Auteur |
Bericht |
murgen
|
 Koelvloeistof bijvullen?
Mijn C5 2.0 110HDi uit 2002 met ruim 140.000 km op de teller begint nu bij de koude start met de melding 'koelvloeistof bijvullen'. Als je het reservoir checkt zit er voldoende in (circa half vol). Als je de dop losdraait wordt er lucht aangezogen en zit het weer voor 3/4 vol. Als je daarna start dan is na een paar minuten het systeem op druk en zit het reservoir bijna helemaal vol.
Natuurlijk begon het gedonder 's avonds op 1e kerstdag als je bij de familie weggaat om weer naar huis te rijden. Onderweg toch maar koelvloeistof gekocht maar met tijdens de 5 kwartier rijden niets aan de hand en dus ook maar niet bijgevuld. Temperatuur bleef keurig net onder halverwege hangen maar nu de motor weer koud is dezelfde storing.
Hoort dat vacuum trekken? En waarom dan die melding? Thank you!
|
27 dec 2008 15:21 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Ik denk dat je eens moet beginnen met een nieuw dop te kopen, zeker als het systeem koud en met de dop eraf volledig op peil staat.
Als je geen vloeistof hoeft bij te vullen en het kookt er ook niet over lijkt mij dat verder alles in orde is.
Die dop is maar een goedkoop onderdeel, aan Citroen geleverd door de laagste bieder en gaat echt wel eens stuk.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 dec 2008 16:40 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
murgen schreef: Hoort dat vacuum trekken? En waarom dan die melding? Thank you! Volgens mij trekt hij geen vacuüm, maar bouwt hij druk op (waardoor je een hoger kookpunt hebt) De melding is er omdat het niveau te laag is, maar die staat wel scherp. Verder ben ik het met Klaverblaadje eens en moet je (net als ik btw) op zoek naar een nieuw dop.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 dec 2008 22:12 |
|
 |
tjob
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Als het aan de dop ligt wil het koelsysteem wel druk opbouwen maar verlies je dus door de kapotte dop je overdruk. Als de motor afkoelt wordt de druk dus lager in het systeem en komt ie onder 1 bar, gevolg is dat aanzuigende geluid. Als je de dop er af hebt gehad (dus 1 bar in het systeem), de motor start en voelt aan een slang wat de druk doet, moet hij niet enorm snel oplopen. Binnen 1 minuut een harde slang wijst op een ernstigere zaak.
|
28 dec 2008 16:41 |
|
 |
murgen
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Dank jullie wel! Het lijkt een kapotte dop, zeker omdat ik daarna ruim 100 km snelweg heb kunnen rijden zonder problemen (met een stop bij een tankstation om voor de zekerheid koelvloeistof te kopen). Morgenochtend 8 uur ff naar de dealer voor een nieuwe dop. Thanx en ik laat weten of dat het idd was. 
|
28 dec 2008 19:03 |
|
 |
murgen
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Maandagochtend nieuwe dop gehaald. Bij daglicht zag ik ook dat het kleine beetje koelvloeistof dat weg was via het reservoir (en dus de dop) was weggelekt. Maandag ruim 330 km gereden, warm weggezet. Dinsdag niet gereden. Vandaag koude start (-3) en geen melding.  Daarna ruim 300 km gereden en nergens last van. Rekening dop zat in de post. 3 euro 58. Ik wou dat alle reparaties aan de C5 zo goedkoop waren. Gelukkig 2009.
|
31 dec 2008 20:28 |
|
 |
tjob
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
haha heerlijk, goed zo! 
|
31 dec 2008 21:02 |
|
 |
murgen
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Bah, zo'n 1000 km verder toch weer de melding. Na een minuut of 5 wel weg maar blijkbaar gooit ie er toch ergens koelvloeistof uit. Dan de garage maar eens goed laten zoeken naar het lek. Kunnen ze gelijk het putje in m'n voorruit sealen. 
|
08 jan 2009 13:12 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Ik heb deze dure reparatie deze week ook ondergaan, .... Euro 3,58 voor een nieuwe dop en alles is weer 100% Laat ons weten waar bij jou nu de 'lekkage' zit ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
09 jan 2009 12:28 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
bij de evasion had ik een klein scheurtje in het tankje en als het warm was lekte het tankje...
|
09 jan 2009 12:36 |
|
 |
murgen
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Slecht nieuws! Lekkende koppakking Achter de motor is het nat, diagnose is lekkende koppakking. Kop moet eraf en wordt gecontroleerd. Wel wordt direct de distributie-riem vervangen zodat de 160.000 km beurt weer wat goedkoper moet zijn. Geschatte kosten: 1.100 euro (als de kop verder in orde is).
|
16 jan 2009 15:52 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Dat is snel, na 140dkm. Balen 
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
16 jan 2009 16:52 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
murgen schreef: Slecht nieuws! Lekkende koppakking Achter de motor is het nat, diagnose is lekkende koppakking. Kop moet eraf en wordt gecontroleerd. Wel wordt direct de distributie-riem vervangen zodat de 160.000 km beurt weer wat goedkoper moet zijn. Geschatte kosten: 1.100 euro (als de kop verder in orde is). sterkte is idd snel met zo'n km stand
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
16 jan 2009 18:09 |
|
 |
Gizmoman
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Heb juist identiek hetzelfde voorgehad , kijk topic "kenmerken kapotte koppakking" en laat ook ineens distributieriem vervangen. Nu is het hopen dat u blok geen barst vertoond , want een revisieblok kost een 700 euros volgens mijn garagist Voordeel van dit alles is dat we ons geen zorgen meer moeten maken de komende duizenden kilometers.
groeten
|
17 jan 2009 21:53 |
|
 |
rkloos
|
 Re: Koelvloeistof bijvullen?
Als je de distributieriem laat vervangen, laat dan ook de krukaspoelie controleren cq vervangen Schijnt regelmatig voor te komen dat deze defect raken. Doordat een deel van de krukaspoelie door de distributiekap sloeg en de distributieriem doorslipte leverde dit mij een kapotte cilinderkop op.
Gr Rob
|
17 jan 2009 23:48 |
|
 |
|