Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
streetfighter
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 aug 2009 11:48 Berichten: 29 Woonplaats: Zonhoven (B)
Auto: Berline 2.0HDI Exclusive 120kW
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 62000
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
 Wagen trekt naar links.
Ik heb al heel wat draadjes doorzocht, maar nergens vind ik een oplossing voor mijn probleem.
Sinds enkele maanden trekt mijn dame (redelijk fel) naar links. Op de snelweg moet ik constant tegensturen. Het is echt niet leuk rijden meer.
Een tweetal maanden geleden heb ik vooraan 2 nieuwe banden laten leggen (Continental), en de voorste banden (Michelin) naar achter laten zetten. Ik hoopte dat hiermee het naar links trekken opgelost zou zijn, maar het hielp niet. Ik ben dan terug geweest naar de bandenboer, en heb de C5 laten uitlijnen. (nu heb ik begrepen dat dit niet kan bij een C5. Heb ik me dan laten bedotten?). In ieder geval trekt de wagen nog steeds naar links. Vorige week heb ik de dame opgekrikt om te controleren of de wielen vrij kunnen draaien en of de remmen niet blijven hangen. Ook dat is in orde. Ik heb dan de achterste banden van links naar rechts verplaatst, maar dit helpt ook niet. Ik ben nu terug naar de bandenman geweest met de vraag of er iets mis gegaan kon zijn bij het uitlijnen, maar dat kan volgens hem niet omdat er na 5000km geen abnormale slijtage aan de nieuwe banden te zien is. Volgens hem zijn het waarschijnlijk versleten schokdempers (aan een kant feller dan de andere), of een probleem met de ophanging. Zou dit kunnen? Dit heb ik dus al gedaan: - bandenspanning nagekeken - vooraan nieuwe banden - achteraan banden omgewisselt - vrijloop van de wielen nagekeken - uitlijnen Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Momenteel 102.000km.
|
09 sep 2009 07:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Wagen trekt naar links.
streetfighter schreef: Ik ben dan terug geweest naar de bandenboer, en heb de C5 laten uitlijnen. (nu heb ik begrepen dat dit niet kan bij een C5. Heb ik me dan laten bedotten?). De voorwielen kun je idd wel uitlijnen, achter niet ... Ik hoop dat er iemand is met een antwoord op je vraag.
09 sep 2009 08:56 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Er zijn over dit onderwerp toch echt al een aantal draadjes volgeschreven, soms met verhitte discussies. Mijn 1.6 deed dit met 4 Michelins, en daar zijn we ook een weekend bezig geweest met stapels banden om een oplossing te vinden.
Zelf JO geeft in één van de draadje toe dat het een eigenschap van sommige C5-en is, de voortrein van een C5 is misschien wel de meest gevoelige van alle auto's, lees maar eens over de balanceerproblemen.
Je hebt de achterbanden links en rechts omgewisseld, maar dit trekken komt echt niet van achteren. Als het ontstaan is na het monteren van de nieuwe banden zul je het toch in die nieuwe banden moeten zoeken.
1) Ik zou eerst proberen om de achterbanden voor te monteren, als het probleem dan weg is, dan zijn het zuiver de nieuwe banden. Let op, hiermee beginnen, want je moet zeker weten of het een probleem in de voortrein is, of dat het aan de banden ligt.
2) Sommige banden reageren (op een C5) sterk op de bolling van het wegdek. Zoek eens een weg met een bolling waar je auto duidelijk trekt en probeer dan verantwoord een stukje op de linkerbaan te rijden waar de bolling dus "andersom" is. Trekt hij dan nog steeds naar links of is het andersom?
3) Dit klinkt gek, maar dit werkte bij mij zelfs voor een set Michelins. Als de voorbanden niet richtinggebonden zijn wissel dan die nieuwe Conti's links en rechts eens om. Vreemd, maar het loste mijn probleem op, want zoveel verschil kan er in banden onderling zitten. Nieuwe banden lijken hetzelfde, maar zijn het niet, ze kunnen afwijken in soepelheid en gewicht, als je 1 band onder aan de marge en 1 band boven aan de marge hebt ontstaan dit soort problemen
4) Als dit allemaal niet helpt, een beetje experimenteren met de bandenspanning, koop zo'n digitale drukmeter, kost bijna niets maar die zijn supernauwkeurig. Geeft de band die trekt steeds een beetje meer druk, 0,1 per keer en als de marges het toelaten eventueel de band aan de andere kant een beetje minder. Ga hier mee door tot het verschil of absurd wordt, of het probleem opgelost is. Kijk dan naar het eindresultaat, als het verschil een paar tienden is, dan is er goed mee te leven, de druk is dan wel verschillend maar de rolweerstand van beide banden is hetzelfde en dat is belangrijker.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 sep 2009 09:03 |
|
 |
streetfighter
C5club Rookie
Naar boven
|
Dit probleem was er al vóór het monteren van de nieuwe banden. Ik hoopte dat montage van de nieuwe banden de oplossing zou zijn, maar dat was niet zo. De voorste banden werden toen naar achter verplaatst en vooraan werden er nieuwe gelegd. Omdat het probleem zich bleef voordoen, en uitlijnen niet hielp, dacht ik dat het misschien aan het karakter van de oude banden zou liggen die naar achter verplaatst waren. Vandaar dat ik deze omgewisseld heb (links/rechts). Bij mij heeft het ook niks met het wegdek te maken, want hij doet het echt altijd en overal, het maakt niet uit of ik op het linker- of rechter rijvak rijd. Ik ga eens wat experimenteren met de bandenspanning straks.
|
09 sep 2009 09:29 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Naar boven
|
streetfighter schreef: Dit probleem was er al vóór het monteren van de nieuwe banden. Dit werd niet duidelijk uit jouw verhaal, dan is er echt wat anders aan de hand, heb je iets geraakt? Ergens tegenaan of overheen gereden? streetfighter schreef: Ik ga eens wat experimenteren met de bandenspanning straks. Dit kan het symtoom bestrijden, maar niet het probleem oplossen, want het zit dus niet in de banden. In je profiel staat niet waar je woont, misschien moet je eens naar onze huisdealer in Nieuw Vennep rijden en Johan om advies vragen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 sep 2009 09:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
streetfighter schreef: Ik ben dan terug geweest naar de bandenboer, en heb de C5 laten uitlijnen. (nu heb ik begrepen dat dit niet kan bij een C5. Heb ik me dan laten bedotten?). vóór is de sporing in te stellen maar dat moet alleen nodig zijn als de stuurinrichting los is geweest. Wil het stuur wel netjes naar het midden? Citaat: Volgens hem zijn het waarschijnlijk versleten schokdempers (aan een kant feller dan de andere), of een probleem met de ophanging. Zou dit kunnen? Snel een andere bandenboer opzoeken, een C5 heeft geen schokdempers, die kunnen dus niet verslijten. Maar andere zaken als fuséekogels, verbindingstangetjes, of de rubberlagers van de onderste draagarm kunnen uiteraard verslijten, normaal gesproken moet dat een probleem met speling opleveren (APK) lang voordat het de sporing gaat beïnvloeden en zul je het kunnen horen. Eventueel kun je dit zelf voelen met je auto op een heel stevige krik. Voordat je wat doet check in ieder geval je banden nog eens (spanning en slijtage) Continentals zijn rommel dus die zijn niet rond, maar als je ze warm rijdt wordt dat beter. Controleeer op het oog de sporing voor (heel licht uitspoor: 0 à 0_27') en achter (licht toespoor: 0_47') En eventueel het camber: voor 0 graden +/- 30' achter -1 +/- 20' dus /---\ Een afwijking vh camber achter duidt op versleten ADALs.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 sep 2009 10:27 |
|
 |
streetfighter
C5club Rookie
Naar boven
|
Citaat: Dit werd niet duidelijk uit jouw verhaal, ... Een tweetal maanden geleden heb ik vooraan 2 nieuwe banden laten leggen (Continental), en de voorste banden (Michelin) naar achter laten zetten. Ik hoopte dat hiermee het naar links trekken opgelost zou zijn, maar het hielp niet Citaat: In je profiel staat niet waar je woont, misschien moet je eens naar onze huisdealer in Nieuw Vennep rijden en Johan om advies vragen. Ik woon in Zonhoven (Belgisch Limburg). Volgens de bandenboer zou het aan de schokdempers of ophanging liggen. Hij raadde me aan om naar de dealer te gaan. Maar vooraleer ik dat doe (gaat waarschijnlijk weer veel kosten), had ik graag eens via het forum vernomen of er misschien nog mensen waren met dit probleem, en hoe zij het opgelost hebben.
|
09 sep 2009 10:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
streetfighter schreef: Volgens de bandenboer zou het aan de schokdempers of ophanging liggen. Wat zeg ik nou? Niet naar die bandenboer luisteren! 
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 sep 2009 10:47 |
|
 |
streetfighter
C5club Rookie
Naar boven
|
Citaat: Continentals zijn rommel dus die zijn niet rond, maar als je ze warm rijdt wordt dat beter. Als Continentals rommel zijn, welke zijn volgens u dan wel goede banden? Ik heb al verschillende auto's gehad, en al redelijk wat banden versleten, van zowel van goedkope als duurdere merken (Michelin, Dunlop, Bridgestone, Pirelli,...) en ik moet zeggen: De voorbije jaren rijd ik het liefst met Continental. Ik vind die het beste qua prijs/kwaliteit/comfort. Wel moet ik erbij vermelden dat dit de eerste Continentals zijn op mijn C5. Het zou dus kunnen dat Continental minder geschikt is voor de C5, maar beweren dat het rommel is, vind ik er toch wat over. Er lagen 4 nieuwe Michelins op mijn C5 toen ik deze kocht. Ze konden me echter hun meerprijs niet waarmaken.
|
09 sep 2009 10:57 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Naar boven
|
De wagen naar een dealer brengen kost inderdaad direct een hoop geld en mogelijk zelfs geen snelle oplossing voor dit probleem.
Mijn welgemeend advies is om een afspraak te maken met onze huisdealer in Nieuw Vennep. Een halve dag vrij te nemen en er naar toe te rijden.(ca 170km)
Voor een half uur arbeidsloon kan Johan de zaak goed bekijken en je waarschijnlijk een passend oordeel geven, als je dan alle kosten rekent heb je een beter advies als wanneer je de auto bij een andere dealer naar binnen rijdt, ze er twee uur aan sleutelen, diversen onderdelen vervangen en het resultaat nog hetzelfde is.
Vindt je dit te ver, neem dan eens contact op met ons lid ROMAN, die woont niet zover bij je vandaan en heeft als dealer een kleine firma met een paar vakbekwame monteurs die weten wat ze doen en ook geen hoge prijzen rekenen.
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 sep 2009 10:58 |
|
 |
streetfighter
C5club Rookie
Naar boven
|
Citaat: Vindt je dit te ver, neem dan eens contact op met ons lid ROMAN, die woont niet zover bij je vandaan en heeft als dealer een kleine firma met een paar vakbekwame monteurs die weten wat ze doen en ook geen hoge prijzen rekenen. Done!
|
09 sep 2009 11:11 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Er zijn heus wel garage's die in de omgeving goed bekend staan, Roman zal er hopelijk wel een paar opnoemen zodra hij online is en dit leest, naar N-V rijden is m.i. geen oplossing  het is iig een vervelend probleem zo te lezen .... Is dit plotsklaps ontstaan ?
09 sep 2009 11:13 |
|
 |
streetfighter
C5club Rookie
Naar boven
|
Het is voornamelijk mijn echtenote die met de auto rijdt. Ik rijd er enkel in het weekend mee. Voor de rest doe ik alles met de motor. Is is dus moeilijk te zeggen of dit probleem ineens gekomen is, of dat het stilaan gekomen is. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat het wiel een slag gehad heeft van een put of een borduur. Ik heb dit ooit eens aan de hand gehad met een VW. Door een diepe put in het wegdek gereden, band kapot en opnieuw moeten laten uitlijnen. De auto trok toen ook ineens naar één kant. Na het uitlijnen was het probleem van de baan.
|
09 sep 2009 11:49 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Naar boven
|
Menno schreef: naar N-V rijden is m.i. geen oplossing Ik vind het voordeel van N-V dat je samen met Johan de auto kun bekijken en kunt praten over een mogelijk oplossing. Dit in tegenstelling tot veel Citroen dealers waar de receptionist jouw klacht aanhoort en vervolgens in de computer een eenheidscode aanklikt waardoor er heel iets anders op de werkorder komt te staan. De wagen verdwijnt dan ergens in de catacomben en jij wordt in een hok gestopt met automaat koffie en een paar oude autoweek's Na een uur of twee komt de receptionist je vertellen dat de auto klaar is en of je eerst maar even € 431,19 wilt afrekenen. Vervolgens rij je naar huis en blijkt er niets veranderd. Let maar eens op hoeveel autorijders dit beeld herkennen.
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 sep 2009 15:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
streetfighter schreef: Citaat: Continentals zijn rommel dus die zijn niet rond, maar als je ze warm rijdt wordt dat beter. Als Continentals rommel zijn, welke zijn volgens u dan wel goede banden? [..] Er lagen 4 nieuwe Michelins op mijn C5 toen ik deze kocht. Ze konden me echter hun meerprijs niet waarmaken Citroëns zijn ontworpen voor Michelins en Michelins zijn ontworpen voor Citroëns. Maar ook bij bijv. BMW en Audi weten dat ze het meeste uit hun onderstel halen met Michelins. Conti's zijn bewezen rommel, dat kunnen ze bij Audi bevestigen (de NL importeur monteert Conti's waardoor Audi de garantie op het onderstel niet honoreert) niet handig om bij banden over prijs te praten, zie desbetreffend draadje. Citaat: Het zou natuurlijk altijd kunnen dat het wiel een slag gehad heeft van een put of een borduur. Daar moet het wiel tegen kunnen, ook de ophanging, maar een ernstiger klap zou ik niet uitsluiten. Mensen doen soms vreemde dingen met een auto en vinden dat dan normaal; dat is dus geen diskwalificatie van de echtgenote, maar een algemeen gegeven. Ik heb nog geen antwoord gezien of het stuur netjes staat. Het kan goed zijn dat de auto een optater heeft gehad vóór het uitlijnen en opnieuw een erna, ervan uitgaande dat het uitlijnen vd sporing correct is gebeurd, maar daar durf ik ook nog wel vraagtekens bij te zetten. Het dient namelijk te gebeuren nadat de hoogte gezet is en daarvoor is een Citroën garage computer nodig. (Lexia) Nogmaals: een bandenboer die met conti's aankomt en spreekt over schokbrekers zou ik niet vertrouwen met mijn Citroën.
|
09 sep 2009 16:01 |
|
 |
|