Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
tjob
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
josok schreef: tjob schreef: Maarja, om nou voor die 3 daagjes.... Tis pas half december, ik spreek je nog wel! Uitstekend, laten we nou eens turfen (turven?) hoeveel dagen deze winter er sneeuw/ijzel/ijs op de wegen ligt. Dat dan natuurlijk afgezet tegen het aantal dagen dat het er niet ligt...  . Dat lijkt me nog enigszins meetbaar, het objectief meten van voordelen van zomer- op winterbanden en vice versa blijkbaar niet, ik ben nog steeds geen onafhankelijke, goeie test tegengekomen. Niet dat dat me trouwens makkelijk lijkt gezien maten banden, merken, allerhande samenstellingen van het rubber, mate van slijtage van profiel enz enz. Maar als het wel makkelijk was hadden we dit draadje misschien niet meer en ik vermaak met nog steeds met dit topic.
|
17 dec 2009 17:51 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
tjob schreef: josok schreef: tjob schreef: Maarja, om nou voor die 3 daagjes.... Tis pas half december, ik spreek je nog wel! Uitstekend, laten we nou eens turfen (turven?) hoeveel dagen deze winter er sneeuw/ijzel/ijs op de wegen ligt. Dat dan natuurlijk afgezet tegen het aantal dagen dat het er niet ligt...  . Dat lijkt me nog enigszins meetbaar, het objectief meten van voordelen van zomer- op winterbanden en vice versa blijkbaar niet, ik ben nog steeds geen onafhankelijke, goeie test tegengekomen. Niet dat dat me trouwens makkelijk lijkt gezien maten banden, merken, allerhande samenstellingen van het rubber, mate van slijtage van profiel enz enz. Maar als het wel makkelijk was hadden we dit draadje misschien niet meer en ik vermaak met nog steeds met dit topic. Sneeuwpret ? Toch is het niet het aantal dagen wat telt, maar het aantal dagen waarop winteromstandigheden mogelijk zijn. Zware ongelukken komen niet voor op dagen als vandaag, omdat een blinde nog kan zien dat het glad is. Als alles stil staat is het winterverkeer best veilig  Bekijk het eens anders: Eigenlijk kan je zelfs in Nederland op banden zonder profiel rijden, omdat er veel meer droge dagen als regendagen zijn. Banden zonder profiel pakken echt veel beter op droog asfalt. Kijk maar naar formule 1. Toch rijden we dus volkomen onnodig op zomer-regenbanden rond. Als je langzaam rijdt, is er ook bij regen nog steeds geen profiel nodig. Nouja, de wetgever enzo... Het is dus een compromis. Winterbanden zijn ook een compromis. Meestal heb je ze niet nodig. Zomerbanden op ijs zijn net zo handig als slicks in de regen.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
17 dec 2009 18:28 |
|
 |
tjob
|
Dus je bent het eens dat winterbanden alleen significant beter presteren op sneeuw? Even het vice versa daargelaten. Verder vind ik het te zinnig wat je zegt en breng je daarmee het bestaansrecht van dit topic in gevaar. Daarom zal ik morgen proberen toch weer een en ander te pekelen, want nu geen tijd. De volgende film begint zo. Wat wel even snel bij me op komt is dat het verschillende richtingen op gaat: mensen op zomerbanden zullen vanwege die slicks (moeten) beseffen dat ze op, tov die slicks, mindere banden rijden. Mensen op winterbanden denken dat er niks beters is, want het jaargetijde heet tenslotte toch "winter"? Ok, gechargeerd, maar Tropic Thunder begint. Topic Thunder?
|
17 dec 2009 19:40 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Naar boven
|
tjob schreef: Dus je bent het eens dat winterbanden alleen significant beter presteren op sneeuw? Even het vice versa daargelaten. V Nee, zeker niet. Veel mensen denken, ook hier in Lapland overigens, dat op ijzel of zwart ijs winterbanden geen of weinig effect zouden hebben, maar dat is dus beslist niet waar. Toen ik nog vanuit NL pendelde, ook in de winter, dus op winterbanden zonder spijkertjes, werd mij verweten dat ik een gevaar op de weg zou zijn. Op ijs horen spikes was de gedachte. We zijn toen tegen de klok gaan racen op een meertje op een gepoetste ijsbaan voor de rijschool. Ik was met een Renooit 25 met winterbanden met een 2.5 l diesel sneller als een Volvo 240 met ongeveer dezelfde motor en spijkerbanden. De lamellen van winterbanden en de andere rubbersamenstelling zorgen voor indrukken, of putjes, in het ijs, net zoals zomerbanden-regenbanden droge stukjes zemen op een natte weg.
Jos
+358405007853
|
17 dec 2009 20:07 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Zo, weer op m'n zomerbandjes veilig thuis, nergens last van, heerlijk die sneeuw 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
17 dec 2009 21:09 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
lekker betere grip dit jaar met de winterbanden.. vorig jaar heb ik de c5 diverse malen moeten laten staan omdat ie gewoon geen grip had., heb toen noodgedwongen vaker de c1 moeten nemen, omdat ie net een beetje meer grip had.. 
|
17 dec 2009 21:14 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Zo, weer op m'n zomerbandjes veilig thuis, nergens last van, heerlijk die sneeuw  Ook veilig weer thuis maar ik vond het op zomerbandjes maar waardeloos rijden. Minste of geringste greep de abs in. Zijn ook wel de nieuwste niet meer. Lag ook gewoon ijs (hard aangereden sneeuw) op de snelweg. Bij een kruispunt hier in de stad konden per keer groen licht maar twee auto's oversteken omdat je gewoon niet weg kwam zo glad. Vorig jaar met de xantia en winterbanden ging het veel beter. 
17 dec 2009 21:25 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Niet te veel gas geven als je wegrijdt en evt in z'n 2 optrekken 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
17 dec 2009 21:28 |
|
 |
Rob B
|
Oh. Oh. Oh, wat heb ik vandaag heerlijk gereden met mijn winterbanden.  Al die heerlijke kleine witte weggetjes die niet gestrooid zijn. Auto’s die glijdend proberen in te parkeren. Al 2 glibberbotsingen gezien en ik heb nergens last van.  Ook nog even op een groot parkeerterrein geweest en de bandjes even uitgetest. Je moet toch weten wat je in noodgevallen aan je banden hebt.  Dat het ook nog eens erg leuk is, noemen we maar bijzaak. Of winterbanden nu het hele jaar nuttig zijn, blijft een discussiepunt, maar de afgelopen dagen waren ze in ieder geval erg nuttig!
|
17 dec 2009 21:44 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
zandvoorta schreef: Niet te veel gas geven als je wegrijdt en evt in z'n 2 optrekken  Ik weet het maar ik heb de winterbandjes wel gemist. Vorige week in Duitsland een setje er onder willen laten leggen maar ze waren niet op voorraad. Omdat ik dus regelmatig in de Eifel ben heb ik gewoon een setje nodig. Met sneeuw en zomerbandjes kom ik vanuit het logeeradres de 10% stijging echt niet omhoog. Is een doodlopende weg waar ze niet komen schuiven of strooien. De gemeente komt bij elk huis (4) alleen een zak zout brengen. 
17 dec 2009 21:58 |
|
 |
tjob
|
Rob B schreef: Oh. Oh. Oh, wat heb ik vandaag heerlijk gereden met mijn winterbanden.  Al die heerlijke kleine witte weggetjes die niet gestrooid zijn. Auto’s die glijdend proberen in te parkeren. Al 2 glibberbotsingen gezien en ik heb nergens last van.  Ook nog even op een groot parkeerterrein geweest en de bandjes even uitgetest. Je moet toch weten wat je in noodgevallen aan je banden hebt.  Dat het ook nog eens erg leuk is, noemen we maar bijzaak. Of winterbanden nu het hele jaar nuttig zijn, blijft een discussiepunt, maar de afgelopen dagen waren ze in ieder geval erg nuttig! Hahahaha heerlijk! Ik moet eerlijk zeggen, heb vandaag ook op een parkeerterrein (volkomen leeg uiteraard) even heerlijk zitten driften. Dat gaat me niet meer lukken als de sneeuw weg is 
|
17 dec 2009 22:21 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
josok schreef: Ik was met een Renooit 25 met winterbanden met een 2.5 l diesel sneller als een Volvo 240 met ongeveer dezelfde motor en spijkerbanden. echte auto (Opron!) versus containerbarrel, niet echt een eerlijke vergelijking  ik dacht trouwens dat de R25 een 2.2 Diesel had?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 dec 2009 00:43 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Citaat: tjob C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 nov 2008 14:32 Berichten: 145 Auto: bimmer 323 Brandstof: Benzine Bouwjaar: 1996 kilometerstand: 177000 Kleur: paars een " Bimmer 323 " wat zit dat hier nou te spammen 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
18 dec 2009 01:27 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Energielabel: A
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Rob B schreef: Oh. Oh. Oh, wat heb ik vandaag heerlijk gereden met mijn winterbanden.  Al die heerlijke kleine witte weggetjes die niet gestrooid zijn. Auto’s die glijdend proberen in te parkeren. Al 2 glibberbotsingen gezien en ik heb nergens last van.  Ook nog even op een groot parkeerterrein geweest en de bandjes even uitgetest. Je moet toch weten wat je in noodgevallen aan je banden hebt.  Dat het ook nog eens erg leuk is, noemen we maar bijzaak. Of winterbanden nu het hele jaar nuttig zijn, blijft een discussiepunt, maar de afgelopen dagen waren ze in ieder geval erg nuttig! Oh oh oh, wat heb ik vandaag heerlijk gereden met mijn zomerbanden  Al die heerlijke kleine witte weggetjes die niet gestrooid zijn. Auto's op winterbanden die denken dat ze veel harder kunnen dan anderen en toch bijna van de weg raken en bijna tegen bomen aanrijden. Of te laat remmen voor de file en nipt kunnen voorkomen dat ze achterop iemand rijden. Op mijn zomerbanden heb ik geen moment onveilig gevoeld. Ik heb me gewoon aangepast aan de omstandigheden. Verder vooruit kijken, nog beter anticiperen en meer afstand nemen op glad wegdek. Natuurlijk zijn winterbanden en functies als ESP en ABS met dit weer erg nuttig, maar dat betekent nog niet dat iemand zonder die banden of zonder die functies een gevaar op de weg is. Maar we zullen tellen. Dag 1 van deze winter waarop winterbanden nuttig waren geweest is voorbij en staat genoteerd. Roel.
|
18 dec 2009 01:29 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Naar boven
|
Rob B schreef: Maar we zullen tellen. Dag 1 van deze winter waarop winterbanden nuttig waren geweest is voorbij en staat genoteerd. Er zijn al zeker 15 nachten geweest met verkeerswaarschuwingen in het oosten en noorden van Nederland voor opvriezende mist en gladheid. Gaan we die niet meetellen? Eviltwin schreef: echte auto (Opron!) versus containerbarrel, niet echt een eerlijke vergelijking Die racerij was natuurlijk geen vergelijkbare test. Dat was ook niet de bedoeling. De bedoeling was om van de opgeworpen blaam af te komen, dat rijden zonder spikes, maar met lamellenbanden niet verantwoord zou zijn. Dat bewijs vonden we geleverd. Ik haalde dat nog eens aan, om te laten zien dat winter/lamellenbanden wel degelijk ook op ijs behoorlijk goed zijn. Zelf rijd ik tegenwoordig normaal op spikes, en gaan de lamellen er alleen onder als in de winter naar het zuiden ga. Mijn auto heeft 13 wielen 
Jos
+358405007853
|
18 dec 2009 05:11 |
|
 |
|