Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
tjob
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Hehehe Rob, je zit in mijn zij te prikken met een vinger he? Mag hoor Rob B schreef: Mwah, hier ben ik het dan weer niet zo mee eens…..Ook al rijden zomerbandrijders in de sneeuw met nul grip, dan NOG zeggen ze dat als je maar rustig rijdt, het eigenlijk prima gaat. Is toch ook zo. Ik heb gewoon nauwelijks gereden toen er sneeuw lag. Ja. Diverse. Zie bl1 t/m 38  . Ik rij gedurende 95% van de periode tussen november en maart op uitstekende zomerbanden en heb dan helemaal niks te klagen over grip. De resterende 5% heeft de auto voornamelijk stil gestaan met de volgende gevolgen: ik ben milieubewust geweest in die dagen en ik ben tjobbewust geweest. Centjes in de pocket (banden (en wielen)). Ik moet eerlijk zeggen, heb in die dagen geen snelweg gezien. Waren die nog steeds besneeuwd? Kortom, geen centje pijn hier Ik wil niemand schofferen die tevredener is over zijn winter- dan zomerbanden, maar dat kan gewoon teveel oorzaken hebben. Namelijk dat iemand van een beroerde zomerband af komt en overstapt op een uitstekende winterband (uitstekend in die zin dat hij ook goed presteert zonder sneeuw). Het kan ook gewoon in het koppie zitten, dat hangt samen met dat die dingen niet gratis zijn. Als je investeert wil je dat het oplevert. Het kan ook zijn dat winterbanden nu gewoon erg goed zijn, techonologie schrijdt voort he. Gebleken is nu toch wel zo'n beetje dat het erg moeilijk is een goeie objectieve test te vinden, daar komt bij dat gebruikers ervaringen meestal gewoon waardevoller zijn. Daar ga ik ook op af als ik een nieuw setje zomerbanden koop  . Kortom, ik hoor positieve ervaringen met winterbanden graag, maar vergeet niet dat er ook negatieve ervaringen zijn. Waaronder trouwens, nogmaals, mijn eigen ervaring. Als je met sneeuw thuis kunt blijven of het autorijden zeer kunt beperken: voor mij echt zonde van het geld dan winterbanden aan te schaffen (aanschafprijs, meestal 4 wielen erbij, opslag, hogere slijtage icm het eerder versleten zijn). Wel uitermate grappig dat mensen dat een kleine uitgave vinden maar als hun schijfremmen vervangen moeten worden voor de helft van die prijs schreeuwt menigeen moord en brand... 
|
29 dec 2009 11:46 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Wellicht dat ik er later nog aan toe kom. Ik heb hier een stapel autotijdschriften liggen en ik weet niet meer zeker waar het in stond, maar vast eentje van deze winter  Hoeveel belang moeten we daaraan hechten? Dat artikel is ook maar de mening van 1 persoon, wordt het gewichtiger omdat die persoon zijn mening in een blad mag schrijven? Ik blijf erbij dat testen leuk zijn als een richtlijn, maar je persoonlijke ervaring is toch het belangrijkste. Ik heb al eens een auto gekocht die in elk blad als allerbeste werd aangeprezen, na drie maanden heb ik hem in moeten ruilen omdat ik er niet in kon zitten. Zo ook met winterbanden, de winterbanden die ik eronder heb kwamen in de testen naar voren als "matig" maar ik zag in scandinavië iedereen met die banden rijden. Ondanks dat "matig" ze toch maar aangeschaft, en wat denk je, ze doen het prima. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
29 dec 2009 11:54 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
maran schreef: ....Wel is het belangrijk om een goede keuze voor een merk te maken. Heb inmiddels voldoende ervaring om tot een goede keuze te komen. Ik zou graag van je horen met welke merken je goede ervaringen hebt. Verder is op dit nu wel zo ongeveer mijn favoriete draadje. Leuke discussies en interessante argumenten van zowel voor en tegenstanders. Het Vredestrein filmpje maakte voor mij duidelijk wat de lamellen nu precies zijn en hoe ze in de sneeuw werken. In verband met wintersport en veel weekeinden vertoeven in de Eifel, destijds voor de Xantia winterbanden aangeschaft. Donderdag komen er op de C5 ook wintersloffen. Afgelopen sneeuwperiode alle dagen op pad "gemoeten" (je hebt natuurlijk altijd de keus thuis te blijven) en dat was een leuke ervaring met de zomerbandjes en niet veel meer dan 2 mm profiel. In de drie jaren dat ik met winterbanden rijd nog nooit in omstandigheden gekomen dat ik de extra grip van zomerbanden ook daadwerkelijk nodig zou hebben gehad, terwijl ik winterbanden erg gemist heb de afgelopen dagen. Maar toch, zou ik winterbanden kopen als ik niet op wintersport zou gaan of veel in Duitsland zou zitten? Weet ik zo even niet. Heeft meer te maken met het gedoe van wisselen en dergelijke dan dat ik winterbanden in Nederlandse omstandigheden onveilig zou vinden, of de "zomer"banden op de enkele sneeuwdag te onveilig. (je past je snelheid dusdanig aan dat het meestal bij blikschade zal blijven). Hoe merken de tegenstanders van winterbanden de mindere grip van winterbanden op sneeuw en ijsvrije wegen? Rijden jullie dan altijd zo op de limiet van je banden.  9 jaar lang met de Xantia nog nooit blokkerend (had geen ABS) in de ankers gehoeven of slippend door een bocht. Wel een keer met zomerbandjes in sneeuw rechtdoor de berm in gegleden. Normaal en anticiperend rijden doet veel meer dat dat extra beetje grip van je zomerbandjes lijkt me.
29 dec 2009 13:50 |
|
 |
tjob
|
Nosmo King schreef: Hoe merken de tegenstanders van winterbanden de mindere grip van winterbanden op sneeuw en ijsvrije wegen? Rijden jullie dan altijd zo op de limiet van je banden. Voor mij begon het er direct mee dat ik op de grens bleek te rijden (dus zodra ik er winterbanden onder had). Met name bij optrekken vanuit stilstand, in een bocht, begon het onbedoeld te spinnen terwijl ik met zomerbanden daarvan geen last had. Het seizoen dat ik er winterbanden onder had heeft het ook geen dag gesneeuwd, ik vond ze sowieso onprettig rijden. Ik had ze onder mijn fiat barchetta zitten, geen asr, wel stoffen dak dus het extra rumoer viel me erg op. Ook gewoon standaard rechtuit rijden was minder stabiel. En nee, die grens zoek ik dus niet zomaar op tenzij ik ff "speel". Maar goed, datzelfde geldt dus voor als ik met zomerbanden in de sneeuw rijd.
|
29 dec 2009 15:18 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Naar boven
|
tjob schreef: Nosmo King schreef: Hoe merken de tegenstanders van winterbanden de mindere grip van winterbanden op sneeuw en ijsvrije wegen? Rijden jullie dan altijd zo op de limiet van je banden. Voor mij begon het er direct mee dat ik op de grens bleek te rijden (dus zodra ik er winterbanden onder had). Met name bij optrekken vanuit stilstand, in een bocht, begon het onbedoeld te spinnen terwijl ik met zomerbanden daarvan geen last had. Het seizoen dat ik er winterbanden onder had heeft het ook geen dag gesneeuwd, ik vond ze sowieso onprettig rijden. Ik had ze onder mijn fiat barchetta zitten, geen asr, wel stoffen dak dus het extra rumoer viel me erg op. Ook gewoon standaard rechtuit rijden was minder stabiel. En nee, die grens zoek ik dus niet zomaar op tenzij ik ff "speel". Maar goed, datzelfde geldt dus voor als ik met zomerbanden in de sneeuw rijd. Helder, heb die ervaring met de Xantia niet gehad, vanaf donderdag met de C5 en winterbanden maar een kijken hoe dat bevalt.
29 dec 2009 15:33 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
tot nu toe komen alleen dezelfde argumenten naar voren.. de theoretische uitleg de permanent anti en de gebruikers ervaringen.. tot nu toe is er niet echt iets gekomen waarop iemand mij heeft kunnen overtuigen om geen winterbanden te monteren. vandaag weer onderweg in de stromende regen, zelfs een stuk snelweg van heerlen naar maasmechelen.. en ik heb bewust eens geprobeerd erop te letten of mijn grip minder is, ik kan dat niet ontdekken.. misschien rij ik ook veel meer bedeesder als vele van jullie. in het andere draadje, geef ik ook al aan dat ik de michelin affabriek niet overtuigend vind in de regen.. ik ben ook al op wintersport geweest met mijn Uniroyal banden, heb hier ook al gereden zonder winterbanden.. maar dat een esp lampje of id gaat branden bij het dagelijkse rijden kan ik niet bevestigen. ik denk dat we gewoon eens een meeting moeten houden en dan zelf aan de lijve moeten ondervinden hoe en wat.. 
|
29 dec 2009 16:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
tjob schreef: Voor mij begon het er direct mee dat ik op de grens bleek te rijden (dus zodra ik er winterbanden onder had). Met name bij optrekken vanuit stilstand, in een bocht, begon het onbedoeld te spinnen terwijl ik met zomerbanden daarvan geen last had. Het seizoen dat ik er winterbanden onder had heeft het ook geen dag gesneeuwd, ik vond ze sowieso onprettig rijden. Ik had ze onder mijn fiat barchetta zitten, geen asr, wel stoffen dak dus het extra rumoer viel me erg op. Ook gewoon standaard rechtuit rijden was minder stabiel.
En nee, die grens zoek ik dus niet zomaar op tenzij ik ff "speel". Maar goed, datzelfde geldt dus voor als ik met zomerbanden in de sneeuw rijd. Welke wintersloffen waren dat, en wanneer (jaar) speelde dat? Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij míjn eerste winterbanden, de Michelin 130, in 1996. Bij latere wintersloffen had ik dat niet meer. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 dec 2009 16:53 |
|
 |
tjob
|
Roman schreef: tot nu toe komen alleen dezelfde argumenten naar voren..
de theoretische uitleg de permanent anti en de gebruikers ervaringen.. Permanent anti vind ik onzin, ik heb al meerdere keren aangegeven en volgens mij anderen met mij, dat als je per se de deur uit moet of op wintersport gaat, het logisch is als je dan winterbanden monteert. Wat betreft je andere aangehaalde argumenten, wat blijft er dan over? Wat zou je wensen? Roman schreef: vandaag weer onderweg in de stromende regen, zelfs een stuk snelweg van heerlen naar maasmechelen.. en ik heb bewust eens geprobeerd erop te letten of mijn grip minder is, ik kan dat niet ontdekken.. misschien rij ik ook veel meer bedeesder als vele van jullie. Prachtig toch? Ik ook niet  Roman schreef: ik denk dat we gewoon eens een meeting moeten houden en dan zelf aan de lijve moeten ondervinden hoe en wat..  Dat klinkt nou weer alsof ik er geen ervaring mee heb... Ik kan jou mijn ervaring trouwens niet laten delen omdat ik er geen winterbanden onder heb. Laat voorop staan dat als iemand tevreden is over zijn banden, wat voor banden dan ook, ik blij ben voor diegene. Vooral als die een flinke duit hebben gekost (ok, steekje onder water  ). Ik denk namelijk niet dat de verschillen nog zo groot zijn dat winter- of zomerband onveilig is. Tenzij het hartje zomer is misschien, maar daar staat tegenover: tenzij het gesneeuwd heeft. Heeeeel veel mensen rijden op sneeuw op zomerbanden, er is altijd een groep malloten die zich daar niet voldoende op instelt maar daarom is het meteen heeeeel onveilig om op zomerbanden te rijden. Ik hoef de weg niet of nauwelijks op als het sneeuwt, vertellen jullie mij nou eens, wat moet ik met winterbanden? Hij glijdt echt niet van zijn parkeerplaats af in de sneeuw hoor. JW-NHS schreef: Welke wintersloffen waren dat, en wanneer (jaar) speelde dat? Uniroyals, 2006 of 2007. Ik ben ervan overtuigd dat het geen beste waren omdat ik hier lees dat ze er ook zijn als stille versie.
|
29 dec 2009 17:03 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
beste tjob, ik val jou niet aan.. dus je hoeft je niet te verdedigen... nogmaals voor mij doet iedereen wat ie zelf wil, enige wat ik nu gedaan heb is een opsomming van div punten.. opeens voelen zich enkele persoonlijk aangevallen, terwijl dit niet mijn bedoeling is.. je schrijft Citaat: Ik kan jou mijn ervaring trouwens niet laten delen omdat ik er geen winterbanden onder heb.
dat is nu net de bedoeling.. de 1 op winterbanden en de andere niet en dan het verschil bekijken.. jij mag je auto laten staan, ik kan hem niet laten staan en dat is het verschil. verder Citaat: Vooral als die een flinke duit hebben gekost in vergelijking met mijn C5 was het een peule schil.. daarom koop ik een 1.6 hdi vtr en geen 2.0 hdi excl dan heb ik geld over... 
|
29 dec 2009 19:14 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Nosmo King schreef: Rijden jullie dan altijd zo op de limiet van je banden.  9 jaar lang met de Xantia nog nooit blokkerend (had geen ABS) in de ankers gehoeven of slippend door een bocht. Wel een keer met zomerbandjes in sneeuw rechtdoor de berm in gegleden. Normaal en anticiperend rijden doet veel meer dat dat extra beetje grip van je zomerbandjes lijkt me. goh, klinkt als mijn ervaringen met de Xantia... Wel op nat wegdek blokkerende Michelin E3A's en bijna rechtdoor de sloot in. Met de Alpin2 nog nooit problemen gehad.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
29 dec 2009 20:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Ohja, met de 205 wel een keer zo'n slechte ervaring met de winterbanden gehad:
Hartje zomer had men mijn voorbanden menen te moeten vandaliseren. Ik heb toen voor de winterbanden gemonteerd (bij 28C) en de voorwielen bij de bandenboer gedropt voor nieuwe banden.
Toen merkte ik inderdaad dat de auto in een redelijk snelle bocht wat meer rechtuit wou...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
29 dec 2009 20:32 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
Nosmo King schreef: maran schreef: ....Wel is het belangrijk om een goede keuze voor een merk te maken. Heb inmiddels voldoende ervaring om tot een goede keuze te komen. Ik zou graag van je horen met welke merken je goede ervaringen hebt. Wel ik heb er nu TOYO SNOWPROX S942 onderliggen op advies van iemand die 80000 km per jaar rijdt en over deze band zeer tevreden is. Ik ging voor een Goodyear ultra grip 7 maar kwam met deze thuis. Ik heb ze inmniddels op sneeuw en ijs uitgeprobeerd en ze hebben een hele goede grip. En je hoort niet tijdens het rijden dat je op winterbanden rijdt. Tot nu toe de fijnste band die ik eronder heb gehad. Voorheen heb ik ook eens Fulda Kristall Mon... gehad die ik ook er goed vond (was op een AX). Ik heb ook nog een merk gehad op een xsara coupe (poolse variant van michelin) had een geblokd profiel dat op sneeuw hele goede grip had maar op het droge meer geluid en in de bochten het gevoel van afschuiven op de band gaf.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
29 dec 2009 20:57 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Naar boven
|
maran schreef: Wel ik heb er nu TOYO SNOWPROX S942 onderliggen op advies van iemand die 80000 km per jaar rijdt en over deze band zeer tevreden is. Ik ging voor een Goodyear ultra grip 7 maar kwam met deze thuis. Ik heb ze inmniddels op sneeuw en ijs uitgeprobeerd en ze hebben een hele goede grip. En je hoort niet tijdens het rijden dat je op winterbanden rijdt. Tot nu toe de fijnste band die ik eronder heb gehad. Voorheen heb ik ook eens Fulda Kristall Mon... gehad die ik ook er goed vond (was op een AX). Ik heb ook nog een merk gehad op een xsara coupe (poolse variant van michelin) had een geblokd profiel dat op sneeuw hele goede grip had maar op het droge meer geluid en in de bochten het gevoel van afschuiven op de band gaf. Donderdag komen er bij mij de Goodyear U.G performance 2 onder. Ben benieuwd.
30 dec 2009 00:03 |
|
 |
Rob B
|
Roman schreef: tot nu toe komen alleen dezelfde argumenten naar voren.. de theoretische uitleg de permanent anti en de gebruikers ervaringen.. tot nu toe is er niet echt iets gekomen waarop iemand mij heeft kunnen overtuigen om geen winterbanden te monteren. ik denk dat we gewoon eens een meeting moeten houden en dan zelf aan de lijve moeten ondervinden hoe en wat..  Dito. Ik ben trouwens wel benieuwd naar de remmentest. Ik heb zelf geen camera, maar misschien is het leuk als iemand een videocamera meeneemt? tjob schreef: Ik had ze onder mijn fiat barchetta zitten...... Wat doe jij in een vrouwenauto 
|
30 dec 2009 01:15 |
|
 |
tjob
|
Rob B schreef: tjob schreef: Ik had ze onder mijn fiat barchetta zitten...... Wat doe jij in een vrouwenauto  Onder de gordel, onder de gordel.... hahahaha Tijdloos model vind ik het, nog steeds  . [quote="Roman"]Awwww Roman, ik vatte het ook niet persoonlijk op hoor, geen probleem. Ik vind alleen dat je het wat te eenzijdig benadert. Het permanent anti is gewoon niet zo. De keer dat ik zei dat winterbanden gevaarlijk zijn in nederland was nadat iemand zei dat zomerbanden gevaarlijk zijn. Beiden hebben hun eigen doel en vereisen naar mijn mening een andere rijstijl wanneer ze worden gebruikt in andere omstandigheden dan waar ze voor zijn ontworpen. Het zijn echt niet alleen de zomerbandrijders die "dwars" zijn, en dat is maar even mijn punt  .
|
30 dec 2009 09:26 |
|
 |
|