Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Twee dingen : a) Het gaat hier over winterbanden, toch ? b) De aangehaalde tests gaan over de C6 en dat is wel wat anders dan een C5. Dus die resultaten kun je niet als maat nemen voor een C5 en dus nutteloos hier.
_________________ Groeten, Marc
|
23 nov 2009 15:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Het gaat hier om de vooringenomenheid van bepaalde leden hier of journalisten in het algemeen tov grote Citroënen (voorwielaandrijving, comfort etc.) en hun vermeende nadeel op het gebied van wegligging. Ik heb in mijn eerdere post het gehele scale aan HP citroenen besproken (ook een specifieke C5 test op winterbanden) en daar kwam een reactie op van Roman (quote van Citfo-NL) vandaar de extra C6 opmerkingen. Het staat dan wel in het forumdeel Ph.1 & II maar het is natuurlijk ook interessant voor de C5-3 en die is nog veel beter te vergelijken met een C6. Roman en mijn punt staat overeind, dat veel mensen de grenzen van HP niet kennen, of willen opzoeken, maar als ze dat doen dan worden ze wel eens aangenaam verrast:  Daarnaast durf ik wel te stellen dat, hoewel een C5 anders rijdt dan een Sm, C6, Xm of CX, de overeenkomsten voor de kenners groter zijn en de standaard verschillen tov "traditionele" auto's overeind blijven (ongevoeligheid voor wegomstandigheden, scherp maar enigszins onderdrukt stuurgevoel, extreem gevoel van zekerheid, tractie, hoge bochtsnelheden, stabiliteit etc.) zoals ook bepaalde technieken niet veranderd zijn (true centrepoint steering, gebruik v lichtmetalen ophangingsdelen en het belangrijkste: HP). Net zoals BMWs en Benzen traditionele waarden voor hun klanten representeren en in ere houden van generatie op generatie.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 nov 2009 16:17 |
|
 |
Rob B
|
Rob B schreef: Maar alle bandentesten ten spijt, we hebben allemaal een C5 gekocht die in testen qua wegligging nooit tot de toppers behoort en toch hebben we een C5.. EvilTwin schreef: ok dit is dus echt pure onzin.
De C5 is uiteraard net als iedere HP Citroën een topper qua wegligging, ik heb wel eens testresultaten gepost van een C6 die echt de vloer aan veegt met de concurrentie (BMW5, s80, etc, testen uit AMS), maar ook in ander testen heeft HP zich wel bewezen qau wegligging: Xantia Activa vs a80, BWM3, Xm vs Scorpio vs Lotus Elan bij top gear, top gear C6 (paardenrace), fifth gear C6 (doorrijden op een lekke band), CX in diverse testen (remmen met twee wielen op nat), Sm (ook nog in recente klassieker testen), DS etc.etc. Erg leuke opsomming, maar een test van de C5 zit er niet tussen. Het gaat niet alleen om de HP vering, maar om de C5. Je hebt zeker geen vergelijkingstest met de C5, waarbij de C5 geroemd wordt om zijn flitsende weggedrag? Citaat: Heel specifiek, herinner ik me ook een test waarin ze met een C5 (op winterbanden  ) van een besneeuwde alp afscheurden, tegen een breed scala aan ander typische wintersport auto's (stations, suvjes etc.) en het commentaar op de C5 was dat hij je het gevoel gaf Seb Loeb te zijn omdat hij op het ESP zo gemakkelijk, zo hard naar beneden knalde. Jammer dat ESP op de voorgrond staat en niet de C5 an sich. Blijkbaar waren het ook goede winterbanden. Weet je het merk? (blijven we nog een beetje on topic) Maarre, was de C5 ook de winnaar? Ik zou trouwens deze test wel willen lezen. Je hebt zeker geen linkje? Citaat: Ik ben als ik echt ga rijden bij de eerste de beste lastige bocht al die petjes met verlaagde golfjes, of bimmerboys snel kwijt, helemaal als het wegdek wat rotter wordt, of het nat is. Ik heb in al die jaren oa. met een Xm V6 een Clio Williams zoekgereden, een Corvette (C4) Daarnaast konden een f348 (@-5C) en een NSX (@A4) mij echt niet losrijden. Deze “overwinningen” zeggen niets over de auto, maar alles over de man die achter het stuur zit die zijn auto goed kent. Citaat: Je kunt dat echt alleen maar zeggen als je nooit de uiterste grens opgezocht hebt met een C5, die ligt heel ver weg! Dat je met een C5 ook stevig kunt rijden, zal ik niet ontkennen, maar om de C5 nu als een sportwagen neer te zetten die messcherp stuurt, gaat mij te ver. Als je echt wilt vegen zul je m.i. een andere auto moeten nemen. Ik zal vanavond nog even kijken of ik die test van de C5 met andere auto’s nog heb.
|
23 nov 2009 17:04 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Laat ik nou ooit een C5 gekocht hebben mede vanwege de dijk van een wegligging. Alleen al de fenomenale wijze waarop je met hoge snelheid een lange bocht kunt nemen. Met of zonder winterband  In mijn geval overtuigend zonder, hier te lande overigens en ben het op dat punt dan ook helemaal eens met Eviltwin.
|
23 nov 2009 23:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Rob B schreef: Citaat: Heel specifiek, herinner ik me ook een test waarin ze met een C5 (op winterbanden  ) van een besneeuwde alp afscheurden, tegen een breed scala aan ander typische wintersport auto's (stations, suvjes etc.) en het commentaar op de C5 was dat hij je het gevoel gaf Seb Loeb te zijn omdat hij op het ESP zo gemakkelijk, zo hard naar beneden knalde. Jammer dat ESP op de voorgrond staat en niet de C5 an sich. Blijkbaar waren het ook goede winterbanden. Weet je het merk? (blijven we nog een beetje on topic) Maarre, was de C5 ook de winnaar? Ik zou trouwens deze test wel willen lezen. Je hebt zeker geen linkje? Ik kan me niet herinneren dat het hier echt ging om een winnaar, meer een algemene indruk, maar het commentaar op de C5 stond me wel bij. In dergelijke omstandigheden zal het ESP zich manifestern als een prominent hulpmiddel, niet iets wat op de achtergrond aanwezig is. Het kwam ook uit een tijd (ca '03?) dat ESP nog lang geen gemeengoed was, vandaar ook de opmerking, of alle auto's het hadden durf ik niet te zeggen, maar zoals vermeld er waren ook 4x4s/suvjes bij, die dus weer andere voordelen hadden (tractie) en nadelen (remweg). Ik vind ESP wel vrij essentieel, het is een van de redenen dat ik mijn Xant110 toentertijd ingeruild heb voor een C5, evenals het "echte" hydractive. (HA3+) maar rond die tijd reden mijn collega's in eveneens nieuwe A4s, s60s en BWM3s die géén ESP hadden.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 nov 2009 11:59 |
|
 |
Rob B
|
Jammer dat je de test niet meer hebt, want dat had ik leuk gevonden om te lezen. Geeft verder niet. Tja, ESP heb ik niet dus moet ik maar op de "ouderwetse manier" mijn bochtjes pakken. 
|
24 nov 2009 22:26 |
|
 |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
Ik rijd blijkbaar veel te rustig; heb het ESP nog nooit in actie gehad, (dan gaat het lampje toch ook branden?) behalve de tractiecontrole bij wegrijden op ijs of in plas of bij bewust te veel gas geven. Ben wel benieuwd hoe hard je door een bocht moet gaan om ESP te activeren. Vroeger met mijn vw polo durfe ik met regen nog wel wat onderstuur op te wekken in de bocht, maar dat heb ik met mijn C5 nog nooit gevoeld zelfs. (Ben wel een keer met een xantia dwars gegaan)
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
25 nov 2009 21:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
ESP lampje licht idd op als het in werking wordt gesteld ...
26 nov 2009 12:08 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
munkman schreef: Ik rijd blijkbaar veel te rustig; heb het ESP nog nooit in actie gehad, (dan gaat het lampje toch ook branden?) behalve de tractiecontrole bij wegrijden op ijs of in plas of bij bewust te veel gas geven. Ben wel benieuwd hoe hard je door een bocht moet gaan om ESP te activeren. Nou niet alleen in een bocht. Afgelopen maandag reed ik in stromende regen met de C5 van een vriend over de Duitse Autobahn. Ph2 berline / 2.0 benzine / bva4 / 2007 / 80.000km Linkerbaan, 130km op de CC en dan door een enorme plas water. Aquaplaning als gevolg, de ESP gooide de CC eraf, nam gas terug, want het gaspedaal deed ook niets meer en hield de auto keurig in het spoor door de remmen aan te sturen. Uit mijn ooghoek zag ik het lampje van de ESP driftig knipperen. Toen we weer grip hadden kon de CC weer aan en terug naar normaal. Mijn vriend heeft nul verstand van auto's en vertrouwd volledig op zijn garage. Had had zijn winterbanden er nog niet onder liggen, die waren er in het voorjaar afgegaan met de 60.000km beurt. Volgens hem lagen alle orginele banden er nog op. Toch maar eens gestopt op de eerstvolgende parkeerplaats. Bleek er minder als 1,5 mm profiel op de voorbanden te zitten. Ondanks hevige protesten van mijn vriend (want morgen gaan de winterbanden erop!  ) heb ik de eerst de beste afrit genomen. In een naast de weg liggend dorp de bandenboer opgezocht, die er een twee nieuwe Michelins onder monteerde voor 296 euro. Jammer dat ik geen filmpje heb van mijn vriend toen hij de rekening betaalde, het gezucht en gekreun was de moeite waard. Hij is nu bang dat hij door de dealer scheef aangekeken wordt omdat hij ergens anders banden gekocht heeft. We reden op dat moment wel volgens het pricipe dat ET altijd aanhangt, het veiligste is achter veel profiel en voor gladde banden. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
26 nov 2009 12:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
1,5 mm is onder de APK grens, dat is natuurlijk nooit aan te bevelen 
26 nov 2009 12:53 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Menno schreef: 1,5 mm is onder de APK grens, dat is natuurlijk nooit aan te bevelen  Ja en hij had de folder/oproep van de veiligheidskeuring op de 21e op de achterbank liggen. Als hij daar heen was gegaan had het op moeten vallen. Hij gaat echt volgens het boekje, bijna op de kilometer af naar de garage voor de servicebeurt en vertrouwd daar blindelings op.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
26 nov 2009 13:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Klaverblaadje schreef: We reden op dat moment wel volgens het pricipe dat ET altijd aanhangt, het veiligste is achter veel profiel en voor gladde banden.  Daar heb ik dan ook altijd bijgezegd dat het resterende profiel nog wel staat moet zijn om voldoende water af te voeren, met 1,5mm is dat bij die snelheid blijkbaar niet genoeg.  Was het droog geweest dan had het nog wel minder mogen zijn. Citaat: Mijn vriend heeft nul verstand van auto's en vertrouwt volledig op zijn garage. ook op z'n auto blijkbaar 130 op de CC door diepe plassen is niet echt handig. Duitsers hebben niet voor niets veelvuldig bordjes met 80 bei Nässe, geen ZOAB hè  Typsich gevalletje risicohomeostase Maar hij kan dus net zo makkelijk met versleten wissers of zonder licht rond rijden. Zaken die niet exact op de beurt stuk gaan/op zijn. Citaat: Nou niet alleen in een bocht. Ik denk dat dit geval goed duidelijk maakt wanner ESP het best werkt: bij problemen met de stabiliteit. Dat kan in een bocht gebeuren, maar eerder bij lastwisselingen zoals plotseling van baan veranderen, uitwijken, harde correctie in een bocht, wegvallen van tractie, plots gas los, wieltje in de berm etc. In een zuivere nette bocht, hoe hard ook, heeft het ESP weinig te zoeken, omdat het uiteindlijk niet daadwerkelijk de dwarskracht kan verhogen. Door op het juiste wiel te remmen kan het ESP wel de auto rechttrekken om z'n topas, ervanuitgaande dat er daarvoor nog voldoende tractie is. Als je nog op het gas zit kan het ASR door gas terug te nemen wel wat reserves vrijmaken voor dwarskracht, maar hierbij treedt dus wel een lastwisseling op, als het gas abrupt los gaat.
|
26 nov 2009 13:31 |
|
 |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
nou, vanmorgen met mijn 28 inch zomerbandjes ging het prima, maar vandaag had je wat aan winterbanden gehad.
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
17 dec 2009 10:06 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Hier in het noorden heeeeeel veel sneeuw maar winterbanden niet nodig, het gaat toch niet harden dan 20-30 km/h. Geen enkel probleem met m'n zomerbanden 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
17 dec 2009 10:09 |
|
 |
Menno
Beheerder
Naar boven
|
Ik zie geen sneeuw liggen op de snelweg hoor