Auteur |
Bericht |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Terug naar exroosjes' theorie: gecomprimeerde lucht afkoelen kan condens opleveren. Of je koelt met lucht of een ander medium doet er niet toe.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
11 jun 2008 10:58 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
BTW, hier gaat de gecomprimeerde lucht toch direct naar de verbrandingskamers, zonder drukverlaging... Of zie ik iets over het hoofd? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 11:04 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
"Of zie ik iets over het hoofd?"
Exroosje stelde dat het afkoelen van gecomprimeerde lucht condens kan opleveren. 6 posts geleden schreef jij "nope . . ." en nu "klopt" . . .
Waar de onder gelijkblijvende druk afgekoelde lucht onder druk naar toe gaat is voor de theorie niet interessant.
Misschien haal jij er wel te veel bij? De oorspronkelijke vraag was of een intercooler (water) kan lekken.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
11 jun 2008 11:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
De opmerking is te algemeen om onjuist te zijn. Maar idd, alles bij elkaar kan een intercooler water lekken...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 11:29 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Maar het is zeer onwaarschijnlijk.
Dat gaf ik in mijn betoog ook al aan.
Wat je ook nogweleens ziet is dat een compressor lucht aanzuigt vanuit een ruimte en de intercooler aan de buitenlucht koelt. Dan loop je het risico dat je lucht de compressor injaagt met een hoger dauwpunt dan de buitentemperatuur. En dan kun je dus condensvorming krijgen.
Vaak zie je bij persluchtinstallaties ook dat de lucht centraal gecomprimeerd wordt en dan naar andere locaties gedistribueerd wordt. Met allerlei risico's op verschillende temperaturen en dus condensvorming.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
11 jun 2008 12:14 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Om kort te gaan ....... Mijn intercooler was onderaan zeiknat van de olie. Een nieuwe kost ongeveer 350,- en nu een gebruikte 150,- met 3 maanden garantie. Exclusief montage van bij mij een uurtje. De (citroen) monteur had ze echter bij de C5 nog niet vervangen en het zou dus exemplarisch zijn.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
12 jun 2008 20:17 |
|
 |
Nodri
|
 Re: intercooler lekt
Goed nu iedereen weer even bijgeschoold is in de wetten van natuurkunde enz. (Koelen en "bakken" van lucht is ook mijn vak, leuk om dit ff te lezen) het volgende, leuk dat je je intercooler laat vervangen maareuh, laat je ook nog naar de turbo kijken?? Die olie komt ergens weg!!
|
12 jun 2008 22:33 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Geen turboklachten en volgens de monteur nog geen gevolgschade.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
13 jun 2008 08:21 |
|
 |
Kees de Zwever
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 jul 2009 19:44 Berichten: 122 Woonplaats: Velden
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: cc en navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09304
Productienummer: 0114
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 340000
Kleur: gryline kl.code:knac
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
frank65 schreef: Geen turboklachten en volgens de monteur nog geen gevolgschade. Hallo Frank, hoe is het inmiddels met je turbo, heb je nog gevolgschade gehad ? Ik zit nl met het zelfde probleem. Mijn C5 hdi 2.0 van 2002 heeft er nu 225000 op staan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
06 sep 2009 13:13 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Ziet er inderdaad hetzelfde uit dus met een andere (gebruikte) intercooler op te lossen. Ik ben nu inmiddels 50.000 km verder en geen turboproblemen gehad, loopt echt als een zonnetje.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
10 sep 2009 20:31 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Ik heb dat in mijn vorige C5 ook gehad: intercooler onderaan zeiknat van de olie. Dacht ook dattie lek was. Turbo was toen nog OK. Maar een tijdje later kreeg ik de storing "anti vervuilingseenheid werkt onvoldoende" waarbij de motor steeds in de noodloop ging. De oplossing was toen het vervangen van de turbo. Nadat dat gedaan was, was gelijk ook de olielekkage bij de intercooler weg...
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
10 sep 2009 22:45 |
|
 |
Kees de Zwever
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 jul 2009 19:44 Berichten: 122 Woonplaats: Velden
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: cc en navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09304
Productienummer: 0114
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 340000
Kleur: gryline kl.code:knac
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
willemcj schreef: Ik heb dat in mijn vorige C5 ook gehad: intercooler onderaan zeiknat van de olie. Dacht ook dattie lek was. Turbo was toen nog OK. Maar een tijdje later kreeg ik de storing "anti vervuilingseenheid werkt onvoldoende" waarbij de motor steeds in de noodloop ging. De oplossing was toen het vervangen van de turbo. Nadat dat gedaan was, was gelijk ook de olielekkage bij de intercooler weg... Bij welke km stand was dat ?
|
11 sep 2009 08:02 |
|
 |
Kees de Zwever
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 jul 2009 19:44 Berichten: 122 Woonplaats: Velden
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: cc en navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09304
Productienummer: 0114
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 340000
Kleur: gryline kl.code:knac
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
frank65 schreef: Ziet er inderdaad hetzelfde uit dus met een andere (gebruikte) intercooler op te lossen. Ik ben nu inmiddels 50.000 km verder en geen turboproblemen gehad, loopt echt als een zonnetje. Dank je, ga morgen een nieuwe halen, 150 euro incl
|
11 sep 2009 08:04 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Mijn C5 HDI 110pk 2003 (245.000km) heeft ook een aan de onderzijde vette intercooler. Als ik dit topic lees lijkt het erop dat de turbo dus iets lekt, maar dat dit niet abnormaal is. Ik krijg echter de indruk uit het topic dat het vervangen van de intercooler in een dergelijk geval een behoud van de turbo is. De interkoeler koelt toch slechts de lucht (dwz in de kanaaltjes in de interkoeler stroomt de van de turbo afkomstige gecomprimeerde lucht)? Doordat de turbo wat lekt, zal olie richting de intercooler stromen. Ik kan me voorstellen dat de intercooler verstopt raakt doordat de olie "aankoekt." Het vervangen de intercooler lijkt me dan symptoombestrijding en dus (tijdelijk) uitstel van executie. Het lijkt me dat je na een tijdje (hoe lang is dat? 100.000km zou mooi wezen, maar 10.000km beetje kort) moet je dus de weer de intercooler vervangen of niet?
|
17 jul 2011 14:12 |
|
 |
Kees de Zwever
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 jul 2009 19:44 Berichten: 122 Woonplaats: Velden
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: cc en navi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09304
Productienummer: 0114
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 340000
Kleur: gryline kl.code:knac
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Beste Edwin,
bij mij is het inmiddels 2 jaar geleden en 55000 km dat ik de intercooler vervangen heb. Tot nu toe nog geen problemen met de turbo. Ik heb ergens uit een draadje opgemaakt dat de turbo gesmeerd wordt en dat de rest olie dan door het systeem dwaalt en er links of rechts ergens uitkomt. Volgens mij ook wel zweten genoemd. Die van mij heeft nu 280000 er op staan en na genoeg geen olie verbruik. Ik wissel de olie 1 x per jaar en dan is er op 25000 km een halve liter olie weg. Hier maak ik me niet druk over.
Groet
|
17 jul 2011 23:46 |
|
 |
|