Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster

Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium

Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Ik kan nu wel een paar sneeuwbanden gebruiken overigens, als ik naar buiten kijk..

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.

03 jan 2010 00:39
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium

Naar boven
Hier is het ook lekker wit.

03 jan 2010 01:26
Profiel
EvilTwin schreef:
Dat zogenaamde temperatuuromslagpunt is al een sprookje gebleken, op droog -2C was de zomerband nog altijd beter en bij +2C en nat ook.

EvilTwin schreef:
ik heb al precies uitgezocht wat exact de referentieband was (het was niet één band maar een statistisch relevant combi van banden...

Ik weet eigenlijk nog steeds niet precies wat een "statistisch relevant combi van banden is", maar het lijkt er in ieder geval niet op dat ze de zomerband gelijktijdig met de winterband getest hebben. Ik heb dan ernstige twijfels of je deze cijfers wel hard kan maken.

Ik bedoelde trouwens net niet het omslagpunt van 7C, maar wat de autobladen als omslagpunt namen en dat was rond het vriespunt en dan hebben we het nog niet over neerslag. Bij sneeuw is de zomerband direct gedregadeerd tot ongeschikt.
Maar als we jouw temperatuur nemen, namelijk droog -2C en nat +2, dan wordt die -2C wel gehaald volgens de voorspellingen. Vier sneeuwvlokjes en drie druppels regen verder en het is "adios zomerband". :cit4

Maar goed, in feite is het allemaal geneuzel achter de komma en hoop ik dat iedereen weer gezond en zonder blikschade thuis komt, met of zonder winterbanden.
Hoewel, als er straks een auto zonder winterbanden doorglijdt en een DEUK in MIJN C5 rijdt................. :smt021 ;)

Ploffie schreef:
Ik kan nu wel een paar sneeuwbanden gebruiken overigens, als ik naar buiten kijk..

Het sneeuwt hier nog niet, maar ik liep net een rondje met de hond en het was ijzig glad op de weg. Asfalt ging nog wel, maar de klinkerstraten…….Pff.

03 jan 2010 01:29
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium

Naar boven
Pfffff, blij dat ik winterbandjes heb, krijgen wij alvast geen ruzie. ;)

03 jan 2010 01:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Rob B schreef:
Maar als we jouw temperatuur nemen, namelijk droog -2C en nat +2, dan wordt die -2C wel gehaald volgens de voorspellingen. Vier sneeuwvlokjes en drie druppels regen verder en het is "adios zomerband". :cit4

Je leest niet wat ik schrijf: bij -2C was de zomerband nog steeds aanzienlijk beter, dus als er al een omslagpunt is (wat op droog te betwijfelen is) dan ligt dat veel láger dan -2C. Bij nat is het sowieso geen -2C ;) Op ijzel helpen sneeuwbanden ook geen moer.

Een dun laagje sneeuw deert de zomer(lees: regen-)band echt niet. Daar snij je zo doorheen en dat wordt instantaan slush. Als er sneeuw getest wordt is dat altijd een dik pak, waar je echt op sneeuw rijdt, niet erdoor. Vndaar ook dat ze de testen moet uitvoeren in sneeuwzekere gebieden, zelfs de duitsers en oostenrijkers moesten uitwijken naar de VS en Japan. :lol:

Het is overigens niet "mijn" temperatuur maar gewoon het resultaat van een nette en uitgebreide test. Zie eerder in dit draadje.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

03 jan 2010 13:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Wat m een beetje opvalt in deze discussie dat het echt winteband zus en zomerband zo is. Nogal zwart-wit. Terwijl je volgens mij niet alle banden met een M+S / sneeuwvloksymbool op een hoop kunt gooien en kunt zeggen dat zijn allemaal sneeuwbanden en die gedragen zich zus en zo. Ook binnen het aanbod van winterbanden is een grote diversiteit aan types en modellen varierend tussen echte 100% sneeuwbanden met dito profiel en banden die redelijk met sneeuw kunnen omgaan maar het ook nog goed doen op nat en droog. Net als bij de zomerbanden/droogweer banden. Die varieren ook van plakband op droog maar gevaarlijk bij nat tot redelijk op droog en geweldig op nat. Enige nuancereing is, denk ik, wel op z'n plaats.

03 jan 2010 14:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
EvilTwin schreef:
Bij nat is het sowieso geen -2C ;) Op ijzel helpen sneeuwbanden ook geen moer.

Jawel hoor. Zelfs zoals nu bij -8C kan het nat zijn.

Gepekelde wegen.

En inderdaad: de Alpin2 winterbanden van de Xantia/ZX maakten een vreselijk irritante fluittoon als je met dit weer door de pekelslurrie reed waar de Sportrac-Sportcontact-combi die ik nu op de C5 heb liggen er heerlijk doorheen rijdt.

03 jan 2010 14:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Ja, bij -11 kan het zelfs nat zijn. Op weg naar Slowakije in Duitsland : Temperatuur -11, ruitenwisser spuitmondjes vroren dicht en de weg was nat door het zout. Dat resulteerde in een enorme vieze spray, dus voorruit heel snel heel vies. Automobilisten gezien die op de vluchtstrook stilstonden om met sneeuw hun voorruit te poetsen :shock:

03 jan 2010 14:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
EW schreef:
EvilTwin schreef:
Bij nat is het sowieso geen -2C ;) Op ijzel helpen sneeuwbanden ook geen moer.

Jawel hoor. Zelfs zoals nu bij -8C kan het nat zijn.
Gepekelde wegen.

Die +2C nat test was met duidelijk met een schoon wegdek zoals de sneeuwtesten ook niet uitgevoerd worden na sneeuwruimen of pekelen. Nat pekelwater bij -8C kan, maar zout is niet echt effectief lager dan -5C. Je bent dan sterk afhankelijk van het verkeer om warmte toe te voeren.

Op de gesmolten slurrie heb je nog steeds een voordeel met regenbanden omdat die dit beter kunnen afvoeren dan die sneeuwbanden met hun lamellen.

Ik zou dat wel bevestigd willen zien in een test, maar da's denk ik lastig omdat het zout te variabel is (NaCL, vs Magnesium of Calcium zouten, eventueel zand erin) en te afhankelijk van de ondergrond en verkeer voor smeltwarmte. Je krijgt dan nooit consistente resultaten.

http://www3.hants.gov.uk/roads/highway- ... d-salt.htm
http://www.usroads.com/journals/p/rmj/9712/rm971202.htm

In de familie

03 jan 2010 16:14
Profiel
EvilTwin schreef:
Je leest niet wat ik schrijf....

….. maar gewoon het resultaat van een nette en uitgebreide test.

Ik lees heel goed wat je schrijft en volgens mij ben je een wandelende encyclopedie wat betreft testen/Citroen en noem het maar op.
Het valt me wel op dat het daar een beetje bij blijft. Nergens in dit hele topic zeg je “mijn ervaring met winterbanden”. Ook het gegeven dat je niet weet dat je ESP soms moet uitschakelen omdat je anders niet wegkomt, rijst bij mij toch het vermoeden dat je, of geen ervaring hebt met winterbanden/echte winteromstandigheden, of slechts minimaal. Ongetwijfeld zul je het hier niet met mij eens zijn, maar dat hoeft ook niet.

Begrijp me goed, ik vind je technische uitleg soms erg interessant en je volhardendheid in het verdedigen van je eigen mening kan ik ook waarderen. Maar dat geneuzel over testuitslagen en deze als de absolute waarheid poneren, vind ik wel eens jammer. Ik vind discussies op het forum leuk en het mag best een beetje scherp gevoerd worden, maar bij jou heb ik vaak het idee dat alleen jij het weet en de rest zijn onnozele mensen. Misschien heb ik het mis, maar het is allemaal wel erg theoretisch.

Net als dat je zegt dat sneeuwbanden geen nut hebben met ijzel. Ik zie toch echt glijpartijen van auto’s met zomerbanden en ik heb nauwelijks last. Natuurlijk kan ik niet vol gas vertrekken en met 120 km een bochtje pakken. Maar waar ik heen stuur, ga ik heen en dat is met zomerbanden toch echt niet altijd het geval.

Ik heb nu ook al twee keer gevraagd wat “een statistisch relevant combi van banden” is. Eerst breng je het als een wijsheid, maar als ik vraag wat dat dan betekent, hoor ik niets meer.

Maar goed, theoretici moet je ook hebben op een forum en je kennis kan erg waardevol zijn, maar soms schiet je m.i. een beetje door. ;)

03 jan 2010 21:05
Rob B schreef:
...en volgens mij ben je een wandelende encyclopedie wat betreft testen/Citroen en noem het maar op.

Dat is mijn indruk ook, echt verbazingwekkend. Positief he. Soms valt het opdoen van zulke kennis volgens mij niet binnen 24 uur. Niet mijn 24 uur iig.

Rob B schreef:
Nergens in dit hele topic zeg je “mijn ervaring met winterbanden”.

Is niet waar... In dit topic heeft hij aangegeven dat ook hij ervaring met winterbanden heeft. Overigens was dat nav een opmerking van jou.

Vandaag moest ik er op uit en wel zo'n 40-50km. Sinds wanneer strooien ze niet meer???? Gelukkig geen enkele glijpartij, rustig gereden maar was niet de langzaamste. Niemand had haast vandaag, geen probleem. Duurde alleen 2x zolang als gewoonlijk haha

03 jan 2010 21:27
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
tav mijn ervaring op sneeuw en eventueel op winterbanden:

Vanochtend nog door de sneeuw weggeweest met de C6 V6HDi (Michelin Alpin) wielspin prima mogelijk ondanks ASR/ESP. Ik zie hier in de omgeving (heuvels) ook genoeg mensen MET winterbanden worstelen, spinnen en slippen. Niet zaligmakend dus.

Verdere ervaring met winters weer (en zomerbanden):
AX:
:arrow: Engeland, sneeuwstormen (>0,50m sneeuw), ijzel.
Xm V6 ZPJ, Michelin MXV3 iirc.
:arrow: Val Thorens (deels kettingen, -25C)
:arrow: Ischgl (-25C),
:arrow: winters van 94, 95, 96, 97 (oa. ijzel, sneeuw)
Xm V6 ES9, Michelin Exalto
:arrow: oa. deze winter op sneeuw/slurrie/ijs
:arrow: Duitsland -15C
C5, Michelin Primacy: spelen op ijzel (Primacy) Sneeuw in oa winters van 03/04, 08/09.
Xantia: oa. Les Arcs. Talloze zakentrips naar winters Duitsland.
Jag X-type V6 (4x4)
:arrow: USA M+S banden diverse omstandigheden.
Diverse huurauto's met winterbanden (oa. Denemarken, Italië)
Diverse sneeuwbanders van Duitse collega's, o.a. Audi A4 Quattro en BMW3. NB Die gasten reden tien jaar geleden al massaal op winterbanden.

Citaat:
Ook het gegeven dat je niet weet dat je ESP soms moet uitschakelen omdat je anders niet wegkomt, rijst bij mij toch het vermoeden dat je, of geen ervaring hebt met winterbanden/echte winteromstandigheden, of slechts minimaal.

Het feit dat je het over "ESP uitzetten" hebt geeft al aan dat je het mis hebt.

Wat je wilt is ASR uitzetten om door licht doorslaan meer grip te krijgen MET KETTINGEN. Dát is echt de enige reden om het uit te zetten.

Je wilt absoluut niet dat je wielen spinnen, omdat je dan onherroepelijk wegglijdt opzij, als de weg niet vlak is. Dat levert op sneeuw echt geen grip op. Omdat het ESP hierachteraan hangt moet dat wel mee uit met het ASR, maar dat is dus niet handig, want het ESP kan iets wat geen chauffeur kan: remmen op vier wielen individueel om de koers te beïnvloeden. Dat dit werkt heb ik al aangegeven via mijn ijzelexperiment.

En nogmaals als je echt wilt dat ze doorslaan op sneeuw is dat ook mét ASR/ESP nog steed sprima mogelijk, zoals ik net heb kunnen bevestigen met de C6 en eerder met mijn C5. Gewoon lomp gasgeven. Het is niet voor niks dat er nogs steeeds een sneeuwstand op de automaat zit, ondanks ASR.

Mijn advies om het niet uit te zetten kwam bovendien in een discussie over Snowmotion en dan is ASR/ESP uitzetten nog minder slim, omdat je dan juist je Snowmotion wilt gebruiken (in feite een electronisch sperdifferentiëel).

In de familie

04 jan 2010 17:43
Profiel
Rob B schreef:
Ik heb nu ook al twee keer gevraagd wat “een statistisch relevant combi van banden” is.

@ET. Kun je uitleggen wat dit inhoud?

04 jan 2010 20:24
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Ik ga over twee weken met onze dochter samen een slip en grip cursus bij de KNAC doen.
Ik kreeg een aanbod voor twee mensen naar deze slip en grip training. Leuk om met onze dochter te doen. Zij manueel en ik in een automaat.
Ze zouden er ook aandacht besteden aan wel/geen winterbanden. Ben eigenlijk wel benieuwd om te expirimenteren. Zal uiteraard jullie dat laten weten.
Het is wel op het ANWB terrein. Ik ben wel behoorlijk kritisch over het ANWB sinds ik op
de hoogte ben van de in's en out's, en methodiek en opzet onderzoek, van de ANWB onder andere inzake de StabiFix. Dat maakt dat ik testen over winterbanden ook met een dubbele blik lees.
Maar van de slip en grip training hou ik jullie opde hoogte.
Johan

05 jan 2010 15:48
Profiel
Gaaf!
Ik ga het ook doen als mijn broer zijn auto terug heeft van de garage (en wat andere, financiele randvoorwaarden hehe), en dan met name om controle over het vehikel te verhogen. Heb eerder eens zo'n dagje gedaan, was sowieso erg leuk en leerzaam. Voor mij ook iets om af en toe te doen.
Wat betreft verschillen tussen winter- en zomerbanden aantonen, ik hoop dat je met een kritische blik zult (willen) kijken (inferieure zomerbandjes tegen 3x zo dure winterbanden testen zegt me he-le-maal niks). Enerzijds hoop ik dat het dan sneeuwt (betere ondergrond dan fake glad), aan de andere kant is het interessante nou juist: wat zijn de verschillen op droog en nat wegdek. En dan doel ik op asfalt zoals onze wegen.

Ben benieuwd en zeer geinteresseerd :)

05 jan 2010 16:04
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 54  Volgende