Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
De rest is nu natuurlijk gewoon op.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
25 dec 2009 23:23 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Beste een lange discussie geworden. Het is al weer bijna zomer. Maar ja tests zeggen niet alles. Of eigenlijk niets. Wellicht moeten we in de volgende sneeuw- en vorst periode een C5 winter-meeting houden. Kunnen we het effect van de verschillende banden zelf voelen en ervaren. JW http://www.youtube.com/watch?v=nKxyoud_c-E
|
26 dec 2009 10:58 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik heb dit item zo eens doorgelezen(zoveelste keer) en er kwam een vraag boven: Zou het bij gebruik van winterbanden ook uit maken welk type auto je hebt. Met een zware diesel voorin heb je waarschijnlijk meer gewicht op de voorwielen dan met de 1800 benzine, of andersom met de V6. Is daar al over geschreven(miste ik dus iets) of weet iemand daar iets van? Johan
|
26 dec 2009 11:07 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
kan je de profielen van de leden checken.. ik heb een 1.6 hdi.. dat weet ondertussen toch iedereen.. 
|
26 dec 2009 11:08 |
|
 |
tjob
|
Dat zou alvast de overvloed aan crashende BMW's emigszins verklaren  Aan de andere kant, die gewichtsverdeling heb je dan ook op zomerbanden.
|
26 dec 2009 12:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
tjob schreef: Dat zou alvast de overvloed aan crashende BMW's emigszins verklaren  Aan de andere kant, die gewichtsverdeling heb je dan ook op zomerbanden. Het is heel simpel, gewicht vóór is beter voor de stabiliteit, een gewichtsverdeling van 90/10 zou helemaal niet zo gek zijn, maar meestal kom je met grote voorwielaandrijvers uit op 70-30 à 65-35, ideaal onder welke weersomstandigheden dan ook. Die stabiliteit helpt je zowel bij rechtuit als in nette bochten. Bij achterwielaandrijvers betekent neuslast wel dat je achter te weinig tractie hebt, dus die gaan liever voor 55-45 50-50 of 45-55, maar dat merk je aan de stabiliteit. Het voordeel van een lage stabiliteit kan wel weer handelbaarheid zijn, maar daar heb je niet veel aan als je continu moet corrigeren, handelbaarheid zonder stabiliteit is vragen om een spin. (door overcorrectie oid) Hoe dan ook: de band dient te worden aangepast aan het gewicht. Ga je uit van vier dezelfde banden, dan bepaalt de zwaarste as de dimensies van alle banden. De druk op de weg echter is puur afhankelijk van de bandenspanning. In principe geldt daarbij: hoe lager de spanning hoe meer grip (ongeacht toestand vh wegdek) en bij lage spanning horen in principe brede banden. Er zijn hierop maar twee uitzonderingen: 1) de sneeuw is zo zacht dat je met heel veel druk erdoorheen kunt (dan heb je dus grip op het wegdek eronder) 2) de sneeuw is hard en dik genoeg om met spijkerbanden te rijden (dan ga je voor smalle banden om zo veel mogelijk druk op de spijkers te zetten) De fijnere puntjes van het optimaliseren van druk/bandendimensies zie je in een van de draadjes over bandenmaten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 dec 2009 13:16 |
|
 |
Rob B
|
JWHofnar schreef: :smt197 Beste een lange discussie geworden. Het is al weer bijna zomer. Maar ja tests zeggen niet alles. Of eigenlijk niets. Wellicht moeten we in de volgende sneeuw- en vorst periode een C5 winter-meeting houden. Kunnen we het effect van de verschillende banden zelf voelen en ervaren. JW Mits er dan geen kamikaze acties gehouden worden, vind ik het prima als mensen mijn auto willen proberen. Mensen die absoluut willen bewijzen dat ook winterbanden een grens hebben, gaan maar een auto huren. Het zou wel leuk zijn, als er ook nog meer winterbandenrijders komen.  Misschien zou het dan ook niet moeten sneeuwen, want A: dan komen die zomerbandrijders nooit aan. B: in de sneeuw is iedereen het er wel over eens dat winterbanden hun waarde hebben. Maar ja, invloed op het weer is een beetje lastig uit te oefenen.
|
26 dec 2009 13:35 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
Citaat: In principe geldt daarbij: hoe lager de spanning hoe meer grip (ongeacht toestand vh wegdek) en bij lage spanning horen in principe brede banden. Grip van een band op een droge weg wordt inderdaad bepaald door de hoeveelheid rubber die de weg kan pakken. Maar als de toestand van de weg niet meer droog is maar nat gaat het verhaal niet meer op. Dan wordt de grip bepaald door hoeveel water die de band verwerken kan, met andere woorden hoe droog of de band de weg kan maken. Bredere banden zijn daardoor gevoeliger voor aquaplaning, vooral als het profiel afgereden wordt. Citaat: Er zijn hierop maar twee uitzonderingen: 1) de sneeuw is zo zacht dat je met heel veel druk erdoorheen kunt (dan heb je dus grip op het wegdek eronder) 2) de sneeuw is hard en dik genoeg om met spijkerbanden te rijden (dan ga je voor smalle banden om zo veel mogelijk druk op de spijkers te zetten)
 Het begint er op te lijken dat het winterbanden principe hier begrepen gaat worden. Zoals al gezegd, ook bij zomerbanden moet het rubber erdoorheen (water) om grip op de weg te hebben. Een winterband hoeft er niet doorheen (sneeuw en hard ijs) omdat het profiel een afdruk maakt in het ijs. Dat is dus even heel anders. Zachte? sneeuw wordt onder een wiel tot ijs samengedrukt. Dat heeft iedereen nu toch wel kunnen zien? De spijkertjes van normale wegverkeer spijkerbanden worden door het ondersteunende zachte rubber op de weg gedrukt. De breedte van de band of het gewicht van de auto doen er niets toe. De druk wordt bepaald door het niet zichtbare botte end van het spijkertje in de band. Er zijn wettelijke eisen aan die druk.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
26 dec 2009 15:35 |
|
 |
Cor van S
|
Hallo allemaal Nog even een vraag wat de winterbanden betreft  maar ik heb nu dus zomerbanden 215 55 R16 is het ook mogelijk om er smallere winterbanden onder te doen. bv 205 Heb net al zitten zoeken in het boekje maar kon het niet vinden of dit mogelijk is. Bij voorbaat dank Cor
|
26 dec 2009 16:01 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
(een hele diepe zucht) Hoe lang gaat die strijd hier nog door 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
26 dec 2009 16:32 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
ms-c5 schreef: (een hele diepe zucht) Hoe lang gaat die strijd hier nog door  vanaf het moment dat 1 groep zoiets heeft van jullie doen maar.. het gaat hier al helemaal niet meer om wel of geen winterbanden te monteren.. maar om wie gelijk heeft... ik heb voor mij mijn keuze gemaakt... en daar sta ik volledig achter,, 
|
26 dec 2009 17:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
Cor van S schreef: Hallo allemaal Nog even een vraag wat de winterbanden betreft  maar ik heb nu dus zomerbanden 215 55 R16 is het ook mogelijk om er smallere winterbanden onder te doen. bv 205 Heb net al zitten zoeken in het boekje maar kon het niet vinden of dit mogelijk is. Bij voorbaat dank Cor op de ph2 had ik 205/55/16 winterbanden.. en nooit problemen gehad.. 
|
26 dec 2009 17:25 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Deze week op de coachings scheurkalender: argumenten moet je niet tellen, maar wegen. Zo lees ik deze discussie ook. Ik kom hier nog steeds goede informatie en argumenten tegen, de toon blijft ascepterent. De afweging van mijn keus is aan mij. Niemand verplicht me hier om winterbanden te gebruiken toch? Wel argumenten voor het een of het ander.
Wel merk ik dat de Michellin Alpine winterbanden steviger aanvoelen dan de Energy Savers die er de rest van het jaar onder zitten. wanneer de E S versleten zijn ga ik wel nadenken over een ander model/merk met wat steviger wangen denk ik. Johan
|
26 dec 2009 17:43 |
|
 |
tjob
|
josok schreef: Zoals al gezegd, ook bij zomerbanden moet het rubber erdoorheen (water) om grip op de weg te hebben. Een winterband hoeft er niet doorheen (sneeuw en hard ijs) omdat het profiel een afdruk maakt in het ijs. Dat is dus even heel anders. Met een winterband rij jij niet in de regen? Nouja jij misschien niet, maar hier rij je in de winter een keer of 10 meer in de regen dan in de sneeuw. Gokje hoor
|
26 dec 2009 18:31 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Volgens mij bedoeld Josok wat anders, namelijk het verschil in gedraging tussen een band op water of op sneeuw. Bij water is de afvoer van belang zodat het rubber in contact met de weg kan komen. Dat verhaal gaat op sneeuw, zelfs zachte, niet op. Knijp sneeuw in je handen fijn en het wordt ijs. Dat gebeurd ook onder een band, dus de band waarmee je rijdt moet zich als het ware vastbijten in de sneeuw/ijs voor grip. En daar heb je een winterband voor nodig.
_________________ Groeten, Marc
|
26 dec 2009 19:09 |
|
 |
|