Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 494 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 33  Volgende
 Veerbollen & comfortbollendiscussie 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
higgy schreef:
knip
Renard en hun blauwe olie

Ik vermoed dat je heel slim bent maar dat uiterst slecht over kan dragen.
De vraag van de OP hierboven duidt daar al op.

De blauwe olie die ze gebruiken wordt, zoals ze zelf zeggen op hun site, niet toegepast voor c5

punt 2: ja die indruk heb ik ook. Vandaar mijn aanvullende vraag om het goed uit te leggen (zodat iedereen het ongekleurd kan snappen). ;) Het is eigenlijk helemaal niet belangrijk wat iemand vind. Wat wel belangrijk is (zeker in deze) zijn feiten, want daar kan je niet om heen.
Dat is ook de aard van de manier van vragen van mij. Ik oordeel niet graag (heeft helemaal geen zin).

30 okt 2008 11:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Menno schreef:
Wat ik mij wel afvraag of de topicstarter er nu wijzer van wordt, .... het probleem met de diagnose 'veerbollen kapot' blijft .... daar helpen comfortbollen ook niet tegen :smt017

nou inderdaad, het is al vervelend genoeg (vooral voor de geldbuidel), maar allerlei meningen die elkaar tegenspreken helpen niet.

de originele vraag begon met een opmerking van mijn garage. die is nu wel beantwoord, want de bollen zijn wel degelijk te checken. ga ik dan ook laten doen.
gaandeweg komen we bij comfortbollen (als we dan toch moeten vervangen ...)

30 okt 2008 11:23
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben bang dat de mening en onderbouwing van Eviltwin niet dezelfde zal zijn als dat je het b.v. Renard zal vragen, ... je zal zelf de conclusie moeten trekken wat je het beste acht voor de C5.
Feit is volgens mij dat het niet zeker is dat de bollen stuk zijn, toch ? of wil je sowieso overgaan/proberen wat betreft de comfortbollen, ook als blijkt dat de 'oude' in orde zijn ?

Als ik het zo lees van ET dan is het ( als je het al wil ) verstandiger enkel de 2 middenbollen te vervangen, ook omdat dit in noodsituaties geen nadelig effect op de auto heeft, maar als je het Renard vraagt zal het antwoord waarschijnlijk iets anders zijn.
Nadeel, middenbollen staan niet in het assortiment van de comfortbollen ....

Ik zelf ben geneigd om met ET mee te gaan, met name in noodsituaties wil je natuurlijk dat de C5 meewerkt i.p.v. tegen :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

30 okt 2008 11:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Jo_ schreef:
(als we dan toch moeten vervangen ...)

Dat betwijfel ik dus nog steeds...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

30 okt 2008 11:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
higgy schreef:
Je weet waarover je praat, da's wel duidelijk.
Bescheiden ben je ook niet. Dat mag, als je weet waarover je praat.
Je bent alleen wat voorspelbaar in je manier om Renard en hun blauwe olie (ken je die uberhaupt of 'heb je al een mening' ?) even te kakken te zetten.

Ik heb geen put-opties Renard oid, maar hun smurfenolie is gewoon Aircraft grade (Glacial Blue) hydraulische olie. Geen reden om dat te vermarkten als beter dan LHM (is idd geen LDS vervanging) en dat is wat Renard doet. Als je kijkt wat Glacial Blue per vat kost dan snapt je ook waarom ik het oplichting vind. Geen mening, feit!

Citaat:
Ik vermoed dat je heel slim bent maar dat uiterst slecht over kan dragen.

Heb je uberhaupt een poging gedaan te begrijpen wat ik schreef? anders is er nog de
zoekfunctie voor achtergrond-info.

Meestal krijg ik complimenten dat ik dit soort lastige materie zo goed kan uitleggen, wellicht gaat er iets fout bij de ontvanger? Wellicht is een gerichte vraag handiger.

Citaat:
De vraag van de OP hierboven duidt daar al op.

Het lijkt er sterk op de de OP perse comfortbollen wil en niet wil luisteren naar advies of technische redenen om er niet voor te gaan. Men vraagt een mening die krijgt men dan van mij, onderbouwd, zonder al te veel vooringenomenheid.

Let wel ik heb niet alleen honderduizenden km ervaring met HP, HA1, HA2 en HA3, maar ik ben ook al meer dan 15jaar bekend met het fenomeen comfortbollen. En ja, ik weet dus echt wel waar ik het over heb :roll:

Citaat:
maar allerlei meningen die elkaar tegenspreken helpen niet.

tja dat is het nadeel van het fenomeen mening:

opinions are like a$$holes, everone's got one, and they all stink

Dus nogmaals, simpel, de feiten rondom "comfortbollen":

:arrow: 1) tasten het weggedrag in noodsituaties meer aan dan bij gewoon rijden

maw om iets te voelen qua comfort verbetering geef je dus buitenproportioneel veel veiligheid op

:arrow: 2) verstoren de balans voor-achter; een normale HP Citroen dompt terwijl eentje met comfortbollen stampt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stampen

:arrow: 3) de extra soepelheid maakt dat de HA-compu vaker naar HARD moet om de bewegingen te controleren.

NB Nogal wat C5 rijders gebruiken de SPORT-stand, voor passagiers met mal-de-mer, bij zijwind, of met aanhangers.

:arrow: 4) zelfs voorstanders van comfortbollen geven toe dat de invloed van zijwind en aanhangers erger wordt en dat de achterkant regelmatig doorknalt tot op de aanslagen.

De vraag is of 2,3 en 4 niet juist aangeven dat je met comfortbollen minder comfort krijgt. Het knallen op de aanslagen levert bovendien een probleem op met de betrouwbaarheid:
- de rubber stootblokken (kunnen er sowieso wel eens uitvallen
- de ADALs (zoek)
- het membraan van de bollen snijdt zichzelf kapot.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

30 okt 2008 12:16
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Smurfenolie is sowieso geen optie in de C5, laten we dat dus maar buiten beschouwing ;)
Argumenten en meningen over Renard zijn dus verdeeld, prima ... wat mij betreft het beste om nu verder te gaan over de feiten die er staan.

Mijn conclusie is dat comfortbollen meer complicaties met zich meebrengen dan in eerste instantie gedacht wordt, ik kan mij dan ook prima in de uitleg van ET vinden, incl. de onderbouwing en feiten!
Zelf heb ik met de gedachte gespeeld comfortbollen te plaatsen, maar na dit betoog bedank ik daar toch voorlopig voor , tenzij men met middenbollen komt die op comfort gericht zijn!
Mocht iemand het toch willen proberen en de gok wagen, ik zou er graag een rondje in willen rijden om zo een eigen mening te kunnen opdoen :idea:

Suc6 met de beslissing, ... waar ga je nu eigenlijk naartoe op de bollen te laten checken of ze uberhaupt nog goed zijn ?

30 okt 2008 12:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dank je voor je uitvoerige uiteenzetting EvilTwin. Dit komt, wat mij betreft in de goede richting, want het geeft helderheid in een per definitie moeilijke materie. Ik heb ook niet veel behoefte om er al te diep in te duiken (not my thing), maar dat hoeft ook niet. Een principe (hoe iets werkt) kun je ook begrijpen zonder detailkennis ... als het maar goed wordt uitgelegd (hier ligt een groot geheim betreffende leerprocessen, maar dat is weer een andere materie).

Over de bollen en de auto: mijn overweging is, als ik dan toch zou moeten vervangen, dan zou ik het op prijs stellen als de vering meer een ds-gevoel zou geven. Ik weet, een gevoel zegt niet veel over de (on)juistheid van toegepaste techniek en al helemaal niet over de veiligheid.
In jouw stelling bovenstaand zeg je eigenlijk dat comfortvering alleen veilig bereikt kan worden door de middenbollen te vervangen? Is het technisch dan wel mogelijk, en met wat voor type zou dat moeten plaatsvinden om hetzelfde effect te bereiken, maar dan technisch veiliger?

Ik begrijp ook uit het geheel dat als je kiest voor vervangen van de buitenste bollen de computer sneller naar "hard" regelt (vergelijkbaar met de sportstand).

Je verhaal is in principe duidelijk. Ik ga (uit nieuwsgierigheid natuurlijk) sowieso naar Renard, om verschillende redenen: 1 ik ben beslist na deze (en enkele andere) perikelen beslist het vertrouwen kwijt in 'mijn' garage; 2 ik ben dus op zoek naar een betrouwbare garage als partner daar in, liefst in de buurt bij Ede, maar alnders een dermate goed bedrijf dat het de moeite van de afstand loont en 3. ik wil (en daar begon het allemaal om) de bollen laten testen ...

Ik wil een gefundeerde beslissing kunnen maken. dat kan alleen maar als alle aspecten van alle kanten belicht worden.

Dank alvast

30 okt 2008 12:54
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Menno schreef:
Smurfenolie is sowieso geen optie in de C5, laten we dat dus maar buiten beschouwing

klopt
Menno schreef:
Argumenten en meningen over Renard zijn dus verdeeld, prima ... wat mij betreft het beste om nu verder te gaan over de feiten die er staan.

Yep
Menno schreef:
Mijn conclusie is dat comfortbollen meer complicaties met zich meebrengen dan in eerste instantie gedacht wordt, ik kan mij dan ook prima in de uitleg van ET vinden, incl. de onderbouwing en feiten!

ja, maar ik wil toch ook even meer weten van Renard hierover. want als iemand iets beweert, moet ie het ook hard kunnen maken denk ik
Menno schreef:
Zelf heb ik met de gedachte gespeeld comfortbollen te plaatsen, maar na dit betoog bedank ik daar toch voorlopig voor, tenzij men met middenbollen komt die op comfort gericht zijn!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dan middenbollen bestaan die deze specificaties waar maken. Ook ben ik nu wel geneigd de comfortbollen te laten staan, temeer de grenswaarden (lees rijden met een aanhanger of caravan)grotere risico's impliceert.
Menno schreef:
Suc6 met de beslissing, ... waar ga je nu eigenlijk naartoe op de bollen te laten checken of ze uberhaupt nog goed zijn ?

Renard, want die heeft apparatuur.

30 okt 2008 13:00
Profiel
Beheerder
Beheerder

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Ben benieuwd hoor, .... we horen de uitslag wel.

30 okt 2008 13:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Het lijkt er sterk op de de OP perse comfortbollen wil en niet wil luisteren naar advies of technische redenen om er niet voor te gaan. Men vraagt een mening die krijgt men dan van mij, onderbouwd, zonder al te veel vooringenomenheid.

nee dat is niet zo. ik wil een wat soepelere vering omdat ik de c5 wat stug vind. da's al.

EvilTwin schreef:
Dus nogmaals, simpel, de feiten rondom "comfortbollen":
1) tasten het weggedrag in noodsituaties meer aan dan bij gewoon rijden
maw om iets te voelen qua comfort verbetering geef je dus buitenproportioneel veel veiligheid op
2) verstoren de balans voor-achter; een normale HP Citroen dompt terwijl eentje met comfortbollen stampt
3) de extra soepelheid maakt dat de HA-compu vaker naar HARD moet om de bewegingen te controleren.
NB Nogal wat C5 rijders gebruiken de SPORT-stand, voor passagiers met mal-de-mer, bij zijwind, of met aanhangers.
4) zelfs voorstanders van comfortbollen geven toe dat de invloed van zijwind en aanhangers erger wordt en dat de achterkant regelmatig doorknalt tot op de aanslagen.
De vraag is of 2,3 en 4 niet juist aangeven dat je met comfortbollen minder comfort krijgt. Het knallen op de aanslagen levert bovendien een probleem op met de betrouwbaarheid:
- de rubber stootblokken (kunnen er sowieso wel eens uitvallen

ook niet echt geweldig. ... maar even realistisch: Dat de situatie veranderd door deze veerbollen, lijkt me duidelijk, maar hoe dramatisch is het eigenlijk? Ik las van iemand anders die al lang met die dingen rijdt en uiterst tevreden is, zonder problemen (?). Dus, ja, het is technisch allemaal kloppend wat je zegt (vast), maar hoe vertaald zich dat naar de praktijk?
EvilTwin schreef:
- de ADALs

wat is dat?
EvilTwin schreef:
- het membraan van de bollen snijdt zichzelf kapot.

lijkt me niet echt een wenselijke situatie

30 okt 2008 13:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
ADAL's zijn de Achterste DraagArmLagers, waar de getrokken armen van de achterwielophanging omheen draaien...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

30 okt 2008 13:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kapitein Rob schreef:
De 4 bollen op de wielen worden vervangen. De 'middenbollen' dienen alleen om de werking van een stabilisator (on)mogelijk te maken, o.a. via de sportstand. Voor de feitelijke vering doen ze niet(s) veel, vandaar.

Dag ET,

Bedankt voor de heldere uitleg over het veersysteem.
Ter 'ontlasting'van Renard het volgende: zij zeiden me wel dat de vier wielbollen vervangen worden door comfortbollen, de reden waarom hebben zij me niet verteld. De verklaring over de stabilisator heb ik eerder elders gehoord. Zal inderdaad vm het systeem op de Xantia-Activa het geval zijn. Ik heb dat als verklaring aangenomen en weergegeven. Sorry dat hierdoor de indruk gewekt werd dat Renard deze verklaring had gegeven, dat krijg je met goed-willende amateurs (mijn computer pakt geen smilies, anders stond hier 'beschaamd').

Groet,

Pieter

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

30 okt 2008 15:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
:oops: Deze?

Thnxs heren... De lucht geklaard, neem ik aan?

30 okt 2008 15:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad Harm,

Die!

Maar mijn bedrijfsnetwerk (niet verder vertellen) verwerkt die dingen niet.

Pieter

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

30 okt 2008 16:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discus
Gisteren naar Lelystad gegaan en daar proefgereden met de C5ph1 van Eric (emc5) die al twee jaar met comfortbollen rijdt.

Het verschil was precies waarnaar ik op zoek was, hobbelige klinkerwegen met een ongelijk wegdek vol kuilen komen nu veel minder door, met de normale bollen voel je toch nog de schokken net alsof er wat strak afgestelde schokbrekers onderzitten

Bij de comfortbollen is dat verdwenen, ook dwarsrillen in het wegdek zoals overgangen op viadukten zijn nog wel waarneembaar maar niet meer als een harde schok.

Wij zijn een aantal keren om rotondes gereden zowel in de sportstand als de normale stand, de auto voelt strak aan en er treedt zeker geen 2cv effect op.

Verkeersdrempels komen duidelijk zachter binnen, je zult ze niet met BX snelheden van 50-60 km kunnen nemen, maar dat deed ik toch al niet.

Eric liet comfortbollen monteren omdat hij uit een Xantia kwam en de C5 te stug vond, hij vind het nu meer overeenkomen met zijn Xantia.

Vanmorgen dus naar Rene Spaan in Krommenie, (die was het dichtst bij) voor het monteren van een set comfortbollen.
De genoemde prijs van 45-50 Euro klopt allang niet meer, met monteren en een beetje olie was de rekening 309,-, en denk erom, wel afspreken dat je de oude bollen weer meeneemt, want die willen ze graag houden.

IJs en weder dienende ben ik de 15e bij JO, dus twijfelaars kunnen er even mee rijden om het verschil te voelen.
Ik ben er in ieder geval gelukkig mee, wat voor commentaar er ook komt.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

01 nov 2008 13:37
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 494 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 33  Volgende