Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Zakkend rempedaal
Sorry ET, ik zal mijn mond spoelen en haar AFU noemen tenslotte van rekening heb ik ook een break en geen tourer Johan
|
27 jun 2009 14:53 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Nog een laatste aanvulling in dit draadje. Zelf was ik er al van overtuigd dat het schakelen en afremmen/remmen soepeler gaat na vervangen rempedaal schakelaar. Deze ochtend met mijn vrouw mee gereden naar Groningen. Zij reed. Helaas merkte ook zij dat de auto nu weer prettiger rijdt, schakeld. Ze gaf aan dat ze vond dat de auto directer op het gaspedaal, maar ook op de rem, reageerd. Het ziet er naar uit dat ik minder zal mogen rijden Ze had al aangegeven dat ze de auto de laatste tijd minderprettig vond rijden. Naast het remmen ook het optrekken, schakkelen na nemen bochten, was minder prettig rijden. Ze ging zelfs zover dat ze zich afvroeg of de vering ook niet wat soepeler was. Dat gaat me te ver natuurlijk, maar het remmen/optrekken/schakelen is duidelijk veel verbeterd na de schakelaar van 8,5 euro! Heerlijk, ze is weer de C5 van een tijd geleden! Johan
|
30 jun 2009 14:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
JHV schreef: Ze ging zelfs zover dat ze zich afvroeg of de vering ook niet wat soepeler was. Dat gaat me te ver natuurlijk, Dat kan natuurlijk wel, ik weet niet 100% zeker waar HA3+ een signaal van de remmen vandaan krijgt. Bij HA1 en HA2 was dat via de remdruksensor, maar de C5 heeft geen HP remmen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jun 2009 16:42 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Oei, elders al eens gezegd dat ET bijna altijd gelijk heeft. Mij wa sook al opgevallen dat het leek alsof de vering soepeler was. Maar ik dacht dat dat wel een gevalletje "tussen de oren" zou zijn. Maar ET, zou je/wil je/heb je, meer info daarover? Want nu wordt ik erg nieuwsgierig uiteraard. Want voor mijn gevoel is de vering idd ook soepeler. Maar ik dacht dat dat gewoon niet kon. Wat een schakelaartje van 8,5 euro wel niet aan veranderingen en vragen op kan roepen zeg. Onze Dame is soms met weinig wel zeer tevreden Een beetje een bloemetje voor mijn vrouw is duurder dan 8,5 euro. Johan
|
30 jun 2009 18:11 |
|
 |
tjob
|
Iemand enig idee waar dat schakelaartje op- een 406 zit...? Zou het graag eens checken, 8,5 euro zijn de kosten ook niet. Wat betreft het wegzakken van het rempedaal, ik heb dat ook. Een nieuwe hoofdremcilinder is nestelt maar staat (al geruime tijd) in backorder. Lijken mij nou juist zaken om op de plank te hebben liggen, helaas. Het wegzakken viel mij al een paar maanden terug op, toen is alles ontlucht, deed ie het weer beter (al bleef ie wegzakken, maar toen gewoon langzamer). Toch begon het weer, toen dus de hoofdremcilinder besteld (er zijn er velen op de markt maar ik blijk een speciale nodig te hebben). Inmiddels wat weekjes verder begint het allemaal naar mijn idee toch wat zompiger aan te voelen, bovendien had ik onlangs dat ik in een file rustig remde maar het rempedaal tikte zoals wanneer ABS actief is. Relaxed rijden is er dan niet meer bij! Afstand houden wel trouwens  Remmen doet ie nog gewoon (heb getest), ik vermoed dat je pas last krijgt als het echt ernstig is of lang moet remmen. Als ie er op zit zal ik laten weten of het pedaal nog weg zakt (dan is dat gewoon niet anders) of dat ie lekker stug terug duwt.
|
05 jul 2009 11:46 |
|
 |
tjob
|
De nieuwe hoofdremcilinder zit er op (peugeot 406). Het pedaal zakt nog steeds weg al is het minder, maar ik heb ook lichte twijfels over of het goed gebeurd is vanwege de volgende zaken: - de alarmverlichting lijkt veel sneller aan te gaan, ik vraag me af of ik me dit verbeeld of dat er werkelijk een verband is. - ik meen op dit forum gelezen te hebben dat om de boel goed te ontluchten de wagen aan de lexia moet worden gehangen, klopt dit? Wat is dan de werkwijze? ik weet dat er geen lexia bij te pas is gekomen. Overigens, een 406 is uitstekend aan een lexia te hangen. Graag advies voor mijn Peutje  , waarvoor alvast dank.
|
04 aug 2009 12:32 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Lezen tjob, lezen!
...om een auto met AFU écht goed te ontluchten moet je de maximale remkracht aanspreken. Normaal gesproken wordt dit bij stilstand verhindert door het ABS, dus moet je via de Lexia een speciaal remprogramma oproepen.
zoals al eerder vermeld, de automatische alarmlichten hebben in principe geen relatie tot de AFU. Het AFU slaat er mechanisch/hydraulisch in als je pedaalsnelheid groter is dan een bepaalde waarde.
De automatische alarmlichten gaan aan als je meer dan 5m/s^2 (een half g) remvertraging haalt, of de airbags afgaan. Maar als het AFU je komt helpen dan is het niet gek wanneer de automatische alarmlichten ook aan gaan. Trap je echter rustig het rempedaal vol in, dan haal je ook >10m/s^2 remvertraging, zonder AFU. Ook dan gaan de alarmlichten aan.
Het wegzakken zoals eerder vermeld heeft te maken met het weglekken van vacuüm, bijv via de turbo bediening of een lek swirlklepdiafragma.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 aug 2009 13:54 |
|
 |
tjob
|
Hoezeer ik je kennis van de C5 en waarschijnlijk auto's in het algemeen ook waardeer, over sociale vaardigheden zijn ook vele boeken beschikbaar. Je noemt dingen die ik nergens eerder gelezen heb, waar de toon van jouw reactie vandaan komt begrijp ik dan ook niet. Succes allemaal! 
|
04 aug 2009 14:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Volgens mij is dit normaal met conventionele remmen: of je eet vacuüm op, of je trekt de ABS-hogedrukaccumulator leeg. Dit voel je als na een flink aantal keer vol remmen het pedaal "hard" wordt.
Vacuüm komt bij een Diesel van de vacuümpomp, maar bij benzine auto's ook wel uit de inlaatspruitstuk (dunno op de C5) er is geen vacuüm voorraad. Er is wel een hogedruk voorraad, maar de ABS accumulator is veel kleiner dan de voorraad/rembol op een echte Citroën.
Mocht het een probleem opleveren (achteruit van de berg af rollen oid) dan zou ik het dus eerder in het vacuüm systeem zoeken dan in de BAS.
Ligt het aan een slecht ontlucht systeem, dan moet je wel rekening houden dat het BAS ontluchten erg lastig maakt. BAS werkt mechanisch-hydraulisch met een extra plunjer in de hoofdplunjer. Als daar lucht in komt is het alleen met een Lexia te ontluchten: ABS qua werking uit, maar met ABS hogedrukpomp aan. lijkt me toch vrij duidelijk...dit draadje heeft meer dan een pagina of wat denk je van een apart draadje van 5 pagina's over de noodremverlichting viewtopic.php?f=6&t=903&hilit=noodremverlichtingIk had ook beter moeten weten dan 406 rijders te willen helpen. 
|
05 aug 2009 10:51 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
tjob schreef: Hoezeer ik je kennis van de C5 en waarschijnlijk auto's in het algemeen ook waardeer, over sociale vaardigheden zijn ook vele boeken beschikbaar. Je noemt dingen die ik nergens eerder gelezen heb, waar de toon van jouw reactie vandaan komt begrijp ik dan ook niet. Nou nou, we hebben wel een kort lontje naar iemand die je probeert te helpen. De ene info staat een pagina terug en aan de andere is een heel topic gewijd. Toch geeft ET je (na een vriendelijke terechtwijzing), uitgebreide info. Om dan te beginnen over boeken sociale vaardigheden lijk me een gevalletje 'Pot verwijt de ketel'... Een echte vent (m/v) zou schrijven: "Sorry ET, je hebt gelijk. Hartelijk bedankt dat je toch zo uitgebreid hebt geantwoord."
|
05 aug 2009 14:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
|
05 aug 2009 16:55 |
|
 |
tjob
|
Misschien zit ik fout met mijn vraag en/of misschien met mijn indruk van ET's reactie. Misschien had ik moeten zeggen: "Zit de sensor voor die vertraging in de hoofdremcilinder, dus kan dat er misschien mee te maken hebben?". Misschien ligt het aan mijn gebrekkige autokennis waardoor ik bepaalde termen of uitleggen niet geheel begrijp. "ABS qua werking uit, maar met ABS hogedrukpomp aan" zegt mij nog steeds weinig. ABS hogedrukaccumulator???? Kom op zeg, wees blij dat ik daar niet naar vraag hahahaha. Zit het er op dan?  Bovendien heb ik eerst een paar uur zitten zoeken op het onderwerp (ik zweer het je), maar laat ik nou die draad gemist hebben. Waarschijnlijk omdat ik op alarm zocht en niet noodrem. Laat ik nou met een auto zitten waarvan net de hoofdremcilinder is vervangen, hij is niet aan de computer gehangen en ik probeer een goed verhaal boven te krijgen (minstens zo dat ik snap wat ik daar zeg) opdat die kerel hem er alsnog aan hangt. Ik mag al niet klagen want al met al heeft ie maar 1 uur gerekend. Aan de andere kant, doe het wel goed, denk ik dan. Dus ik stel hier deze vragen en word toegesproken als een klein kind. Zo ervaar ik dat, kan aan mij liggen maar zo vind ik dat dus klinken. Geen van jullie kent mij persoonlijk, we hoeven ook geen vrienden te zijn of worden, maar behandel mensen niet als een klein kind. Ook al rijden ze Peugeot 
|
05 aug 2009 17:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
het probleem is dat je bij een forum dingen soms leest dan dat een ander het bedoelt gewoon omdat het getypte tekst is begrijp je standpunt.. en ik weet ook dat ET zijn advies ook goed bedoeld is.. dus laten we het hier bij, en weer back on-ontopic svp  en dat peugeot heeft er verder niks mee temaken..
|
05 aug 2009 18:01 |
|
 |
tjob
|
Roman, ik begrijp je en ben het met je eens, ik zal het ook fout hebben opgevat. Aan het advies mankeerde overigens weer niks, ben er zeer mee geholpen waardoor dank, ET!
|
05 aug 2009 18:14 |
|
 |
Roman
V.I.P.