Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Auteur |
Bericht |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Onlangs heb ik Citroen een mailtje gestuurd met wat vragen over de HPI motor. Ik vroeg ondermeer of de af en toe op "horror" verhalen lijkende berichten over de HPI motor kloppen en wat ik zou kunnen verwachten. Naïef? Misschien, maar ik was benieuwd naar de reactie en de redenen waarom de HPI motor uit het programma is gehaald.
Zie hier de reactie:
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail. Wij hebben deze vraag vastgelegd onder referentienummer XXXXXXXX. Mijn collega's hebben uw schrijven behandeld en het volgende tegenbericht gestuurd: De HPI motor (direct ingespoten benzine motor) is een motor welke Citroen een tijd heeft gevoerd. Met de Nederlandse omstandigheden (kortere stukken rijden file verkeer, enz) kwam het voordeel van deze motor niet echt naar voren. de motor bleek niet zuiniger te zijn dan de 'gewone" 2.0 16V. Gezien het feit dat de HPI motor niet veel verkocht werd en de motor niet zuiniger was dan de 'gewone" 2.0 16V heeft Citroen besloten deze motor uit het gamma te halen. Wij hebben gekeken in de database, maar er staan voor dit chasisnummer (note MichielC5: mijn eigen C5 chasisnummer dus) geen terugroepactie open. Wij raden het rijden van alleen maar veel korte stukjes af. En adviseren het gebruik van brandstoffen met reinigende werking zoals bv V-power en Exelcium.
Tja, een mooi verhaal, toch?
Ik ben overigens tot nu toe erg tevreden over mijn C5 met HPI motor, al trekt hij in de bergen niet zo heel goed. Mijn schoonvader heeft een C5 2.0 en die trok toch even wat sneller de berg op. Buiten dat trekt de HPI verder wel lekker snel op. In ieder geval sneller dan de 2.0 en de 2.0 diesel die ook in de familie rondrijden. En bij hogere snelheden vind ik hem best zuinig.
Gelukkig hebben wij onder de leden een kundige Citroen dealer (waarvoor dank Oldenhage!) die mij prima op weg geholpen heeft met nuttige en bruikbare tips over de HPI en bij wie ik 18 november zeker even langs ga.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
02 nov 2006 14:50 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ik vind het maar een mooi stukje marketing kletskoek.
De auto is niet zuinig genoeg voor Nederlandse rijomstandigheden zeggen ze. Alsof iedereen in Nederland dezelfde rijomstandigheden heeft en of die zo zouden afwijken van de ons omringende landen. Lariekoek.
Voorts adviseren ze je om EN niet te veel korte ritten te rijden EN dure additieven te gebruiken. Ben je lekker mee.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
02 nov 2006 17:06 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht dan een mooi stukje marketing.
Desalniettemin, voorlopig ben ik tevreden met de C5.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
02 nov 2006 17:24 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Zolang hij het inderdaad maar goed doet 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
02 nov 2006 17:28 |
|
 |
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 822 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk. posting.php?mode=reply&f=4&t=492#
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
25 apr 2009 21:19 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
cieterman schreef: Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk. posting.php?mode=reply&f=4&t=492#Waarvan acte. En welkom overigens. Een EGR-klep vervangen binnen 50K is nou niet echt ´regulier onderhoud´ overigens. Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het foum. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
25 apr 2009 21:50 |
|
 |
mrvroos
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03 Berichten: 595 Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ronald schreef: [ ..... Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het forum gr. Ronald Zoals ik, bijvoorbeeld ... Het al dan niet zuinig(er) rijden hangt vooral af van het gebruik van "het voetje". Ik kan mij goed vinden in de waarnemingen en conclusies in het verslag van de praktijkproef in de net verschenen ANWB Kampioen. gr. Martin
_________________ C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009 Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
|
25 apr 2009 23:05 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Mis ik nou iets? Ik zie in je profiel dat je Diesel rijdt , MichielC5....??
|
26 apr 2009 23:43 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Initiele bericht is uit november 2006. HPI is inmiddels weg en een diesel is ervoor teruggekomen.
|
27 apr 2009 07:56 |
|
 |
jopie
V.I.P.
Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07 Berichten: 923 Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re:
Menno schreef: Zolang hij het inderdaad maar goed doet  helemaal mee eens Menno. Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben.
_________________ groet'n hans. tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
|
27 apr 2009 10:36 |
|
 |
|