V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Klikker de klik

Bericht door Ronald »

Toen ik laatst het grote genoegen had om Harm's auto over de Autobahn te dirigeren merkte ik een 'klik' op bij het gaspedaal in de meest ingetrapte stand.
Hoe moet ik het precies omschrijven ? Als je het gaspedaal rustig indrukt tot aan de vloer dan geen 'klik', druk je dan nog even stevig door dan 'klik'.
Iets voor de kick-down? Denk het eigenlijk niet, want het kick-down effect treedt al eerder op.
Diesel gerelateerd ? Ph 2 gerelateerd ? Een dopje van Harm's waterflesje ? Ik weet het niet.
Iemand een theorie ?

gr. Ronald
Ps. Betreft een BVA6 overigens.
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.

Die kickdownknop is er voor meer functies, ondermeer het uitschakelen van de begrenzer als deze ingesteld is, en bij de 1.6 HDI voor een extra powerboost, dus meer turbodruk.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Ronald »

Klaverblaadje schreef:Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.
Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet.
Deze 'knop' zit zeker niet op mijn V6 BVA4. Is het diesel specifiek of geintroduceerd bij de Ph 2 ?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Harm »

Wellicht BVA6-specifiek?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Ronald »

Harm van Beek schreef:Wellicht BVA6-specifiek?
Dat is misschien nog het meest voor de hand liggende. Van 1.6 powerboost wist ik, niet dat dat werkte via dat 'klikje' overigens.
@ronama, ken en gebruik je dit fenomeen in jouw Hdi ?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Het verwondert mij dat die knop die NIET in jou V6 zit, het zou voor mij de eerste automaat zijn zonder een kickdown knop, kijk eens in je instructieboekje.

Het is niet specifiek BVA6, mijn BVA 4 heeft het ook.

Die knop van de 1.6 HDI wordt wel aangehaald, en staat ook in het boekje, maar ik denk dat die powerboost alleen op de testbank te meten is, ik werd beslist niet achter in de stoel gegooid als ik er op trapte.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Jullie hebben het hier dus over een kLickdown...... :lol:
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ronald schreef:
Klaverblaadje schreef:Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.
Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet.
Gr. Ronald
Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen.
Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt.

De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Die uitschakelfunctie voor de begrenzer gebruik ik ook nog wel eens,.
In en rond Heerhugowaard staat altijd wel ergens een snelheidscontrole, ELKE dag. :cry:

Ik rij dan een goede 53 echte km op de begrenzer, zodat ik niet, als ik zit te dagdromen weer zo'n € 40,- kaart op de deurmat krijg. :smt198

De knop is er om snel een raketstart te maken :twisted: als net dat licht van groen overgaat naar oranje, het pedaal zit immers al op de vloer als je die knop intrapt en de bak vliegt dan terug en de toeren omhoog, hoera net nog gehaald. :smt203

Volgens mij heeft elke PH2 met begrenzer, met of zonder automaat zo'n knop.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Ronald »

Klaverblaadje schreef:Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen.
Duidelijk
Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt.
Ook bekend. Nou ben ik geen automaatdeskundige, maar dit effect wordt toch kickdown genoemd, je had het al bij oude drietrapsautomaten. Er komt (nog) geen k(l)ickdownknop aan te pas. Ik volg je.
De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen.
En hier ben ik je dus kwijt.

Dat ik je op het laatste punt niet meer kan volgen komt misschien omdat we twee V6'en BVA4 hebben en dat tie volsterkt anders reageren op 'pedal-to-the-metal'.
Bij beiden voel ik overigens geen mechanische weerstand als je het gaspedaal met kracht helemaal vloert. Als er al een 'knop' is voel of hoor ik hem niet en bij Harm zeer duidelijk wel

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Je moet het gewoon eens uitproberen, bij Citroen werkt de knop inderdaad niet zo sterk als bij sommige andere merken, maar het werkt wel.
Als ik met mijn BVA4 zo tussen de 100 en 110 accelereer met het gas op de plank blijft de bak in zijn 4, ook met het gas op de plank, maar als ik dan de knop intrap gaat de bak toch nog even terug naar 3, dit effect is bij mij in de sportstand nog duidelijker.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Ronald »

Klaverblaadje schreef:Je moet het gewoon eens uitproberen
Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden.
Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Duck »

Citroennetje schreef:Jullie hebben het hier dus over een kLickdown...... :lol:

leuk gevonden :lol:

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ronald schreef: Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden.
Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is.

gr. Ronald
Ik denk dat het dan meer specifiek PH2 is, want mijn BVA4 bak werkt precies hetzelfde als die van Harm, inclusief het knopje op de vloer.
Ik ben benieuwd of er in jouw instructieboekje iets staat over de werking van de kickdown, want ik ken eigenlijk geen automaten zonder dat, de oude Amerikanen uit de 50er jaren hadden dat al.
Ik bedoelde met uitproberen eigenlijk op de auto van Harm, kijken of hij bij volgas niet meer terugschakeld en of de bak dan dan met gebruik van de knop dus wel terug gaat.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Klikker de klik

Bericht door Harm »

Ik ben verrast... :D

Ik ga het eens proberen...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Plaats reactie