higgy schreef:Je weet waarover je praat, da's wel duidelijk.
Bescheiden ben je ook niet. Dat mag, als je weet waarover je praat.
Je bent alleen wat voorspelbaar in je manier om Renard en hun blauwe olie (ken je die uberhaupt of 'heb je al een mening' ?) even te kakken te zetten.
Ik heb geen put-opties Renard oid, maar hun smurfenolie is gewoon Aircraft grade (Glacial Blue) hydraulische olie. Geen reden om dat te vermarkten als
beter dan LHM (is idd geen LDS vervanging) en dat is wat Renard doet. Als je kijkt wat Glacial Blue per vat kost dan snapt je ook waarom ik het oplichting vind. Geen mening, feit!
Ik vermoed dat je heel slim bent maar dat uiterst slecht over kan dragen.
Heb je uberhaupt een poging gedaan te begrijpen wat ik schreef? anders is er nog de
zoekfunctie voor achtergrond-info.
Meestal krijg ik complimenten dat ik dit soort lastige materie zo goed kan uitleggen, wellicht gaat er iets fout bij de ontvanger? Wellicht is een gerichte vraag handiger.
De vraag van de OP hierboven duidt daar al op.
Het lijkt er sterk op de de OP perse comfortbollen wil en niet wil luisteren naar advies of technische redenen om er niet voor te gaan. Men vraagt een mening die krijgt men dan van mij, onderbouwd, zonder al te veel vooringenomenheid.
Let wel ik heb niet alleen honderduizenden km ervaring met HP, HA1, HA2 en HA3, maar ik ben ook al meer dan 15jaar bekend met het fenomeen comfortbollen. En ja, ik weet dus echt wel waar ik het over heb
maar allerlei meningen die elkaar tegenspreken helpen niet.
tja dat is het nadeel van het fenomeen mening:
opinions are like a$$holes, everone's got one, and they all stink
Dus nogmaals, simpel, de feiten rondom "comfortbollen":

1) tasten het weggedrag in noodsituaties meer aan dan bij gewoon rijden
maw om iets te voelen qua comfort verbetering geef je dus buitenproportioneel veel veiligheid op

2) verstoren de balans voor-achter; een normale HP Citroen
dompt terwijl eentje met comfortbollen
stampt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stampen" onclick="window.open(this.href);return false;

3) de extra soepelheid maakt dat de HA-compu vaker naar HARD moet om de bewegingen te controleren.
NB Nogal wat C5 rijders gebruiken de SPORT-stand, voor passagiers met mal-de-mer, bij zijwind, of met aanhangers.

4) zelfs voorstanders van comfortbollen geven toe dat de invloed van zijwind en aanhangers erger wordt en dat de achterkant regelmatig doorknalt tot op de aanslagen.
De vraag is of 2,3 en 4 niet juist aangeven dat je met comfortbollen minder comfort krijgt. Het knallen op de aanslagen levert bovendien een probleem op met de betrouwbaarheid:
- de rubber stootblokken (kunnen er sowieso wel eens uitvallen
- de ADALs (zoek)
- het membraan van de bollen snijdt zichzelf kapot.