Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Onlangs heb ik Citroen een mailtje gestuurd met wat vragen over de HPI motor. Ik vroeg ondermeer of de af en toe op "horror" verhalen lijkende berichten over de HPI motor kloppen en wat ik zou kunnen verwachten. Naïef? Misschien, maar ik was benieuwd naar de reactie en de redenen waarom de HPI motor uit het programma is gehaald.

Zie hier de reactie:

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail.
Wij hebben deze vraag vastgelegd onder referentienummer XXXXXXXX.
Mijn collega's hebben uw schrijven behandeld en het volgende tegenbericht gestuurd:
De HPI motor (direct ingespoten benzine motor) is een motor welke Citroen
een tijd heeft gevoerd. Met de Nederlandse omstandigheden (kortere stukken
rijden file verkeer, enz) kwam het voordeel van deze motor niet echt naar
voren. de motor bleek niet zuiniger te zijn dan de 'gewone" 2.0 16V.
Gezien het feit dat de HPI motor niet veel verkocht werd en de motor niet
zuiniger was dan de 'gewone" 2.0 16V heeft Citroen besloten deze motor uit
het gamma te halen.
Wij hebben gekeken in de database, maar er staan voor dit chasisnummer (note MichielC5: mijn eigen C5 chasisnummer dus) geen
terugroepactie open.
Wij raden het rijden van alleen maar veel korte stukjes af. En adviseren
het gebruik van brandstoffen met reinigende werking zoals bv V-power en
Exelcium.


Tja, een mooi verhaal, toch?
Ik ben overigens tot nu toe erg tevreden over mijn C5 met HPI motor, al trekt hij in de bergen niet zo heel goed. Mijn schoonvader heeft een C5 2.0 en die trok toch even wat sneller de berg op. Buiten dat trekt de HPI verder wel lekker snel op. In ieder geval sneller dan de 2.0 en de 2.0 diesel die ook in de familie rondrijden. En bij hogere snelheden vind ik hem best zuinig.

Gelukkig hebben wij onder de leden een kundige Citroen dealer (waarvoor dank Oldenhage!) die mij prima op weg geholpen heeft met nuttige en bruikbare tips over de HPI en bij wie ik 18 november zeker even langs ga.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


02 nov 2006 14:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ik vind het maar een mooi stukje marketing kletskoek.
De auto is niet zuinig genoeg voor Nederlandse rijomstandigheden zeggen ze. Alsof iedereen in Nederland dezelfde rijomstandigheden heeft en of die zo zouden afwijken van de ons omringende landen. Lariekoek.
Voorts adviseren ze je om EN niet te veel korte ritten te rijden EN dure additieven te gebruiken. Ben je lekker mee.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


02 nov 2006 17:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht dan een mooi stukje marketing. 8)

Desalniettemin, voorlopig ben ik tevreden met de C5.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


02 nov 2006 17:24
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zolang hij het inderdaad maar goed doet :wink:

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


02 nov 2006 17:28
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29
Berichten: 822
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 140149
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk.
posting.php?mode=reply&f=4&t=492#

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


25 apr 2009 21:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
cieterman schreef:
Ik heb 3 jaar en ca 50.000 km een HPI (nieuw aangeschaft) 2001 gehad. In 2004 ingeruild (zeer goed bod van de dealer) vanwege doorlopend kleine problemen die niets met de motor te maken hadden. Na vernieuwing van de EGR-klep heb ik geen problemen met de motor gehad. Hij was zuiniger (7,2 liter per 100 km) dan mijn huidige C5 break 2.0 I 16V (7,8 l/100km). Verder vond ik de motor een stuk mooier om te zien ook al merk je daar bij het rijden niets van. Als ze de HPI nog hadden dan had ik hem weer gekocht, afhankelijk van de meerprijs natuurlijk.
posting.php?mode=reply&f=4&t=492#

Waarvan acte. En welkom overigens. Een EGR-klep vervangen binnen 50K is nou niet echt ´regulier onderhoud´ overigens. Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het foum.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


25 apr 2009 21:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 20:03
Berichten: 595
Woonplaats: 0318
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Ronald schreef:
[ ..... Maar we hebben meer tevreden HPI rijders op het forum
gr. Ronald


Zoals ik, bijvoorbeeld ... :P
Het al dan niet zuinig(er) rijden hangt vooral af van het gebruik van "het voetje". Ik kan mij goed vinden in de waarnemingen en conclusies in het verslag van de praktijkproef in de net verschenen ANWB Kampioen.

gr. Martin

_________________
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km


25 apr 2009 23:05
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Mis ik nou iets? Ik zie in je profiel dat je Diesel rijdt , MichielC5....??


26 apr 2009 23:43
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Formele reactie Citroen Nederland op HPI motor
Initiele bericht is uit november 2006. HPI is inmiddels weg en een diesel is ervoor teruggekomen.


27 apr 2009 07:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Menno schreef:
Zolang hij het inderdaad maar goed doet :wink:




helemaal mee eens Menno. Ik ben blij dat ik 'm kwijt ben.

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


27 apr 2009 10:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.