Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Dat airco energie kost wilde ik wel eens in de praktijk testen. Op een lang recht stuk rustige snelweg van N-Nederland via de polder naar het westen. Constante snelheid een 110km/h, buitentemperatuur 26 graden. Binnen ingesteld op 21 graden. Verbruiksmeter met airco: 6,4 l/110km verbruiksmeter zonder airco: 6,0 l/110km Dit was beide keren over een gemiddelde afstand van 30 km. Voor die 0,4 liter diesel per 100km wil ik graag de airco gebruiken. Ik kan me voorstellen dat bij een groter verschil tussen binnen en buiten het meer energie kost. Johan
|
11 jul 2009 06:01 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Duidelijk, meer brandstofverbruik met de airco aan dus. had ik op zich wel verwacht. Maar is de werking (mate van draaien/weerstand/energieverbruik) afhankelijk van de buitentemperatuur? Ik kan me haast niet voorstellen dat de airco harder of minder hard zou draaien, alleen dat de mengmotor/kleppen het luchtmengsel aanpast/aanpassen. Het zou m.i. heel slecht zijn voor de levensduur van de compressor als die telkens op andere snelheden zou moeten draaien, danwel continue aan/uit/aan/uit moet schakelen.
Maar ik ben het helemaal met je eens: als het warm is kan mij die extra brandstof ook niet echt boeien. Wel zet ik ook de airco enkele minuten voor het einde op ECO.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
11 jul 2009 08:06 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
jpiek schreef: EW schreef: Bij ons eigenlijk altijd op auto.
En de temperatuur: 's winters meestal 19, 's-zomers meestal een graad of drie onder de buitentemperatuur. Dus die stond een tijdje geleden bij jullie op ~29 graden  Ja, klopt. Op 28. En dat gaat prima: de airco staat dan continu aan waardoor de lucht flink gedroogd wordt. Het is dan prima uit te houden in de auto en je krijgt niet zo'n enorme klap als je uitstapt.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
11 jul 2009 08:40 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Mja, is ook wat voor te zeggen...
_________________ Johan
|
11 jul 2009 22:45 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Tja, ik zat tijdens mijn stage in mei 2000 te werken in een meetkamer van een fijnmechanisch bedrijf.
Die werd dan ook op 20 graden constant gehouden. Ik kon het dan (bij 30 graden buiten) net redden om thuis te komen voor ik aan de schijt ging door de temperatuurklap.
Sindsdien ben ik er aanzienlijk voorzichtiger mee.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
11 jul 2009 22:52 |
|
 |
manny21479
|
 Re: Automatisch of Eco?
nu heb ik nog een vraagje(sorry hoor)maar wat is nu het verschil tussen de auto functie(groene lampje aan)en met en het oranje lampje en het groene lampje uit? 
|
13 jul 2009 15:03 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Groene lampje aan = volledig automatisch, inclusief aanjagerstand en stroomrichting; airco is AAN Groene lampje gaat UIT = als je de aanjagerstand of stroomrichting verandert; airco nog steeds AAN Oranje lampje aan (door te drukken op Eco) = airco UIT
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
13 jul 2009 16:19 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Dat zeg je nu allemaal wel, maar dat kun je niet garanderen. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
13 jul 2009 16:34 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Als ik de ventilatoren nagenoeg dicht zet gaat ook de oranje ECO led aan...
_________________ Johan
|
13 jul 2009 22:34 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
EW schreef: Tja, ik zat tijdens mijn stage in mei 2000 te werken in een meetkamer van een fijnmechanisch bedrijf.
Die werd dan ook op 20 graden constant gehouden. Ik kon het dan (bij 30 graden buiten) net redden om thuis te komen voor ik aan de schijt ging door de temperatuurklap.
Sindsdien ben ik er aanzienlijk voorzichtiger mee. Geen idee waar mensen hier soms last van hebben. De airco in de auto staat, als het erg heet is, gewoon op 16 graden te blazen. Geen enkel probleem met het temperatuursverschil als ik uitstap en dit doe ik toch al jaren. Verder staat de airco op mijn slaapkamer 's nachts op 18 graden. Heerlijk slapen en ook noot problemen met het temperatuursverschil. Zo heb ik het altijd gedaan. Met de XM door Monaco hoog zomer. Gewoon op de laagste stand en tussendoor uitstappen terwijl het bijna 40 graden is. Ziek worden doe ik er niet van. Ik kan me voorstellen dat je aanpassingsproblemen zou kunnen hebben als je bloeddruk niet in orde is, f dat je te weinig gedronken hebt. Als je gewoon gezond bent, moet dit geen enkel probleem zijn voor je lichaam. Diarree of aanverwante klachten is normaliter het gevolg van een bacteriële infectie en soms een virus.
|
14 jul 2009 11:38 |
|
 |
manny21479
|
 Re: Automatisch of Eco?
dankje wel giessenburger helemaal duidelijk nu,van mij geen vragen meer over dit onderwerp. 
|
14 jul 2009 13:00 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Giessenburger schreef: Maar is de werking (mate van draaien/weerstand/energieverbruik) afhankelijk van de buitentemperatuur? Ik kan me haast niet voorstellen dat de airco harder of minder hard zou draaien, alleen dat de mengmotor/kleppen het luchtmengsel aanpast/aanpassen. Het zou m.i. heel slecht zijn voor de levensduur van de compressor als die telkens op andere snelheden zou moeten draaien, danwel continue aan/uit/aan/uit moet schakelen.
Toch is dat zo. Dat is namelijk het wezenlijke verschil tussen een handmatige airco en electronic climate control (ECC). Bij een handmatige airco draait de pomp continue (indien airco AAN). Wordt het dan te koud dan wordt er warme motorlucht bijgemengt. Met ECC wordt de pomp (indien NIET ECO) alleen aangedreven als er inderdaad koeling nodig is. Wordt het te koud (volgens de computer) dan wordt de pomp afgeschakeld. Er is een electromagnetische koppeling tussen de poelie op de riem (die altijd draait bij een lopende motor) en de pomp. Daarom is ECC een minder grote brandstofverbruiker dan een handmatige airco. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
14 jul 2009 17:57 |
|
 |
juzzwuzzz
C5club Fan
Geregistreerd: 14 okt 2009 07:57 Berichten: 61 Woonplaats: Zuid holland
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Menno schreef: Om het nog wat ingewikkelder te maken, ik heb geen 'ECO' knop maar een aircoknop ( sneeuwvlokje ) , vergelijkbaar met 'ECO' ....
Dat knopje heb ik dus ook ipv de ECO stand. Hoe werkt dit dan? Het is nog geen zomer geweest sinds ik de auto heb, dus de airco nog niet kunnen testen  bij -3 buiten heeft dat weinig zin. Is het nou zo dat hij op de auto stand ook airco heeft en dus koelt? of moet ik hem apart op het knopje airco zetten (sneeuwvlokje). En wat is het verschil tussen het airco/sneeuwvlokje toets en de ECO toets?
|
15 dec 2009 00:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Gewoon behalve als je met de ruite open rijdt, of wilt ontwasemen, altijd alles op auto; dan zie je als je dat sneeuwvlokje hebt eronder het lampje aangaan als de airco werkt.
Dat [*] knopje werkt dus precies andersom tov het Eco-knopje, gaat in standje auto het lampje aan, dan kun je met dat sneeuwvlokje de airco uitzetten, of andersom.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 dec 2009 11:34 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
 Re: Automatisch of Eco?
Ronald schreef: Giessenburger schreef: Maar is de werking (mate van draaien/weerstand/energieverbruik) afhankelijk van de buitentemperatuur? Ik kan me haast niet voorstellen dat de airco harder of minder hard zou draaien, alleen dat de mengmotor/kleppen het luchtmengsel aanpast/aanpassen. Het zou m.i. heel slecht zijn voor de levensduur van de compressor als die telkens op andere snelheden zou moeten draaien, danwel continue aan/uit/aan/uit moet schakelen.
Toch is dat zo. Dat is namelijk het wezenlijke verschil tussen een handmatige airco en electronic climate control (ECC). Bij een handmatige airco draait de pomp continue (indien airco AAN). Wordt het dan te koud dan wordt er warme motorlucht bijgemengt. Met ECC wordt de pomp (indien NIET ECO) alleen aangedreven als er inderdaad koeling nodig is. Wordt het te koud (volgens de computer) dan wordt de pomp afgeschakeld. Er is een electromagnetische koppeling tussen de poelie op de riem (die altijd draait bij een lopende motor) en de pomp. Daarom is ECC een minder grote brandstofverbruiker dan een handmatige airco. Gr. Ronald Het is al een post van juli, maar aangezien dit draadje weer actief werd kon ik het niet nalaten om hierop te reageren. Het is namelijk niet helemaal waar. Vroeger waren airco's inderdaad aan/uit apparaten. De compressor draaide, of hij draaide niet. Maar als hij draaide dan was het vermogen altijd gelijk. Vergelijk het maar met de koelkast thuis. Als die draait dan verbruikt de compressor bijvoorbeeld 130 watt, en de compressor draait ongeveer 50% van de tijd. Als de temperatuur bereikt is gaat hij uit, en wanneer het weer te warm geworden is gaat hij weer aan. Airco's zijn tegenwoordig echter modulerend. En dat betekent dat het vermogen variabel is en dat ze dus ook kunnen draaien met een beperkt vermogen. Voor de huis-, tuin- en keuken airco praat je dan meestal over een "inverter" waarbij de vermogensregeling van de airco elektronisch is, bij een auto wordt de compressor echter aangedreven door de motor en kun je dus niet een elektromotor langzamer laten draaien. Je kunt echter wel een soort automatische transmissie inbouwen, waarbij de zuigers van de compressor meer of minder vermogen overgebracht krijgen van de motor. De airco van een C5 zonder climate control moduleert echter volgens mij ook gewoon, op basis van de uitstroomtemperatuur en het verschil met de gewenste temperatuur. Dat staat volgens mij los van de climate control. Ook volgens service.citroen.com is er geen verschil in de toegepaste compressor tussen een handmatig bediend systeem of de automatische climate control. Nogmaals, dit is puur een vermoeden, maar het lijkt me onlogisch dat dit alleen gebeurt bij een automatisch geregeld klimaatsysteem. Roel.
|
15 dec 2009 12:01 |
|
 |
|