Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Rob B
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Als ik in de winter op een Hollands strand in mijn zwembroek zandkastelen kan maken, is de tijd aangebroken om de winterbanden de deur uit te doen. Tot die tijd........ 
|
23 dec 2009 12:05 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Nee, de ADAC heeft willens en wetens een test gesaboteerd om de Dacia er slecht uit te laten komen, Dat is gewoon met elke test, daarom moet je ook nooit blindelings op een testverslag afgaan, of het nu over een nieuwe auto, winterbanden, een nieuw scheerapparaat of wat dan ook is. Ik probeer voor mezelf altijd ervaringen van gebruikers te verzamelen en laat mijn eigen gevoelens ook meetelllen. Uiteindelijk is zo'n testverslag maar de mening en interpretatie van 1 persoon. De keuze die de waarnemer doet bij het opzetten van zijn experiment bepaalt in belangrijke mate de uitkomst daarvan. Als het mannetje van bandenfirma X die gasten allemaal een (gratis) set nieuwe banden voor hun prive auto geeft, "om uit te proberen" staat merk X erineens veel beter voor.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
23 dec 2009 12:26 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
Hoi luitjes, Vorig weekend is de C5 weer voorzien van 4 nieuwe Dunlop's SP Sport 01. De vorige set heeft er zo'n 50.000 km onder gezeten, en ik rij niet altijd even rustig, een klaverbladje "doe" ik graag op snelheid, omdat dat zo lekker gaat met een C5 op Dunlop's. De Dunlop's zijn gewone all season banden, die mij erg goed bevallen. Uiteraard met het fijne winterweer van de afgelopen dagen goed kunnen testen hoe ze het in de sneeuw doen. Ik ben zeer tevreden! En dat voor amper 90,- euro per bandje. Ik denk niet dat ik verder had gekomen met echte winterbanden. Ik blijf dus bij mijn eerdere stelling, dat winterbanden geld-klopperij is. Gewone een goede set all-season-banden, dan kom je al best ver. Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
23 dec 2009 13:21 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Energielabel: C
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Tja en dan rij je in de winter op winterbanden, en dan krijg je een bekeuring omdat je onnodig het asfalt kapot rijdt het zou me niets verbazen.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
23 dec 2009 13:36 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Lekker daar in Ell. Toch bijna 58 graden temperatuurverschil tussen zomer en winter. 
23 dec 2009 14:17 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Energielabel: D
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
'k Ben heel blij met de winterbanden die ik voor het eerst sinds kort gebruik (Mich Alpin) onder de gegeven omstandigheden, zeker i.c.m. de tractiecontrole. Geen enkel probleem als slippen of andere/ergere effecten meegemaakt. Snelheid aanpassen blijft evenwel altijd nodig.
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
23 dec 2009 23:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Rob B schreef: JW-NHS schreef: Die test doe ik al 14 jaar lang, sinds 1996 rij ik van eind november tot medio maart op winterbanden. Ik zoek het dus inderdaad (ook) in mezelf Groet, JW ....... @JW: Welke banden heb je er onder zitten en heb je nog voorkeur voor een bepaald merk of…? Dat was niet één soort, maar vele. Onder de eerste Xantia, een ’96 er TCT Break lagen Michelins 130 winterbanden, in de maat 185/65x15. Dat was door de Leasemaatschappij zo geregeld, de zomerbanden waren Pilot HX in de maat 206/60x15. Resultaat was dat de banden moeite hadden het gewicht en met name het koppel van de TCT goed op de weg over te brengen. Mijn huidige Xantia 2.0i-16V kreeg ik in 2000. Daar zijn toen 195/60x15 banden onder gegaan, zowel de XH1 in de zomer alsook de winterbanden ipv de standaard 185/65x15. In november 2000 zijn er vóór Michelin Alpins onder gegaan, achter twee 130’s die nog wel even meekonden. Die Alpins waren een hele verbetering, en in de wintermaanden reden die op natte en droge weg net zo prettig en strak als de XH1. In 2004 zijn de Alpins vóór vervangen door Alpin2’s, de Alpins zijn toen naar achteren verhuisd. In het voorjaar 2004 had ik vóór E3A’s gekregen, die me beter bevielen dan de XH1’s. En in vergelijking daarmee presteerden de Alpin2’s goed, ook bij de ritten in het buitenland op hogere snelheden. Díe wintersloffen liggen er nu ook nog onder, uiteraard met voldoende profiel. Als ik ze nu op droge en natte weg vergelijk met de Energy Savers die er in maart 2009 onder gegaan zijn, dan merk ik enig verschil. De wintersloffen zijn in scherpgenomen bochten iets minder strak, maar het verschil is marginaal. De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk, de Energy Saver is een veel nieuwere band en zou vergeleken moeten worden met de Alpin3. Maar ja, daar ben ik nog niet aan toe  Voor de goede verstaander: ik ben één van die mensen die de beste banden vóór wil hebben, itt wat aangeraden wordt. Mede door m’n rallyervaring weet ik goed om te gaan met een eventuele achterwielslip, da’s makkelijker voor mij dan onderstuur bij een voorwielslip. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 dec 2009 00:14 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Vindt ik ook dat de voorwiel aangedreven wielen goed grip moeten hebben, daardoor veel kracht kunt zetten om hem de richting uit te krijgen die nodig is, en de achterkant slipt er wel mee achteraan. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
24 dec 2009 00:46 |
|
 |
Rob B
|
Rob B schreef: @JW: Welke banden heb je er onder zitten en heb je nog voorkeur voor een bepaald merk of…? JW-NHS schreef: Dat was niet één soort, maar vele. Zo te zien zijn het wel allemaal Michelins en van dit merk heb ik nog geen winterbanden gehad. Ik heb in het verleden wel Pneumants gehad, aangezien deze bij de auto zaten toen ik hem kocht. Waren ook nieuwe bandjes toen ik ze weer verkocht. Tjongejonge, wat een enge banden waren dat in de regen. Rijden in de sneeuw ging prima, maar op de heen en terugweg door Duitsland in de regen, heb ik nog nooit zo’n laag gemiddelde gereden. Het bordje “80 Bei Nasse” had een uitstekende Pavlov reactie tot gevolg. De Vredestein Snowtracs 2 die ik nu heb bevallen mij goed, maar dat had ik al eerder gezegd. Eemspoort schreef: De Dunlop's zijn gewone all season banden, die mij erg goed bevallen. Uiteraard met het fijne winterweer van de afgelopen dagen goed kunnen testen hoe ze het in de sneeuw doen. Ik ben zeer tevreden! En dat voor amper 90,- euro per bandje. Ik denk niet dat ik verder had gekomen met echte winterbanden. Ik blijf dus bij mijn eerdere stelling, dat winterbanden geld-klopperij is. Gewone een goede set all-season-banden, dan kom je al best ver. Gr. Ed Wat de All seasons banden betreft heb ik de Quatrac van Vredestein gehad onder mijn Xsara 1.6 i. Mijn gewone banden waren versleten en ik ging op wintersport. Twee setjes banden waren teveel voor de portemonnee. Na 50.000km waren de voorbanden versleten, maar achter hadden ze nog wel even mee gekund. Eerlijk gezegd heb ik er prima mee gereden en ook in Nederland geen problemen met de sneeuw. Op wintersport schoten ze echter te kort. Op bepaalde hellingen kwam ik zonder sneeuwkettingen echt niet boven en naar beneden was zo mogelijk nog spannender. Mogelijk gaat het met ESP wel lukken, maar met de C5 die toch een stukkie zwaarder is, toch maar gekozen voor winterbanden.
|
24 dec 2009 15:04 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Grappig dat er in een jaar tijd (november 2008 - november 2009) 22 pagina's geschreven worden over winterbanden en vanaf 17 december tot nu (7 dagen!!) 11 pagina's. Beetje sneeuw maakt wat los. Overigens rijdt ik op winterbanden (Vredestein Snowtrac 2) vanwege regelmatig bezoek aan Duitsland en ik daar geen gezeur over die dingen wil uitlokken. Met sneeuw werken ze prima (zijn we allemaal wel min of meer mee eens) verder rij ik waarschijnlijk niet zo dicht op de grens van de auto dat ik het verschil echt kan merken.
Wel leuke discussie
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
24 dec 2009 17:00 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Even terugkomen op de tests waaruit zou blijken dat zomerbanden beter remmen dan winterbanden. Bij welke temperatuur zijn die tests gedaan ? Onderstaand schema laat inderdaad zien dat een zomerband beter remt dan een winterband....bij 20 graden. Bij 5 graden is de zomerband bij doog nog maar nipt beter en bij nat in het nadeel.  En het verschil op ijs of sneeuw ligt natuurlijk voor de hand  Dus ook in een natte winter, bij temperaturen onder 7 graden, is de winterband gewoon de beste keuze. Bron : KLIK
_________________ Groeten, Marc
|
24 dec 2009 17:28 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Er zal natuurlijk wel weer op gereageerd worden, maar dit komt heel aardig overeen met mijn persoonlijke ervaringen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
24 dec 2009 17:32 |
|
 |
tjob
|
MarcusE schreef: Dus ook in een natte winter, bij temperaturen onder 7 graden, is de winterband gewoon de beste keuze. Jaja daar ben ik, was even druk Het is me niet helemaal duidelijk van wanneer deze test is, ik merk dat op omdat ik begrepen had dat de 7 graden grens inmiddels achterhaald was. Nog los van het opwarmen van banden tijdens rijden. Gesteld dat het klopt: hoeveel dagen van "onze" winterbandperiode is het nat en onder de 7 graden? Is er niet ergens een database waar alle weersresultaten in opgeslagen zijn, van uur tot uur? Wat zou ik daar graag wat queries op los laten zeg haha! Overigens zijn de verschillen tussen zomer- en winterbanden op sneeuw voor mij minder groot dan ik verwachtte. Begrijp me niet verkeerd, tis een flink verschil, maar ik had een groter verschil verwacht. 50km/u rijden en dan nog steeds een remweg van 35 meter hebben, pfiew. De plaatjes zijn trouwens verre van eerlijk, waarom wordt het plaatje met snelheden van 50 groter afgebeeld dan van 100? Vertekent nogal. Sterker nog, als gelijke schalen gebruikt worden lijken winterbanden me ronduit gevaarlijk als het droog is en laten we zeggen 15 graden. Ik denk dat dat veel vaker voorkomt en dat onze snelheden dan hoger liggen dan 100, daarentegen op sneeuw en ijs juist lager liggen. In Nederland en gereden door Nederlanders he.
|
24 dec 2009 18:20 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Energielabel: C
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Aantal plaatjes komen uit 2003 dus ga daar maar van uit, en het is data van continental 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
24 dec 2009 18:48 |
|
 |
tjob
|
Verdorie die bandenfabrikanten bemoeien zich ook met elke winterbandentest! Lijkt de wapenlobby in amerika wel 
|
24 dec 2009 18:59 |
|
 |
|