Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Sinds de 120.000 km beurt heb ik zeer grote problemen met de vering en/of uitlijning van de auto.
Met name wanneer de weg glad is door regen, los grind, natte keien, putdeksels etc. voel je steeds als de auto in de slip gaat. De achterzijde gaat steeds heen er weer en bonkt over drempels. Het lijkt ook dat de achterbanden sindsdien meer slijten.
Met de 120.000km beurt zijn o.a. de volgende zaken behandeld:
[*]normale 120.000km beurt
[*]nieuwe voorruit geplaatst
[*]winterbanden met de zomerbanden omgewisseld
Hierna driemaal bij de garage langs geweest en heeft men eerst een nieuwe hoogte stand meter achter verwisseld.
Daarna nog twee nieuwe veerbollen achter.
Tot op heden heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Weet iemand misschien een oplossing?
Groet
Piet.
Met name wanneer de weg glad is door regen, los grind, natte keien, putdeksels etc. voel je steeds als de auto in de slip gaat. De achterzijde gaat steeds heen er weer en bonkt over drempels. Het lijkt ook dat de achterbanden sindsdien meer slijten.
Met de 120.000km beurt zijn o.a. de volgende zaken behandeld:
[*]normale 120.000km beurt
[*]nieuwe voorruit geplaatst
[*]winterbanden met de zomerbanden omgewisseld
Hierna driemaal bij de garage langs geweest en heeft men eerst een nieuwe hoogte stand meter achter verwisseld.
Daarna nog twee nieuwe veerbollen achter.
Tot op heden heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Weet iemand misschien een oplossing?
Groet
Piet.
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Waar ik het eerste aan denk zijn de achterste draagarmlagers, alhoewel zich dit wel in een vroeg stadium manifesteert. 
Staan je achterwielen nog recht, veert hij gewoon als je op de bumper duwt?
Staan je achterwielen nog recht, veert hij gewoon als je op de bumper duwt?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
lijkt normaal te veren.
hoe bedoel je "staan banden nog recht"?
Piet
hoe bedoel je "staan banden nog recht"?
Piet
C5club Bikkel


Berichten: 281
Lid geworden op: 10 dec 2007 13:06
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Locatie: Peel en Maas
Zijn merk en type van de band voor en achter hetzelfde?
Gr. Tonny.
Gr. Tonny.
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Als de auto in de hoogste stand staat, en je gaat er een paar meter achter staan, staan de wielen dan zo |-| of een beetje zo /-\PB schreef:lijkt normaal te veren.
hoe bedoel je "staan banden nog recht"?
Piet
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)
120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.
ff vergeten,
check LDS, bandenspanning
op het oog de hoogte en het camber:
/--\ |--| \--/
cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen.
voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.
NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór.
Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V)
Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X)
Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.
120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.
ff vergeten,
check LDS, bandenspanning
op het oog de hoogte en het camber:
/--\ |--| \--/
cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen.
voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.
NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór.
Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V)
Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X)
Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Vering is HA3+EvilTwin schreef:zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)
120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.
ff vergeten,
check LDS, bandenspanning
op het oog de hoogte en het camber:
/--\ |--| \--/
cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen.
voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.
NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór.
Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V)
Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X)
Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.
derde achterbol is niet vervangen of deze is nagemeten weet ik niet, zal dit navragen.
wat zijn ADALs?
camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm
overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam.
Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar???
LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen?
bij het verstellen van de hoogte instellingen hoor je geen specifieke bijgeluiden.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
ADALS = achterste draagarmlagers
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
da's aan de hoge kant, maar nog geen indicatie voor ADALs.PB schreef:camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm
overbelasting is toch echt de enige mogelijkheid om bollen lek/leeg te krijgen...overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam.
lijkt me niet, maar een nieuw FaP bij een 2.0HDi bij 120dkm?? Dat hoort sowieso niet.Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar???
nee dat hangende netje geeft het minimum aan (vgl koelvloeistofreservoir, die heeft ook zo'n ding)LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen?
Het zou dus goed het LDS niveau kunnen zijn, dat geeft vreemde problemen,
er is ook een MAX niveau en houd de instructies aan voor het bijvullen.
Meten in laagste stand.
Vullen tot MAX, motor aan, stuurwiel van uiterste naar uiterste
bijvullen indien nog onder min.
Voor HA3+ is het MAX ook wel aangeduid met HYD.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.
Lijkt me bij een break voor de hand liggender.
Is de scheve wielstand op het oog bepaald of heb je deze gemeten?
Zichtbaar scheef is foute boel.
Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.
Lijkt me bij een break voor de hand liggender.
Is de scheve wielstand op het oog bepaald of heb je deze gemeten?
Zichtbaar scheef is foute boel.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Piet, bij een dealer geweest of een goed aangeschreven Citroenspecialist ? Of zo maar een garage ?
Gr. Ronald
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dat is toch vrij simpel als je de boel vollaadt. Het hoeft maar één keerPloffie schreef:Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.
Een extra gevaar vormt het mogelijk ontbreken van de stootrubbers. Hard over een drempel zorgt er bovendien voor dat de middenbol afgesloten wordt, waardoor de maximale veerweg volledig opgevangen moet worden door de buitenbollen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ik heb ook wel eens de wagen volgeladen met klinkers. Bij het laten zakte de achterkant natuurlijk steeds dieper. Ik heb daarom de klep een paar keer dichtgegaan om het systeem weer op te pompen. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er een doorn in de bollen zit die het membraan doorboort bij extreem inveren. Waarschijnlijk moeten de stootrubbers hiertegen beschermen (enige tijd daarvoor had er weer een bij laten plaatsen die was verdwenen. Hulde aan dit forum
).
Maar klopt het verhaal met de doorn?
Maar klopt het verhaal met de doorn?
De FaP moest volgens de garage conform schema worden vervangen. Later zag ik in het onderhoudsboekje bij 180.000km, maar ook afhankelijk van het model???
LDS niveau zie geen hangend netje, maar een gesloten dop/busje met aan de onderzijde verticale sleufjes de bodem is dicht. Deze bodem is geheel schoon en droog geen olie te zien! De bak is niet transparant waardoor het peil niet op andere wijze is te beoordelen. Zit er wel olie in?
Nog gekeken wanneer de auto in de laagste stand staat. Ook dan geen olie te zien.
Overbelasting van de vering kan haast niet. Nooit de auto zwaar belast. Ik neem aan dat 4 personen met lichte bagage geen probleem mag zijn.
Wel zijn bij ons in de buurt een aantal zeer hoge drempels, waardoor het zou kunnen gebeuren?
De wielstanden met een waterpas opgemeten en voorwielen recht.
Lv \ 8mm (bovenzijde naar buiten)
Rv / 4mm (bovenzijde naar buiten)
La / 8mm (bovenzijde naar binnen)
Ra \ 13mm (bovenzijde naar binnen)
Bandenspanning voor 2,5 en achter 2,2 nogmaals gecheckt bij een andere pomp en was juist.
Alles is bij de Citroendealer Zijp te Heerhugowaard verzorgd.
LDS niveau zie geen hangend netje, maar een gesloten dop/busje met aan de onderzijde verticale sleufjes de bodem is dicht. Deze bodem is geheel schoon en droog geen olie te zien! De bak is niet transparant waardoor het peil niet op andere wijze is te beoordelen. Zit er wel olie in?
Nog gekeken wanneer de auto in de laagste stand staat. Ook dan geen olie te zien.
Overbelasting van de vering kan haast niet. Nooit de auto zwaar belast. Ik neem aan dat 4 personen met lichte bagage geen probleem mag zijn.
Wel zijn bij ons in de buurt een aantal zeer hoge drempels, waardoor het zou kunnen gebeuren?
De wielstanden met een waterpas opgemeten en voorwielen recht.
Lv \ 8mm (bovenzijde naar buiten)
Rv / 4mm (bovenzijde naar buiten)
La / 8mm (bovenzijde naar binnen)
Ra \ 13mm (bovenzijde naar binnen)
Bandenspanning voor 2,5 en achter 2,2 nogmaals gecheckt bij een andere pomp en was juist.
Alles is bij de Citroendealer Zijp te Heerhugowaard verzorgd.
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Ik zou in jouw geval maar eens verhaal gaan halen bij de reparateur want volgens mij, heb je te weinig LDS in je systeem, mogelijk verdwenen tijdens het wisselen van de veerbollen!!! 
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB




