Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Extreem stroomverbruik airco?? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Extreem stroomverbruik airco??
Met deze temperatuur valt mij het volgende op; Nadat mijn dynamo al eens is vervangen loop ik tegen het feit aan dat op het moment dat ik de airco aanzet de accuconditie-meter bijzonder hard vanaf de middenpositie tot voorbij het eerste linker streepje zakt ( met name tijdens het rijden in de file )
Vanmiddag zelfs tijdens het alleen laten draaien van de fan's ( zonder airco aan).
Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden.
De begrenzing was een noodopolossing omdat ik een dag voor mijn vakantie zat.
Accu en dynamo zijn goed bevonden destijds toen het ook zo warm was maar nu treedt dus weer hetzelfde op.
Wie weet raad, want straks zit ik in Frankrijk in de een of andere tunnel van 20 km weer met de airco uit omdat ook vrouwlief de metertjes in de gaten houdt :evil: ??


02 jul 2009 19:59
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
:smt203 oogkleppen :lol:

Kan je dat metertje niet fixeren? klein gaatje boren op de juiste plaats, piepklein stukje paperclip erin ;) Als je voor de rest geen problemen hebt tenminste. Ik weet nog met mijn Opel.. ow.. sorry.. slopel wordt dat genoemd hier he :smt080 dat die bij het aanslaan van de fans voor de motorkoeling ook ver beneden pijl viel. Ik had voor de rest helemaal geen problemen met wat voor stroom dan ook


02 jul 2009 20:10
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Bijkomend gevalletje maar nog niet eerder vermeld; motor gaat ook een beetje raar lopen als het niveau tegen de - staat.
Lijkt mij sterk dat het aan de meter zelf ligt.
En er komen geen paperclips in de " zwever ". No Way ;)


02 jul 2009 20:18
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
geen "stroomlekkende" kabel ofzo? Allemaal uit een ver grijs verleden hoor.. maar ik kan me nog herinneren dat ik zo'n probleem had, kwam het door kabels die massa maakte met chassis/motorkap.
Kan me haast niet voorstellen met een ingekapseld produkt als de C5, die wagen van mij kon je op elke gewenste hoek gewoon vanuit de motorkap de straattegels bestuderen :D Maar het kan een mogelijkheid zijn. Heeft toen bij behoorlijk lang geduurd voor de monteurs er achter kwamen waarom ie zo vreemd deed.


02 jul 2009 20:23
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06
Berichten: 281
Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Een van de fan. motoren neemt teveel stroom af. Dit kan komen dat hij veel te zwaar draait.
Nog net geen kortsluiting dat de zekering eruit knalt.
Groeten Tonny.

_________________
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986


02 jul 2009 20:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Zal morgen in ieder geval even een afspraak maken maar hoop uiteraard op meerdere reacties om een wat completer beeld naar de garage toe te kunnen geven.
En ze weten dat ik hier (bij de kenners ) alles vandaan haal :D dus..................
Altijd irritant wanneer ze niet ver hoeven te zoeken ( valt er minder te verdienen :lol: ) maar verder een prima dealer ( Alblasserdam ).


02 jul 2009 21:00
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Laat je accuook even testen. Vorig jaar goed kan nu net een randgeval zijn.

En een fan die teveel trekt? Die dingen trekken normaliter, gevoelsmatig, niet veel...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


02 jul 2009 22:14
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Harm van Beek schreef:
Laat je accuook even testen. Vorig jaar goed kan nu net een randgeval zijn.

En een fan die teveel trekt? Die dingen trekken normaliter, gevoelsmatig, niet veel...

idd Harm, gevoelsmatig,het is echter een van de grootste gebruikers !!

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


02 jul 2009 22:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06
Berichten: 281
Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
We laten ons verrassen. De fan motoren draaien ook bijna het hele auto leven. Deze geven nog wel eens de geest.
Gr. Tonny.

_________________
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986


02 jul 2009 22:49
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Bij een temperatuur van 30C en langzaam rijden of stilstaan gaat ook bij onze C5 de laadstroommeter bijna naar het minimum. Als het toerental omgaat, staat de wijzer weer keurig in het midden. Volgens mijn garage is dit een normaal verschijnsel, immers bij deze hoge temperatuur staan er nogal wat stroomverbruikers aan: motorkoeling, airco, interieurventilators, de aircoregeling, het hydraulische systeem etc. Dan is het vrij logisch dat bij bijna stationair toerental de laadstroom voor de accu op minimaal staat. Niks mee aan de hand, zolang bij een hoger toerental de meter weer aangeeft dat er laadstroom voorhanden is.


03 jul 2009 20:59
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
joopbos schreef:
Bij een temperatuur van 30C en langzaam rijden of stilstaan gaat ook bij onze C5 de laadstroommeter bijna naar het minimum. Als het toerental omgaat, staat de wijzer weer keurig in het midden. Volgens mijn garage is dit een normaal verschijnsel, immers bij deze hoge temperatuur staan er nogal wat stroomverbruikers aan: motorkoeling, airco, interieurventilators, de aircoregeling, het hydraulische systeem etc. Dan is het vrij logisch dat bij bijna stationair toerental de laadstroom voor de accu op minimaal staat. Niks mee aan de hand, zolang bij een hoger toerental de meter weer aangeeft dat er laadstroom voorhanden is.

Als de laadstroom naar een minimum zou gaan is het geen probleem. Maar het is een spanningsmeter :roll: (zie p.36 van het instructieboekje).

Als ik het goed begrepen heb zijn er vier standen (linker voltage is met motor uit, rechter met lopende motor):
P1 ('op 8 uur') 10V 10V
P2 ('op 7 uur') 11,5V 13V
P3 ('op 5 uur') 13V 15V
P4 ('op 4 uur') 16V 16V
Normaal staat de naald op '5 uur'.

Greeny schreef:
Met deze temperatuur valt mij het volgende op; Nadat mijn dynamo al eens is vervangen loop ik tegen het feit aan dat op het moment dat ik de airco aanzet de accuconditie-meter bijzonder hard vanaf de middenpositie tot voorbij het eerste linker streepje zakt ( met name tijdens het rijden in de file )
Vanmiddag zelfs tijdens het alleen laten draaien van de fan's ( zonder airco aan).

Dat is logisch want de airco gebruikt nauwelijks stroom omdat de compressor mechanisch wordt aangedrven (de magneetkoppeling v/d compressor lijkt me de grootste consument). Het is de fan die de meeste stroom strekt. En die zit er ook om de motorradiateur te koelen.

Greeny schreef:
Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden.
De begrenzing was een noodopolossing omdat ik een dag voor mijn vakantie zat.
Accu en dynamo zijn goed bevonden destijds toen het ook zo warm was maar nu treedt dus weer hetzelfde op.quote]
Raar verhaal. Weet je wat ze precies hebben gedaan? Is die 'noodoplossing weer ongedaan gemaakt?

Greeny schreef:
Bijkomend gevalletje maar nog niet eerder vermeld; motor gaat ook een beetje raar lopen als het niveau tegen de - staat.
Dit kan ook een aanwijzing kunnen zijn dat de spanning echt aan erg laag wordt.

Als de naald naar het minimum gaat (dus op 8 uur), is de spanning op accu blijkbaar nog maar 10V. Dat lijkt me niet normaal :o

Het enige wat ik kan bedenken (zeker omdat de dynamo is vervangen) is dat de dynamo niet meer oplaadt omdat de riem slipt. Maar dat zou je dan wel horen.


04 jul 2009 01:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Jullie baseren je indicatie nu op het minst nauwkeurige metertje van de hele C5. :shock:

Neem eerst eens een digitale voltmeter en verbind die met een plug voor je aansteker stopcontact. :smt017

Dan weet je tenminste écht wat er gebeurd. :smt023

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


04 jul 2009 10:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Greeny schreef:
Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden.


Hierin zal wel het probleem zitten. Zoals als gemeld, de Airco loopt mechanisch dus die kan nooit de stroom leegtrekken.

Wellicht dat deze add-on ook de voltmeter nog beïnvloedt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 jul 2009 12:26
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Klaverblaadje schreef:
Jullie baseren je indicatie nu op het minst nauwkeurige metertje van de hele C5. :shock:
Het gaat geeneens om de absolute waarde, maar om de variatie. En z'n motor doet raar.
Stond zelf vandaag nog in de file met airco (en dus fan) aan. Bij mij komt het metertje niet van z'n plek.
Nameten is natuurlijk altijd goed


04 jul 2009 16:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Extreem stroomverbruik airco??
Je zult toch eerst moeten weten of dat metertje wel goed is, ikzelf heb dat soort dingen nooit geloofd, eerst meten met een echte meter die je kunt vertrouwen.

Trouwens die suggestie van Tonny dat één of beide ventilatoren defect is en daardoor nog meer stroom trekt als normaal al het geval is, moet je ook in de gaten houden.

Ik heb daar al veel vreemde zaken gezien, een blad van een fan, zelfs een schoenveter of bladeren ertussen waardoor de fan zwaar liep, of gewoon een versleten lager, allemaal zaken waardoor zo'n fan drie tot vier keer de normale stroom kan verbruiken.

Ik zie trouwens helemaal niet dat verband tussen het extra stroomverbruik en de airco die aanstaat. :smt017
Ik heb het over de ventilator die vóór de radiator zit.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


04 jul 2009 16:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.