V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
manonbridges schreef:Dit begrijp is dus niet, kennelijk weet de auto (dus ook de BC :?: ) wat er werkelijk verbruikt is; dit is duidelijk te zien aan de brandstofmeter.
Volstrekt verklaarbaar dat je het niet begrijpt, want je maakt een aannamefout. De brandtsofmeter (het wijzertje) meet ook niet. Ook die stand wordt berekend op basis van hoevaak de computer de injectoren aanstuurt.
Bewijs: Bij een op LPG rijdende auto loopt de (benzine)brandstofmeter gewoon terug tijdens het rijden, terwijl de vlotter, waarmee je zou meten, niet daalt.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
Ronald schreef:
manonbridges schreef:Dit begrijp is dus niet, kennelijk weet de auto (dus ook de BC :?: ) wat er werkelijk verbruikt is; dit is duidelijk te zien aan de brandstofmeter.
Volstrekt verklaarbaar dat je het niet begrijpt, want je maakt een aannamefout. De brandtsofmeter (het wijzertje) meet ook niet. Ook die stand wordt berekend op basis van hoevaak de computer de injectoren aanstuurt.
Bewijs: Bij een op LPG rijdende auto loopt de (benzine)brandstofmeter gewoon terug tijdens het rijden, terwijl de vlotter, waarmee je zou meten, niet daalt.

Gr. Ronald
Welke "piep-piep" heeft dat nou bedacht, volgens mij zat vroeger gewoon een sensor op de vlotter. Als ze dat dan zonodig willen veranderen, waarom dan niet de werkelijke flow meten die naar de motor gaat.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
manonbridges schreef:Mijn ervaring is dat als je een snelheid intikt op de CC de auto nog zuiniger rijdt als wanneer je zelf je voet op het gaspedaal zet; bovendien blijft je snelheid dan ook constant.
Ik geloof je eravring maar het het hoort niet zo te zijn. Zoals je zegt houdt de CC de snelheid aan. Dit betekent dat er bij wat extra tegenwind of een helling gas bij wordt gegeven en vice versa natuurlijk.
Dat jij in de praktijk onzuiniger rijdt dan de CC geloof ik best, maar jij kan het ding verslaan!
Het enige wat je hoeft te doen is je rechtervoet stil te houden. Niet drukken, niet liften.
Zo ben ik er op een mini-rotonde eens bijna afgestuiterd omdat ik echt zuinig wilde rijden. :smt051
Je kan het overdrijven natuurlijk :oops:

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
manonbridges schreef:
Ronald schreef:
manonbridges schreef:Dit begrijp is dus niet, kennelijk weet de auto (dus ook de BC :?: ) wat er werkelijk verbruikt is; dit is duidelijk te zien aan de brandstofmeter.
Volstrekt verklaarbaar dat je het niet begrijpt, want je maakt een aannamefout. De brandtsofmeter (het wijzertje) meet ook niet. Ook die stand wordt berekend op basis van hoevaak de computer de injectoren aanstuurt.
Bewijs: Bij een op LPG rijdende auto loopt de (benzine)brandstofmeter gewoon terug tijdens het rijden, terwijl de vlotter, waarmee je zou meten, niet daalt.

Gr. Ronald
Welke "piep-piep" heeft dat nou bedacht, volgens mij zat vroeger gewoon een sensor op de vlotter. Als ze dat dan zonodig willen veranderen, waarom dan niet de werkelijke flow meten die naar de motor gaat.
Die sensor zit er ook nog wel, dus bij contact aan meet tie de vlotter weer even, maar tijdens het rijden is het berekening.
IK denk dat je hierdoor tijdens het rijden een nauwkeuriger verbruik kan weergeven dan alleen met de vlotterstand.

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 388
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:17
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Locatie: Utrecht
Dan heb je dus niet meer het probleem dat je bij bijna lege tank schuin door een bocht gaat en ineens het oranje lampje gaat branden?
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
munkman schreef:Dan heb je dus niet meer het probleem dat je bij bijna lege tank schuin door een bocht gaat en ineens het oranje lampje gaat branden?
Klopt, maar ik blijf er bij dat een flow-sensor nog nauwkeuriger is, omdat ie werkelijk verbruik meet.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
manonbridges schreef:
munkman schreef:Dan heb je dus niet meer het probleem dat je bij bijna lege tank schuin door een bocht gaat en ineens het oranje lampje gaat branden?
Klopt, maar ik blijf er bij dat een flow-sensor nog nauwkeuriger is, omdat ie werkelijk verbruik meet.
Goede vraag van Munkman! Wat tot nu toe besproken is is de werking van de brandstofmeter (het wijzertje), die wordt berekend en niet gemeten.
Wat niet besproken is de werking van het oranje lampje dat aangeeft: op reserver/tank bijna leeg.
Je mag niet zomaar aannemen dat voor de signalering van het lampje dezelfde regels gelden.
Tis allemaal Frans ontwerp hè, mooi, betrouwbaar, maar soms wat onvoorspelbaar :P

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Het lampje werkt volgens het zelfde systeem als de berekening: toen ik nog een halve tank benzine had laatst (en volgens de berekening en de meter ruim de benzinehoeveelheid verstookt had) gingen alle alarmbellen af.

Overigens heeft ie me laatst de boel wel gereset: meter stond ineens een stuk hoger (doet ie lang niet altijd!!)
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 dec 2007 21:05
Auto: C5 2.0
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Beste Mensen,
Hartelijk dank voor al deze informatie.
Ik had nooit gedacht dat mijn vraag over "info peut verbruik" zoveel reacties zou triggeren!
Hoewel , hoe schaarser het spul wordt de komende tijd hoe belangrijker het wordt om er bedachtzaam mee om te springen en dit ook goed te kunnen monitoren !
Je kunt heel goed zien zo welke invloed rijstijl heeft op hoe ver met je met de inhoud van je tank komt...
MVGR, Constant.
Plaats reactie