Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
V.I.P & Kalender beheerder


Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de C5-forum bezoekers denken over het gebruik van winterbanden in NEDERLAND!
Dus niet als je ze moet hebben wanneer je op wintersport gaat of in Duitsland gaat rijden, want dat lijkt me wel duidelijk; zelfs als je dat onzin vindt (kan het me niet voorstellen), dan nog is het (terecht) verplicht.
Graag met het onderbouwde nut, noodzaak of onzin van gebruik van dergelijke banden in Nederland en de bijkomende voor- en nadelen.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan omstandigheden als buitentemperatuur zoals het kantelpunt van +7C.
Dus niet als je ze moet hebben wanneer je op wintersport gaat of in Duitsland gaat rijden, want dat lijkt me wel duidelijk; zelfs als je dat onzin vindt (kan het me niet voorstellen), dan nog is het (terecht) verplicht.
Graag met het onderbouwde nut, noodzaak of onzin van gebruik van dergelijke banden in Nederland en de bijkomende voor- en nadelen.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan omstandigheden als buitentemperatuur zoals het kantelpunt van +7C.
Groeten, Rob
Historie:
Historie:
- BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en vorig jaar al WB's aangeschaft.
Ze liggen er sinds een week weer op. Baat het niet, schaden doet het ook niet...
Ze liggen er sinds een week weer op. Baat het niet, schaden doet het ook niet...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik zie er daadwerkelijk het nut niet van in, ... zomerbanden zijn trouwens beter als het gaat om aquaplaning, en volgens mij regent het hier vaker dan dat er een keer sneeuw ligt waar je last van hebt ...
Ik zorg altijd dat ik uitstekende banden heb ( ik vervang bij 3mm ) , dat is voor mij genoeg, en nee nooit last van uitglijers gehad, ook niet bij ijzel/sneeuw e/o andere ongein.
En op wintersport ga ik al helemaal niet
, brrrrrrrrrr koud
Ik zorg altijd dat ik uitstekende banden heb ( ik vervang bij 3mm ) , dat is voor mij genoeg, en nee nooit last van uitglijers gehad, ook niet bij ijzel/sneeuw e/o andere ongein.
En op wintersport ga ik al helemaal niet
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Ik heb ze onder mijn huidige leasebrak wel, onder de huidige prive-Dame niet. En onder de aanstaande leasedame (nog) niet. Ik wil eerst een seizoen kijken of ik ook zonder kan.
Ik ben namelijk niet zo'n wintersport type......
Ik ben namelijk niet zo'n wintersport type......
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik heb mijn hele leven al met winterbanden gereden, en ik neem altijd winterbandenbanden met een lekker grof profiel, die veel water afvoeren.
In de winter rij ik veel door prut, modderige wegen, ijsmodder als het net 1 of 2 graden vriest, bietencampagne enz.
Winterbanden voldoen dan absoluut beter.
Natuurlijk is het meegenomen als ik een tripje naar Duitsland heb met veel sneeuw op de binnenwegen naar het hotel, en in Engeland met natte sneeuw, maar dat is een extra.
Zaligmakend zijn ze niet, ik ben met winterbanden ook al eens blijven staan in de Harz op 200 meter van het hotel, terwijl de wagens met achterwielaandrijving het probleemloos haalden.
In de winter rij ik veel door prut, modderige wegen, ijsmodder als het net 1 of 2 graden vriest, bietencampagne enz.
Winterbanden voldoen dan absoluut beter.
Natuurlijk is het meegenomen als ik een tripje naar Duitsland heb met veel sneeuw op de binnenwegen naar het hotel, en in Engeland met natte sneeuw, maar dat is een extra.
Zaligmakend zijn ze niet, ik ben met winterbanden ook al eens blijven staan in de Harz op 200 meter van het hotel, terwijl de wagens met achterwielaandrijving het probleemloos haalden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ach de discussie wel of niet zal je altijd houden..
ik had ze op de vorige wel
en op deze gaan ze ook komen...
ik had ze op de vorige wel
en op deze gaan ze ook komen...
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Vorige winter noodgedwongen winterbanden aangeschaft, we gingen naar Stuttgart. Was de eerste keer dat ik met winterbanden reed. Daarvoor nooit echt gemist. In Frankrijk op sneeuwvakantie wel eens met kettingen gereden.
Ze zitten er nu weer onder, ga voor mijn gevoel mee op de stroom van positieve adviezen.
Ik heb ze nu eenmaal, zit ruim 6mm profiel op. Ik heb de banden met velgen en bandenspanningsensoren goedkoop kunnen kopen van een ex-C5 rijder. Hij had de banden te koop aan het einde van het winterseizoen. Ze lagen al even te koop, hij was er 1 keer mee naar Zwitserland geweest.
Ik weet niet of ik deze winterbanden zal vervangen door nieuwe.
Dan zijn de velgen met bandenspanningssensoren te koop uiteraard
Johan
Ze zitten er nu weer onder, ga voor mijn gevoel mee op de stroom van positieve adviezen.
Ik heb ze nu eenmaal, zit ruim 6mm profiel op. Ik heb de banden met velgen en bandenspanningsensoren goedkoop kunnen kopen van een ex-C5 rijder. Hij had de banden te koop aan het einde van het winterseizoen. Ze lagen al even te koop, hij was er 1 keer mee naar Zwitserland geweest.
Ik weet niet of ik deze winterbanden zal vervangen door nieuwe.
Dan zijn de velgen met bandenspanningssensoren te koop uiteraard
Johan
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Omdat we regelmatig naar Slowakije gaan, ook in de winter, en ook willen skiien hebben we op de reiswagen in de winter winterbanden. Is sowieso verplicht in Duitsland en Oostenrijk wanneer er daar winterse omstandigheden zijn. Slowakije weet ik niet zeker. Maar daar zijn de wegen in winter niet zo schoon als hier. Er wordt vaak met zand/grit gestrooid omdat zout niet helpt, want te koud. En ik heb in de kou ook geen zin om bij elke overgang van sneeuw weg naar schone weg sneeuwkettingen erom of eraf te doen.
Om de kosten hoef je het, vind ik, niet te laten omdat in de winter je zomerbanden niet slijten. 't Is net als wanneer je 2 paar schoenen hebt. Daar doe je ook langer mee dan met maar 1 paar.
Om de kosten hoef je het, vind ik, niet te laten omdat in de winter je zomerbanden niet slijten. 't Is net als wanneer je 2 paar schoenen hebt. Daar doe je ook langer mee dan met maar 1 paar.
Groeten, Marc
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Geen winterbanden, ga nooit op wintersport, veel te koud
En doe niet mee aan de commerciele hype van winterbanden, in Nederland zie ik het nut er echt niet van in. ANWB heeft vorig jaar aangetoond dat het omslagpunt bij 0 graden ligt en niet bij de door de bandenleveranciers gehanteerde 7 graden. Zomerbanden hebben qua ontwikkeling ook niet stil gestaan en presteren beter tot 0 graden, met name qua aquaplaning. Als het glad is rijd ik gewoon wat rustiger. Ik zorg wel altijd voor zomerbanden met goed profiel.
Zaterdag was het dus wat glad, dan rijd ik wat rustiger, krijg je zo'n stoer verhaal van een collega te horen dat ie blij was met z'n winterbanden, hij kon gewoon 100 km/h doorrijden terwijl de rest 60 reed.......

En doe niet mee aan de commerciele hype van winterbanden, in Nederland zie ik het nut er echt niet van in. ANWB heeft vorig jaar aangetoond dat het omslagpunt bij 0 graden ligt en niet bij de door de bandenleveranciers gehanteerde 7 graden. Zomerbanden hebben qua ontwikkeling ook niet stil gestaan en presteren beter tot 0 graden, met name qua aquaplaning. Als het glad is rijd ik gewoon wat rustiger. Ik zorg wel altijd voor zomerbanden met goed profiel.
Zaterdag was het dus wat glad, dan rijd ik wat rustiger, krijg je zo'n stoer verhaal van een collega te horen dat ie blij was met z'n winterbanden, hij kon gewoon 100 km/h doorrijden terwijl de rest 60 reed.......
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Heb ze dit jaar voor het eerst, en moet eerlijk zeggen dat ik altijd vond dat het onzin was om ze te gebruiken, gedwongen door een reis naar Polen dus nu toch aan de winterbanden, en ongelooflijk wat een verschil afgelopen weekend, heb natuurlijk niet harder gereden dan mijn voorgangers
maar het verschil is zo groot dat ik geen winter meer zonder zal rijden 
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Heb er nu nieuwe michelin energy savers onder liggen maar ook totaal geen enkel gevoel van gladheid gehad. 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Mijn ideezandvoorta schreef: ANWB heeft vorig jaar aangetoond dat het omslagpunt bij 0 graden ligt en niet bij de door de bandenleveranciers gehanteerde 7 graden. Zomerbanden hebben qua ontwikkeling ook niet stil gestaan en presteren beter tot 0 graden, met name qua aquaplaning. Als het glad is rijd ik gewoon wat rustiger. Ik zorg wel altijd voor zomerbanden met goed profiel.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 388
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:17
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Locatie: Utrecht
Ik sluit me bij de laatste mening aan, ga de komende 4 jaar (i.v.m. weer een kleine op komst deze winter) niet op wintersport en in Nederland is het nogal onzin vind ik voor die 3 dagen sneeuw. Helemaal als ik dat lees van de anwb dat het pas bij 0 graden zin heeft.
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Tja.....
Ik heb wel duidelijk verschil gemerkt tussen sowieso gaan glijden (zomerbanden) en niet glijden (winterbanden).
Sneeuw ligt hier elk winterseizoen zeker een paar dagen.
op het moment heb ik ze niet, maar komen zullen ze er!
Ik heb wel duidelijk verschil gemerkt tussen sowieso gaan glijden (zomerbanden) en niet glijden (winterbanden).
Sneeuw ligt hier elk winterseizoen zeker een paar dagen.
op het moment heb ik ze niet, maar komen zullen ze er!
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Het antwoord wat zandvoorta gaf, is me uit het hart gegrepen. Ook ik doe niet mee aan die commerciele hype. Het is in Nederland gewoon onzin. Ik ben grootgebracht in auto's zonder kreukelzones, zonder gordels, zonder airbags, zonder kooiconstructie, zonder ABS, zonder remdrukbegrenzer, zonder gelaagd glas, zonder.......heeft u even?
Vader deed gewoon voorzichtig in die tijd als het glad was, op z'n radiaalbandjes! En TOEN hadden we WEL winters weer.
Menige veiligheidsvoorziening heeft er in de loop der tijd gelukkig voor gezorgd dat we nu veiliger auto's hebben, maar het rijgedrag lijkt evenredig bruusker en risicovoller te zijn geworden. Misschien een kwestie van oorzaak en gevolg....
Vader deed gewoon voorzichtig in die tijd als het glad was, op z'n radiaalbandjes! En TOEN hadden we WEL winters weer.
Menige veiligheidsvoorziening heeft er in de loop der tijd gelukkig voor gezorgd dat we nu veiliger auto's hebben, maar het rijgedrag lijkt evenredig bruusker en risicovoller te zijn geworden. Misschien een kwestie van oorzaak en gevolg....


