Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
nicknick
|
 Betrouwbaarheid C5 PH1
Hallo citrofielen, Ik ben dus van plan om een Citroën C5 uit het bouwjaar 2004 aan te schaffen. Dit omdat ik helaas onwillig afstand heb moeten doen van mijn Laguna. Ik zoek een auto op LPG-G3, en toen kwam ik bij een paar C5's uit. Nu heb ik alleen een paar vragen omtrent deze auto, en wie kan ik het beter vragen als echte C5 bezitters? De vragen: - Is onderhoud goed zelf te doen? - Hoe is de betrouwbaarheid van de motor? - Hoe betrouwbaar is de elektronica? - De auto is uitgerust met het "Hydractive 3" systeem, wat voor onderhoud heeft zo'n systeem nodig, en is dit zelf te doen? - Aangezien Citroën al jaren het Hydropneumatisch veersysteem gebruikt, hoe is de betrouwbaarheid? En de belangrijkste vraag: Ik heb nogal pech gehad met de versnellingsbak in m'n vorige auto (renault), hoe zijn de versnellingsbakken van Citroën? Dat zijn zo'n beetje de vragen. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden. Gr, Nick.
|
14 sep 2009 16:49 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Hallo Nick, Slim van je om je eerst hier te oriënteren, maar was nog slimmer geweest om dat voor de renooit te doen, sorry voor het inkoppertje. 1e: zolang je geen Lexia =(Citroën interface+ software) nodig hebt kan je het onderhoud goed zelf doen. 2e: de motor is goed geschikt voor LPG en zeer betrouwbaar. 3e: beter als van renooit 4e: alleen het verversen van de LDS elke (edit 200.000km) , ik ken je sleutelvaardigheid niet maar is goed zelf te verversen. 5e: zeer weinig problemen. 6e: idem als 5, maar incidenteel gaat er wel eens wat stuk. In het algeheel kan ik zeggen als je over de Renooit tevreden was, kan het alleen maar beter worden. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
14 sep 2009 20:38 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Grootendeels met Sjever eens, maar LDS was toch maar 1x per 200 dkm vervangen, of minimaal 1x per 10 jaar? Met het risico dat ik wat fout zeg natuurlijk.
Voor wat betreft de electronica; er zijn wel wat kleine storingen bekend. Soms houdt de knoppenhandel aan het stuur er raar gedrag op na, vanwege een kabel die net te kort is. Controleer in ieder geval of alles goed werkt bij aankoop, zo niet, laat dat die handel ('Com2000') vervangen. Verder is het soms een beetje geluk hebben met de aankoop van een tweedehands, maar ik heb zeker niet de impressie dat de auto onbetrouwbaar is, integendeel. Het enige typische C5-kwaaltje wat ik heb gehad was het achterruitje dat niet meer goed apart open wilde, en als je geen Break hebt, heb je daar ook geen last van.
Was je opzoek naar een 2004'er uit de eerste of tweede serie? Voordeel van de eerste fase is dat er dan sinds de introductie wat modificaties zijn geweest waar je van mee profiteert. Nadeel is dat het wel een ouder model is.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
15 sep 2009 07:46 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Onze C5 is een uitloop model van fase 1, difference2. Daardoor een aantal leuke extra's als wisselaar, achteruitrijsensoren, leren stuur etc. De afgelopen 2 jaar eigenlijk geen rare of abnormale onderhoudskosten gehad. We kochten hem met 160000 op de teller, en nu 221000. Af en toe eens een elektrische storing die wat raar is. Maar bij nader inzien weer weg is na opnieuw starten. Bij het uitlezen komt er dan ook niks specifieks naar voren. Slechts de eerste melding, en hier nog niet of nauwelijks gelezen te hebben, deed me wat schrikken. Nu weet is dat dat een nukkigheidje van onze dame is. Het inbouwen van aftermarketspul, carkit/radio etc, vraagt wel wat kennis van zaken. Maar is met tips van het forum prima te doen. Doe je dit echter niet goed dan krijg je de raarste echte storingen. Verder een prima auto die C5, ook al hebben wij een diesel. Johan
|
15 sep 2009 09:58 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Giessenburger schreef: Grootendeels met Sjever eens, maar LDS was toch maar 1x per 200 dkm vervangen, of minimaal 1x per 10 jaar? Met het risico dat ik wat fout zeg natuurlijk.
Sorry my misstake,  maar ja ik zou het toch niet gedaan hebben  Grtz Sjef
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
15 sep 2009 10:02 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Ik kan ook alleen maar over m'n eigen C5 oordelen, maar ik heb geen problemen met de auto. Rijdt goed, geen rare elektrische storingen en een werkende achterruit (origineel). De HP vering van Citroen is volgens mij al zo ver doorontwikkeld dat dat wel een veilige keuze is. Die van mij is van halverwege 2003, dus misschien net de eerste kinderziektes eruit. Het enige kwaaltje is dat soms bij afsluiten de spiegels niet inklappen. Maar als dat het enige blijft, ben ik dik tevreden.
_________________ Groeten, Marc
|
15 sep 2009 10:16 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
nicknick schreef: - Is onderhoud goed zelf te doen? - Hoe is de betrouwbaarheid van de motor? - Hoe betrouwbaar is de elektronica? - De auto is uitgerust met het "Hydractive 3" systeem, wat voor onderhoud heeft zo'n systeem nodig, en is dit zelf te doen? - Aangezien Citroën al jaren het Hydropneumatisch veersysteem gebruikt, hoe is de betrouwbaarheid? En de belangrijkste vraag: Ik heb nogal pech gehad met de versnellingsbak in m'n vorige auto (renault), hoe zijn de versnellingsbakken van Citroën? Ik heb zelf de afgelopen 7 jaar in een tweetal C5's met LPG gereden. Nooit problemen gehad met de gasinstallatie, behalve dan de LPI pompen van Vialle die gewoon maar ca 140000km mee gaan en daarna vastlopen. Voor wat betreft de versnellingsbak, ik heb een versnellingsbak revisie gehad op 280000km, kosten ruim EUR 1000 ex btw. Vervanging drukgroep, maar ook wat sensoren doordat ik iets te lang ben doorgereden nadat de eerste symptomen duidelijk werden. De electronica is gewoon betrouwbaar. Er zijn wat standaard defecten geweest met de COM2000, de unit achter het stuur waar alle stuurschakelaars aan vast zitten en waarin ook de stuurhoeksensor en ontvanger van de afstandsbedieningen zit. Dat was gewoon een ontwerpfout, een iets te kort kabeltje van een hendel wat regelmatig afbrak, of storingen door vervuiling van sleepcontacten. Op zich eenvoudig zelf te verhelpen. Voor wat betreft de vering heb ik zelf te maken gehad met een flinke kostenpost na ca 248000km. Onder andere diverse lagers (er zat een "knak" geluid in), olie, etc. Maar hij veert nu weer als nieuw. En mocht je interesse hebben, hij staat te koop, ik heb namelijk een nieuwe besteld: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=10&t=5530Groeten, Roel.
|
15 sep 2009 13:11 |
|
 |
nicknick
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Bedankt voor alle reacties! Ik ben vandaag op pad geweest en een paar mooie occasions bekeken. De testrit is mij erg goed bevallen. Zodra ik tot een aankoop overga zal ik het hier laten weten (incl. foto's natuurlijk).
Overigens, de auto die mij het meest aanspreekt heeft een LPI pomp. Als deze elke 150.000km vervangen moet worden, zal dit binnekort zijn. Ik heb even goed geluisterd bij de pomp, en hij maakt op dit moment geen enkel bijgeluid. Wat zal het kosten om deze later eventueel te repareren (gereviseerde pomp)?
|
15 sep 2009 22:22 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Pomp kost ergens tussen de 450 en 800 euro. Dat is afhankelijk of de pomp alleen kapot is of dat er ook nog wat bijkomend anders spul is opgerookt.
Tip die ik kreeg van de "gasboer" was om te zorgen dat je de tank niet leeg rijdt. In mijn C5 zit nu voor zover ik kan nagaan de derde pomp...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
16 sep 2009 07:17 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
nicknick schreef: Overigens, de auto die mij het meest aanspreekt heeft een LPI pomp. Als deze elke 150.000km vervangen moet worden, zal dit binnekort zijn. Ik heb even goed geluisterd bij de pomp, en hij maakt op dit moment geen enkel bijgeluid.
Als de pomp geen geluid maakt hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Mijn ervaring is dat ze langzaam steeds meer geluid gaan maken, je hoort ze dan zeg maar aanlopen. Maar zo gauw je het gaat horen gaan ze nog vele 10000km's mee, het wordt alleen steeds luider. Groeten, Roel.
|
16 sep 2009 09:53 |
|
 |
nicknick
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Heb mijn keuze gemaakt, ik ga hem zaterdag ophalen. Meer informatie en foto's volgen nog  .
|
18 sep 2009 09:24 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Betrouwbaarheid C5 PH1
Dan alvast proficiat met je keuze! En veel rijplezier toegewenst!!!
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
18 sep 2009 11:30 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|