roelbouwman schreef:EvilTwin schreef:Ik blijf het toch vreemd vinden dat het probleem hier zogenaamd structureel zou zijn terwijl er in Frankrijk niemand last van heeft, afgezien van een lokale opwarming bij de knie door de navigatie:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... hp?t=95277" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is toch iets anders dan dat ik lees in die thread. En nu het weer kouder wordt gaat ook daar de thread weer lopen. Sinds eergisteren zijn er ca 10 posts bijgekomen, en zijn er drie mensen die sinds die tijd daar aangegeven hebben dat ze last van dit probleem hebben.
In het ene draadje is de laatste post van 24nov, zeggen en schrijven drie posts sinds juli...en geen daarvan heeft met dit probleem te maken. In het andere draadje zijn er twee personen die ervaringen uitwisselen, maar die het er niet eens over kunnen worden waar die warmte precies vandaan komt.
In die thread wordt ook duidelijk aangegeven dat men juist het vermoeden heeft dat het niets met de navigatie te maken heeft. Dat verhaal is de wereld in gebracht doordat er door Citroen in een eerdere situatie een hitteschild is geplaatst achter een RT4 bij iemand. Maar de posters in dat forum lijken het er over eens dat de bron van de warmte veel lager zit.
Ik hou het er voorlopig op dat het veroorzaakt wordt door de vloeistofleidingen tussen de motor en de verwarming in het interieur. Die zijn blijkbaar niet thermisch geisoleerd van de middenconsole. Die hele middenconsole wordt daardoor aan de linkerzijde een enorme radiator. En als dat zo is dan is de oplossing volgens mij nog niet eens zo complex, namelijk het goed isoleren van de desbetreffende vloeistofleidingen.
tja of anders gaan zitten

de leidingen zitten net zo diep als bij de C5 ph.I of voorheen de Xm, het is echt niet zo dat er een warme leiding langs je been loopt, zelfs niet als je er diep in zit. Ter referentie, de voorste twee aansluitingen steken door het schutbord, die kan je wellicht zien achter de motor, van daaruit lopen de leidingen met een knik omlaag naar de warmtewisselaar vd verwarmingsmodule:
Als het zo simpel was om met één kleine leiding het interieur te verwarmen had men helemaal de moeite niet hoeven doen om uitstroomopeningen en warmtewisselaars te bouwen.
Ik hou het op een ontwerpprobleem.
De leidingen zijn niet anders ontworpen dan de C5 Ph.I of eerder de Xm, dus daar zit het sowieso niet in.
Jij geeft aan dat er maar een "handjevol" meldingen zijn. Nu is natuurlijk slechts een klein deel van de C5 rijders actief op dit forum. We zien dus slechts een fractie van de gemelde problemen. Ook zullen veel C5 rijders het wellicht nooit melden en accepteren.
We zien hier soms buitenproportioneel veel problemen omdat mensen lid worden omdat ze een probleem (denken te) hebben, vooralsnog is er te weinig data om dat hiervan te zeggen, maar met 100.000 exemplaren verkocht in Frankrijk, zouden het er meer moeten zijn als het structureel was. Gezien de simpele dngen waar mensen over klagen kan ik me niet voorstellen dat ze stil zijn over zoiets.
De gemiddelde autorit in Nederland is ongeveer 20km. Het probleem doet zich echter pas voor na 30 tot 45 minuten, en blijkbaar ook alleen bij lagere buitentemperaturen.
Als de verwarming niet loopt, of de motor nog niet warm is, wordt er ook geen warm koelwater naar de verwarming gestuurd. Wel zou er een verschil tussen benzine en Diesel merkbaar moeten zijn. Frankrijk en Duitsland zijn groter en deels kouder dus daar zou het eerder zichtbaar moeten zijn.
De meeste C5'en in Nederland zijn eigendom van een leasebedrijf, en daarbij zal de berijder wellicht ook minder snel geneigd zijn om veel werk van een dergelijk probleem te maken. Het is immers niet "zijn" auto en als er over het algemeen toch alleen maar korte ritjes worden gemaakt dan heeft men er ook niet zo vaak last van.
Er moeten er ook genoeg zijn waarmee vier uur aan een stuk gereden wordt, daar had ik de mijne ook voor gekocht.