Extreem stroomverbruik airco??
Auteur |
Bericht |
Greeny
|
 Extreem stroomverbruik airco??
Met deze temperatuur valt mij het volgende op; Nadat mijn dynamo al eens is vervangen loop ik tegen het feit aan dat op het moment dat ik de airco aanzet de accuconditie-meter bijzonder hard vanaf de middenpositie tot voorbij het eerste linker streepje zakt ( met name tijdens het rijden in de file ) Vanmiddag zelfs tijdens het alleen laten draaien van de fan's ( zonder airco aan). Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden. De begrenzing was een noodopolossing omdat ik een dag voor mijn vakantie zat. Accu en dynamo zijn goed bevonden destijds toen het ook zo warm was maar nu treedt dus weer hetzelfde op. Wie weet raad, want straks zit ik in Frankrijk in de een of andere tunnel van 20 km weer met de airco uit omdat ook vrouwlief de metertjes in de gaten houdt  ??
|
02 jul 2009 19:59 |
|
 |
The_M
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
 oogkleppen Kan je dat metertje niet fixeren? klein gaatje boren op de juiste plaats, piepklein stukje paperclip erin  Als je voor de rest geen problemen hebt tenminste. Ik weet nog met mijn Opel.. ow.. sorry.. slopel wordt dat genoemd hier he  dat die bij het aanslaan van de fans voor de motorkoeling ook ver beneden pijl viel. Ik had voor de rest helemaal geen problemen met wat voor stroom dan ook
|
02 jul 2009 20:10 |
|
 |
Greeny
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Bijkomend gevalletje maar nog niet eerder vermeld; motor gaat ook een beetje raar lopen als het niveau tegen de - staat. Lijkt mij sterk dat het aan de meter zelf ligt. En er komen geen paperclips in de " zwever ". No Way 
|
02 jul 2009 20:18 |
|
 |
The_M
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
geen "stroomlekkende" kabel ofzo? Allemaal uit een ver grijs verleden hoor.. maar ik kan me nog herinneren dat ik zo'n probleem had, kwam het door kabels die massa maakte met chassis/motorkap. Kan me haast niet voorstellen met een ingekapseld produkt als de C5, die wagen van mij kon je op elke gewenste hoek gewoon vanuit de motorkap de straattegels bestuderen  Maar het kan een mogelijkheid zijn. Heeft toen bij behoorlijk lang geduurd voor de monteurs er achter kwamen waarom ie zo vreemd deed.
|
02 jul 2009 20:23 |
|
 |
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Een van de fan. motoren neemt teveel stroom af. Dit kan komen dat hij veel te zwaar draait. Nog net geen kortsluiting dat de zekering eruit knalt. Groeten Tonny.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
02 jul 2009 20:25 |
|
 |
Greeny
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Zal morgen in ieder geval even een afspraak maken maar hoop uiteraard op meerdere reacties om een wat completer beeld naar de garage toe te kunnen geven. En ze weten dat ik hier (bij de kenners ) alles vandaan haal  dus.................. Altijd irritant wanneer ze niet ver hoeven te zoeken ( valt er minder te verdienen  ) maar verder een prima dealer ( Alblasserdam ).
|
02 jul 2009 21:00 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Laat je accuook even testen. Vorig jaar goed kan nu net een randgeval zijn.
En een fan die teveel trekt? Die dingen trekken normaliter, gevoelsmatig, niet veel...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
02 jul 2009 22:14 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Harm van Beek schreef: Laat je accuook even testen. Vorig jaar goed kan nu net een randgeval zijn.
En een fan die teveel trekt? Die dingen trekken normaliter, gevoelsmatig, niet veel... idd Harm, gevoelsmatig,het is echter een van de grootste gebruikers !!
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
02 jul 2009 22:32 |
|
 |
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
We laten ons verrassen. De fan motoren draaien ook bijna het hele auto leven. Deze geven nog wel eens de geest. Gr. Tonny.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
02 jul 2009 22:49 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Bij een temperatuur van 30C en langzaam rijden of stilstaan gaat ook bij onze C5 de laadstroommeter bijna naar het minimum. Als het toerental omgaat, staat de wijzer weer keurig in het midden. Volgens mijn garage is dit een normaal verschijnsel, immers bij deze hoge temperatuur staan er nogal wat stroomverbruikers aan: motorkoeling, airco, interieurventilators, de aircoregeling, het hydraulische systeem etc. Dan is het vrij logisch dat bij bijna stationair toerental de laadstroom voor de accu op minimaal staat. Niks mee aan de hand, zolang bij een hoger toerental de meter weer aangeeft dat er laadstroom voorhanden is.
|
03 jul 2009 20:59 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
joopbos schreef: Bij een temperatuur van 30C en langzaam rijden of stilstaan gaat ook bij onze C5 de laadstroommeter bijna naar het minimum. Als het toerental omgaat, staat de wijzer weer keurig in het midden. Volgens mijn garage is dit een normaal verschijnsel, immers bij deze hoge temperatuur staan er nogal wat stroomverbruikers aan: motorkoeling, airco, interieurventilators, de aircoregeling, het hydraulische systeem etc. Dan is het vrij logisch dat bij bijna stationair toerental de laadstroom voor de accu op minimaal staat. Niks mee aan de hand, zolang bij een hoger toerental de meter weer aangeeft dat er laadstroom voorhanden is. Als de laadstroom naar een minimum zou gaan is het geen probleem. Maar het is een spanningsmeter  (zie p.36 van het instructieboekje). Als ik het goed begrepen heb zijn er vier standen (linker voltage is met motor uit, rechter met lopende motor): P1 ('op 8 uur') 10V 10V P2 ('op 7 uur') 11,5V 13V P3 ('op 5 uur') 13V 15V P4 ('op 4 uur') 16V 16V Normaal staat de naald op '5 uur'. Greeny schreef: Met deze temperatuur valt mij het volgende op; Nadat mijn dynamo al eens is vervangen loop ik tegen het feit aan dat op het moment dat ik de airco aanzet de accuconditie-meter bijzonder hard vanaf de middenpositie tot voorbij het eerste linker streepje zakt ( met name tijdens het rijden in de file ) Vanmiddag zelfs tijdens het alleen laten draaien van de fan's ( zonder airco aan). Dat is logisch want de airco gebruikt nauwelijks stroom omdat de compressor mechanisch wordt aangedrven (de magneetkoppeling v/d compressor lijkt me de grootste consument). Het is de fan die de meeste stroom strekt. En die zit er ook om de motorradiateur te koelen. Greeny schreef: Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden. De begrenzing was een noodopolossing omdat ik een dag voor mijn vakantie zat. Accu en dynamo zijn goed bevonden destijds toen het ook zo warm was maar nu treedt dus weer hetzelfde op.quote] Raar verhaal. Weet je wat ze precies hebben gedaan? Is die 'noodoplossing weer ongedaan gemaakt? Greeny schreef: Bijkomend gevalletje maar nog niet eerder vermeld; motor gaat ook een beetje raar lopen als het niveau tegen de - staat. Dit kan ook een aanwijzing kunnen zijn dat de spanning echt aan erg laag wordt. Als de naald naar het minimum gaat (dus op 8 uur), is de spanning op accu blijkbaar nog maar 10V. Dat lijkt me niet normaal  Het enige wat ik kan bedenken (zeker omdat de dynamo is vervangen) is dat de dynamo niet meer oplaadt omdat de riem slipt. Maar dat zou je dan wel horen.
|
04 jul 2009 01:02 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Jullie baseren je indicatie nu op het minst nauwkeurige metertje van de hele C5. Neem eerst eens een digitale voltmeter en verbind die met een plug voor je aansteker stopcontact. Dan weet je tenminste écht wat er gebeurd. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 jul 2009 10:07 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Greeny schreef: Met het vervangen van de dynamo heeft men 1 jaar geleden een trucje toegepast door een soort begrenzing aan te brengen waardoor de accu tijdens het gebruik van de airco niet leeggetrokken kon worden. Hierin zal wel het probleem zitten. Zoals als gemeld, de Airco loopt mechanisch dus die kan nooit de stroom leegtrekken. Wellicht dat deze add-on ook de voltmeter nog beïnvloedt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 jul 2009 12:26 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Klaverblaadje schreef: Jullie baseren je indicatie nu op het minst nauwkeurige metertje van de hele C5. Het gaat geeneens om de absolute waarde, maar om de variatie. En z'n motor doet raar. Stond zelf vandaag nog in de file met airco (en dus fan) aan. Bij mij komt het metertje niet van z'n plek. Nameten is natuurlijk altijd goed
|
04 jul 2009 16:01 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Extreem stroomverbruik airco??
Je zult toch eerst moeten weten of dat metertje wel goed is, ikzelf heb dat soort dingen nooit geloofd, eerst meten met een echte meter die je kunt vertrouwen. Trouwens die suggestie van Tonny dat één of beide ventilatoren defect is en daardoor nog meer stroom trekt als normaal al het geval is, moet je ook in de gaten houden. Ik heb daar al veel vreemde zaken gezien, een blad van een fan, zelfs een schoenveter of bladeren ertussen waardoor de fan zwaar liep, of gewoon een versleten lager, allemaal zaken waardoor zo'n fan drie tot vier keer de normale stroom kan verbruiken. Ik zie trouwens helemaal niet dat verband tussen het extra stroomverbruik en de airco die aanstaat. Ik heb het over de ventilator die vóór de radiator zit.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
04 jul 2009 16:39 |
|
 |
|