Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Klikker de klik
Toen ik laatst het grote genoegen had om Harm's auto over de Autobahn te dirigeren merkte ik een 'klik' op bij het gaspedaal in de meest ingetrapte stand. Hoe moet ik het precies omschrijven ? Als je het gaspedaal rustig indrukt tot aan de vloer dan geen 'klik', druk je dan nog even stevig door dan 'klik'. Iets voor de kick-down? Denk het eigenlijk niet, want het kick-down effect treedt al eerder op. Diesel gerelateerd ? Ph 2 gerelateerd ? Een dopje van Harm's waterflesje ? Ik weet het niet. Iemand een theorie ?
gr. Ronald Ps. Betreft een BVA6 overigens.
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 mei 2008 16:07 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.
Die kickdownknop is er voor meer functies, ondermeer het uitschakelen van de begrenzer als deze ingesteld is, en bij de 1.6 HDI voor een extra powerboost, dus meer turbodruk.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 mei 2008 16:12 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Klaverblaadje schreef: Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.
Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet. Deze 'knop' zit zeker niet op mijn V6 BVA4. Is het diesel specifiek of geintroduceerd bij de Ph 2 ? Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 mei 2008 16:21 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Wellicht BVA6-specifiek?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
27 mei 2008 16:25 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Harm van Beek schreef: Wellicht BVA6-specifiek? Dat is misschien nog het meest voor de hand liggende. Van 1.6 powerboost wist ik, niet dat dat werkte via dat 'klikje' overigens. @ronama, ken en gebruik je dit fenomeen in jouw Hdi ? Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 mei 2008 16:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Het verwondert mij dat die knop die NIET in jou V6 zit, het zou voor mij de eerste automaat zijn zonder een kickdown knop, kijk eens in je instructieboekje.
Het is niet specifiek BVA6, mijn BVA 4 heeft het ook.
Die knop van de 1.6 HDI wordt wel aangehaald, en staat ook in het boekje, maar ik denk dat die powerboost alleen op de testbank te meten is, ik werd beslist niet achter in de stoel gegooid als ik er op trapte.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 mei 2008 16:37 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Jullie hebben het hier dus over een k Lickdown...... 
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
27 mei 2008 16:42 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Ronald schreef: Klaverblaadje schreef: Het is echt de kickdown, als je veel vermogen vraagt, dan schakelt de bak ook terug, maar dat is niet de kickdown.
Juist, het gaat dus wel degelijk om een knop of schakelaar! Je eerste zin, in quote hierboven, moet je nog even nazien denk ik, want helemaal snappen doe ik het nog niet. Gr. Ronald Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen. Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt. De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 mei 2008 16:43 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Die uitschakelfunctie voor de begrenzer gebruik ik ook nog wel eens,. In en rond Heerhugowaard staat altijd wel ergens een snelheidscontrole, ELKE dag. Ik rij dan een goede 53 echte km op de begrenzer, zodat ik niet, als ik zit te dagdromen weer zo'n € 40,- kaart op de deurmat krijg. De knop is er om snel een raketstart te maken  als net dat licht van groen overgaat naar oranje, het pedaal zit immers al op de vloer als je die knop intrapt en de bak vliegt dan terug en de toeren omhoog, hoera net nog gehaald.  Volgens mij heeft elke PH2 met begrenzer, met of zonder automaat zo'n knop.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 mei 2008 16:51 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Klaverblaadje schreef: Als je langzaam wegrijdt met de automaat schakelt hij snel op 3,4,5,6 en pruttelt langzaam voor zich heen. Duidelijk Citaat: Als je nu plotseling het gas intrapt dan schakelt de bak snel 1 of 2 versnellingen terug, dat is niet het werk van de kickdown knop, maar gewoon omdat je meer vermogen vraagt. Ook bekend. Nou ben ik geen automaatdeskundige, maar dit effect wordt toch kickdown genoemd, je had het al bij oude drietrapsautomaten. Er komt (nog) geen k(l)ickdownknop aan te pas. Ik volg je. Citaat: De kickdownknop is eigenlijk meer bedoeld om ALSNOG terug te schakelen bij een snelheid waarbij de computer het niet meer zal doen op de vraag naar meer vermogen. En hier ben ik je dus kwijt. Dat ik je op het laatste punt niet meer kan volgen komt misschien omdat we twee V6'en BVA4 hebben en dat tie volsterkt anders reageren op 'pedal-to-the-metal'. Bij beiden voel ik overigens geen mechanische weerstand als je het gaspedaal met kracht helemaal vloert. Als er al een 'knop' is voel of hoor ik hem niet en bij Harm zeer duidelijk wel Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 mei 2008 17:37 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Je moet het gewoon eens uitproberen, bij Citroen werkt de knop inderdaad niet zo sterk als bij sommige andere merken, maar het werkt wel. Als ik met mijn BVA4 zo tussen de 100 en 110 accelereer met het gas op de plank blijft de bak in zijn 4, ook met het gas op de plank, maar als ik dan de knop intrap gaat de bak toch nog even terug naar 3, dit effect is bij mij in de sportstand nog duidelijker.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 mei 2008 17:59 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Klaverblaadje schreef: Je moet het gewoon eens uitproberen Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden. Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
27 mei 2008 21:55 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Citroennetje schreef: Jullie hebben het hier dus over een k Lickdown......  leuk gevonden 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
27 mei 2008 23:55 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Ronald schreef: Met respect, maar de BVA4 in de V6 (en in de 2.2 HDI neem ik aan) heeft noch een voelbare knop, noch een effect als je harder dan hard drukt. Had me tijdens 110.000 km in twee auto´s toch wel moeten opvallen, daar ik het in Harm´s auto opmerkte na 10 minuten rijden. Tis ook een andere BVA4 dan in de anderen, misschien dat dat het is.
gr. Ronald Ik denk dat het dan meer specifiek PH2 is, want mijn BVA4 bak werkt precies hetzelfde als die van Harm, inclusief het knopje op de vloer. Ik ben benieuwd of er in jouw instructieboekje iets staat over de werking van de kickdown, want ik ken eigenlijk geen automaten zonder dat, de oude Amerikanen uit de 50er jaren hadden dat al. Ik bedoelde met uitproberen eigenlijk op de auto van Harm, kijken of hij bij volgas niet meer terugschakeld en of de bak dan dan met gebruik van de knop dus wel terug gaat.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 mei 2008 06:24 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Klikker de klik
Ik ben verrast... Ik ga het eens proberen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 mei 2008 08:19 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|