Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
vering en/of uitlijning niet meer juist
Auteur |
Bericht |
PB
|
 vering en/of uitlijning niet meer juist
Sinds de 120.000 km beurt heb ik zeer grote problemen met de vering en/of uitlijning van de auto. Met name wanneer de weg glad is door regen, los grind, natte keien, putdeksels etc. voel je steeds als de auto in de slip gaat. De achterzijde gaat steeds heen er weer en bonkt over drempels. Het lijkt ook dat de achterbanden sindsdien meer slijten.
Met de 120.000km beurt zijn o.a. de volgende zaken behandeld: [*]normale 120.000km beurt [*]nieuwe voorruit geplaatst [*]winterbanden met de zomerbanden omgewisseld
Hierna driemaal bij de garage langs geweest en heeft men eerst een nieuwe hoogte stand meter achter verwisseld. Daarna nog twee nieuwe veerbollen achter.
Tot op heden heeft dit nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Weet iemand misschien een oplossing? Groet Piet.
|
23 jul 2009 19:42 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Waar ik het eerste aan denk zijn de achterste draagarmlagers, alhoewel zich dit wel in een vroeg stadium manifesteert.  Staan je achterwielen nog recht, veert hij gewoon als je op de bumper duwt?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
23 jul 2009 20:38 |
|
 |
PB
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
lijkt normaal te veren. hoe bedoel je "staan banden nog recht"? Piet
|
23 jul 2009 20:42 |
|
 |
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Zijn merk en type van de band voor en achter hetzelfde?
Gr. Tonny.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
23 jul 2009 20:54 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
PB schreef: lijkt normaal te veren. hoe bedoel je "staan banden nog recht"? Piet Als de auto in de hoogste stand staat, en je gaat er een paar meter achter staan, staan de wielen dan zo |-| of een beetje zo /-\
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
23 jul 2009 21:42 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)
120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.
ff vergeten, check LDS, bandenspanning op het oog de hoogte en het camber: /--\ |--| \--/ cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen. voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.
NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór. Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V) Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X) Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jul 2009 09:32 |
|
 |
PB
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
EvilTwin schreef: zijn de bollen nagemeten voor vervanging? Hoe was het met de derde achterbol (2.0HDi+BVA6=HA3+, dacht ik uit het hoofd)
120dkm is heel snel voor de ADALs maar als de bollen geperforeerd waren, dan is dat gekomen door overbelasting, dus is het niet gek als ook de ADALs eraan zijn.
ff vergeten, check LDS, bandenspanning op het oog de hoogte en het camber: /--\ |--| \--/ cycle door de hoogteinstellingen en luister naar de ADALs en het omhoog komen. voel door te duwen op de spatborden en de kofferdrempel hoe de vering is.
NB Aan de uitlijning valt NIKS in te stellen ALLEEN de sporing vóór. Fout camber vóór betekent versleten veerpoten (onlogisch) moet zijn: heel licht naar buiten (V) Fout camber achter betekent versleten ADALs (normaal 250dkm à 300dkm) moet zijn heel licht naar binnen (X) Foute sporing achter kwam op een kleine series voor (Ph.) wegens verkeerd geboord achterste subframe. Vering is HA3+ derde achterbol is niet vervangen of deze is nagemeten weet ik niet, zal dit navragen. wat zijn ADALs? camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam. Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar??? LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen? bij het verstellen van de hoogte instellingen hoor je geen specifieke bijgeluiden.
|
24 jul 2009 12:45 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
ADALS = achterste draagarmlagers
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 jul 2009 13:23 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
PB schreef: camber is /--\ zij het zeer gering denk ongeveer 10mm da's aan de hoge kant, maar nog geen indicatie voor ADALs. Citaat: overbelasting lijkt mij uitgesloten. bezit geen trekhaak of kan het na een drempel gebeuren. wel vreemd dat het verschijnsel pas na de onderhoudsbeurt aan de orde kwam.
overbelasting is toch echt de enige mogelijkheid om bollen lek/leeg te krijgen... Citaat: Overigens nog vergeten aan te geven dat men ook een nieuw roetfilter heeft geplaatst. kunnen hierdoor instellingen zijn gewijzigd. garage zegt van niet, maar??? lijkt me niet, maar een nieuw FaP bij een 2.0HDi bij 120dkm?? Dat hoort sowieso niet. Citaat: LDS geprobeerd, bij het afschroeven van de dop ontsnapte veel lucht. verder zie ik geen olie, maar een soort omgekeerde dop, moet je deze verwijderen?
nee dat hangende netje geeft het minimum aan (vgl koelvloeistofreservoir, die heeft ook zo'n ding) Het zou dus goed het LDS niveau kunnen zijn, dat geeft vreemde problemen, er is ook een MAX niveau en houd de instructies aan voor het bijvullen. Meten in laagste stand. Vullen tot MAX, motor aan, stuurwiel van uiterste naar uiterste bijvullen indien nog onder min. Voor HA3+ is het MAX ook wel aangeduid met HYD.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jul 2009 16:37 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen. Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.
Lijkt me bij een break voor de hand liggender.
Is de scheve wielstand op het oog bepaald of heb je deze gemeten?
Zichtbaar scheef is foute boel.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
24 jul 2009 16:53 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Piet, bij een dealer geweest of een goed aangeschreven Citroenspecialist ? Of zo maar een garage ?
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
24 jul 2009 19:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Ploffie schreef: Overbelasting van de achtervering bij een berline zonder trekhaak kan ik me moeilijk iets bij voorstellen. Mogelijk is dan oneigenlijk gebruik, de achterleuning naar beneden en veelvuldig volgepakt met zwaar materiaal.
Dat is toch vrij simpel als je de boel vollaadt. Het hoeft maar één keer Een extra gevaar vormt het mogelijk ontbreken van de stootrubbers. Hard over een drempel zorgt er bovendien voor dat de middenbol afgesloten wordt, waardoor de maximale veerweg volledig opgevangen moet worden door de buitenbollen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 jul 2009 12:04 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Ik heb ook wel eens de wagen volgeladen met klinkers. Bij het laten zakte de achterkant natuurlijk steeds dieper. Ik heb daarom de klep een paar keer dichtgegaan om het systeem weer op te pompen. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er een doorn in de bollen zit die het membraan doorboort bij extreem inveren. Waarschijnlijk moeten de stootrubbers hiertegen beschermen (enige tijd daarvoor had er weer een bij laten plaatsen die was verdwenen. Hulde aan dit forum  ). Maar klopt het verhaal met de doorn?
|
25 jul 2009 12:33 |
|
 |
PB
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
De FaP moest volgens de garage conform schema worden vervangen. Later zag ik in het onderhoudsboekje bij 180.000km, maar ook afhankelijk van het model???
LDS niveau zie geen hangend netje, maar een gesloten dop/busje met aan de onderzijde verticale sleufjes de bodem is dicht. Deze bodem is geheel schoon en droog geen olie te zien! De bak is niet transparant waardoor het peil niet op andere wijze is te beoordelen. Zit er wel olie in? Nog gekeken wanneer de auto in de laagste stand staat. Ook dan geen olie te zien.
Overbelasting van de vering kan haast niet. Nooit de auto zwaar belast. Ik neem aan dat 4 personen met lichte bagage geen probleem mag zijn. Wel zijn bij ons in de buurt een aantal zeer hoge drempels, waardoor het zou kunnen gebeuren?
De wielstanden met een waterpas opgemeten en voorwielen recht. Lv \ 8mm (bovenzijde naar buiten) Rv / 4mm (bovenzijde naar buiten) La / 8mm (bovenzijde naar binnen) Ra \ 13mm (bovenzijde naar binnen)
Bandenspanning voor 2,5 en achter 2,2 nogmaals gecheckt bij een andere pomp en was juist.
Alles is bij de Citroendealer Zijp te Heerhugowaard verzorgd.
|
25 jul 2009 15:06 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: vering en/of uitlijning niet meer juist
Ik zou in jouw geval maar eens verhaal gaan halen bij de reparateur want volgens mij, heb je te weinig LDS in je systeem, mogelijk verdwenen tijdens het wisselen van de veerbollen!!! 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
25 jul 2009 15:37 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|