Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Invloed banden op comfort
Auteur |
Bericht |
Citrofreak2007
C5club Bikkel
Geregistreerd: 09 jul 2007 10:08 Berichten: 377 Woonplaats: H'doorn
Auto: Citroen C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk
Opties: Dakraam, Airco, Electrische ramen, Xenon i.c.m. LED, kentekenplaten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10399
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
het maakt volgens mij wel degelijk uit wat voor soort banden je hebt. Bij de Saxo zijn we van 13" michelins naar 16" Pirelli Pzero gegaan, en dat rijdt stiller; comfortabeler; zuiniger; strakker. Bij de C4 zijn we van 16" Michelin Energy (195/55/r16) naar 17" dunlop Sport Max 2000 (225/45/r17) gegaan, en ook dat rijdt veel stiller en comfortabeler. als dat bij ons zo'n verschil maakt, zal dat toch zekers ook wel bij een C5 zijn? Mijn ervaring is dus: iets duurdere band, iets zachter compound (tsja, sport heh  ), en het is comfortabeler en stiller
_________________ Citroën C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk Gris Fer Citroen C2 VTS 125PK 1.6 16v in 't Blue Grand Pavois
EX- Citroën Saxo SX 3drs 1.4i Blue Grand Pavois (125000 km)
|
01 nov 2008 21:19 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Persoonlijk lijkt het mij vreemd dat je vooral comfortabeler gaat rijden als je zeker in geval v/d saxo van 13 naar 16 inch gaat  , .... ik merk zelf al een heel klein verschil van 16 naar 17 ( dit is wel een nuance verschil ) maar van 13 naar 16  op een saxo, je houdt dan relatief veel minder 'band wangen' over door het lage profiel dat dit in de regel echt veel harder moet overkomen ... Dat het stiller/strakker rijdt wil ik graag geloven 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
02 nov 2008 14:00 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
ligt op je 17" een 45er?
want de velgmaat maakt natuurlijk niet uit maar de band maat ik vind dat ik met 17" te weinig rubber heb maar dat is persoonlijk en heb nu eenmaal de c voor het comfort en als tweede voor de looks
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
02 nov 2008 17:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
MarcusE schreef: Dat ben ik niet met je eens. Citroen is Frans, Michelin is Frans. Dus die combi is natuurlijk snel gemaakt. Michelin heeft in 1935 de aandelen citroen overgenomen, en was dus tot 1975 eigenaar. Belangrijke citroen ontwikkelingen gingen hand in hand met die van Michelin, de radiaalband onder de Traction, HP, composiet wielen voor de Sm, etc. Bij de overname door Peugeot is exclusiviteit bedongen voor nieuwe Citroëns. (recent pas van afgeweken specifiek voor de Chinees gebouwde modellen, die citroen ook elders wil verkopen als de C-Triomphe.) Nieuwe Peugs staan ook wel op Pirelli's. Dus Frans is niet automatisch Michelin. Daarnaast heb je nog andere Franse rubbermerken. Overigens staan ook BWM's en Audi's standaard op Michelin. Als je in Ingolstad klaagt over de wegligging van je Aldi (geleverd in NL) dan krijg je als eerste te horen dat je de Conti's (die Pon eronder doet) moet vervangen door Michelins. Citaat: Wanneer C5's standaard op Conti's, Dunlops of wat anders zouden staan dan zou dat aangeraden worden bij nieuwe banden. Inderdaad, maar dat is dus niet het geval. Citaat: Het lijkt me niet dat de C5 specifiek voor Michelins is ontworpen. Dus wel, Michelin levert overigens ook andere wielophangingsdelen. Daar komt bij dat Michelin Citroëns gebruikt voor de ontwikkeling van banden, al 80jaar lang.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 nov 2008 17:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Duck schreef: want de velgmaat maakt natuurlijk niet uit maar de band maat Dat snap ik hoor  ... de opmerking was dan ook voor een saxo die van 13 inch naar 16 inch gaat, ... denk niet dat de bandenmaat dan zodanig is dat er nog enig sprake is van een 'wang'  Duck schreef: ik vind dat ik met 17" te weinig rubber heb maar dat is persoonlijk Mijn C5 stond al fabrieks-af op 16", geen comfort verschil met de huidige 17", hooguit dat je het iets merkt als je b.v. een drempel te hard pakt ( dat doe ik toch niet, ... HP is leuk maar kan ook stuk, ik rij met behoud van techniek  ) Bovendien zijn mijn banden van zachter rubber ( Pilot sport van Michelin i.p.v. primacy(HP) e/o energy's )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
02 nov 2008 18:12 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Invloed banden op comfort
De bandendruk iets verlagen? Over hoeveel spreken we hier dan? Bij onze Hdi1.6 zegt standaard 2,4Bar... Zacht rubber lijkt me ook iets welke kan helpen, zacht rubber = Michelin?
|
03 nov 2008 14:31 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Ik rij zelf met 0.2 minder V+A als aangegeven, de auto wordt er comfortabeler door en ik heb tot op heden nog geen extra slijtage gevonden, ook heb ik de indruk dat ik iets minder gebruik, maar daar is misschien meer de wens de vader van de gedachte.
Ik heb nu ca 47.000km met de Michelins gereden en nog tussen 4,9 en 5,6 mm profiel.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
03 nov 2008 14:38 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Ik lees met stijgende verbazing de mening over de verschillende merken banden en wordt er veel te weinig aan bandenspanning gedacht. Naast Citroenrijder ook vrij regelmatig op twee wielen te vinden en wordt het belang en uitwerking hiervan zwaar onderschat. Op de motor kun veel eerder voelen of er een paar tienden afwijking in zit en is het bovendien belangrijk een nauwkeurige meter te hebben. Bij mij zijn de pingping exemplaren die je oa bij Shell vind alleen bruikbaar als je zeker weet dat er te weinig in zit maar is de nauwkeurigheid plus of min 0,4 bar in mijn ervaring. Helaas staat mijn Citroen nog op vrij verse Goodyears en kan bijna niet wachten voor deze weer op Michelins Primacy's terecht komt. De bandenspanning stond, zoals standaard bij vrijwel iedere garage veel te hoog, maar ook na aanpassing mis ik de soepelheid van een Michelin en dan vooral op steentjes. Uit ervaring met oa een bedrijfsauto weet ik dat de levensduur van een Conti bijvoorbeeld lang is en dan duurt het stuiteren tot aan de vervanging wel erg lang  Van mijn vorige auto, die op Michelin Energy's stond, gingen de voorbanden 70k en de achterbanden ruim 80k mee en dan vallen de meerkosten voor Michelins weer erg mee. Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
05 nov 2008 02:15 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
staircase schreef: Helaas staat mijn Citroen nog op vrij verse Goodyears en kan bijna niet wachten voor deze weer op Michelins Primacy's terecht komt. Chris Op wat voor Goodyears staat je dame, als ik vragen mag ?
_________________ Groeten, Marc
|
05 nov 2008 17:36 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Het probleem met banden is dat het geen onsje kaas is. Ik hou erg van kaas en hier in Gouda weten ze van kaas. Zelfs als je bij slechts één van de tientallen kaasspecialisten hier in Gouda gaat heb je nog keuze uit honderden soorten. Zelfs als je jezelf beperkt tot alleen koemelkkaas, alleen ambachtelijk gemaakt, laag in zoutgehalte en enigzins gerijpt dan heb je nog steeds keus uit een onoverzichtelijk groot aanbod bij één van de vele winkels. Maar met kaas is het nog makkelijk. Je koopt een pondje, eet het lop en na een week koop je weer wat andere kaas. Natuurlijk houdt je in een schriftje bij welke kaas, je bij welke winkel lekker vindt. Maar ja, banden zijn geen kaas. Ze kosten meer en je doet er wat langer mee. Niet een product wat je ´proevenderwijs´ kan ontdekken. De verscheidene bandentesten op Internet dan? Nou, daar wordt ik niet warm van. Nooit in mijn mijn maat onder mijn auto getest. En de verschillende testen zijn ook niet altijd eenduidig. Tevens is niet altijd duielijk hoe onafhankelijk die testen zijn. Dan de banden zelf. Heb je een setje gekocht, heb je ze na 30,40, misschien wel 70.000 km versleten heeft de fabrikant de specificaties van jouw band weer ´verbeterd´ Nog betere wegligging, nog langere levensduur, nog kortere remweg, nog meer comfort. Maar natuurlijk niet allemaal tegelijk. Weet je weer niks.
Stelling: Er is een alle-seizoenenband (ik weiger het woord zomerband in de mond te nemen) voor mijn C5 die op alle rij-eigenschappen gemiddeld beter is EN lager geprijsd dan de aanbevolen Michelin-band.
Gr. Ronald uit Gouda
Ps. Wie bewijst de stelling ?
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
05 nov 2008 21:08 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Praat je over aanschaf of over prijs per km.... In het laatste geval is zelfs een hokkieTokkie uit Midden-Taiwan nog duur bij mij 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 nov 2008 22:28 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
MarcusE schreef: staircase schreef: Helaas staat mijn Citroen nog op vrij verse Goodyears en kan bijna niet wachten voor deze weer op Michelins Primacy's terecht komt. Chris Op wat voor Goodyears staat je dame, als ik vragen mag ? Goodyear Excellence in de maat 215/55/16. Vandaag een set winterbanden op velgen op de kop getikt en gelukkig zitten er de mij in het verleden uitstekend bevallen Michelin Alpins op in de maat 205/65/15. Volgens de calculator is het verschil in omtrek kleiner dan 1 %. Ben nu wel heel benieuwd naar het verschil in comfort tussen de in principe minder comfortable winterbanden en de Goodyears! Chris
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
05 nov 2008 22:54 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
LMV er gisteren afgehaald en de stalen eronder was vergeten de bandenspanning te checken dan zwalkt hij over de weg maar even recht getrokken vandaag nu rijdt hij weer als een c en heel gek ook heel lekker met zo'n 65 band ipv 55
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
06 nov 2008 18:11 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
Ik heb onder mijn type 1 gewoon de "simpele" 195/65/15 Energy Savers van Michelin zitten en de setjes daarvoor waren ook de meer simpele "Energy"-serie. Al deze banden voldoen prima, ik ben een stevige rijder die elke dag 80 km rijdt en de "150" haalt en meestal ruimschoots overschrijdt  , ik ben erg alert op de staat van mijn banden/profiel. Als je 9 van de 10 keer alleen in de auto zit is de geadviseerde bandenspanning te hoog (bij mijn rij-omstandigheden tenminste) Voor 2.3 en achter 2.1, heb ik gezien het slijtagepatroon verlaagd naar 2.2 voor en 1.9 achter, het midden van de band had namelijk bij de geadviseerde spanning teveel slijtage in het midden van de band. Waar volgens mij vaak aan voorbij gegaan wordt is het feit dat bij iets langere ritten (of korte "hefftige" ritten kan ook) de bandenspanning al snel 0.2 / 0.3 bar oploopt, waardoor het slijtage patroon/comfort danig kan veranderen. Ik spreek hier puur uit mijn eigen ervaring en alleen over diverse Michelin-typen maat 195/65/15, dus andere ervaringen met andere maten en typen zijn heel goed mogelijk! M.vr.gr. Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
06 nov 2008 22:44 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Invloed banden op comfort
staircase schreef: Goodyear Excellence in de maat 215/55/16.
Chris
Hmmmm  . En waarom bevallen deze niet ? Mij leek het een goede kandidaat om de Michelins te vervangen, wanneer die af zijn.
_________________ Groeten, Marc
|
07 nov 2008 13:15 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|