Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 54  Volgende
 Gebruik van winterbanden in Nederland 

Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. 35%  35%  [ 39 ]
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. 4%  4%  [ 5 ]
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. 4%  4%  [ 4 ]
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. 10%  10%  [ 11 ]
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. 10%  10%  [ 11 ]
Nee, want weet niet of het echt helpt. 7%  7%  [ 8 ]
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. 19%  19%  [ 22 ]
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. 2%  2%  [ 2 ]
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. 6%  6%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 113

 Gebruik van winterbanden in Nederland 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef:
De spijkertjes van normale wegverkeer spijkerbanden worden door het ondersteunende zachte rubber op de weg gedrukt. De breedte van de band of het gewicht van de auto doen er niets toe.


De breedte van de band maakt met spijkerbanden juist ontzettend veel uit!
Zie mijn eerdere rally link met uitleg.

Citaat:
Het begint er op te lijken dat het winterbanden principe hier begrepen gaat worden.


Het lijkt erop dat je het nog steeds niet begrepen hebt. Mijn punt is als er 20cm sneeuw ligt (en daarop zijn sneeuwbanden ontworpen) dan kom je er nóóit doorheen tot op het wegdek. Het is dus een waanidee om de voorkeur te geven aan smallere winterbanden (dus zoals velen van 215 naar 205 of 195 gaan).

Het basisprincipe achter sneeuwbanden is nog altijd het gebruik van lamellen, die in stevige nseeuw kunnen haken, maar op nat en droog wegdek juist de grip verminderen.

Citaat:
Bredere banden zijn daardoor gevoeliger voor aquaplaning, vooral als het profiel afgereden wordt.


Ze zijn ook gevoeliger voor spoorvorming, maar het basispunt blijft staan: een goed ontworpen brede band legt meer rubber op staat en kan het water afvoeren, alleen de overgang naar aquaplaning is wat abrubter (zie draadje over bandenmaten) een winterband kan dat water sowieso niet fatsoenlijk afvoeren.

Dit is op zich dan weer wel een geode reden om naar smallere winterbanden te gaan: hun weerstand tegen aquaplaning is zo slecht dat je liever een wat gemoedelijker overgang hebt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 dec 2009 12:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef:
...

Ze zijn ook gevoeliger voor spoorvorming, maar het basispunt blijft staan: een goed ontworpen brede band legt meer rubber op straat en kan het water afvoeren, alleen de overgang naar aquaplaning is wat abrubter (zie draadje over bandenmaten) een winterband kan dat water sowieso niet fatsoenlijk afvoeren.

Dit is op zich dan weer wel een geode reden om naar smallere winterbanden te gaan: hun weerstand tegen aquaplaning is zo slecht dat je liever een wat gemoedelijker overgang hebt.


Ter vermijding van misverstanden: een 225 band legt net zoveel cm² rubber op de straat als eentje van 215 breed, er van uitgaande dat 'ie met dezelfde druk opgepompt is.
Slechts de vorm van dat aanrakingsoppervlak is anders.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 dec 2009 12:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Volgens mij aquaplaneren winterbanden juist minder. Door het opener profiel kunnen ze meer en sneller water afvoeren. En omdat het totalele rubberoppervlak minder is, is de vlakdrukte hoger. Het rubebr " snijdt" beter door het water. Net als dat een smalle band beter door het water snijdt dan een brede band en dus minder snel aquaplaneerd.

_________________
Groeten, Marc


27 dec 2009 12:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dat is dus de misvatting: bij een zelfde druk in de band (bamndenspanning) is het aanrakingsoppervlak met de weg in cm² hetzelfde bij de smallere band. De vlaktedruk, uitgedrukt in kg/cm² is dus hetzelfde.
Het is heel simpel, het aanrakingsoppervlak wordt, uitgaande van een elastische vervorming van de band gegeven door de formule: aanrakingsoppervlak is gelijk aan het gewicht dat op dat wiel drukt gedeeld door de bandenspanning. En in die formule komt de breedte van de band niet voor.

Wat er wél gebeurt is dat de vorm van dat oppervlak verandert. Het wordt iets langer en smaller bij de smallere band, maar het totale oppervlak blijft gelijk, en daarmee ook de vlaktedruk.
Door die andere vorm veranderen de eigenschappen ook iets, uiteraard.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 dec 2009 14:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dat zal niet altijd opgaan, want aan de elasticiteit van banden zit ook een grens

_________________
Groeten, Marc


27 dec 2009 14:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Uiteraard, als je van een normale 225 breedte overgaat op een 145, zal dat niet meer kloppen. Dan zal de weg vermoedelijk dicht bij de velg komen te liggen, en dus zul je dan de bandenspanning moeten verhogen.

Maar binnen de marges waarover we hier praten is die elasticiteit wél gewaarborgd, dan speelt het marginale verschil daarin geen rol als je de breedte iets verandert.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 dec 2009 14:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29
Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef:
De breedte van de band maakt met spijkerbanden juist ontzettend veel uit!
Zie mijn eerdere raly link met uitleg.

Jouw uitleg over rallybanden heeft nul te maken met wegbanden. Je haalt echt heel verschillende dingen volkomen door elkaar.
Citaat:
Het lijkt erop dat je het nog steeds niet begrepen hebt. Mijn punt is als er 20cm sneeuw ligt (en daarop zijn sneeuwbanden ontworpen) dan kom je er nóóit doorheen tot op het wegdek. Het is dus een waanidee om de voorkeur te geven aan smallere winterbanden (dus zoals velen van 215 naar 205 of 195 gaan).

Het is niet mijn begrip, maar grandioze misvattingen en slechte informatie bij jou. Op ons meer zijn jarenlang bandentesters van Michelin aan het werk geweest. Dat testen gebeurt op gepolijst, superglad ijs. En op vastgereden sneeuw, omdat winterbanden in die omstandigheden gebruikt worden. 20 cm sneeuw is geen testgegeven.
Citaat:
Het basisprincipe achter sneeuwbanden is nog altijd het gebruik van lamellen, die in stevige nseeuw kunnen haken, maar op nat en droog wegdek juist de grip verminderen.

In de goede richting, maar onvolledig en verkeerde conclusie. De werking van winterbanden op ijs berust op het profiel, dat makkelijker een afdruk van de band in het ijs achterlaat. Regenbanden hebben grotere oppervlakten tussen de groeven, waardoor die contactafdruk en grip minder goed zijn. In die afdruk zijn de lamellen dan ook niet te zien. Alleen bij stevig remmen of bochtenwerk kantelen de lamellen en de scherpe kanten van die lamellen zorgen dan voor nog diepere afdrukken op ijs. Terug naar de natte weg: Ook daar spelen de lamellen geen rol. De waterafvoer van de band is zeker zo goed als bij een regenband.

Jouw geliefde uitdrukking:"Meer rubber op de weg leggen" klinkt echt wel grappig. En rallyrijden is ook leuk om te zien en te doen en heeft verder weinig met wegbanden, onderwerp van dit draadje, te maken.

_________________
Groetjes,

Jos


Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding


27 dec 2009 15:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Eerder schreef ik
JW-NHS schreef:
Dat is dus de misvatting: bij een zelfde druk in de band (bandenspanning) is het aanrakingsoppervlak met de weg in cm² hetzelfde bij de smallere band. De vlaktedruk, uitgedrukt in kg/cm² is dus hetzelfde.
Het is heel simpel, het aanrakingsoppervlak wordt, uitgaande van een elastische vervorming van de band gegeven door de formule: aanrakingsoppervlak is gelijk aan het gewicht dat op dat wiel drukt gedeeld door de bandenspanning. En in die formule komt de breedte van de band niet voor.

Wat er wél gebeurt is dat de vorm van dat oppervlak verandert. Het wordt iets langer en smaller bij de smallere band, maar het totale oppervlak blijft gelijk, en daarmee ook de vlaktedruk.
Door die andere vorm veranderen de eigenschappen ook iets, uiteraard.

Groet,
JW


Dat "aanrakingsoppervlak" is het totale bruto aantal cm², dus van profiel positief en negatief samen. Dat levert een vlaktedruk/cm² op die gelijk is aan de druk in de band, er is immers evenwicht.
Als je vervolgens veel "negatief" gaat maken, dus veel brede groeven, en daarmee minder rubber op de weg zet, zal de druk op dat rubber vergroot worden met een factor 'bruto oppervlak' gedeeld door 'profiel positief '. Voorbeeld: is er 30% profiel negatief, dus 70% positief, dan zal de netto oppervlakte druk op het werkelijke aanrakingsoppervlak een factor 10/7 toenemen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 dec 2009 18:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef:
[Jouw uitleg over rallybanden heeft nul te maken met wegbanden. Je haalt echt heel verschillende dingen volkomen door elkaar.


Het principe wat bij rally rijden opgaat gaat ook op voor de gewone rijden: met spijkerbanden moet je smalle banden hebben omdat anders je spijkerpunten niet voldoende belast worden. (het deel van de band zonder spijkers zou de spijkers ontlasten)

Citaat:
Het is niet mijn begrip, maar grandioze misvattingen en slechte informatie bij jou. Op ons meer zijn jarenlang bandentesters van Michelin aan het werk geweest. Dat testen gebeurt op gepolijst, superglad ijs. En op vastgereden sneeuw, omdat winterbanden in die omstandigheden gebruikt worden. 20 cm sneeuw is geen testgegeven.


Lekker relevant voor Nederland, je zit echt in het verkeerde draadje. 20cm vastgereden sneeuw komt hier niet voor. NB. Mijn informatie over sneeuwbanden is correct en relevant.


Citaat:
In de goede richting, maar onvolledig en verkeerde conclusie. De werking van winterbanden op ijs berust op het profiel, dat makkelijker een afdruk van de band in het ijs achterlaat. Regenbanden hebben grotere oppervlakten tussen de groeven, waardoor die contactafdruk en grip minder goed zijn. In die afdruk zijn de lamellen dan ook niet te zien. Alleen bij stevig remmen of bochtenwerk kantelen de lamellen en de scherpe kanten van die lamellen zorgen dan voor nog diepere afdrukken op ijs. Terug naar de natte weg: Ook daar spelen de lamellen geen rol. De waterafvoer van de band is zeker zo goed als bij een regenband.


Ik denk dat je niet snapt wat een profiel doet, wat de lamellen doen en hoe water afgevoerd wordt.
Nogmaals, de lamellen haken in de grond en in elkaar, ook op droog en nat,
beide effecten maken het moelijker om water af te voeren: de lamellen sluiten water op
en zetten minder rubber op straat: je rijdt op de lamelpunten.
Het lossende profiel is ook niet zo geschikt voor waterdoorvoer als een écht regenprofiel (zoals dat op zgn. zomerbanden zit).

Citaat:
Jouw geliefde uitdrukking:"Meer rubber op de weg leggen" klinkt echt wel grappig. En rallyrijden is ook leuk om te zien en te doen en heeft verder weinig met wegbanden, onderwerp van dit draadje, te maken.


Rally rijden op droog en nat komt heel goed overeen met wat wij in NL van banden verwachten, in voor ons extreme omstandigheden: uitwijk, remmen, etc.

Gravel, modder en sneeuw/ijs, daarentegen zijn nauwelijks relevant, maar het is wel interessant om te zien hoe men daar in het rallrijden mee omgaat.

Rubber op straat is de essentie van tractie. Als jij dat belachelijk wilt maken moet je dat vooral op eigen risico doen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 dec 2009 23:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29
Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Dus:
Spijkerbanden moeten smal zijn, ander worden de spijkers niet in het ijs gedreven,
Winterbanden worden ontworpen en gemaakt voor 20 cm vastgereden sneeuw,
Lamellen haken in de grond,
Winterbanden hebben een lossend profile.
En rubber moet op de straat.

Ik haak eerbiedig af en zal me in de toekomst van commentaar op deze wijsheden onthouden. Het lijkt erop dat de waarschijnlijk beste Cit specialist hier even door de negatieve statische en dynamische krachten, tegengewerkt door de ADAC, de ANWB en het bandenkartel en gecombineerd met het genot van een week ijspret op zomerbanden even wat rust heeft verdiend.

Voor anderen, voor- zowel als tegenstanders zal ik graag alle ervaringen, kennis en weten bliven delen.

_________________
Groetjes,

Jos


Jos Okhuijsen
Ukonjärventie 141
99801 IVALO
Finland

+358405007853

Afbeelding


28 dec 2009 05:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
EvilTwin schreef:
Nogmaals, de lamellen haken in de grond en in elkaar, ook op droog en nat,
beide effecten maken het moelijker om water af te voeren: de lamellen sluiten water op
en zetten minder rubber op straat: je rijdt op de lamelpunten.


Pertinent onjuist. Lamellen haken nergens in en zeker niet in elkaar. Lamellen openen voordat ze de grond raken door de vervorming van de band. Bij doordraaien zullen ze zich proberen te sluiten, maar wanneer er sneeuw is zullen ze zich daarin vastbijten. Voor de grip op sneeuw noodzakelijk. En lamelpunten bestaan niet. Google zoeken : 1 hit : Dit draadje.

_________________
Groeten, Marc


28 dec 2009 11:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Citaat:
Pertinent onjuist. Lamellen haken nergens in en zeker niet in elkaar.


Absolute onzin, in iedere technische beschrijving van winterbanden kom je dit principe tegen.

Je doet net alsof ik het verzonnen heb? Als je op microschaal kijkt dan vormt de voorrand van de lamel een zaagtand in zijnaanzicht en rijd je in feite op die lamellen. Omdat de lamellen ook nog eens gekarteld zijn, rijd je grotendeels op de punten gevormd door de hoeken van lamellen. Ik kan zo een artikel scannen waarin je dat kunt zien. Dit werkt prima op sneeuw, maar het is algemeen bekend dat dit de reden is waarom winterbanden op nat en droog wegdek ondermaats presteren.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


28 dec 2009 11:47
Profiel
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geen bewijs, slechts ter info........
Vredestein filmpje. Wordt ook iets gezegd over lamellen


28 dec 2009 11:48
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2008 17:54
Berichten: 85
Woonplaats: Haarlem
Auto: Geen
Brandstof: Hybride


Naar boven
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Winterbanden in NL is natuurlijk onzin. We rijden op de beste wegen ter wereld, zonder een bult er in. Met het best onderhouden wagenpark ter wereld!!
Voor een ritje naar Oostenrijk toch van die dingen aangeschaft en geen dag te laat gemonteerd. Zondag 20 dec zat ik op de A4 met 40 km/u achter de schuivers. Bij de afrit naar Leidschendam was ik zonder die banden niet van de snelweg af gekomen. Boven aan de afrit schraapte de sneeuw tegen de onderkant van de auto.
Kortom bij echte winter, winterbanden. Anders, zoals vandaag, onzin.

_________________
Had: Citroen C5 Break 2.0 16 V Exclusive (PhII) (productiedatum: 14 Oct 2005)
Had: Citroen C5 Break 1.8 16V Ligne Prestige (PhI) (rijdt nu ergens in Afrika)
Wil: Nooit meer een auto.

Vroeger: Vivaro 2.5 CDTI, Vivaro 1.9 DTI, Pajero 3.2 DiD, Polo station 1.4, Corsa Dci, Marbella 1.0, Golf V5 (2.3), Polo 1.0

Zit: dagelijks in de trein....


28 dec 2009 12:00
Profiel
Bericht Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Vastbijten en haken, is dat nou echt zo'n enorme tegenstelling?

En laten we niet vergeten respect te hebben voor andermans mening, deal? Daarbij is een onderbouwing altijd fijn natuurlijk.


28 dec 2009 12:46
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 797 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 54  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.