Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 trefina trekhaak gemonteerd 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht trefina trekhaak gemonteerd
Goededag,

Vandaag (na een tip van frank knot ) bij trefina in apeldoorn een vaste trekhaak gekocht voor 125 euro incl. btw en de bouten en een duidelijke handleiding.Ik heb hem zelf opgehaald maar voor 15 euro willen ze hem ook opsturen.
Ik heb hem er net onder gezet en het viel mij honderd procent mee.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de bedrading al wel had liggen in de auto
Ik heb de auto in de hoogste stand gezet, beschermplaat verwijderd (5 klemschroeven), de 2 losse bevestigingsplaten van de trekhaak los/vast gezet aan het chassis met de bijgeleverde bouten en toen de complete balk aan de bevestigingplaten gemonteerd.
Het is makkelijk te doen als je aan de ene kant de trekhaak op een krukje legt en de andere kant met de hand optilt.Het zijn dan 4 bouten die je dan met een beetje wrikken in de gaten krijgt. Daarna het geheel goed vast zetten .
(tip: gebruik voor de bouten in het chassis iets van wd 40. Anders draait het nogal zwaar)
Op de kunstof beschermplaat staat min of meer al aangegeven wat er weggenomen dient te worden. Dit is in het midden iets van 5x5 cm en aan beide kanten een strookje van 1x 6 cm.
Ik heb het gewoon weggeknipt met een blik schaar maar het zal ook wel kunnen met een klein zaagje.Tenslotte het ronde cirkeltje doorprikken voor je doorvoer van je bedrading.
Daarna de beschermplaat weer met enig geweld terug plaatsen en klaar ben je.
En het mooiste hiervan is dat ik ook parkeersensoren heb (origineel) maar de trekhaak ziet hij niet. Het kan dus toch.
Ik heb de bedrading van de trekhaak nog niet aangesloten maar dat maakt voor de werking van de parkeersensoren op dit moment niet uit. :smt038
Ik heb hem uitgebreid getest maar voor de rest werkt het normaal (boom, muur enz.)
Dit weekend nog even een 13polige stekkerdoos monteren, weet alleen nog niet welke en of er nog verschil in zit in de 13 polige??
Als je toch liever een afneembare wil hebben dan kost hij bij trefina 210 euro incl btw en bevestingbouten .

08 mei 2008 22:36
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: trefina trekhaak gemonteerd
:smt023 netjes gedaan

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)

08 mei 2008 23:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: Skoda Superb Combi 3.6 V6
Opties: L&K
Bouwjaar: 2012
Energielabel: G
kilometerstand: 126000
Kleur: Bruin

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik twijfel al heel lang over het laten monteren van zo'n haak. Het lijkt me wel erg handig om er een te hebben, maar zou toch kiezen voor de afneembare.
Voor dit geld lijkt het me wel te doen; montage bij de garage is knap prijzig heb ik gemerkt.
Misschien kan ik het toch toch zelf?!
Hoeveel tijd was je kwijt en wat voor gereedschap heb je nodig?

Historisch overzicht:
C5 Break 3.0 V6 Exclusive aut. (bj. 09-'02)
Renault Laguna V6 Grand Tour Initiale (bj. 2001) (foutje!)
XM V6 Exclusive automaat (berline) (bj. 1992)
CX 25Gti automaat (bj. 1985)

09 mei 2008 07:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 Picasso Image
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit

Naar boven
Antwoord met een citaat
hagro schreef:
Goededag,

Dit weekend nog even een 13polige stekkerdoos monteren, weet alleen nog niet welke en of er nog verschil in zit in de 13 polige??

Met Multicom West 13 polig kun je ook een 7 polige stekker toepassen, bijvoorbeeld bij gebruik van een fietsdrager op de trekhaak.

C5 Break 2005

09 mei 2008 17:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Aan de trekhaak zelf was ik niet veel tijd kwijt.
In 2 uurtjes had ik hem er onder zitten .
Wat je nodig heb is een ratelset met verlengstuk met dop 22 ,19 en een schroevedraaier voor de beschermplaat los te maken.
Verder een grof getand zaagje of een blikschaar om de stukjes uit de beschermplaat te knippen.
Ik heb de originele bedrading op de kop weten te tikken voor de aansluiting van de trekhaak en daar was ik nog de meeste tijd mee bezig. (fx attelage 9328.34) 7/13 polig
De beschrijving hiervan kan je op verschillende sites terugvinden.
Om deze aan te kunnen sluiten moet je de achterbumper verwijderen en de linker kofferbak bekleding.
Hiervoor heb je een torx schroevedraaier voor nodig .
Desgewenst kan ik d.mv.een foto wel aangeven waar hij allemaal vast zit.
Ook met dit was ik ongeveer een 1,5 uur mee bezig.
Het is gewoon even uitzoeken hoe alles vast zit en daar gaat de meeste tijd inzitten.

Alleen het aansluiten is nog niet helemaal voor elkaar bij mij in de stekkerdoos want ik weet niet goed raad met de grijze en oranje draad met stekkertje.
Het schijnt dat de grijze draad met dat stekkertje voor de mistachterlicht is en dat hij bij mij op 2a moet (dat is een onderbreker, zodra je de stekker erin stopt)
Maar dan blijf ik nog met die oranje draad zitten ook met stekkertje???
Of ik heb de verkeerde stekkerdoos ,want die 2 stekkertjes kan ik nergens opzetten of ik knip ze af en zet dus die ene grijze op 2a (de onderbreker).
Maar waar moet die (dunne) oranje dan. Ik heb 10,11 ,12 nog over.

Wat ik ook een beetje vreemd vond is bij de linker bekleding dat de grijze en oranje draad niet op het andere 3 polige stekkertje past. Het word inderdaad zo omschreven dat je de oranje draad met bestaande draadnummer b200 moet aansluiten en die andere grijze draad met 7508 ofzo?
Dat heb ik dus ook zo gedaan d.m.v. een kroonsteen en dan hoor je direkt het relais schakelen.
Verlichting doet het allemaal en ook mijn mistachterlichten van de auto maar het word niet uitgeschakeld al er een stekker inzit??
De parkeersensoren doen het wel zoals het hoort en zien de trekhaak niet. Ik weet nou niet of dat deze worden uitgeschakeld al er een stekker inzit.

Snappen jullie het nog..... ik namelijk niet meer.
Alle ideeen zijn welkom

11 mei 2008 13:44
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben benieuwd: klinkt namelijk als mijn aansluiting.... (en ik ga er binnenkort mee terug, want ik mag van de garage wel verlangen dat ze de zaak volgens de wettelijke regels aansluiten).

11 mei 2008 14:32
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: C5 Ph3 Comfort
Opties: Schuifdak Wegdraaibare trekhaak
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11684
Productienummer: 0419
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 87245
Kleur: Blanc banquise ewpb

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hier staat het verhaal over de oranje draad.
Links staat de handleiding voor de kabelboom.

http://www.brinkweb.com/kabelset.php?ti ... lnr=705302

12 mei 2008 13:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Vanavond weer even de contactdoos opengemaakt om te kijken of ik verder kan komen .

Ik heb op allebei de oranje draden constant stroom staan. Dus ook als het contact uit is.
Mistachterlicht van de aanhanger (blauwe draad) werkt niet . Ik meet helemaal niks in de contactdoos met de mistachterlichten aan. Zodra ik de oranje draad (voorheen met stekkertje)tegen de grijze draad houd (zat ook een stekkertje aan) dan hoor je direkt het relais schakelen en gaan de mistachterlichten uit van de auto.
Ik meet dan wel 12 volt op de blauwe draad maar dat is ook logisch want hij staat d,mv, het schakelaartje in de stekkerdoos in verbinding met de oranje (dunne)draad.
Zodra dus hier een stekker van de aanhanger ingestoken word dan word hij onderbroken en heb ik weer geen stroom op de blauwe draad(mistachterlicht aanhanger).
Foto,s van het geheel heb ik hieronder staan. Ik begrijp er niet zo veel van. Wie kan mij helpen?

Alle ideeen zijn weer welkom
http://picasaweb.google.com/grijzejas/Trekhaak

14 mei 2008 22:44
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
toen er vorigjaar bij mijn auto de trekhaak geplaatst is, is er ook eoa kastje in de koffer gemonterd met zekeringen ed.

15 mei 2008 00:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ook ik heb vorig jaar zelf de trekhaak gemonteerd. Alles ging goed tot... inderdaad het mistachterlicht. Ik had een goedkoop universeel bedradingsset gekocht de aansluiting gewoon met de bekende blauwe clipjes gemaakt en er na veel gesprekken met "boven" er achtergekomen dat het lipje wat door de stekker weggeduwd moet worden iets verbogen was. Met een punttangetje was dit zo verholpen en alles werkt prima. Dit verhaal om aan te tonen dat het probleem soms ergens zit waar je het niet verwacht.

groet'n jopie

15 mei 2008 08:48
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]