Ploffie schreef:Binnen bepaalde marges kun je redelijk voorspellen wat je auto nog waard is na een x aantal jaren.
Nee, dat kan niet; ook dat is jezelf voor de gek houden. Er is een verschil tussen wat iets kost, wat het waard is en wat de prijs is. Die onzichtbare hand werkt alleen in zuivere markten (transparant + volledige concurrentie)
Hooguit kun je statistiek bedrijven op eerdere transacties. Maar zelfs de mensen die hierin zogenaamd gespecialiseerd zijn (zoals de opstellers van he rapport) maken een aantal cruciale fouten:
-houden geen rekening met wat de korting nieuw was,
-afschrijving op opties / opties op 2e handsjes die de marktwaarde schijnbaar verhogen.
-dealermarges niet meegerekend
-dealer accounting (bijv gericht op lage voorraad waarde)
-het vermogen van dealer-organisaties om kunstmatig prijzen hoog te houden (vgl eens een Duitser via parallel import)
-resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
En het meest essentiële: mensen betalen geld, geen percentages.
Door mensen in percentages te laten denken kun je ze verleiden méér geld uit te geven.
Dat is niet wat de gek er voor geeft maar hoe de marktwerking is.
Het punt van de kunstmatige prijs geeft al aan dat de marktwerking verstoord is.
Nogmaals: marktwerking is onvoldoende als de markt niet transparant is en als er geen perfecte concurrentie is.
Tariefen als BPM verstoren de markt per definitie.
Daarnaast moet je gewoon reëel zijn:
Groot & Frans = wat de gek ervoor geeft. (Groot & Duits ook, trouwens)