Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 na half jaartje weer Storing uitlaatgas... 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius

Naar boven
Bericht Re: na half jaartje weer Storing uitlaatgas...
Ik heb dit ook allemaal meegemaakt. Ik heb een nieuwe bobine gehad, nieuwe bougies van een V-6 en uiteindelijk hielp niets. De storingen bleven maar terugkomen en als die storing verscheen op het display, dan liep de motor ook slecht. Alsof hij op drie cylinders liep.

Uiteindelijk na overleg met onze huisdaeler toch maar de klepstoters laten vervangen.

En jawel, hij is weer als nieuw. Geen storingen meer en de motor loopt fantastisch. :smt038

Ik wil niet stellen dat jij dit ook moet laten doen, maar bij mij heeft het geholpen en ik zweef weer met veel plezier. :smt023

Groet,
Ger

07 aug 2008 15:28
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Mja, alleen was de uitgelezen fout dat de luchtpomp defect was...

Overigens heb ik nu dik 2000 km gereden zonder dat de storing weer teruggekomen is.
Ik blijf erbij, een pomp die blijkbaar zo defect is dat je de zekering gaat controleren gaat zich niet 2000 km stil houden (of liever, juist niet).

'k hou het maar op karakter van de C5, wel jammer dat de garage dat karakter dus niet kent of wil kennen.

Dit gaat dus nu mijn standaard actie worden : Foutmelding = Uitlezen + Reset + een borrel, om daarna te horen wat de hoofdprijs uit de lotery is, vervolgens gewoon doorrijden en kijken of de melding incidenteel is. Komt íe binnen 2 weken terug, laat ik de reparatie uitvoeren, anders hou ik het op een hick-up... :smt017

Volgens de garage moet er op een foutmelding een vervanging volgen, en een uitwisseling van euro's... :shock:

Volgende beurt gaat ws. (weer) bij de Dealer van Oosten gebeuren ipv 'Dealer' het Motorhuis. :twisted:

07 aug 2008 22:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter

Naar boven
G.Meijer schreef:
. . .
Uiteindelijk na overleg met onze huisdealer toch maar de klepstoters laten vervangen.
. . .

Bij mij mogelijk dezelfde oorzaak, maar alleen 's winters.
Wat kostte deze ingreep?

11 aug 2008 11:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Break 1.8
kilometerstand: 23000
Kleur: groen

Naar boven
Hans47 schreef:
jpiek, let vooral op de elektrodenafstand van de bougies. Ik lees regelmatig dat de elektrodenafstand i.v.m. LPG (bij welke auto dan ook) iets groter moet zijn omdat gas beter ontbrandt bij een "langere" vonk. Het aantal "misfires" zou daardoor afnemen. Ik zou even een LPG-inbouwer raadplegen.

Groet

Hans

voor de duidelijkheid bougies afstand moet verkleind worden voor LPG zie ook verhaal van NGK op www.amt.nl
Vraag: In het artikel over bougie-ontwikkelingen in AMT nr 12 1998 (zie Autotechnisch archief; Onderdelen; Bougies: Bougie-ontwikkelingen nij NGK) schrijft u dat de elektrode-afstand van bougies van motoren die op gas draaien kleiner moet zijn om een hogere ontsteekspanning te verkrijgen. Hoe verklaart u het een en ander, als de elektrode-afstand wordt verkleind, neemt de ontsteekspanning toch juist af? Op een motorscope zijn de ionisatiepiek en de vonkspanningslijn toch lager als de elektrode-afstand van een bougie wordt verkleind? Berust het schrijven op een vergissing of ligt er een andere uitleg ten grondslag?

Antwoord: Eerst even vertellen welk effect het draaien op LPG heeft op de bougie en de ontsteekspanning. Bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting wordt de neus van de bougie, dus ook de centrale elektrode, heter wanneer er op LPG wordt gedraaid dan op benzine. Dat geldt als de verdamping van de LPG in de verdamper en niet, zoals bij benzine, in het inlaatsysteem en/of in de cilinder plaatsvindt. Volgens metingen van NGK en Champion wordt de centrale elektrode ongeveer 50 IC heter dan op benzine. De benodigde ontsteekspanning op LPG is ongeveer 4 kV hoger dan op benzine, hoewel de centrale elektrode heter is en er dus een lagere ontsteekspanning nodig is. Dat komt doordat de chemische samenstelling van LPG en benzine verschillend is, het kost meer moeite om het LPG te ioniseren. Hetzelfde verhaal geldt ook voor aardgas dat als gas wordt toegevoerd. Het verkleinen van de elektrodeafstand geschiedt om de benodigde ontsteekspanning op ongeveer hetzelfde niveau te houden als die van de motor op benzine. Dan is de levensduur van de hele ontstekingsinstallatie gelijk. Vermoedelijk hebben we dit aspect in het genoemde artikel niet duidelijk genoeg uiteen gezet.

24 aug 2008 17:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: 2.0 ligne prestige berline
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator

Naar boven
Ik heb dat idd gelezen op het AMtgarageforum. Ik heb vroeger diverse LPG-auto's gehad -Lada (echt waar), Renault, Toyota- en daarvoor gold: bougies normaal 0.9 op gas 1.0, zelfs normaal 1.0 op gas 1.2 mm. Dit waren overigens geen G3-installaties want dat bestond nog niet. Dus kennelijk zit daar het verschil. Deze auto's startten alle jaargetijden gewoon op LPG. Af en toe op benzine rijden om de (inlaatspruitstuk)pakkingen niet te veel te laten uitdrogen. Nooit backfire, slecht lopen of verbrande kleppen meegemaakt; 70 liter gastank volgooien, dagteller op nul en na ongeveer 550 km weer tanken. Toen kwam de elektronica en de G3 periode..
Maar ik dwaal af is de leeftijd zullen we maar zeggen..

Hans

24 aug 2008 21:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
G3 is niet zozeer het probleem maar de OBD. die ziet nl dat er wel eens niet helemaal juist gevonkt werd. Vroeger merkte je daar niets van.
Het echt probleemis, als de bougie "moeilijk"vonk is dat je bobine er van kapot kan gaan. ALs er niet over de bougie gevonkt kan worden dan slaat vonk nl in de bobine door.

Dus de afstand opening niet groter zetten maar kleiner.

Frank

25 aug 2008 07:16
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Naar boven
De melding is wederom terug overigens, en is nog niet spontan verdewenen, morgen even langs de garage (neen, niet het Motorhuis, maar weer terug naar Van OOsten in Zoetermeer). Ben wel benieuwd wat het nu zal zijn, wer die luchtinlaat, of weer eens een andere melding.

'k wordt een beetje cynisch/kriegel van deze melding steeds... :x

Wat kan bij de staat van het uitlaatgas schelen, 't is afval, en omdat ik op LPG rij ook nog eens sowieso relatief schoon afval... :twisted:

26 aug 2008 22:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque

Naar boven
Zolang de motor goed loopt, zou ik mij niet zo druk maken om die melding.

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding

26 aug 2008 22:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Ik heb de melding ook zo nu en dan, ik kan hem zelf resetten. De oorzaak is LPG.
geen zorgen over maken. Het motor management weet niet dat de motor op lpg loop. bij het meten van de lambda waarde ziet hij dat er iets te rijk of te arm gereden wordt. Dit gaat het motor management aanpassen met een parameter(long term fuel). Als deze parameter teveel gaat afwijken van de norm dan komt deze melding.
Je kunt ook zelf het motor mangement resetten dan duurt het misschien wat langer voordat deparameter weer gaat afwijken
misschien is het een optie om zelf een OBDstekker te kopen +- 30 euro en hem zelf te resetten met een laptop.

dit is overigen de data die ik uitlees tijdens de storing
Code P0170
Beschrijving 1 Brandstof systeem
beschrijving 2 Lambda regeling ingeschakeld
belasting 57%
rpm 3301
temp 87
MAP[kPA] 63
shortterm fuel 25%
long term fuel 4.70%

27 aug 2008 08:51
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Naar boven
Zo, vandag 3 kwartier tot een uur binnengeweest bij van Oosten :

Duidelijk verhaal van de monteur;
PO170 melding, niet op letten, het motormanagment wet niet dat de wagen op LPG rijd.

Wel erg interresant was zijn uitleg over de Storing luchtpomp Injectie Uitlaat:

Blijkbaar had men bij Citroen problemen met het binnen de gestelde waardes houden van de vervuiling in de uitlaatgassen. Voor de vroegere modellem heeft men een wat grote-stappe-snel-thuis oplossing gekozen: Injecteer schone lucht in de uitlaat waardoor de uitlaatgassen verdunt worden, schoner lijken en dus binnen de waardes vallen. Nieuwere modellen (laat Ph1 en Ph2) hebben deze pomp blijkbaar niet. Deze pomp schijnt echter zodanig aangestuurt te worden dat deze bij een LPG wagen veel te laat of niet reageert. Gevolg: BSI denkt dat de pomp defect is.
Omdat de pomp an sich wel werkt, maakt de BSI er een tydelijke fout van.
Note to self : Bij volgende LPG agen letten op afwezigheid van de pomp (Onzin, wordt toch een Ph2 of Ph3 :lol: )

Nog even gekeken of de software up-to-date was, Bougies gecontroleerd en toch alvast maar vervangen (anders over 4000 km sowieso..) en eindelijk eens de KPH laten monteren (was het Motorhuis al 2 keer vergeten)...

Toen de rekening : 4 bougies Eur 17.08 en 0.4 uurloon Eur 26.10 ecl. btw. Incl btw totaal Eur 52.94.

Bij het Motorhuis kostte alleen uitlezen + resetten dus al 0.5 uur = 45 euro incl btw !!

27 aug 2008 22:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Zeg ik toch , niet te veel waarde aan hechten aan die waarde, tja of hij moet telkens in de noodloop gaan, dan moet je wel wat.

Dat L.P.G, dat is me wel wat hoor. :smt017

Afbeelding

28 aug 2008 00:03
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand

Naar boven
Niks geen probleem met LPG hoor rij al jaren zonder probleem. :smt023

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

28 aug 2008 00:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
@ herman : wees maar gelukkig met die wagen van je, een C5 kan behoorlijk zeuren, lees ik hier en daar alwel.

Afbeelding

28 aug 2008 00:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Herman schreef:
Niks geen probleem met LPG hoor rij al jaren zonder probleem. :smt023

Wat heb jij er eigenlijk inliggen?

Mijne is ook probleemloos (nadat ik die vastgelopen pomp heb gehad) met een Vialle.

Storingen kom ik ook eigenlijk alleen maar tegen als we wat raars doen (zoals starthulp verlenen aan de touran van de buren).

28 aug 2008 19:03
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Naar boven
ms-c5 schreef:
Zeg ik toch , niet te veel waarde aan hechten aan die waarde, tja of hij moet telkens in de noodloop gaan, dan moet je wel wat.

Noodloop heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt, alleen dat 'ie op 3 poten ging lopen, maar dat was echt omdat de Bobine defect was...

Citaat:
Dat L.P.G, dat is me wel wat hoor. :smt017

Mja, dit zijn irritante dingen, maar weegt nog steeds niet op tegen die 2/3de of zelf 1/3de van wat je mag afrekenen bij de pomp tov Benzine of dieselrijders...

't enige wat me wat tegenvalt bij de(ze) C5 is dat je toch en vermogensvermindering bemerkt, dat had m'n 2.0 16v Xantia totaal niet. (was dan ook wel een errug fijne en potente motor die 16v van de Xantia). Come to think of it, missschien de LPG installatie eens af laten regelen ? Of is die vermogensvermindering normaal bij een C5 op LPG ?

28 aug 2008 21:58
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende