Auteur |
Bericht |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Is het mogelijk, dat door een lekkende klepstoter, olie in de verbrandingsruimte komt?
|
06 okt 2009 08:31 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
wsnoek schreef: Is het mogelijk, dat door een lekkende klepstoter, olie in de verbrandingsruimte komt? NEE Wel door lekkende klepstelen (versleten kleppen en/of geleiders) of versleten zuigerveren.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 okt 2009 10:28 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Klaverblaadje schreef: of versleten zuigerveren. 't is toch geen tweetact ? 
_________________ Johan
|
06 okt 2009 22:37 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Geintje zeker, Johan?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
06 okt 2009 22:51 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
jpiek schreef: Klaverblaadje schreef: of versleten zuigerveren. 't is toch geen tweetact ?  Oh, dacht jij dat bij een viertact de zuigers en de veren niet slijten? Door de technische ontwikkelingen komt olieverbruik bij dieselmotoren vrijwel niet meer voor, terwijl vroeger 1:1000 als vrij normaal werd beschouwd. Vreemd genoegd zijn er de laatste jaren een groot aantal benzinemotoren met een hoger olieverbruik als vroeger. Ik heb recentelijk benzinemotoren gezien met 100.000km met volledig versleten zuigers en veren. Geheel in deze lijn zien we bijna alleen klachten over C5's met olieverbruik bij de 1.8 en 2.0 benzinemotoren.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 okt 2009 23:07 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Klaverblaadje schreef: jpiek schreef: 't is toch geen tweetact ?  Oh, dacht jij dat bij een viertact de zuigers en de veren niet slijten? Neen, ik betwijfel dat versleten zuigerveren voor olieverbruik zorgen, of ben ik nu abuis ? Hmm, idd. een 4tact heeft olie onderin 't carter, een 2tact juist niet 
_________________ Johan
|
06 okt 2009 23:24 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Heeft iemand al eens geprobeerd om zelf de Hydraulische klepstoters te vervangen of, zoals ik een paar berichten hierboven lees, ze te demonteren en uit elkaar te halen om ze schoon te maken? Ik ben benieuwd of dit veel werk is.
|
07 okt 2009 08:48 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
In de eerste instantie zorgen versleten zuigerveren voor druk in het carter, wat ook onrechtstreeks gevolg kan hebben in toename van olieverbruik(via recyclage toestanden). Echter zal de zuigerveer icm slechte cilinderwand zeker wel een verhoogd olieverbruik geven door verkeerd plakken van de olie aan de cilinderwand.
Hydraulische klepstoters vervangen is opzich niet moeilijk, er moet wel effe je disitributieriem af en de nokkenassen verwijderd worden, en das wat anders. Uitkuisen heeft trouwens (haast) geen effect, zeker niet voor lang. Versleten = Versleten = vervangen...
|
07 okt 2009 20:22 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Citroenbx schreef: Echter zal de zuigerveer icm slechte cilinderwand zeker wel een verhoogd olieverbruik geven door verkeerd plakken van de olie aan de cilinderwand. Als de zuiger aan de inlaatslag begint en naar beneden gaat trekt deze een vacuum in de cilinder. Als de zuigerveren en/of de klepstelen lekken zal langs deze weg olie de cilinder ingezogen worden. Deze olie verbrandt dan samen met het mengsel en geeft dan een mooie blauwe rook in de uitlaat. Ook stromen dan tijdens de verbrandingsslag gassen langs de zuiger het carter in. Dit is te constateren door de olie vuldop te verwijderen als de motor stationair loopt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 okt 2009 20:28 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Klopt zeker dat tijdens de inlaatslag het langs de klepstelen word binnengezogen, anders zou er iets niet kloppen met de wetten van de fysica;)
Ik had het over de 'lek' langs de veren trouwens, niet langs de kop.
|
07 okt 2009 20:36 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Ik heb het verandert in en/of, mag het dan wel?
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 okt 2009 20:41 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
ik zeg het maar gewoon hoor Het klopt iig als een bus...
|
07 okt 2009 20:44 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Verschillende typen F@rt motoren waren berucht voor de ruimte tussen de klepsteel en de klepgeleider, waardoor ze de olie de cilinder in zogen. Hiervoor waren losse rubbertjes te krijgen die je op de klep moest monteren.
F@rt dealers waren er op het laatst erg handig in, de kop bleef gewoon zitten. Bougie eruit hulpstuk naar binnen, klepveren eraf, rubbertje erop, klepveren weer monteren, klaar. Bijna net zo snel als ik dit schrijf, maar dat waren dan nog geen bovenliggende nokkenassen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 okt 2009 20:49 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Klaverblaadje schreef: Citroenbx schreef: Echter zal de zuigerveer icm slechte cilinderwand zeker wel een verhoogd olieverbruik geven door verkeerd plakken van de olie aan de cilinderwand. Als de zuiger aan de inlaatslag begint en naar beneden gaat trekt deze een vacuum in de cilinder. Als de zuigerveren en/of de klepstelen lekken zal langs deze weg olie de cilinder ingezogen worden. Deze olie verbrandt dan samen met het mengsel en geeft dan een mooie blauwe rook in de uitlaat. Ook stromen dan tijdens de verbrandingsslag gassen langs de zuiger het carter in. Dit is te constateren door de olie vuldop te verwijderen als de motor stationair loopt. Wat zou je dan moeten constateren?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
07 okt 2009 20:50 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: zelfstellende kleppen
Als een motor goed in orde is dan kun je rustig die dop eraf draaien, en moet hij er zelfs op blijven liggen als hij lost ligt.
Als de veren versleten zijn komt er druk langs de zuiger en die blaast je echt tegemoet als je de dop bij lopende motor los draait.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 okt 2009 20:54 |
|
 |
|