toch maar een slotje dan :)

;)

12 jan 2010 12:43
Profiel
Aanvullend, wat in deze zaken op valt is dat als men winterbanden rijdt, dan zijn winterbanden de beste. Als men zomerbanden rijdt, dan zijn zomerbanden de beste. Dat is niet conform de realiteit. Ik laat even achterwege dat vele zomerbandenrijders wel ervaring hebben met winterbanden (en stiekem toch ook lekker niet). Aan de andere kant mag ik aannemen dat winterbandrijders toch ook ervaring met zomerbanden hebben.
misschien heb ik dus wel ongelijk met dit punt maar ik laat het lekker staan.

Vanuit dit draadje denk ik dat er best een goeie leidraad gedestilleerd kan worden, feiten verzamelen en binnen omstandigheden onderbrengen (móet je de weg op? wintersport?). Daar kunnen mensen wat aan hebben.
Enige dat niet te vereenzelvigen valt is dat de feiten de ervaringen tegenspreken. Wellicht is daar een reden voor (eenvoudigweg nu betere winterbanden dan dat de zomerbanden onder de auto waren, individueel gezien) maar ik weet dat niet.

Het allerallergrootste nut lijkt mij dat opmerkingen als "ik heb vandaag op winterbanden gereden en ik vind zomerbanden nu gevaarlijk" afgedaan kunnen worden als nonsens. Onderbouwing van lik me ehhh.. vestje. Of "vandaag is het onder de 7 graden dus...", kwestie van even lezen, al is het topic wat erg groot.
Toch zullen we nooit van die loze uitspraken afkomen, aan de andere kant, elke persoon die we wijzer maken is er eentje. Nogmaals, ik zeg dat los van de keuze, gaat mij er alleen maar om dat de keuze gestoeld zal zijn op eígen voorkeur, niet die van feestpraatjes en bandenfabrikanten.
Omo, me vestje :mrgreen: :mrgreen:

12 jan 2010 12:46
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Filmpje : Ook met winterbanden geen schijn van kans ...

Ik zorg overigens altijd dat ik in de winter wel op fatsoenlijke en goede zomerbanden rij, niet met banden waar al bijna geen profiel meer op zit ....

12 jan 2010 12:48
Profiel
Menno schreef:
Dat lijkt mij een wijze conclusie, toch maar een slotje dan :)

;)

Niet mee eens... er komen nieuwe criteria want nieuwe omstandigheden. Bovendien is het best een "heet" topic waar mensen toch hun ei wat dit betreft kwijt willen, en ik denk dat velen ook van buiten het forum zo hun interesse hebben. Slotje er op en het verdwijnt in de vergetelheid... Of, en dat is waarschijnlijker, er wordt een nieuwe geopend hahaha.

Wellicht een idee om eens zo objectief als mogelijk de pro's en contra's bij elkaar te zetten, met enige korte onderbouwing. En in godsnaam de fabeltjes te benoemen.

Wie? :smt190

12 jan 2010 12:50
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven

Oef.. Dat is geen helling om zonder kettingen of spikes te nemen.

Gelukkig is Nederland over het algemeen vlakker en wordt er goed gestrooid dus dit soort perikelen zullen we hier niet meemaken, winter- of zomerbanden.

Roel.

12 jan 2010 12:55
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 54  Volgende