Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Vorige week dus de trotse eigenaar geworden van een C5 break differance uit 2004
Nou is er in het onderhoudsboekje niets terug te vinden over het vervangen van de distributieriem.
Navraag bij de voormalige (1e) eigenaar, een leasebedrijf heeft ook niet het bevrijdende ja hoor is gebeurd bij 120000 opgeleverd wat je zou mogen verwachten bij een leasebak toch??
De verkoper waar ik de auto heb gekocht heeft mij echter verzekerd dat de distributieriem en rollers zijn vervangen door hun eigen werkplaats, maar ik vind de motor erg stoffig en niet lekker schoon wat volgens mij zo zou moeten zijn na een dergelijke ingreep.
Hoe kom ik er nou achter of het gebeurd is of niet??
De km stand is nu 156000
bij voorbaat dank...
Nou is er in het onderhoudsboekje niets terug te vinden over het vervangen van de distributieriem.
Navraag bij de voormalige (1e) eigenaar, een leasebedrijf heeft ook niet het bevrijdende ja hoor is gebeurd bij 120000 opgeleverd wat je zou mogen verwachten bij een leasebak toch??
De verkoper waar ik de auto heb gekocht heeft mij echter verzekerd dat de distributieriem en rollers zijn vervangen door hun eigen werkplaats, maar ik vind de motor erg stoffig en niet lekker schoon wat volgens mij zo zou moeten zijn na een dergelijke ingreep.
Hoe kom ik er nou achter of het gebeurd is of niet??
De km stand is nu 156000
bij voorbaat dank...
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Uuhhh, bij 120.000 zou de riem gebeurd moeten zijn en de kilometerstand is nu 156000?
Dat betekent dat deze actie al ruim een jaar geleden gebeurd zou kunnen zijn. Zoiets achterhaal je niet door te kijken naar het motorruim of die schoon is of niet.
Enige test is even naar een andere garage te gaan en de staat van de riem zelf te laten beoordelen.
Dat betekent dat deze actie al ruim een jaar geleden gebeurd zou kunnen zijn. Zoiets achterhaal je niet door te kijken naar het motorruim of die schoon is of niet.
Enige test is even naar een andere garage te gaan en de staat van de riem zelf te laten beoordelen.
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Welkom op dit forum. Bij een HDI word de ditributieriem en rollers vervangen rond de 160000km.
Wanneer de verkoper aangeeft dat dit gebeurd is, is het voor hem dus ook geen probleem om het onderhoudsboekje in te vullen en daarmee te garanderen op papier dat de riem vervangen is. Of zoals wij onze HDI dif2 2004 (kmstand 157000)kochten, op de koopbon wilde ik vermeld hebben dat de koop inclusief het vervangen van de distributie riem, rollers EN waterpomp was.
Laten checken van de conditie van de riem kan ook geen kwaad natuurlijk wanneer je erg twijfelt.
Johan
Wanneer de verkoper aangeeft dat dit gebeurd is, is het voor hem dus ook geen probleem om het onderhoudsboekje in te vullen en daarmee te garanderen op papier dat de riem vervangen is. Of zoals wij onze HDI dif2 2004 (kmstand 157000)kochten, op de koopbon wilde ik vermeld hebben dat de koop inclusief het vervangen van de distributie riem, rollers EN waterpomp was.
Laten checken van de conditie van de riem kan ook geen kwaad natuurlijk wanneer je erg twijfelt.
Johan
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Sjees, verwar ik ze nog steeds... 

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
Welkom op het forum
en vast veel plezier met de C5
misschien rare vraag/opmerking, maar 9 van de 10 garages doen een sticker ergens onder moterkap met datum van vervanging DR
zit er nergens zo'n sticker?

en vast veel plezier met de C5
misschien rare vraag/opmerking, maar 9 van de 10 garages doen een sticker ergens onder moterkap met datum van vervanging DR
zit er nergens zo'n sticker?
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
idd, staat over het algemeen wel op een stikker of is ergens met een stift neergeschreven in het motorruim. Als er niets staat, en bij een hdi hoeft het pas bij 160.000 km ga er dan maar van uit dat het nog niet is gebeurd.
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Je kan er vanuit gaan dat de leasemaatschappij hem zeker niet voortijdig vervangen heeft, ik krijg tegenwoordig geregeld brieven van ze dat ik het onderhoud gerust uit mag stellen als ik maar zorg dat er voldoende olie in zit ! ! ! (frot transit)
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
ja maar fords hebben bijna iedere beurt een D-riem nodig, dat zou ik als leasemaatschappij ook niet voor willen betalen 

C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 388
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:17
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Locatie: Utrecht
Ik denk dat een nieuwe ford-motor goedkoper is dan een distributieriemwissel
Even ontopic: distributie moet bij 160 gedaan zijn, kijk anders in het onderhoudsboekje welke garage de 120k beurt gedaan heeft en bel die garage. Heb ik ook gedaan en kreeg een complete uitdraai uit de computer van alles wat ze ooit gedaan hadden aan de auto.

Even ontopic: distributie moet bij 160 gedaan zijn, kijk anders in het onderhoudsboekje welke garage de 120k beurt gedaan heeft en bel die garage. Heb ik ook gedaan en kreeg een complete uitdraai uit de computer van alles wat ze ooit gedaan hadden aan de auto.
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade

Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Had uiteraard de garage uit het onderhoudboehje al gebeld, en zij hebben idd bij 120000 niets vervangen.
Dat het motorruim viezig is sloeg eigenlijk op zeer recent al dan niet sleutelen aan het blok. (ziet er niet naar uit dat e.e.a. onlangs gedemonteerd is geweest)
En 160000 wist ik niet, dacht dat dit 120000 moest zijn...
De sticker onder de kap is idd aanwezig, maar bestaat uit een opgekruld stukje papier op het distributiecompartiment waar niks op staat..
Uiteraard had ik het ook op de koopbon moeten laten zetten, maar heb ik in mijn euforie niet bij stil gestaan..
De staat van de riem zelf laten inspecteren door de garage is niet zo een gek idee, maar ik heb altijd begrepen dat daar meestal niet zo veel aan te zien is.
Aan de andere kant ligt-ie dan toch al open en kunnen zij hem gelijk vervangen, waarbij ik dan mag hopen dat ze zo eerlijk zijn om mij niet te belazeren door te zeggen dat het moest terwijl er een riem om zit van een week oud.
Moet denk ik mijn verlies van een honderdje of 4 maar nemen, en de boel met 160000 laten vervangen incl. waterpomp.
nogmaals dank voor de reacties..
Wordt vervolgd
Had uiteraard de garage uit het onderhoudboehje al gebeld, en zij hebben idd bij 120000 niets vervangen.
Dat het motorruim viezig is sloeg eigenlijk op zeer recent al dan niet sleutelen aan het blok. (ziet er niet naar uit dat e.e.a. onlangs gedemonteerd is geweest)
En 160000 wist ik niet, dacht dat dit 120000 moest zijn...
De sticker onder de kap is idd aanwezig, maar bestaat uit een opgekruld stukje papier op het distributiecompartiment waar niks op staat..

Uiteraard had ik het ook op de koopbon moeten laten zetten, maar heb ik in mijn euforie niet bij stil gestaan..
De staat van de riem zelf laten inspecteren door de garage is niet zo een gek idee, maar ik heb altijd begrepen dat daar meestal niet zo veel aan te zien is.
Aan de andere kant ligt-ie dan toch al open en kunnen zij hem gelijk vervangen, waarbij ik dan mag hopen dat ze zo eerlijk zijn om mij niet te belazeren door te zeggen dat het moest terwijl er een riem om zit van een week oud.
Moet denk ik mijn verlies van een honderdje of 4 maar nemen, en de boel met 160000 laten vervangen incl. waterpomp.

nogmaals dank voor de reacties..
Wordt vervolgd
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik denk dat e.e.a. niet vervangen is, als ik het zo lees.
Neem niet het risico en vervang..
Ik heb het met mijn vorige C5 ook preventief laten doen omdat het er verdraaid slordig inzat...
Neem niet het risico en vervang..
Ik heb het met mijn vorige C5 ook preventief laten doen omdat het er verdraaid slordig inzat...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Vervangen lijkt me erg verstandig. Vervang dan de riem, lagers en ook de waterpomp. Die laatste kost bijna niks en kan ook problemen geven na een bepaalde tijd.
Hebben ze de auto eigenlijk geleverd met een zgn afleveringsbeurt. Daar hoort dan vaak wel het reguliere onderhoud bij die km stand nog bij. Had een garage bij ons ook "bijna vergeten".
Johan
Hebben ze de auto eigenlijk geleverd met een zgn afleveringsbeurt. Daar hoort dan vaak wel het reguliere onderhoud bij die km stand nog bij. Had een garage bij ons ook "bijna vergeten".
Johan

Idd maar geen risico nemen en uitgaan van het slechtste in de mens (de verkoper in dit geval) hoewel dat niet in mijn karakter zit.Daarom misschien ook niet op de bon laten zetten, wat achteraf toch wel wat naief is gebleken.
Afijn zoals gezegd, bij 160K ook maar gelijk ff nieuw riempje en waterpomp...
Bedankt voor uwer steun en medeleven....
Afijn zoals gezegd, bij 160K ook maar gelijk ff nieuw riempje en waterpomp...
Bedankt voor uwer steun en medeleven....


JHV schreef: Bij een HDI word de distributieriem en rollers vervangen rond de 160000km.

Zoiets zei de verkoper ook toen ik hem kocht. Maar volgens het onderhoudsschema in het boekje is dit niet zo.
"Distributieriem: V6 en 2.0 HDI 16V: Normale omstandigheden 240.000 km, zware omstandigheden 180.000 km".

Edit: Dealer gebeld. Staat fout in het boekje. Er is (waarschijnlijk) een schrijven van Citroen geweest waarin dat gemeld werd aan de dealers.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Harm van Beek schreef:......Ik heb het met mijn vorige C5 ook preventief laten doen ...
En dat heeft echt geholpen voor de resterende levensduur van Harms dame......

Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.