Berichten: 571
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:39
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Locatie: Wijk bij Duurstede
citroendreamer schreef:Net terug uit Croatie, Slovenie en Oostenrijk. Bergen genoeg maar gaat goed. Alleen bij Koper (grens slovenie/kroatie) moet je niet in de file komen . raar omhoog. Echte bergen zijn pas in Slovenie. Ik was totaal gewicht +/- 2800 kg , klimmen gewoon 70 constant in zijn 3. hoofdzakelijk lpg gereden en klimaat controle aan.
SkyBuMp schreef:Waren zelf naar Duitsland (keuelen stutgard, munchen), Oostenrijk (linz, wenen) en Slovenië (bratislava) geweest met een Dethleffs Beduin 540V (1500KG) en onze C5 2.0 op LPG. Ik moet zeggen de wagen soms erg goed persteerde om de heuvels te pakken in z'n 5 :smt190

Heb wel vaak genoeg meegemaakt dat ik terug moest schakelen naar z'n 3 om de heuvels over te komen. De aanloop gaat nog wel maar zodra je op de helft van t bergje zit moet je zeker wel terug.. de 4 of 5de versnelling trekken dat gewoon niet.


Een keer gehad dat ik de melding kreeg "temp. koelmotor te hoog" . Niet verwonderlijk als je kort achter een vrachtwagen klimt. Dus heb ik even veplicht rust gehad en niet meer gedaan. Verder geen last meer gehad.
Citroen C5 Break
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door SkyBuMp »

Die melding heb ik gelukkig nooit gehad.. ik hield de meter rechts wel goed in de gaten.. meestal hangt die ongeveer om 4uur en bij lange klims achter elkaar steeg die naar rond de 2uur.

Moet geen probleem vormen, maar wel belangrijk om in de gaten te houden.
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door JHV »

na 2 jaar caravannen en C5 weer wat geleerd:
"temp. koelmotor te hoog": ik wist niet eens dat deze waarschuwing er in zit.
teminste, ik neem aan dat dat ook wel voor de HDI zal gelden?
Johan
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door SkyBuMp »

Waarschijnlijk was de meter bij hem dan in t rode ofzo, tot zover dat het zelfs gemeld wordt als waarschuwing heb ik nooit gezien / gehad! Gelukkig :smt038
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:39
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Locatie: Wijk bij Duurstede
SkyBuMp schreef:Waarschijnlijk was de meter bij hem dan in t rode ofzo, tot zover dat het zelfs gemeld wordt als waarschuwing heb ik nooit gezien / gehad! Gelukkig :smt038

Nee hoor, ook gewoon in de 4 uur stand. Maar doordat zij geen koeling kreeg (tekort op vrachtwagen en misschien te lang) kwam de melding.

Eerste keer in 4 jaar tijd :smt190
Citroen C5 Break
griekel
griekel
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door griekel »

Hallo,

Wij zijn sinds December 2008 trotse eigenaar van een ( dame) C5 1.8. En wij zijn er erg tevreden mee. De C5 heeft maar 49000 km gedraaid en is van 2003.
Nu hebben we afgelopen week een caravan over kunnen nemen en die weegt 600kilo leeg met een max van 900 kilogram. De caravan heeft een stabilisator voor het slingeren tegen te gaan. Nu hebben we deze gisteren naar de stalling gebracht en dus voor het eerst met een caravan gereden. Het aan en afkoppelen ging zonder problemen, de dame bleeft keurig op nivo. Nu rijst mij de vraag: is het verstandig om in de vijfde versnelling te rijden, dan draait de motor net geen 3000 toeren bij 90 km/uur.Ik had de cruise control aan. Nu was de weg gewoon vlak, maar hoe te rijden in de bergen, moet je de motor boven een bepaald toerental houden? Misschien een 'domme' vraag maar ik ben niet zo technisch aangelegd dus vandaar...

Alvast bedankt.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 26 jan 2009 17:50
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door SkyBuMp »

Als ie gewoon rustig blijft trekken en niet veel moeite heeft met snelheid maken.. dan is het geen problemen. Als je bergen gaat beklimmen moet je zeker terug..maar vlakke wegen in NL gaat prima ;-)

Gewoon ervaring op doen.. je merkt gauw genoeg als er geen puf meer in zit en je snelheid begint te dalen als een gek :P
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
Robbert
Robbert
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door Robbert »

griekel schreef:Hallo,

Wij zijn sinds December 2008 trotse eigenaar van een ( dame) C5 1.8. En wij zijn er erg tevreden mee. De C5 heeft maar 49000 km gedraaid en is van 2003.
Nu hebben we afgelopen week een caravan over kunnen nemen en die weegt 600kilo leeg met een max van 900 kilogram. De caravan heeft een stabilisator voor het slingeren tegen te gaan. Nu hebben we deze gisteren naar de stalling gebracht en dus voor het eerst met een caravan gereden. Het aan en afkoppelen ging zonder problemen, de dame bleeft keurig op nivo. Nu rijst mij de vraag: is het verstandig om in de vijfde versnelling te rijden, dan draait de motor net geen 3000 toeren bij 90 km/uur.Ik had de cruise control aan. Nu was de weg gewoon vlak, maar hoe te rijden in de bergen, moet je de motor boven een bepaald toerental houden? Misschien een 'domme' vraag maar ik ben niet zo technisch aangelegd dus vandaar...

Alvast bedankt.
Domme vragen bestaan niet.... ;) Jouw 1.8 is een 16-klepper met maximaal koppel uit me hoofd rond de 4000 toeren. Als je 'voelt' dat de motor moet gaan werken, wind tegen, heuvel of berg op, zorg er dan voor dat je je toerenteller rond die 4000 toeren hebt staan. Zoals je nu beschrijft, 90 in vijf bij bijna 3000 toeren kan met 900 kg caravan prima als de omstandigheden dat toestaan (vlakke weg, geen forse wind tegen etc). Uiteindelijk zal je met wat caravan-ervaring vanzelf gaan horen/voelen wanneer je motor echt moet gaan werken, dan is 3000 toeren te weinig met jouw 1.8. Tikke terug en gaan met die banaa :smt203 Plezierige vakanties met jullie combinatie :smt193
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door JHV »

Griekel,
Kijk ook hier eens:
http://www.trekauto.info/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar vind je vele C5ers en gebruikers ervaringen. revens veel tips om met caravan te rijden en een forum.
Kun je zelfs een trekkracht berekening van jouw auto en caravan laten maken!
Johan
griekel
griekel
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door griekel »

Heren,

Vriendelijk bedankt voor de info die jullie gaven. :smt023
Hier hebben we wat aan!

Thx
:cit2
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 aug 2006 12:41
Auto: Citroen C5 Break Aut. 2.0HDIf Exclusive
Opties: Automatisch, Akoestisch en Dynamisch Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: zwart
Locatie: Hellevoetsluis
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door Joop »

Ik rijd al met onze C5 Break diesel, automaat vanaf 2006 met een Hobby 460. Dit gaat probleemloos en ik vraag mij af of de genoemde problemen "de schuld" zijn van de C5. Ik denk dat het de caravan zelf is en/of dat de belading van de caravan niet goed is. Ik rijd met onze caravan rond de 95 km/ph en heb op snelwegen ed geen enkele last van slingeren. ook niet in de bergen. Wij zijn met genoemde combinatie naar Zweden, Oostenrijk, Italie, Frankrijk en Duitsland geweest.
:cit2
Joop
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 dec 2006 19:39
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Locatie: Wijk bij Duurstede
We hadden het ook niet over slingeren, echter over vermogen. :o

We vergeten dat we met een sleurhut rijden, dus koelkast aan, in de auto airco of klimaat controle aan, opladers soms. Dus al met al verlies je ook nog vermogen. En vergeet ook het lpg niet.

Bij uitzetten van alle apparaten in limo , gaat het ook goed.
Citroen C5 Break
Robbert
Robbert
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door Robbert »

citroendreamer schreef:We hadden het ook niet over slingeren, echter over vermogen. :o

We vergeten dat we met een sleurhut rijden, dus koelkast aan, in de auto airco of klimaat controle aan, opladers soms. Dus al met al verlies je ook nog vermogen. En vergeet ook het lpg niet.

Bij uitzetten van alle apparaten in limo , gaat het ook goed.
Koelkast in caravan aan, boiler in caravan aan, airco in auto aan, GSM in auto aan de oplader, achterin 2 DVD schermpjes + speler aan.......stroom opwekken kost kracht ;)

Wat een luxe allemaal :oops:
bernr01
bernr01
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door bernr01 »

Robbert schreef:Koelkast in caravan aan, boiler in caravan aan, airco in auto aan, GSM in auto aan de oplader, achterin 2 DVD schermpjes + speler aan.......stroom opwekken kost kracht ;)

Wat een luxe allemaal :oops:
:oops: Zo rijden wij inderdaad ook met z'n allen richting Zuid Frankrijk.
C5-III (edit: tourer en bollen) + Hobby 460 opgewaardeerd naar 1350 kg :D
Met de diesel en de BVA6 door de eiffel: geen enkel probleem. Zonder terug te zetten naar de sportstand de hele weg ongeveer 95 gereden op cruise control en bijna alles in de 5, soms zelfs in de 6!!
Klein beetje vals spelen doen we wel, we rijden vrijwel alleen maar 's nachts en dan in één keer door. Weinig file en vooral weinig hitte :idea:
Toppie en volgend jaar gewoon weer.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 dec 2009 09:24
Auto: break Ligne prestige 2.0 16V Athena
Opties: Trekhaak / Parrot MKI9000 carkit
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10403
Productienummer: 0030
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195.000
Kleur: Bleu Maurtitius
Locatie: Duiven
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: Caravan & de C5 ...

Bericht door colee »

Wij rijden al heel wat jaartjes naar Spanje,Italie Kroatie of Frankrijk met onze C-5 II break 2.0 16v en daarachter een Hobby 495 (1500kg).
Zoveel mogelijk op CC 95km/u en dan meestal in z'n 4 of als het vlak is in z'n 5. Op snelwegen nooit problemen.
Motor trekt goed als je maar toeren houd. In de bergen (op niet snelwegen)valt het niet altijd mee om de gang er in te houden dan zou ik graag wat meer koppel bij een lager toerental hebben.
De kogeldruk hou ik maximaal, waardoor er geen slingering optreed; ook de Winterhof antislingerkoppling werkt hier natuurlijk wel aan mee.
Al met al een prima combinatie.
Plaats reactie